10 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Ağustos 1934 AKŞAM Sahife 3 i AKŞAMDAN AKŞAMA Hepsi kapanmalı © Mağaza ve dükkânların her ak- şam yedide kapanmaları şehrin hayatı üzerinde tesirlerini göster meye başladı. Gezme yerleri ka: labalık oluyor, vapurlar, trenler tal kaldılar, eğlence akşamları hareket — gö Yakında sinema ve tiyatrolar açi İlinca - gece hayalınm erken baş- laması yüzünden - buralarda da seyirci çoğalacaktır. Her halde bu ka içtimai hayatta da iyi neticele- olacaktır. Fakat karar noksandın Bazı dükkânlar yedide, bazi: ları dokuzda kapanıyor, Dokuz- 'da kapananların adedi pek az de- taksim ve muame- lenin sebebini anlamak güçtür. Bakkal, kasap gibi esnafın geç vakte kadar dükkânları“: açık bi- rakmaları halk için neden zsrur olsun? Avrupa şehirlerinde bü- tün dükkânlar - eczaneler dahi - saat altıda kapanır. Halk, ek- mek, erzak gibi yiyecek ve içece- Be müteallik zaruri havayicini, 'diğer eşya gibi, yediden evvel tedarik etmeğe pek çabuk alışır. Bu asırda, bakkal veya kasabın sattığı şeyler ile diğer ticaret me- vaddı arasında hangi bazı kimseler nazarında daha zaruri olduğunu ayırmağa imkân yoktur. Meselâ bakkalın sattıkları mu, tü- tün mü mübrem ihtiyaçlardan sa- yalmalı? İşi noksan yapmamalı, Dünya: nin her medeni memleketinde ol. duğu gibi saat yedide bil bütün dükkünler kapanmalıdır. Yalnız nöbetçi eezanelerle, kahve ve lokantalar açık kalmalıdır. Do- kuza kadar açık kalan mağaza ve dükkânlarda çalışan müstahdem- lerin canı yok mu? Onlar insan İstisnanın büyük ticari bir mah- Zuru daha var, o da rekabeti gay- Ti meşru hale sokmasıdır. Yavaş yavaş öyle bir vaziyet olacak ki dokuza kadar açık kalan esnaf, yedide kapanan dükkânların sat- tıkları ve Fer an istenilen ufak eten satm: ya başlıyacaklardır. Meselâ tü. tüncüler kapandığı için her m: hallede bakkallar, kasaplar, sig: ra satmaya başlıyacaklar.. Netice- de, evvel kapanan dükkânlar müp- terilerini yavaş yavaş kaybede- cekler, zârar göreceklerdir. Böyle bir haksızlığa meydan vermek doğru olamaz. Bilâistisna dükkânlarin hepsi saat yedide kapanmalıdır. Akşamci Bir otomobil kazası Topkapı dışarısında jandarma mıntakasında bir otomobil kazasi olmuştur. Hayri bey isminde bi- risi otomobille Topkapı hi in- de süratle giderken karşi taraf tan gelmekte olan bir muhacir arabasına. çarpmıştır. Otomobil hızlı gittiği için çar- pışma şiddetli olmuş tefek eşyayı da ve araba parçalanmıştır. Bu sırada araba- Bin üzerinde bulunan arabacı Osman ağa da muhtelif yerlerin- den tehlikeli surette yaralanmiş- bar. Vakaya jandarma vaziyet et. miş, Osman ağa hastaneye kaldı- rılmıştır. Kazaya sebebiyet veren Hayri bey yakalanmıştır. telerini değiştirmeye mecbur | mahallerinde, | | tarafından si Tütüncüler Bl Saat 21 den evvel kapanması doğru değil 'Dükkânların kapanma saati hakkında verilen kararın tatbiki- 'ne devam ediliyor. Yalnız bu me- selede tereddüde sebep olan bir takım noktalara tesadüf edilmek- tedir. Bunlardan biri de tütüncü- lerin vaziyetidir. İstanbulun bazi yerlerinde tü- tüncü dükkânları saat 21 de ka- panmakta, bazı yerlerinde sabaha kadar açık durmaktadır. Buna mukabil bazı yerlerde memurlar tütüncü dükkânlarının saat 19 da kapanmasını tebliğ ediyorlar. Tütüncü dükkânlarının 19 da kapanması doğru değildir. İşin den bu saatte çıkanlar ancak bun- dan sonra tütün ve aralarını tedarik edebilirler. Tütüncü dük- kânlarının ya 21 de kapanması; yahut, bazı zsmtlerde olduğu gi- bi, sabaha kadar açık durması lâzımdır. Ecnebi ve akalliyet mektepleri Liselerde haftada 24 saatten fazla ders veren muallimlerin ec- nebi mekteplerindeki dereleri uk- delerinden alınmı: Muallim- lerin ders saati yirmi dördü geç- miyecektir. Bu suretle 30 kadar muallimin vazifesine nihayet ve- rilmiştir. Mali vaziyetlerinin. fenalıği hasebile bu sene bazı ecnebi ve <kalliyet mekteplerinin kapana- cağı tahmin ediliyor. © Karışık kaymaklar Şehrimizde yapılan kaymaklar- dan bir kısmının İ tarzı aze dikkati celbetmiştir. Bunların suni ilâçlarla yapıldığı görülmüş- tür, Belediye şebrimizdeki kay- maklardan mubtelif nümuneler alarak tablil ettirecek ve karışık kaymak yapanlar cezaya çarpıla- caklardır. Halis sütten yapılmı- yan kaymakların satışları yasak edilecektir. Serseri çingeneler Şehrimize gelip mubtelif yer. lerde çergo kuran çingeneler polis takibata tabi tutuluyorlar. Polis şehrimizde di- lencilik eden çingeneleri iskân edilebilecekleri yerlere gönder- mektedir. ŞEHİR HABERLERİ Diş muayenesi Çocukların dişlerine çok | itina edilecek Geçen sene ilk mekteplere devam eden çocukkarın dişlerinin lisede kırk: bin çocuğun dişlerinin bozuk ve tedaviye muhtaç olduğu anlaşıl- mışt.. Bunlarm ekserisi tedavi edilmiştir. Çocuklarımızın dişleri, bu sene de aynı suretle muayene edile cektir. Çok fakir olan talebenin dişleri meccanen tedavi edileceği gibi vakti, beli yerinde olan Bilelere de çocuklarının dişlerini tedavi, ettirmeleri için tebligat yapılacaktır. Maarif vekâleti, ihhatine tesirini düşünerek küçük yaşta dişlerin bozulmadan teda visine ehemmiyet veriyor. 30 lira Çocuğu mektebe koyacağım diye kadını dolandırmış Beyoğlunda oturan Hatice har nım isminde bir kadın on yaşlar rındaki oğlu Ömeri leyli mektep- lerden birine yerleştirmek istemiş ve öteye beriye baş vurmaya bap- lamıştır. Hatice hanim bu i taniz dıklarından birine müracaat et mek üzere Beyazıda gelmiş ve Mahmut isminde bir adamla kar- şılaşmıştır. Mahmut, kadının ar- zusunu öğrenince: «— Sen merak etme, Benim çok tanıdıklarım var, çocuğu he- men mektebe yerleştiririm> diye- yek Hatice hanımın elinden ev- yakı almıştır. Ertesi gün Mahmut tekrar Ha- #ice hanımı bulmuş ve mektep işi- nin halledilmek üzere olduğunu, fakat biraz masraf yapmak lâzım geldiğini söyliyerek kadından bir miktar da para almıştır. Aradan geçen bir kaç gün zarfında Mali. mut müteaddit defalar masraf pa- Tası diye Hatice hanımdan otuz li- almiş ve bir daha ortada gö- rünmemiştir. Uzun müddet beklediği ve ara- diği halde Mahmudun bulunmaz dığını gören Hatice hanım dolan- dırıldığını anlıyarak polise müra- caat etmiştir. Zabıta Mahmudu dişlerin çocuk | yakalayıp tahkikata başlamıştır. Kim düşürdü? Çocuklar morfin şişelerini esans sanmışlar! Zabıta garip bir şekilde bir gakçı şebekesinin izini elde miştir. Hadise şöyle olmuştur: Evvelki gün Unkapanı civarın da mahalle arasında çocuklar 0y- arlarken yerde güzel ambalâj yapılmış bir kaç paket bulmuş lardır. Küçük yaramazlar paketleri açınca içlerinde kutulara yerleşti- rilmiş küçük bir çok şişeler oldu- ğunu görmüşlerdir. Bunların ne olduklarını anlıyamıyan çocuklar nihayet şişeciklerde esans dolü olduğuna hükmederek birer birer kırıp içindeki suyu yüzlerine, Baş- larına sürmeye başlamışlardır. Sokak ortasında küçük şişele- rin bir çoğu böylece bo sonra bunlardan Nâzım isminde bir çocuk ta bir kaç şişeyi evine götürmek üzere cebine doldurmuş. tur, Bu sirada yoldan göçen bir adam çocukların bu toplantısma merak ederek yanlarina sokulmuş ve ellerindeki şişeleri tetkik etmiş ve çocukların esans diye yüzleri- ne, başlarına sürdükleri şişelerin içinde morfin olduğunu görerek polise haber vermiştir. Hadiseyi haber alan polis ka- gakçılık şubesi derhal çocuklari bulup morfin şişelerini müsadere etmiştir. Bunlarin bir morfin kaçak; tarafından götürülürken farkı varmadan sokakta düşürüldüğü anlaşılmaktadır. Polis kaçakçılık şubesi ehemmiyetle tahkikata de- vam ediyor. Kumar oynarken yakalandılar Sarıyer civarında bir kahvede kumar oynandığı haber alınmış ve yapılan araştırmada Mustafa, Refik, Şerafeddin, Hasan ve Yah- ya isimlerinde beş kişi kumar oy- zarlarken cürmü meşhut halinde yakalanmişlardır. Masa üzerinde kâğıtlarla ku- mar paralari bulunmuş ve dere edilmiştir. Kahve kapatıla- rak kumarcılar adliyeye teslim edilmişlerdir. lıktani | g5 Bu sene Jatanbulda plâjlarda pijama ile gezenler çoğalmıştır. Hattâ Şurt denilen imiz Modada denir banyolarında pijama ile gezen çocukları gösteriyor. giyenler da vardır. Ri pantalonları rem) Çıplaklık modası Kadıncağızın biri mahkemeye müracaat etmişs — Kocam çıplaklar cemiyeti. ne mensuptur. Ben kendisile yaşı yamam!.. diye keslirip atmış, Çıplaklar cemiyetine mensup olan koca, hâkimlerin karşısında: — Bu Avrupada yeni başlıyan ve bize henüz yeni gelen bir ce reyandır... diyor, Bunu okuyunca aklıma çocuk- luğum geldi. O zamanlar Fatihte iki «çıplak kardeşler» vardı, İki- de adamakıllı kaçıktı. Çıplaklık ihtiyacı onlara zaman zaman ge- len bir buhran halinde idi, Bir hafta giyinmiş, kuşanmış oldukları halde gezerler, mahalle halkına su taşırlar, sakalık eder lerdi. Hallerinde hiç bir ga. görülmezdi. Fakat bir gün denbire onların - hem de ikisi birden - kısacık bir iç pantaloni- le sokaklara fırladığı görülürdü. Arkalarında bir alay çocuk... — Aman bakmıyayım. Gö- züm görmesin!. diye yüzleri patan kadınlar... Bilhassa bay- ram günleri sanki en güzel elbi- seleri sırtlarında gibi iki kardeş çıplak olarak sokağa fırlarlardı., İki kardeşten biri bir gün cen- netten kovulmuş gibi bir halde s0- kaklarda dolaştığı için polis ken- disini yakalamıştı. Şimdi eğer çifte çiplak kardes ler sağ olsaydılar, her halde Av- rupadaki çıplaklar cemiyetleri kendilerine madalyalar, altın ku- palar, takdirnameler gönderirler. di. Tuhaftir. Avrupada çikan bazi garip modalar bizde çok eski. 'denberi varmış. Meselâ Marlene Dictricbin çi- kardığı kadınların erkek elbise giymesi modası. Bizde harp sene- lerinle çöpcü kadınlar erkek el: bisesi giyerdi. Şimdi de bu çıp- laklık modasi, Halbuki çifte kardeşler bundan şice seneler evvel bu modayi tat- Bike baslamislar! Hikmet Feridun Heroin Zabıta dört kişi hakkında tahkikat yapıyor Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bürosu bir bersin kaçakçılığı tahkikatına başlamıştır. Kaçakçı şebekesinin merkezi Büyükdere civarındadır. ilk tahikikatta bu işle alâkadar olmakla maznunen biri rum, diğe ri Türk olmak üzere iki kadınla dört erkek zannaltına alınmışlar. dır, Bunların evlerinde araştırma yapılmış ve bir miktar heroin bu- lunmuştur. Şebeke ile alâkadar daha bir çok kimseler bulunduğu anlaşılıyor. Zabıta izler üzerinde tahkikata devam ediyor. Kömür çuvallarında esrar Midyadan İstanbula gelen kö- mür yüklü büyük bir motör Te kirdağı iskelesine yanaşmış ve tayfalar kömür çuvallarını çıkar- maya başlamışlardır. Bu esnada iskelede dolaşan zabıta memurlari şüphelenmişler ve kömür çuvallar rini muayene etmişlerdir. Çuval içinde kömürlerin arasina yerleştirilmiş esrar paket lerile kaçak iskambil kâğıtları bulunmuştur. Esrar ve kâğıtlar müsadere edilmiş ve motör sahi bi evrakile birlikte dokuzuncü i Hisas mahkemesine verilmşitir. lar açılınca e. GÖ aş e yn