10 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

10 Ağustos 1934 AKŞAM Sahife 5 Buğday alımında bir suüstimal Denizli adliyesi bu hususta tahkikata başladı | ve İsmir gazeteleri yaziyor: De- Bizlide Ziraat bankası tarafından hükümet hesabına yapılan. buğ- day mübayaatında bir suüistimal tesbit olunmuştur. Yapılan tahki- kata göre buğday alınırken hü- kümet hesabına müstahsillere mü- Tacaat sırası için numaralı pusu- Ialar tevzi edilmekte idi. Bu mu- maralı pusulalar. bir kısma köylü. lere para mukabilinde tevzi edil- miş. ve talimat mevzuatına göre mübayaası eziz olmıyn buğdaylar satın alınmıştır. Satın alınan bir kısım buğday» arda noksan tartılmış, bu suretle Vücuda. getirilen: ambar fazlaları tanzim edilen sahte fişlerle ban- kaya tekrar satılmıştır. Mesele bu kadarla kalmamı tüccarlarla ortak piyasadan bu day toplanmış ve bankaya bun- Tar da köylü elinden satın alınmış sibi gösterilerek aradaki fark cep- lerine indirilmiştir. Tahkikata başlıyan Denizli ad- Tiyesi İzmirde muküm Bulunan De- nizli Ziraat bankası sabık müba- yan memuru Selâmi, muavini Cev- Sek, depo memuru Baki, depo me- Turu Rifat, eksper Nuri, kantarci Nari, bekçi Süreyya, Hacı İbra- Kim ve-muallim Rıza bey ve efen- dilerin ifadeler için İzmir birinci istintak dairesine müracaat etmiştir. Adliye. mese- lenin tahkikine başlamıştır. Türk darıları Hamburg piyasasında darılarımızın vaziyeti nasıl? Hamburg ticaret konseyliğimiz. | den Türkeofis müdürlüğüne gelen | raporda aşağıdaki malümat verilmiştir: Sarı darılarımıza cinsine. göre 58-65 frank arasında fazlaca talep vardir. Piyasaya yapılacak arza müşteri bulmak mümkündür. Cinsine göre beyazdam 65-75 frank arsasında arzolunmakta ise de müşteri: 52 frank vermek- tedir. Alış hararetlidir. Fiatlerin bu itibarla yükselmesi bekleme: Tekirdağı dansı yüzde. iki ağustos teslimi yüz franga, yüzde 4 ağustos teslimi 96 franga arzo- lanmaktadır. Bunlara ikişer frank tenzili ile müşteri vardır. Tediyat hususundaki müşkilâta rağmen itbalât evleri hükümet emirleri dairesinde memleketlerinin müb rem ihtiyaçları olam maddeleri hariçten ithal etmektedirler, Izmir sergisi ve Isparta halıları Isparta 9 (A.A.) — Ticaret oda- nın bu seneki. beynelmilel Izmir panayırna Ispartanın meşlitr balı- larile iştiraki kararlaştırılmıştır. Bugün ticaret odasında yapılan toplantıda sergi işlerile meşgul olmak. uzere dört kişiden mürek- kep bir komisyon teşkil edildi. Antalyada beş muallimler kongresi Antalya 9 (A.A) — 4 ağustosta toplanan: baş muallimler kongresi bugün son içtimam. yaparak da- ğilmıştır. Kongre 194-1935 ders senesi içinde idari ve tedrisi mad- deler üzerimde tesbit edilen ruze memeye göre faydali kararlar GUNUN HABERLERİ ittihaz etmiştir. Habsburg hanedanı Italyanın fikirlerine Fransa çük itilâf muarız Roma 8 — Avusturya impera- toru müveffa Karlın büyük oğlu arşidük Otto ve sabık impera- toriçe yakında Italyaya gelecek: lerdir. Arşidük M. Mussolini ile görüşecektir. Bu konuşmada Avus- turya başvekilinin de bulunacağı söyleniyor. Italyanm, Avusturyada tekrar Habsburg hanedanın iş başma getirmek istediği anlaşılmaktadır. Yalnız Fransa ve küçük itilaf bu. fikrin şiddetle aleyhindedir. Bu- nun içim şimdilik anlaşma imkân görülmüyor. Arşidükün üç hemşiresi şimdi- den Italyaya gelmiştir. Vin Reggio 9 (İtalyada ) (A.A) — Arşidük Oltonun amcası prens Xavier de Bourbon Rarme, demiştir kiz — Şimdi Hababurgların tekrar tahta geçmeleri ihtimalleri daha çoktur. Son Avusturya hadisele- rinin neticesi bu olmuştur. Tlk limit. ettiğimiz şey, Avusturyaya dönmek için bize müsaade veril- mesidir. Otto ile annesi Zita elân Bek gikadadırlar ve buraya ne zaman geleceklerini bilmiyoruz. Başvekil Dollfussüm Katlinden teessürlerini! ve M. Mowssoliniye olan büyük hayranlığını birldirir- ken, prens şunları: söylemiştir — alyan bu kadar ani olarak kududa asker göndermiş olması, Avusturyayı şüphesiz bir ecnebi istilisindan kurtarmıştır. Hava filoları Sovyet ve Japon tayyare kuvvetleri ne kadardir? Sovyetlerle Japonya arasındaki münasebatın gerginleşmesi üzerine bir gazete iki tarafın haya kur vetleri hakkında, şu malümatı neşretmişlir: Sovyet Rus hava kuvvetleri 46 filodan ve 35 müstakil müfreze- den mürekkeptir. Deniz hava Kuvvetlerinden de 13 filo ile 16 müstakil müfrezeye maliktir. Tayyarelerin adedi 2700'dür. 50 zü taarruza ve 1200 zü da- lafaaya tahsis edilmiştir. Tayyarecilerin adedi - zabitan ve neferlerle birlikte - elli bini tecavüz etmektedir. Japonya hava kuvveti ise 2523 tayyareden mürekkeptir. 1385i #aarruzda vo 1138i müdafaada kullanılmaktadir. M. Makdunald Şikagoya gidecek mi Londra 9 (A.A) — Renter ajansı, M, Makdonaldın Chicagoya gelmesi için yapılan davete icabet edeceğinin pek şüpheli olduğunu bildiriyor. Zira, tatil programında resmi biç bir teahhüt altına gir mesi mevzuubahsedilmemiştir. M. Makdonald, bugün Terre - neuvee gitmek üzere Sydhey- povascotindan vapura binecektir. Orada bir kaç gün kalacaktır. Sarda bir tevkif Paris 9 (A.A.) — Sar polis işi M. Deuterich, bir Sarlı hakkında cenebi mahama ihba- ratta: bulunduğundan dolayı dün öğleden sonra tevkif edilmiştir. Muadilel Alman kanumu muck ice bu cürüm azami iki sene hapis cezasını müstelzimdir. belediye reisinin bir telgrafı “GUNON MESELELERİ Deniz silâhları Son yünler zarfında bütün dünyayı seçe eden meselelerden bizi de deniz silâhlarıdır. Deniz silahlarını tahdlk için biz zamanlar Londrada, sonra, Vaşinaton da toplantılar yapımı, kanlar veri. işl. Son. dafa yapıları beş senelik an- aşmanın. müddeti gelecek sene bitiyor Bu mümsrbetle alakadar beş devle, yanl İneillere, Amerika, Jeponya, Fransa ve İtalya arasında yeni bir konferans için hazırlar Başlamış. Deniz sllhları konferansına beg devlet iştir etmekle beraber hakikatte: müz ere üp devlet, yani ingiltere, Amerika Japonya arasında, cereyan ediyor. Şimdi. Ye kadar konforuna İneitere ile Amerlkr için müsavas kabul eümişti. Bu deşlelere beş pay, Japanyaya ise üç payı verilmişti. Bu defa, Japonlar buna yazı olmuyorlar, onlar da İngiltere ve Amerten ile müsasi olmak istiyorlar. İşte bütün irtilârlar buradan eilayor, apanya bu isteğin gere israr etmelez ele. Amerika ise bune razı olmuyor: «Jar ponyanın yalnız bir denizde ulikası var. dir. Bin İki büyü: denizde himaye ede- eek meniratimiz meventtrr. Binaenaleyh müzerar olamaz» diyor. Tptidaları. bie anlaşma, yala bulunca 83 tahmin ediliyonu, Fakat gin geştlkse İpeilir çiddetlendiğinder. çlmdl. ümüüler azalmakladır. Be sebepten İngiliz gazele Terini telâş almıştır. İngileler geisceke 50 neden itibaren biyik bir Geniz siâhiacı yarını başlıyazakımı tahmin. ediyorlar. Siliklari bırakma konferans: seneler denberi sürüklendiği halde. hiçbir. netice vermemiştir. Devler hiç olmazsa. deniz silâhları hallındaki anlaşmadan memeun bulunuyorlardı. Şimdi b anlaşma da su- ya düşmek tehileksinl gösterince endişe. der başlamıştır Vaziyet değişmezse gelecek sene biyik bir deniz silâhı yarışı başıyacadı muhal Ne sevinç ne matem! Mareşal Hindenburgun vefatı münasebetile Havr Havre 9 (A.A) — Havre me- busu ve belediye reisi, 7 ağustos ta resmi binalara matem bayrağı çekilmesi hakkında dahiliye ne- Zaretinin talimatına şu cevabı ver. miştir: Mareşal Hindenburgun vefatı matemine iştirak edemiyeceğime müteossifim. Bürjuvaziye ve iş âlemine mensup erkek ve kadin ların onun İdaresi zamanında. te- cemmü kamplarında hapse, olduklarını ve yapılan bütün nayetleri kendi otoritesi. altına al. miş olduğunu unulamıyacağım. Hindenbiürgun ölümü bizim için ne bir sevin; ve ne de bir matem günü olamaz. Hov Yorkta yangın New York 9! (A.A) — New Yorkun artistler ve talebeler mahallesi: olan, Greenwichde bir- dev- binanın 18inci katında şid- detli bir iştial olmuştur. Bir ka- dının öldüğü, bir çoklarının yarar landığı, zannedilir. 4 apartman harap olmuştur. İştialin, gaz bo- Ingiliz kabinesi Yeni İskoçya 9 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Saint - Jean de Terre - Neuvee gitmek üzere Dragon İruyazörüne binmeden evvel, M. Makdonald, milli kabi- neden bazı nazırların istifa ede- .ceklerine dair musirren deveran eden şayiaları tekzip etmiştir. Bu şayialar o Kanadaya Londradan gelmişti M. Mussolini Fomaya döndü Roma 9: (.A.) — M. Mussolini bizzat idare etmekte olduğu üç motörlü bir deniz tayyaresi ile Gaetadan Ostier'a muvasalat et- miştir. Tayyarede hâva işleri nezareti müsteşar ceneral Jozef Vali faşist fırkası kâtibi umumisi, mil erkân harbiye reisi kont Galezze ve Atlas Olyanusu seferini yap- mış olan binbaşı Piseo bulunur yordu. z | CIHAN IKTISADIYATI Bu: seneki cihan buğday mahsulü tarihin en bereketsiz yılı olacaktır - Hindenbur- , gun vefatı ve cihan zeytin Bir çok senelerdenberi ilk defa bu seneki cihan buğday mahsulü, mutat iatihlâk miktarına bile ki- fayet etmiyecek derecede az ola- caktır. Cihan buğday piyasasını caat edilecektir. Beynelmilel zira- at enstitüsü tarafından neşrolu- nan tahminlere göre 1934 senesi buğday mahsulü 1933 senesinde kinden çok 22 olacaktır. Avrupa- da, müttehit hükümetlerde, Ka- adada, Avustralyada, Arjanti de bu seneki buğday mahsulü ge- çen seneye nazaran pek az olacak: tır. Yalnız Asyada ve bilhassa Çinde mahsul bol olacaktır. Sovyet Rusyasındaki buğday mahsulünün vaziyeti hakkında beynelmilel ziraat müessesesinin elinde kâfi derecede malümat yoktur. Maahaza Rusyada ihraç edilebilecek bir fazlalık Beklen miyor. İhtisas sahibi diğer makam- Jar da Rusyanın buğdü; pabileceğini zanmetmiy: hassıslar Rusyanın bu sene iliraç değil, buğday ithal edeceğini tah- min. ediyorlar. Arjantin. mahsulü: teşrinisanide | ve Kânunuevvelde toplandığından mütehassıslar henüz kati bir şey söyliyemiyorlar. Fakat Avuatral- | ya mahsulünün oldukça fena ala- Sağında müttefiktirler. Ameriln bu seneki mahsul üzerinden ihracat yapmaktan çok uzaktadır. Bilâkis dahili cat için mevcut stoklara müracaat edecektir. Kanadada da ayni va- | ziyet vardır. Velhasıl bu sene ei | Ban buğday mahsulü ihtiyaca ki- fayet etmiyecek ve stoklardan is tifade edilecektir. Şu kadar var ki stoklardan yapılacak sarfiya- tan derecesi malüm değildir. Bu sarfiyat çok miktarda olursa ci- han sarfiyatile istihsalâtı arasın. da müvazene avdet edecek ve bu Suretle cihan iktisadi buhranının başlıca âmili ortadan kalkacaktır. ürkiye, buğday mahsulü iyi olduğundan ihracat yapacak mem- eketlerden sayaliyor. Mısırda ha: vaların. iyi gitmemesinden ekin vaziyeti: iyi değildir. Cezayir müstemlekesinde de mah- Fransanın Sulünün az: olacağı anlaşılması pi- yasaya: iyi tesir etmiştir. Buğday mısır cihan piyasasında yüksel- dikçe yükseliyor. Maahaza bu yükseliş talebin artmasından de- Zil, malın az olması ihtimalinden meyet eylediğinden maişet seviye- sini yükseltmeğe hizmet etmeyip 'dünya halkının satın almak kudi retinin yeniden taksim ve tevzi edilmesini intaç edecektir. Hindenburgun: ölümü ve piyasalar Reisicumhur Hindenburgun öli mü ve başvekil M. Hitlerin ayni | zamanda riyaselicumlur vazifesi" ni deruhte eylemesi Londra piya- sasında İngiliz eshamının yüksek mesine sebep olmuştur. Çünkü berri Avrupa ahvalinin karışaca- Zından korkan. servet sahipleri daha ziyade İngiliz eshamına iti- mat ederek taleplerini artırmış» lardır. Ayrupa eshami maliyunun piyasaları - Yunan yağları bursını tahrik edecek büyülk men- faatler pek az olan İngiliz eshama daha ziyade rağbet bulmaktadır. z Ticaretin iyileşmesinden ve bir çok kumpanyaların raporlarında Salâh eseri tesbit edildiğinden İn- giliz sanayi eshamına karşı talep artmıştır. Şalıtın diktatörlüğü Almanyada devlet (bankasi umum müdürü doktor Şahtın dev- letin meli ve iktisadi diktatörlü- güne muadil bir vazifeye tayin edilmesi Londrada mühim bir ha- dise olarak karşılanmıştır. Ak manya bu kış vahim mali ve ikti- sadi buhran geçirecektir. Böyle anda bu memleketin mali ve iktisadi işleri başında gayet mütehassıs ve salâkiyet sahibi bir adamın bulunmasının vaziyetin. ümitsiz bir hale gelmesine mâni olacağı ümit ediliyor. Almanyanın yün ve emsali ham. maddelerin ithaline karşı ambar. go koyması ham madde piyasalı rını altüst etmiştir. Almanya ayni zamanda pamuk ipliklerinin de ithalini meneylediğinden İngilte- vede iplik fabrikalarında çalışan om bin-kişi açılita kalmıştır. Yuran zeytinyağları İ © Yunanistanin zeytinyağı sene- den seneye artıyor. 1927 de sekiz Bin ton iken geçen. sene yimri Bin tona çıkmıştır. Bumu kıymeti 456 milyon drahmidir. Yunan zey- tinyağlarının başlıca müşterisi İtalyadır. Geçen sene on bir bin ton almıştı, İkinci müşterisi, Ame- rika müttehit kükümelteri olup geçen sene 2,765 ton almıştı. Mısır da 1663 ton zeytinyağı almıştır. Bulgaristan. bahri tieareti 1933 senesinde Bulgar liman- larından 408,301 torumal nakled miştir. Bunun 31821 tonu İtalyan ve 74,655 tonu Bulgar ve 69,816 tonu Alman bayrağı altındaki ge- milerle nakledilmişti Sovyet tayyareleri Pariste Paris 9 (A.A.) — Sovyet ta yareciler nazırı ceneral Denin tarafından kabul edildikten sonra başlıca Fransız hava mü- esseselerini” gez belediye dairesine reisi tarafindan kabul. edilmişlerdir. Belediye re hoş geldiniz nutkunu söylemişt Deniz silahları ve Fransa Tekio 9 (A.A) — Japonyanın Fransa sefiri olup halihazırda burada bulunan M. Sato, Fransa- nn, Japonyaya benzer babri bir aziyelte bulunduğuna ve Vaşing- ton. muahedesini feshetmek niye- tinde olduğuna ir beyanatta bulunduğunu katiyetle inkâr et mektedir. mi AKŞAM KITAPMANESİ 'NEŞRİYATI Kadıköyünde NET Kırtasiye mağazasında satılmaktadır. Kuday, Altıyol No. 1 Tol, GOB2R dm VR