15 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Temel atma mal bey bir nutuk vekile ve iktisat vekil bu merasimde bulunduklarından dolayı teşekkür etti, Sonra Kocaeli mebusu Sırrı, İz- mit fırka idare beyeti reis vekili Esat beyler birer nutuk irat etti- ler. Müteakiben İsmet paşa kü ir nutuk söyledi. ilen iyi kabule te- şekkür ettikten sonra temeli ati- lan fabrikanın sanayi pro; fabrikanın yalnız memleket #iyacını temin etmekle kalmiya- rak muhtelif çeşit ham maddeleri- mizi kıymetlendirmeğe ye ını söylemiş ve demiştir ki: «İzmit kâğıt fabrikasi memle açılışında iyi esas olarak sayılacaktır. Fabrika bir seneye varmadan açıl- maş olacaktır. Bir fabrika iyi şart- Tarln kurulduktan sonra da asıl işletmesinde | gösterir. walde bir fabrikanın iş- daha Birçok İletilmesi kurulmasından zordur. İzmitte kâğıt fabrikasının kurul- ması ileri bir irfanı, cumhuriyet inkılâplarına hususi bir bağlılığı olan İzmit için iyi bir tesadü Fabrikanın bir hamiyet m İçinde bulunması müesseseye alâ ka ve yardım gösterileceğine delildir. Kendisini seven kiyme- tini anlıyan ileri bir muhitte yer- leşmesi fabrika için de iyi bir talidir. lar, bütün yüksek işler. de daima kılavuzumuz olan bü- yük reisimiz, Reisieumhur Hz. nin. yüksek adını hep beraber hürmet İerle analım. Şimdi bu yeni cum- huriyet eserinin temel koy. Hatiplerin söyle- muhabbet sözlerine ve İz- dikler mitlilere yürekten teşekkürlerimi- zi takdim ederiz.» Nutuklardan sonra temel taşi konmuştur. Başvekil ve Celâl bey döner- erken Herekeye uğrıyarak fab- rikayı gezmişlerdir. İsmet p: fabrika hakkında etraflı. izahat almıştır. Gam fabrikasında Başvekil İsmet paşa, cam fab- rikasının temel atma merasimin- de de şu sözleri söylemişlerdir: 4— Ci fabrikasının kurul. masını mi ir müessese olarak İş bankası deruhde etmiş bulunu- yor. Şimdiye kadar memlekette bir kaç defa bu sahada teşebbüs- ler yapıldı. Fakat, muhtelif se- bepler bu teşbbüsleri menfi su. ve azimle yürümek misaller veren İş ban- müsbet olarak bitire- suretile i Kası bu i eektir. Memleketin sanayileşmesi için illi bankaların sermaye dökerek fabrika vücuda getirmeleri, çok Bayırlıdır. Iş bankasına muvaff: kiyet tememni ederim, kendilerini tebrik ederim.» iktisat vekili Celâl bey bu söz- lere teşekkür etmiş, bundan sonra #emel atma resmi yapılmıştır. Yeni fabrikalar hakkında malümat Kâğıt fabrikasi Sumerbank ta- yafından yapılmaktadır. Fabrika bir milyon 500 bin liraya malole Gaklır. İşletme sermayesi iki mil yon 300 bin liradır. Fabrika çiz. gili kâğıt, zarflık kâğı, kese kâ- Bıdı, biletlik kâğıt yapacaktır. Se. Londra 13 (Hususi) — “Ta; mis gazetesinin Paris muhal zayor: Şarki Avrupada bir emi yet misakının akti için yapılan müzakerat kati bir safhaya gir- mek üzeredir. Fransa hükümeti Lehistandan yakında bir cevap geleceğini bekliyor. Fransa, lü- Zumsuz yere Lehistanı sıkıştırmak isteinemekle beraber şark misa- kının lehinde olsun, aleyhinde ol- iyetini, Cemiyeti akvam. Lehistan hükümetine anlatmıştır. Lehistanın vereceği cevap mü- sait olsun, olmasin şark misaki- Ba ait müzakeratın ilk safhasına bir nihayet vermiş olacaktı Baltık hükümetleri esas itiba- rile taraftar olduklarına göre Le- bistanın cevabından sonra fikrini Vekillerin seyahatı Nafıa ve maliye vekilleri Malatyaya hareket ettiler Elüziz 14 (A.A.) — Nafia ve maliye vekillerile birinci umumi müfettiş, kolordu ve fırka kuman- danları ve Elâziz valisi mobillerle Ergani madenine ha- Teket etmişler; yolda Ergani de- miryolu inşaatını, tünel ve kö rüleri tetkik ve teftiş eylemişler- dir. Vekillerimiz Erganide Fabrika- ları gezerek geceyi orada geçir- mişler ve bugün Elâzize dönmüş- ler ve saat 22 de Malatyaya ha- reket etmişlerdir. Vaktin geç ol masına rağmen vekillerimiz E! zizden ayrılırken bütün Elâziz halkı tarafından hararetli / ve samimi tezahüratla teşyi edilmiş. tayyare aret etti İzmir 14 (A.A) — Şehrimizde bulunan milli müdafaa vekili Ze- kâi bey dün refakatindeki kuman- larla birlikte Kadifeka- i tayyare şehitliğini ziya- hürmeten askeri kıta tarafından merasim ya- ıilmış, bu münasebetle vekil bey bir hitabede bulunmuştur. Fabrika için lâzım olan selüloz. ilk zamanlarda hariçten gelecek, fakat sonra memlekette kurula- cak selüloz fabrikası tarafından temin edilecektir. Fabrikada 300 işçi çalışacaktır. Şişe ve cam fabrikasına gelin- | dan tesis ediliyor. Senede 3-4 bin fon mamul cam yapacaktır. Fab- rikanın tesisatı kuvvetli bir Fran- siz firması tarafından yapılıyor. Fabrika için iptidai maddelerden kum Çatalca kazası dahilinde Po- dimadan getirtilecektir. Kireç ta- $i, manganez, grefit, manyazit memleket dahilinden tedarik edi- lecektir. Fabrika gelecek sene haziran- 'da imalâta başlıyacaktır. 1 Ad ©o OeoGGG Şİ ce bu fabrika İş bankası terafın- | Mill müdafan vekilni Bu Sahahki Teleraflar Şark misakı kati safhada Lehistan ve Almanya girmeseler bile misak aktedilecek bildirmemiş olan devlet olarak yalnız Almanya kalmış oncaktır. Fransanın eylül gelmezden ev- vel iptidai bir karar verilmesi hu- susunda ısrar eylemesinin sebebi Sovyet hükümetinin eylülde Ce- miyeti akvama girmek üzere racaat etmeğe kati surette karar vermiş olmasıdır. Sovyetlerin Ce- miyeti akvama girmesi şark mi. kının tahakkukuna doğru ilk mü- him adımı teşkil edecektir. Bun- dan sonra kati müzakerat safhasi başlıyacak ve Fransa şümullü müzakerelere girişecekti Fransa, müzakerelerin çabuk bitmesini istiyor. Fransaya göre Avrupadaki emniyet meselesinin şimdiki vaziyeti uzun bir zaman #çin geri bırakılamaz. Lehistanla Almanya misaka girmedikleri takdirde Fransa bunlari hariçte Amerikada büyük| orman yangınları | Yirmi yerde birden yangın çıktı, ateş devam ediyor Spokane (Amerika 14 (A. A.) — Yirmi yerde birden çıkan orman yangınları, şimali Dakota eyaletini cesim ve kesif bir kara dumana boğmaktadır. Yangını söndürmeğe 2000 kişi çalışıyor. Moise (Amerika) 14 (A.A.) — Bizon mandaları milli harasına ait bir çayırda, fundalıklar tutuş- muştur. Burada bulunan raüte- it manda, geyik ve dağ keçisi ri yanmak tehlikesine ma- ruzdur, Moise (Amerika) 14 (A.A.) — Burada çıkan funda yangını, dilik tahdit olunmuş gibidir. Hay- van sürüleri, emniyet altına alın mışsa da 6000 dönüm çayır malı- volmuştur. Ecnebi gazeteciler Bugül 23 Macar gözelecisi geliyor Fransanın en çok okunan gaze- tesi olan Petit Parisien gazetesile Excelsior gazete: ve birçok mecmuaların sahibi olan madam. Dupuy yarın şehrimize gelecek- tir. Madam Dupuy matbuat cemi- yeti namına vapurda selâmlana- caktır. Fransız gazetecisi İstan- bulda birkaç gün kalacaktır. Bundan başka bugün La Bul- garie vapurile şehrimize 23 Ma- car gazetecisi geliyor. Macar decileri İstanbulda üç gün kala- caklardır. Matbuat cemiyeti ta- rafından şereflerine Adada Yat Klüpte bir ziyafet verilecektir. in seyah Izmir 14 — Milli müdafaa vekili Zekâi bey Aydma hareket etmiş- tir. Yarın Söke yolile dönecektir. Talebe birliği toplantısı martesi günü saat 15 te idare he- yetimizin fevkalâde içtima var- dır, Idare heyeti özalarının mez- kör sastte behemehal birlik mer- bırakarak yalnız Rusya ile Frn- #a arasında böyle bir misakın ak- tini bile gözüne aldırmıştır. ivaki Japonya tarafından teh- dit edilir, yahut tehdit edildiği zannolunan Sovyet Rusyası içini ne Cemiyeti akvam özalığı, ne de Fransa ile anlaşmak kâfi deği dir. Sovyet Rusyanın asıl ihtiyaci Almanya ile anlaşmaktır. Fakat Hitlercilik şimdilik Sov- yetlerle Almanyanın anlaşmasına #mkân bırakmıyor. Bunun için Fransa bir an ev- vel şarki Avrupa hakkında umu- mi bir misak aktedilmesini ve Al- manya ile Lehistan razı olmadık- ları takdirde hiç olmazsa Baltık hükümetlerinin emniyetini tak ye için Sovyet Rusya ile Fransa arasında bir anlaşma yapılması” ni istiyor. Orman yangını Iki bin kadar ağaç yandı Tire 15 (Hususi) — Tire İle Ödemişin müşterek hudutları ara- sındaki Kızıl keçili ormanında çı- kan yangın söndürülmüştür. Ayın on ikisinde vali paşa Ödemiş, Ti- re kaymakam ve jandarma ku mandanlarını yangın yerine çağır. miş ve kendisi de hususi trenle as- keri kıtaatı Çatal istasyonuna ge- tirerek oradan yangın yerine sev- ketmiştir. Asker, köylü ve şimendifer amelesinin gayretleri neticesinde angın müşkülâtla bastırılabil. miştir. Yangında on beş kilometre sa- ha dahilinde ağaç yandığı tahmin ediliyor. Yangın sahasım- da tahkikat yapılmaktadır. Orman yangını yaban domuz- larından korkan bir kadının yak: "tığı ateşi söndürermemesinden çık- aştır. Rüzgârın şiddeti yangının büyümesine sebep olmuştur. Yeni tayyareler Istanbul üç tayyare daha satın aldı stanbul halkının kıymetli te- berrüatile bu sene satın alnan üç tayyaremize (Beykoz), (Kar- tal) ve (Kadıköy) isimleri takı. lacaktır. Bu maksatla | tayyare bayramı günü Yeşilköy tayyare meydanında büyük merasim ya- pılacak ve merasimin nihayetin- de tayyarelerimiz uçarak İstanbul |, halkına tebriknameler atacaklar. dır. Şimdiye kadar İstanbul namına alınmış olan «12» tayyare ile be- raber İstanbul hava Filosu bu 2€- ne «15» tayyareye baliğ olmuştur. Halkımızın tayyare cemiyetine göstermekle olduğu kiymel dim ve alâka sayesinde Istanbul bava filosuna gelecek sene daha bir kaç tayyare ilâve edileceğini kuvvetle ümit ediyoruz, Sporcularımız Kiyefe gittiler Leningrat 14 (A. A.) — Türk orcuları Kiyefe hareket etmiş- Ağustos 1934 SON TELGRAFLAR Almanyayı hede- fine ancak Hitler götürebilirmiş Hariciye nazırı von Neurathin bir nutku Berlin 15 (Hususi) — 19 ağus tosta yapılacak reye müracaat için propaganda faaliyeti devam siliyor. Başvekil M. Hitler cuma Hamburgda nutuk irat von Neurath. labilir. Hariciye nazırı, yalnız Hitlerin şahsiyeti ile Almanyanın harici siyasetinin hedefine vasıl olabileceğini, yani hukuk müsa- yatını elde edebileceğini söyle- miştir Fransız - Sovyet dotluğu Paris 15 (Hususi) — Fransaya gelen Sovyet tayyare filosu Lyon- dan hareket etmiştir. Filo kuman- danı irat ettiği nutukta bugünkü ziyaretin iki memleket tayyareci” Tiği arasındaki münasebatı kuy- vetlendirmesi ve eskiden mevcut dostluk ananesini tekrar dirilt mesi temennisinde bulunmuştur. Rus tayyareleri, havanın fena- lığı yüzünden Strasburgda kara- ya inmişlerdir. Viyanadakl muhakemeler Viyana 15 (Hususi) — Divani harp, radyo dairesine hücum eden. 15 kişinin muhakemesine başlamış tar, Bunlar vatana hiyanetle, içle- rinden biri ayni zamanda katil ile maznundur. İçlerinde bir emniyet müfettişi de vardır. Müddeiumu- mi iddianamesinde radyo mep- kezine hücuma dair bir çok yeni malümat vermişti Turing klüp (Baş tarak 1 inci sabifede) eleme ie em nin üzerlerine, tam motörün ö e asacaklardır. Bu suretle kı yapmamış şoförler otomobillerin. de asılı olan bu plâkalar sayesin- de daha çok müşteri bulabilecek- lerdir. Bu plâka dağıtılması projemi- Zi belediyeye bildirdik. Belediye bunu kabul etti. Şimdi İstanbul daki bütün şoförlerin yedi sene- | lik sicilleri tetkik olunmaktadır. | Son yedi sene içinde hiç kaza yapı mıyan şoförler birer birer tesbit ediliyor. Bunlara yakında plâkalarini dağıtacağız. Bundan başka her sene yedi yılını kazasız dolduran şoförlere de pâlkalar verilecek- ö Turing klüp son zamanlarda seyyah celbi, memleket dahilinde seyahatler tertibi ve İstanbulun. güzelleştirilmesi için çok yerinde bazı kararlar vermi Şükrü Ali bey bu kararları şöy- le anlatmaktadır: «Adaları güzelleştirme cemiyetinden sonra Boğaziçi ve Bostancı İle ayrı ayrı uğraşmak istiyoruz. Bim Bantamctağa yazlık Gi) İstikbale namzet olduğu muhakâ kaktır. Burada tabiat hiçbir gü gelliği esirgememiştir. Bostanci da da Büyükadada olduğu gibi birçok eğlenceler tertip olunacalt Tır. Bostancıyı güzelleştirme İsi! minde bir cemiyet teşkil edile cektir. , Yakında İstanbuldan birçok yerlere tenezzüh trenleri tertip. olunacaktır. Bu trenlerde halk ga» yet ucuz fiatle memleket dahilin- kezinde bulunmalari; de gezebilecekt