15 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

15 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 MUHABİR MEKTUPLARI , Sürdin imarına çalışılıyor Sirt 6 (Hususi) — Diyarıbekir- den Siirde geldim. Burasını 930 da bir daha görmüştüm. Bu sefer şehri çok değişmiz buldum. Vali Sakıp bey ve belediye çok iyi ça- ısıyorlar. Askeri mahfel önünden Başlıyan 15 metre genişliğinde bir cadde, Cumhuriyet meydanım- di irvana kadar 20 metre ge- nişliğinde bir bulvar yapılmıştır. Diğer birçok caddeler açılmıştır. Sürt 25 bin nüfuslu bir şehi dir. İdarei hususiyenin getirt 15 beygir kuvvetindeki me örle elektrik tenviratı yapılıyor. Fakat bu kâfi değildir. Şehirde başlen noksan susuz Tuktur. Çeşmelerin başında daima kalabalık vardır. «bre su getirt- liraya ihtiyaç ol- dün teşebbüs bı- yakılmıştır. Şehirde lâğım teşkilâtı yoktur. Bir kaç sokakta mevcut lâğımlar Buradan bir noktada birleşiyor. bir kuyu açmak suretile pislikle- Tin akıtılmasına çalışılıyor. Yeni açılan Cumhuriyet cadde- iki tarafında yeni binalar, za ve kahveler yapıl « — Halkevi reisi Mir'at bey faali- « oyetle çalışmaktadır. Komite ve mesai arkadaşları spor şubesi mü- messili doktor Ibrahim, güzel & ometlar mümessili maarif mü: « GBali, temsil şubesi mümessili ilk tedrisat müfettişi Kaya, tarih, dil ve edebiyat şubesi mümestili or- ta mektep müdürü Faik beyler. 'den ibarettir. Ayni zamanda bu # zevat halkevinin heyeti idaresini teşkil etmektedirler. Bir kattan ibaret halkevi binası genişçe bir salon etrafında gayet zarif bir şe- kilde yapılmış sekiz odadan iba- ettir, İ © Hellkevinin içerisinde gayet ge- miş, beş yüz küsur kitabı bulunan bir de kütüphanesi vardır. Kütüp- hanesinde yevmi gazetelerle haf- talık mecmualar bulunmaktadır. Burası herkese açıktır. Temsil şubesi halkın tenvir ve irşadı için dört ay gibi kısa bir zaman zarfında Akın, Gâvur imam ve Mai yıldız gibi milli pi- yesler temsil etmiş, hall arasında 44 İyi bir intiba bırakmıştır. Halkevi bilhassa içtimai haya- tın yükselm. çalışmaktadır. Güzel sanatlar şubesi bir şehir & bandosu meydana getirmek üze © ve teşebbüsatta bulunmuş ve mu- siki aletleri getirtmek için de ls tanbula para © gönderilmiştir. Çok kudretli muallimlerin idare. sinde olarak alafranga ve alatur. ka incesaz ve nota dersleri veril. mektedir. Bundan pek çok genç- ler istifade etmektedir. Ayda defa halka konser verilmektedir. Halkevinin spor şubesi de faa- iyetle çalışmaktadır. İkişer takım futbol, voleybol ile atletizm, bini- cilik ve atıcılk teşkil Şehirde inziba niyet memur veki ser Kemal bey pek yakın bir za- manda Siirde geldi teşkilâtını ıslah eti az olduğu gibi fai ceraim de yoktur. Su ve bataklık olmadığı inek olmadığından — sıtma lığı azdır, fakat buna karşi 5 trahom hastalığı çoktur. İdarei hu meçhul kalmiş “Alanyada yaz hafif e Şehri daha ziyade güzelleştirmek Alanya 10 (Hu- | mesi ) — Başka yerlerde şiddetli sıcaklardan şik: yet edildiği şu günlerde burada bararet derecesi gölgede | ancak © otuzu bulmakta dır. Denizden doğru hemen fasılasız bir halde orta derecedeki İdeti de pek hissediliyor Uzak dağlardan her gün getirilen karla soğutulan meşurbat ta se çakla mücadelede olduça işe yara- maktadır. Halkın beşte dördü yayi göçetmiştir. Bu yüzden ve yi gün kadar evvel denizde boğul duğu işitilen bir genç kızın ölü- münün bıraktığı tesir dolayasile deniz banyosu alanlar hâlen pel azalmıştır - Cehaletle ve batıl itikatlarla mücadeleyi gaye e Yolda soygun 60 amele A çapulcu tarafından soyuldu Zonguldak - De, yolunda bir çapulculuk vakası olmuştur. Ay başı mlnasebetile birikmiş Ücretlerini alarak köylerine dön- mekte olan 60 kadar kömlir ame- lesinin önüne, yolun dar bir kıs- mında, ikisi kama ve İkiside tabancalarla silâhlı dört meçbul şahin çıkmış ve Üzerlerinde hiç bir. mlidafaa, öleti bulunmıyan 'Vakayı haber alan Zonguldak zabıtası derhal harekete geçerek şiddetli bir tarama ile, suçluları yakalamak için takibata başlar mıştır. İki şabıs zan altına alın- mıştır, Tabikikata ehemmiyetle devam olunmaktadır. Bodrum ve Bozburundan hayvan ihracalı Muğla 14 (A.A) — Temmuz içinde Bodrum ve Bozburun iskelelerinden adalara 42 öküz, 49 inek, 13 boğa, 29 dans, 87 kümes hayvanı, 131 koyun, 161 keçi, 42 kuzu, 2 oğlak, ve 13 bin kilo gübre ihraç edilmişti susiye parasile idare olunan yir- ş yataklı bir memleket has- yi vardır. Ayrıca emrazi güb- Teviye hastanesi yoktur. - Bütün hastalar memleket hastanesinde tedavi edilmektedir. Şehirde bir €czane vardır. Burada sıhhat müdürü İbrahim beyle operatör Muzaffer beyden başka doktor olmadığı işin halk ve memurini çok sıkıntı çekmektedir. Sıhhat ve muaveneti içtimaiye vekâleti bu gibi trahom hastalıği çok olan yerlerde ayrıca bir de göz mülte- hassısı bulundursa hallen çok bil- yük iyilik“edilmiş olur, için dikkat edilecek noktalar Alanyanın umum! görünüşü münevverlerin gayretile bu gibi geri düşüncelerin de az zamanda önline geçileceği tabiidir. Alanyayı sevenlerin ve daha çok güzlleşmesini istiyenlerin da- ima tiksinerek ve üzülerk bahset- tikleri ve fennen de ialabı icap eden birkaç vaziyet vardır ki yazmadan geçemedim: 1 — Kumsalı; en güzel bir yerinde gayrı fenni bir şekilde İnşa edilen mezbahanın fena man- Birecikte su azaldı Sıcaklar 40 dereceden aşağı inmiyor Birecik & (Hususi) — Bu yıl Birecikte şiddetli sıcaklar hüküm. sürüyor. On günden beri, gölge- de, sıcaklık derecesi dOdı. Bu münasebetle kilosu 5 kuruşa sa tilan buzun sarfiyatı artmıştır. Komşu Nizip kazasında da gid- detli ve bunaltıcı sıcaklar devam etmektedir. Sıcaktan ve yağmur. ların azlığından şehir ve köylerin kuyu ve pınar sularında latlık yardır. Şebrin belli başlı geniş içme suyu olan Mağara camii suyu çak azaldığı gibi Fırat nebri de epi inmiştir. Fırat kıyısında çok emeklerle yetiştirilen ve bu havalide çok meşbur olan nefis kavunla geçen yıl gibi bir nevi haşere mu- sallat olmuş, kavun bostanlarını bozmuştur. Devamlı esen poyrazın da bos- anlara ziyanı dokunmuştur. Birecikte, reytin müstesna ol mak üzere bütün toprak lâtı bol ve ucuzdı Mardinde yer altından eski bir bina çıktı Mardin 13 (Husus) — Zi bankası için yaptırılacak binanın temeli karılırkon yer altında çok eski senelere alt taribi bir bina çıkmıştır. Çok geniş ve büyük olan bu evin eskiden kalma yer altında gizli bir kilise olduğu ve yahut eski devirlerde Mardin kalesinde yaşayanların gidip gek mek için kalenin içinden oyulmuş gizli yolları olduğu tehmin edik mektedir. Tetkikata devam edi- iyor, ve koku itibarile denize girenlerin heve- sini kaçırması ve kasabanın o kıs- minin güzelliğini bozması biç te hoş görülmemek- tedir. 2 — Ka: dağınık olmasın- dan dolayı müşkül olacağını bilmekle beraber imkânsız da olmı yan temizliğe işlerdir. Sokaklar ve evlerin etrafi birer süprüntü yuvasıdır. Su işini az bir bimmetle yoluna koyan belediyeden bunun da temini beklenebilir. 3 — Sokaklarda hâlâ başıboş ve tehditkâr dolaşan köpeklerin görülmekte olması, bu zamanda, iyetsiz telâkki edilemez. banın şehircilik | itibarile mevcut olan poksanlarının da temini temenniye, şayandır. — Dr. 5. 5. Hırsızlıklarını gören bir zavallıyı balta ile öldürdüler Geçen hafta Devrekte bir bây- van hırsızlığı ve feci bir cinayet olmuştur. Hendek, Çorum, Enki şehir havalisine iskân edilmiş Bulgaristan çingenelerinden Mes- tan oğlu Hüsmen, Hasan oğlu Yaşar, Sait oğlu Yaşar, Salih oğlu Mehmet ve Yakup oğlu Mehmet adalarında alt çabıs, muhtelif kimselere ait 13 man- dayı çalarak kaza hudutlarından aşırmak üze, bir ormana saklamışlardır. Fakat, tesadüfen buradan geçen Ismail oğlu Halil çingeneleri ve mandaları görmüştür. Hırsızlıklı nnın meydana çıkacağını anlıyan gingeneler hemen baltalarla Ha- lilin üzerine hücum ederek zaval- Iıyı feci bir surette öldürmüşler, köşesine sürüklemişlerdir. Halilin cesedi köylüler tarafından bulunmuştur. gingeneleri yakalamıştır. Kendi: leri cinayetlerini etmişler ormanda sakladıkları kanlı bal pın yerini de — göstermişlerdir. Katil hayvan hırsızlarının. hepsi tevkif edilmişlerdir. Boluda bu seneki buğday ve arpa mahsulü Bolu 14 (A.A) — Bu seneki buğday ve arpa mahsulü geçen seneye nisbetle daha iyi ve daha temizdir. Buğdayın kilosu yüz paradan üç kuruş otuz paraya İ paraya satılmaktadır. Tifik ge- m seneden moksandır. Kilosu 035 kuruşa ve yünün klonu 30 karaştur. Çingenelerin c cinayeti | Dorukban civarında | ölüsünü de ormanın bir kuytu | üç gün sonra | Karakol kumandanı Etem çavuş | kadar ve arpanın kilosu altmış | 15 Ağuston 1934 KITAPLAR ARASINDA Dünkülerin romanı Bürhan Cahit beyin bu yeni ro manı Kanaat kütüphanesi tarafın dan alınarak kitap şeklinde basıl. mıştır. Son zamanlarda mevzularını on beş yıllık içtimai ve siyasi ha- yatımızın muhtelif cephelerinden alarak Türk edebiyatına güzel tahlil nümnueleri veren Bürhan Cahit bey bu eserinde de harp neslinin geçirdiği buhranlar manlı devrinde Türk gençi çektiği ıztırapları romanının kah- ramanları vasıtasile anlatmak- tadır. Esasen romanın kahramanları bugünün hayatında yer alan ve inkılâbı içine giren çehrelerdir Üslübu ve tahkiyesi çok beğeni- len arkadaşımızın bu rorianı da otuzu geçen romanları arasında kuvvetli bir yer tutacaktır. d. Rasin Fransanın mi airi sayılan hakkında bizde malümat azdır. Çok kıymetli eser- ler vücuda getirmiş olan Rasin hakkında meşhur filozof ve mü- 'nekkit Tenin mühim tetkikleri vardır. Edebiyat âlemimizde H. Rasin ve eserle Nazım imzasile tanınmış olan Ah- met Reşit bey Tenin bu tetkikle- rini türkçeye çevirmiş, bu suretle edebiyat âlemimizde büyük bir hizmette bulunmuştur. Dün ve yarın tercüme külliyatı- nın altıncı sayısı olarak intişar eden bu eserde Rasinin Andro- mak faciasının tercümesi de var- dır. Eserin fiati 75 kuruştur. Yalaza Genç. muhatrirlerimizden' Bür- 'han Sadik beyin bu isim altinda bir eseri çıkmıştır. Yalazada bi enişte ile baldız arasındaki müna- sebetler anlatılıyor. Eserin her sahifesinde aşk heyecanları var- dır. Üslüp çok temizdir. Bürhan Sadık beyin Yalazası istikbal için büyük ümitler veriyor. Roman İstanbulda başlıyan ve Adanada neticelenen bir vakayı tasvir ediyor. İçinde güzel tasvir- ler vardır. 229 sahifelik bu eserin fiati 60 kuruştur. Tevzi yeri Ak- şam kitaphanesidir. Sanayici | gisine iştirak etmek ir vazifedir. Şimdiden yerini ayırt, Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti İlân tarifesi Sabite Kurup, 1 Senin 400 m sey ebay | Ja ire ali ME e İç mahifelerde > s0 Son ilân sahifelerinde « 30 * Bir ay içinde 100 santimden fazla ilân verenlere | hususi tenzilâtlı tarife tatbik olunur. Mektep ve neşriyat, doğum, nişan, akit, teşekkür ve ölüm, içre, tapu Ye mahkeme İlânları için huzüst tarife tatbik onur. Güzide merek ilânler işin mü ilâncılık kollektif Şirketi Ankara enddesi, Kahraman İL zeic han, Tel 20094-20095 “ RR Ge