23 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 | Bu Sabahki 'Teleraflar Avusturyaya taarruz edilirse. Italya da, Avusturya ile beraber bu memleketin istiklâlini müdafaa edecek Cenevre 22. (Hususi) — Flo- ransada İtalyan ve Avusturya baş- yekilleri arasında vukubulan mü- lâkat her tarafta ehemmiyetle karşılanmıştır. Bu mülâkatta iki hükümet arasındaki sıkı münase- batın bir kat daha kuyvetlendi mesi ve Avusturya istiklâlinin ta- arruza uğramaması için birlikte galışılması görü Neşredilen tebliğde bahsedilmesi, Avusturya istikl İline bir taarruz vaki olursa İtalya” Bin Avusturya ile birlikte hareket edeceğini göstermektedir. “Avusturya başvekili Floransa- 'dan Fransada Nise gitmiştir. kaç gün dinlendikten sonra Viya- maya dönecektir. M. Mussolini de manevra karargâhına dönmüştür. “Avusturya başvekili, © ortadaki #ayialar hilâfina olarak İtalyada bulunan eski Avusturya imparato- riçesi Zita ile görüşmemişti Viyanada eski bir nazır tevkif. edildi Viyana 22 (A.A.) — Dollfuss kabinesinde ilk değişiklik yapıl- madan evvel, nazır bulunan M. Buchinger, 25 temmuz hadiseleri neticesi olarak tevkif edilmiştir. M. Buchinger, köylü federas- yonu reislerindendir ve kabineden 1933 te çıkarılmıştır. Yı .«Correspondance Politigue» e göre hükümet, isyan mesullerine karşı şiddetle harekete karar vermişi Viyanada örfi idare kaldırıldı Viyana 22 (A.A) — 25 tem- muzda Viyanada ilân olunan örfi idare dün gece yarısından itil Fen kaldırılmıştır. Afyon - Antalya Yeni hattın temel atma resmi için hazırlık Antalya 22 (A.A) — 28 ağus- tosta yapılacak Afyon - Antalya hattının temel atma merasimine iştirak edecek heyetin teşkili için bugün Antalya belediyesinde As talya mebusu Rasih beyin rei Zinde hükümet erkânı, teşekkü müesseseler mümessilleri ile mem- | İeket ileri gelenleri ve tüccarları" ın yaptıkları içtimada bu me- rasime elli kişilik bir heyetle işti- Tak edilmesine karar verilmiştir. Bulgaristandan Romanyaya iltica eden Türkler Ankara 22 — Son zamanlarda Bulgaristan Türklerinden bir çoğu Romanyaya iltica etmişlerdi. Bi ların ana vatana gelmeleri için yaptıkları müracaat kabul edil miştir. Kendileri o Tekirdağında iskan edileceklerdir Trabzonda fındık satışı Trabzon 22 (AA) — Dün Borsada 16 kuruşla 16,25 arasında 22 bin kile yeni fındık mahsulü satılmıştır. Şarkta iskân mıntakaları Ankara 20 — İskân umum müdürü Ali Galip bey yeni iskân kanununa göre iskân mıntaka- larını tesbit için yakında Şark wilâyetlerine giderek tetkikatta bulunacaktır. Sanayi tetkik heyeti reisliği Ankara 20 — Sümer bank umum müdür O muavinlerinden Thami Nafiz bey Iklısat vekâleti ganayi tetkik heyeti reisliğine tayin edilmiştir. Muhiddin bey Heybeliden gelirken bir kaza geçirdi " Vali Muhiddin bey Heybelia- dada belediye çocukları kurtar- yurdu kampını ziyaretten son- motörle İstanbula gelirken yol İs molör su almağa başlamıştır. "© Motör kaptanı Maltepeye il gir istemiş, fakat yolda motö- İn batmasından korkmuştur. nun üzerine Muhiddin bey, da- yakın olan Heybeliye dönm. ini söylemiştir. Motör müşkülâtla Heybeliye kadar gelmiştir. 'Atlattığı kazadan dolayı Mu- SON TELGRAFLAR İ Viyanada bir kişi daha asıldı Viyana 23 (Hususi) — Suk kastçilerden © Erlbacher idama mahküm edilmiş ve saat 20,15 te asılmıştır. Diğer bir maznun mü- da kürek cezasına mahküm edil. mişlerdir. Hükümet bir tebliğ meşrederek Viyanadaki son hadiselerde zara- Ta uğrıyanların tazminat almak için hükümete müracaat eteelerini . Bunlara verilecek tazminat zaptedilen Nazi kile temin edilecektir. Dollfuss ile eski başvekil Şayf- velin cesetleri 30 eylülde Risilsp- latzdaki kilisede defnedilecektir. Amerikada japon- larla bir çarpışma Nev York 23 (Hususi) — Ari- zonada çifçilerle 1000 Japon ara- emlâ- sında çarpışma olmuştur. Hükü- met Japonların bir hafta içinde memleketi terkelmelerini tebliğ müda- etmiştir. Japon sefareti iş hale etmiştir. Maamafih mesele min halledileceği ümit olunuyor. Amerikadamitral- yözlü haydutlar Brooklyn (Nev York) 22 (A. A.) — Bir dondurma fabrikasının otomobilinin arkasına saklanmış olan işçi kıyafetinde iki kişi, fab Tikanın önünde mubafızların ne- zareti altında gümüş nakleden bir kamyonu mitralyöz ile tehdit ede- rek durdurmuşlar ve — Bir tek kelime söylerseniz, mitralyöz üzerinize ateş açacak- tr, diye bağırmışlardır. Bu esna- da fabrikanın otomobiline saklan mış olan 12 kişi, başka mitralyöz- lerle fırlamışlar, zırhlı kamyonun içindeki gümüşü hemen kendi ote- mobillerine naklederek büyük bir süratle uzaklaşmışlardır. Hadise, dondurma fabrikasının korkudan donmuş bir halde seyir- <i kalan memurlarının gözleri önünde cereyan etmiştir. Derhal harekete geçen ve telsiz: aletleri ile mücehhez polis otomo- billeri hadise yerine gelmişlerdir. Şehrin bütün çıkacak yolları tutul- yauştur. Polis, bu haydutların üze- Fine «öldürmek üzere ateş» emri Güreşler Manisalı Rifat ve Kara Ali dip geliiler Profesyonel güreşçilerin yaptığı müsabakalara dün Taksim stad- yomunda devam edil Birinci güreş: Manisalı Rifat, Maci Son sg NU Rifata nazaran en az 15 kilo kingen ve deneme mahiyetinde idi, Rifat birdenbire taarruza geç- ti ve dört dakika sekiz saniyede tuşla kazandı. İkinci güreş: Belçikalı Dölamet ile Laponyalı Kujonpe karşılaştı- lar. Belçikalı 117 kilo, Laponyalı 137 kilo Kujonpe çift ile kazandı. Alaturka baş- pehlivanımız Kara Ali ile Roman- ano karşılaştılar, Ka- le beraber taarruza geçti. Romanyalı mukadder aki- beti geçirmek için, mütemadiyen minderden “kaçıyor, fakat Kara Ali buna rağmen'6 dakika 55 sani- yede tuşla kazandı. Romanyalı Kara Ali ile bir gre- go-romen güreşi yapmak istedi ni söyledi, Romenin bu teklifini Uzunköprülü kabul eti Dördüncü güreş: Finlandiyalı Huhtanen ile Macar Sabo güreş tiler. Güreş yalnız günün değil, belki müsabakaların en mühim- mi, Çünkü Finlandiyalı da, Ma- car da dünyaca tanınmış üstat Hüseyin pehlivan lardan. Finlandiyalı Huhtanen, her nok- tadan faik olduğunu derhal gös- eren bir oyun gösteriyor. Netice- de 3 dakika 31 saniyede galip, Eciler döndüler Galata rıhtımında sporcular ve arkadaşları tarafından karşılandılar Feanalya gi ön Gülal saray izeileri ve muallimler Providans vapurile Istanbula gel- mişlerdir. Rıhtımda bir çok Gala- tasaraylı ve sporcu izcileri kar- şılamıştır.. İzciler ve muallimler seyahat larından çok memnundurlar. Macar izciler Dün Budapeşteden şehrimize 10 macar izci gelmiştir. Birkaç almıştır. hiddin beye geçmiş olsun deriz. gün Istanbulda kaldıktan sonra memleketlerine döneceklerdir. ir pehlivandı. İlle hareketler çe | Tezlerin izahı bitti, bugün son celse akdedilecek (Baş tarafı 1 inci sahifede) işaretlerin tekâmül ede ede dil dediğimiz şekle inkılâp ettiği kuy» vetle muhtemeldir. Zamanımızda söz sesleri ele trik usulleri ile suni olarak teşkil edilmektedir. Suni hançereler va- sıtasile mihaniki surette de sesler hasıl ediliyor.» Salih Murat bey sözün umumi karakteristikleri tezin sonuncu kısmıdır. Bunda bir sesin perdesi bu sesin fordemantal dalgasının perdesidir diyerek bunu izah et- mekte ve grandall'ın çıkardığı ne- | ticeyi tetkik etmektedir. Profesör Samoiloviçin tezi On dakikalık istirahatten son- ya kürsüye Sovyet ulüm akademisi özasından Samoilaviç geldi. Sovyet profesörünün hususi bir ahenkle, fakat tatlı ve ikna edici bir kuvvetle okuduğu tezi &cuci ulusu edebi dilin adını ta- giyordu. Tez dört kısma ayrılmıştı. Bu edebi dilin tarihi ve diğer diller. le münasebeti, geçirdiği safahat ve tekâmül, bu dil üzerinde ya- zalmış bulunan asarın tahlil ve tenkidi gibi ana hatlar tezin ilk üç kısmının bünyesini teşkil et. Son kısmı, bu. tetkik münasebetile, profesörün Türk bilginlerile müştereken çalışan Sov. yet bilginlerinin mesaisinde müs- takbel araştırma ve tetkik yolları etrafındaki şeklinde tavsiyeleri teşkil ediyordu. Profesör Samoiloviç, Hüsrev ve Şiri habbetnameyi ve bu eserlerin di Tini tetkik ederek cuci ulusu edebi dilinin asırdan asra geçerek yeni ehçelere kadar intikal ettiğini söyledi ve bu eserler etrafında ya- pılmış tetkiklerin bazi cihetlerde noksanları bulunduğunu misaller göstermek suretile isbat ve izah ekti, profesör bilhassa Profesör, bilhassa muhabbetna- me ile Hüsrev ve Sirin eserlerinde bu dilin daha fazla mütebariz ol. duğunu söyliyerek dil bilginlerini bu sahadaki tetkiklere davet et- ti, Profesörün, tezi madde ile telhis etti yalnız cuci ulusu edebi buna müteferri umumi lisaniyat teikiklerinin esaslı şekilde teba- rüzünü temin edecek ana hatları ihtiva etmektedir. Profesör bu tavsiyeleri yaptık- tan sonra Reisicumhur Hz. ni ve kurultay âzalarmı selâmliyarak kürsüden çekildi ve şiddetle al kışlandı. Askeri ıstılahlar On dakika aradan sonra, aka- demiler kumandanı Ali Fuat pa- şa kürsüye geçti. Ali Fuat paşanın tezi askerlik ıstılahları hakkında idi ve şiddetle alkışlandı. Tezine «Ulu Başbuğumuz, hanımlar, bey- ler... Askeri ıstlahların öz çeleştirilmesi için ordunun iki yıl içinde nasıl çalıştığını, ne yaptı ğını yüksek kurultaya arzedece- Zim» diye başlıyan Ali Funt pa- ya, bir emir ve kumanda dili olan iz türkçenin asker bir millet olan Türkün bu sahadaki ihtiyaçlarını karşılıyacak derecede özlü olduğunu müteaddit lerle izah etti, Binlerce yeküne varan askerlik istilâhlarından mü- him bir kısmının karşılığı bulun- duğunu ve bunun Osmanlı is in sonunda 9 teklifleri dilinin ve geniş ve lâhları nevinden tercüme kelime ler olmayip maksadı ifade ede gek mahiyette sözler olduğunu söyledi. Bütün askerlik ıstılahlarinm türkçeleştirilmesine muhtaç olan ordunun, her mutlu inkilâpta ol. duğu gibi, ulu Başbuğun himme- tile bu neticeye de vardığını söy- ledi. Askeri söz ve ıstılahların büyük tarafndan anlatan ha- iyülk erkânı har iye reisliği baş olmak üzere, bir çok koldan hedefe doğru ilerili- yen bir kütle halindedir. Hedef ülkümüz olan öz türkçedir. Bu hes defe mutlaka varacağız... » dedi ve şiddetle alkışlandı. Askeri tabir ve ıstılahların araş- tırılması — esnasında gözönünde bulundurulan esasları anlatan Ali Fuat paşa bir tabirin askeri ıstılahi olup olmadığında tereddüt hasıl olursa o tabirin askeri ıstılah ola- cağını söyliyerek sözü büyük Türk cihangirlerine nakletti. Ve Alman eserlerinin, bir mukayese esnasın- da, Atill, Cengiz ve Timürlenk gibi Türk cihangirlerinin İsken- der, Sezar gibi garp cihangirleri- ne her noktadan faik olduğunu kabul ve teslim ettiklerini söyliyen Fuat paşa, tezini şu çok kuvvetli cümle ile bitirdi «Türk cumhur dileği, Türk biye, Türk dili ile emir ve kumandadır. Türk ordusu, yüreğile ve kanı ile olduğu kadar dili ile de öz Türk olmayı istiyor. Büyük Başbuğumuzun öz dili mak ve söküp çıkarmak için açtığı sayaş- ta zafer gerçektir.» Ali Fuat paşa şiddetle alkışlan- a. Yarınki celsede merkez heyeli âzası seçilecektir. Bu vaziyete gö- re perşembe günü kurultay içti- malarına nihayet vermiş olacaktır. ilmi komisyonlar Istanbul 22 (A.A) — T.D.'T, umumi kâtipliğinden: I ikinci Türk dili kurultayının il." mi komisyonları yarın (perşembe)) saat 10 da behemehal Dolmabaki- &c sarayında toplanmak gelmeleri rica olunur. Idari komisyonların da öğleye kadar mazbatalarını umumi kö üzere Gpliğe tevdi etmeleri rica olunur. Kurultayın İstanbullulara teşekkürü Kurultayın açılması münasebe- tile İstanbul vali ve belediye reiej Muhiddin bey kurultay başkanlir” ğına tebrik ve muvaffakiyet tes mennisi bildiren bir telgraf gön“ 'dermişti, r Kurultay başkanı Alp Kâzüm paşa dün vali ve belediye reişi Muhiddin beye şu cevabi telgrafi göndermiştir: y «ikinci dil kurultayının açılmasi” münasebetile tebrik ve muvaffas kiyet temenni eden ve İstanbul halkının içinden gelen Yüksek duygularını bildiren mektubunuğ kurultayda okundu. Kurultayın samimi teşekkürle kendi sevgi ve saygılarımla bildiririm efendim.» Kurultay Başkani Alp Közim |