August 23, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

August 23, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Ağustos 1934 © AKŞAMDAN AKŞAMA Büyük isim Bazı isimler vardır, milli. vic- dan onlara bir nevi mukaddeslik sıfatı verir. Bu isimleri, tikleri mefhumlar kadar eder: İnkılâp, cumhuriyet, millet, vatan gibi... Ulu varlıkların adı olan bu lerde elbette bir tesir hassası, bir propaganda kudreti de vardır. Bunun içindir ki, büyük tarihi de- virlerde, bu sözler ağızlarda sık Sık dolaşıp gönüllerde yer tuttuğu zaman birçok kimseler bazan coş- kunluk neticesi, ekseriya ticaret ve rekl yafta gibi kullanırlar, mağazala- rına, ticarethanelerine, vapurlari- na, firma yaparlar. Bu bir hak olabilir, haddini aş- mamak şartile... Eğer bu heves veya moda suüistimale uğrar, bu ulvi kelimeler, ifade ettikleri yük- sek manalarla taban tabana zıt, aşağı mevzulara isim olursa, © zaman milli vicdan bundan ren- cide olur. Bu gibi kelimeleri, iyi maksat güden, temiz mevzulu işlerin adı diye kullanmaya kimse bir şey diyemez. Fakat, bunlar, meselâ bir meyhane adı olamaz, müpte- zel bir işin firması gibi kullanıla- maz, Böyle şeylerden sakınmak gerektir. Her nedense bu mesele- ye dikkat etmediğimiz, ehemmi- yet vermediğimiz oluyor. Bilhassa, milletin, tarihinin en heyecanlı devrinde, kurtarıcısına, © tek büyük Adama verdiği isim var ki milli vicdanın ona izan fe ettiği kutsiyet, o kelimenin baş- ka hiç bir yerde kullanılmasına ce- | vaz vermez: Gazi? Halbuki, bu yüksek biricik adın şan ve $ tine sığınmak, hattâ o isim sahi- bine karşı isna herkesin de- vin ve eşsiz sevgi ve saygı duygu sunu izhar ve ifade etmek için her nin, bir nevi sigaraya bile bu ismi vermesine taraftar değiliz. Bu mübececl ka hiç bir şey ifade etmemesini, Ondan başka bir sey hatırlatmamasını istiyecek kadar yüksele tutarız, kıskanınız. Bu o kadar Onundur... Bu düşüncelerimizde doğruluk varsa, dikkate alınmasını ve ona göre icabının isti. yoruz. yapılmasını Akşamci Liman şirketinde tasfiye Liman inhisarı şirketinin tasfi ye muamelesine devam edilmek: tedir. Tasfiye heyeti ayni zaman. da idare meclisi vazi re, tasfiye işi bir iki ay devam edecektir. Bundan sonra eylülde şirketin son bir içtima olacaktır. Bu toplantıda tasfiye memurları tasfiye neticesini umumi heyete izah edeceklerdir. maksadile bu isimleri | Şehir rehberi Basılma işi bitti, rehber yakında çıkacak 7 htanbuldaki mahalle ve sokali- ları birer birer gösteren ve ayrıca kroki ve haritaları ihtiva eden şehir rehberinin basılmasi bit- iştir. Rehbere ilâve edilecek olan şehrin umumi iki haritası da bi- ince rehber dağıtılacaktır. Şehir rehberi ilk defa olmak üzere ve Paris belediyesinin Pa- ris şehri için bastırdığı rehber nü- mune İtihaz edilerek hazırlan- ştur. Rehber çıktıktan sonra polisle- Te, posta memurlarına, seyahat acertalarna dağıtılacak, ve bir bir sokağı kolayca bulmak kabil olacaktır. Rehbere ilâve edi- | Jen haritalarda mahalle. hudutlar | rını gösteren taksimat ta vardır. Iki heroinci mahküm oldu © Nuri ve Hilmi isimlerinde iki kişi heroin satarlarken cürmü meşhut halinde yakalanmışlar ve üzerlerinde de heroinler bulum- muştur, ; Bu iki keroinci dokuzuncu ihti- 308 mahkemesinde muhakeme edilmişler ve altışar ay müddetle hapse, er lira da para cezasına Kama, tabanca takip ediliyorlar Polisten müsaade almadan si- lâh taşımak ve dükkânlarda sat- mak menedildiği halde gene ba- zı kimselerin şehir içinde bellerin- 'de kama ve tabancalarla dolaştık- ları görülmektedir. Emniyet mü- dürlüğü bunun tamamile ö geçmek üzere yeniden sıkı ted- birler almıştır. Bundan sonra her polis merke- zi kendi mıntakası dahilinde dai- mi surette aramaları yapa- cağı gibi emniyet müdürlüğünden de bu iş için memurlar ayrılarak arama grupları teşkil edilmiştir. Bu gruplarda her gece gayri mur ayyen saatlerde semt semt kahve, gazino ve meyhane gibi toplantı yerlerinde silâh aramaları yapa- caklardır. pılmış ve Aksaray, Üsküdar, Mer- can, Küçükpazar, Kasımpaşa, Çemberlitaş taraflarında on beş in üzerlerinde kama, bıçak, tabanca ve usturalar bulunmuş- tur, Her gece muntazaman ara- malara devam olunacaktır. Ruhsatsız silâh taşıyanlar | Yeni tedbirin ilk tatbikati ol- | mak üzere dün gece muhtelif semtlerde siki bir araştırma ya: | ŞEHİR HABERLERİ ; Fırka ı kongreleri Dileklerin çal çabuk tatbikind çalışılacak Her sene toplanan fırka kaza | kongrelerinde şehre, vilâyete ait | dilekler görüşülerek bunların tatbiki için kararlar o verilmelete- dir. Bu dileklerin bir kısmı bütçe“ ye tahsisatı konularak yapıldığı halde bir kısmı da maddi imkân- sızlıktan dolayı yapılamamıştır Bunlar bu sene belediyece yeni- ik edilecek ve halk dilek- in mümkün mertebe tatbik edilebilmesi için çalışılacaktır. Belediye eski dilekleri yapma- dan halkın yeni taleplerini, acele bir mahiyette değilse, tehir ede- cektir. Bundan başka para sarfı- tiyaç hissedilmeksizin ileri sürülen dilekler, vakit kaybet- meksizin, hemen yapılacaktır. Iki sarhoş Bir mahalleyi altüst etti, polisler ikisini de yakaladılar Ismail ve Refet isimlerinde iki kişi dün gece rakı içip fena halde sarhoş olduktan sonra Beyazıtta Soğanağa mahallesi civarında s0- kak aralarında bağırıp çağırmı- ya, gelene geçene sataşmaya baş Tamışlardır. Yolculardan bazıları sarhoşlara gürültü yapmamalarını söyleyin- ce bunlardan Refet hiddetlenmiş ve belinden bir kama çekip yolcu- ların üzerlerine hücum. etmiştir. Mahalle biribirine karışmış, bir çok kimseler korkularından bağı- rışmıya başlamışlardır. Bu sırada. yetişen devriyeler bu iki azılı sar- hoşu ellerinde kama ile yakala- mışlardır. Sarhoşlar adliyeye tes- Jim edilmişlerdir. Belediye fen işleri müdürlüğünde yeni teşkilât Belediye fen işleri müdürlüğün- de yeni bütçe münasebetile bazı teşkilât yapılmıştır. Şimdiye kas dar ayrı birer şube halinde olan , betonarme ve idarel hu şubesi mü- üne de betonarme şubesi ü Ziya Kâmi bey tayin edil. Mide, Barsak ve Karaci; rahatsızlıklarına. AFYONKARAHİSAR MADENSUYU Neden bozuluyor? Şehir haricindeki yollar hakkında belediyenin tetkiki Şehir haricinde yaptırılan yok ların kısa bir zaman zarfında bo- zulduğu ir, Belediye fon heyeti bu meseleyi yakından telkik etmiş, neticede şehir hari- cindeki şorelerin arabacılar tara fından bozulduğunu anlamıştır “Arabacılar şosenin üzerinden yü: rümektense kenarındaki toprak ilni zemin üzerinde yürümeği tercihi ediyorlar. Gerek parke, gerek as- falt yol beygirin nallarına muva- fık gelmiyormuş. Asıl yol takip edilmeksizin yolun her iki tara- fındaki kısımdan arabalarin ge- ip gitmesi yapılan şosenin ke- narlarından bozulmasına sebebi- yet veriyormuş. Belediye, araba- cıların bu hallerinin önüne geç- mek kabil olmadığını anlamış ve buna i olmak için yolların ke- narlarma taştan manialar koyma- fi ve arabaların şoseden geçme- Jetini meshuri bir hele, sakmaği muvafık görmüştür. Kaçak kâğıtlar Bir kahvede birçok iskambil kâğıdı bulundu. Karagümrük civarında bir kah yede kumar oynandığı haber alın: mış ve yapılan aramada kumar. cılar zarlarla oyun oynarlarken cürmü meşhut halinde yakalan» mışlardır. Kahve arandığı sırada destelerle kaçak iskambil Tarı da bulunmuştur. Kahveci kumar oynatmak ve. kaçak kâğit kullanmak suçların» 'dan mahkemeye teslim edilmi: Bir müddettenberi ötede beri- 'de gene kaçak iskambil kâğıtlar çoğalmıştır. Kâğıtların bir şebe- ke tarafından,memlekete sokul duğu anlaşılmaktadır. Zabıtanın tahkikatında bazı ipuçları elde edilmiştir. Kaçakçı şebekesi hak- kında sıkı tahkikat devam ediyor, Adada güzel bir balo Bu akşam Büyükadada Halk fırkası binasında mevsimin en gü” zel bir eğlencesi, en kibar bir ba- Josa veriliyor. Fırkanm — Adalar kazası, verilecek baloya gelecek zeval mesi için büyük hazırlıklar yap- muştır, Çok güzel eğlenceler tertip edil gibi şehir tiyatrosu balet heyeti de baloya iştirak edecek tir. müstesna bir gece geçir. Eğlencesiz Istanbul Eski ikdam sahibi Ahmet Cev det bey soruyorr — Rica ederim, şu İstanbul dex nilen koskocaman şehirde eğlence, namına ne var?. Biz bile kendi şehrimiz olduğu halde eğl sesiz likten bunalıyoruz. Seyyah bura ya gelip te niçin günlerce kalsin. Acı fakat doğru bir söz. Haki- 'katen İstanbulda biz bile eğlen» .cesizlikten o bunalıp duruyoruz” İkide bir ayni sual ağzımızda dü- ğümlenip kalıyorr — Nereye gitmeli?, Boş yere bu sualin cevabını ari» fakat bulamı- yoruz, arıyoruz; yoruz. — Nereye gitmeli7, Bu sual daima böyle cevapsız mı kalacaktır?. Geçen bütün bir kışi meselâ bir «Lüküs Hayat» « seyretmekle ge- giriyoruz. Haydi bir kaç hafta sonra bir daha «Lüküs Hayat» a diniz, Fakat her gece, her gece de «Lüküs Hayat» seyretmeğe imkân yoktur. Hele sinemalar da olmasa medet. Ne yapmalı bilmem bulda bir eğlence s9 ikle , İstan- cemiyeti mi kurmal Her halde biraz eğlenmek, biraz kahkaha, biraz neşe lâzım. İstanbulu vakit geçirilebilecek bir şehir halinde görmeliyiz. Hayat yiyip, içip, yatıp uyu- maktan ibaret değildir ki. «Adaları şenlendirme cemiye- rip, #ip nin programını umumile; istanbulu şenlendirmen diye Progra Her halde bi yacımız va in bey son günlerde gerek vilâyette, gerek belediyede memurların devam işlerile yakım- dan alâkadar olmakta, sık sık daireye gelerek teftişler yapmak- tadır. Bu teftişler neticesinde bazt memurların gündeliklerini kestiği gibi uzun müddet devamsızlığı görülen iki memurun da vazife- lerine nihayet vermiştir. Muhiddin bey, meşru bir ma- zereki olup ta izin alanlar müs- tesna olarak devamsızlığı görülen katiyen müsamaba et- ulâkadarlara bildir- Darüşşafakalılar cemiyetinin deniz gezintisi Darüişşafakalılar cemiyeti, 23 ağuslos perşembe günü akşamı saat 18,30 dan sabaha kadar de- vam edecek olan bir deniz gezin- tisi, tertip etmiştir. Şirketi ha, riyenin en güzel vapurunun tahsis edildiği bu gezinti esnasında Adalara ve Boğaziçine uğranılar - caktır. Vapurda ucuz bir büfe ve güzel bir cazla incesaz buluna caktır. Amca beye göre! — leibap ve tercüme halkı mahfuzdur Ae pres yim azizim, İyi amma Amca bey, Selim bey «Ben çıplaklığı taraftarım, el