23 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1938” Bursa 19 (Hususi) — Bursa av. ıları, ikinci bayramlarını bu yıl gene Nilüfer çayı kıyısında yaptır den hazırlanmış ve daha şafak sökmeden avcilar, tüfeklerini ka- parak etrafa dağılmışlardı. Bi kısım avcılar da soyunmuşlar, ağ- larını alıp Nilüfer deresinde balık avına dalmışlardı. Saat onda, davetliler gelmeğe başladı, Valimiz Fazlı bey, mek- tupçu Şevket bey, Halkevi rei doktor Osman Niyazi bey ve Bur. sa mebusu Ri bey davetliler arasında Yavaş yavaş avdan dönüş ba: ladı, Muvaffakıyetli bir netice alan avcılar, göğüsleri gibi torba- Sıcakların tesiri İncir mahsulü çok erken yetişti Ödemiş 20 (Hususi) — Küçük Menderes havzasında incir bah- çelerinin en çok bulunduğu mu- hit Ödemis ve mülhakatıdır. Üde- incirleri gerek büyüklük, ge- rek nefaset itibarile Germencik âncirlerinden sonra birinci dere- cededir. Havaların sıcak gitmesinden in- cirler erken yetişmiştir. Geçen se- ne 9 eylüle doğru turfanda yapıl mışken bu sene 15 ağustosta mil edilen 235 çuval kadar incir, tefne yapraklari süslü vagon- larla İzmire gönderilmi re ilk gelen incir Ödemi muştur, Tire istasyonundan yükletilen 37 çuval incir bugün İzmire sevkedil- miştir. Bu parti Kara: nzade- Jere aittir. Bu sene bu havalide de diğer mıntakalar gibi incir erken yetişmiştir. İncirler çok kefis ve gok ballıdır: Adanada Gazi heykeli dikilecek Adana 21 (A.A.) — Cumburi- yet meydanına dikilecek Gazi heykelinin modelini görmek ve yapılmasına müsaade etmek Üzere bir müddet evvel Istanbula giden heyet şehrimiz Mardin civarında devrildi Mardin 20 (Hususi) — Geçen gün Mardinden Savura gid kamyonu yolda de bir surette iki kişi yaran lanmıştır, bir arada yorlerdi. Bunlarla davetlilere bol ir ziyafet çekildi. Biraz ist edilen atış müsabakalarına baş landı. Çok maeraklı ve heyecanlı olan müsabakaya yirmi dört mv & iştirak etmişti. Havaya fırlatı- lan müteharrik hedeflere atılan fişekler, daima o muvaffakiyetli vuruşlarla yerini buluyordu. Elek- trik hafız diye anılan Ziya efen- di birinciliği kazandı. Şevket ve Refet efendiler de ikinci ve üçün- cü oldular Nişancılara birer madalya ile Halkevinin hazırladığı hediyele- Fin verilmesi, heyecanlı bir me- Tasime vesile verdi. Madalyaları eski ve değerli klüp ikinci reisi Anber bey, genç- lerin göğüslerine takıyordu. Bu avcılarımızdari Şaraplık üzüm lnhisar idaresi bu sene de satın almağa başlıyor İzmir 19 İnhisar idaresi geçen sene İzmir ve havalisinden satın aldığı şaraplık üzümlere verdiği fiat üzerinden bu sene de ıyaat yapmak istemişti İsbisar idaresi geçen sene misket üzümünün kilosuna üç buçuk, siyah ün kilösuna da iki kuruş yetmiş iki buçuk santim vermiş ve bu fiat üzerinden mahsul satın bu fint üzerinden şaraplık özüm mübayaa edeceği haber alınması üzerine, alâkadarlar cumburiyet balk fırkası vilâyet idare heyeti, Avni Doğan beye mü ederek inhisar idaresi yükseltmesini temin için teşeb- büste bulunmasını rica eylemiş” lerdi. Avni bey, şaraplık özüm yetiş- tiren bağcıların bu -müracaatı üzerine “fiatlerin artırılması için inbisarlar umum müdürlüğü nez- dinde teşebbüste bulunmuştur. Tahisarlar umum müdürü Hüsnü beyden Avni Doğan beye dün gelen bir mektupta esinin İzmir ve havalisinden satın alacağı şaraplık üzümlerin fiati artırıldığı ve idarenin İzmirdeki teşkilâlıma da o yolda tebliğat yapıldığı bildirilmiştir. Avni Doğan beye gelen mek- tuba nazaran, inbisar idaresi misket üzümün kilosunu üç kuruş altmış iki buçuk santim, siyah üzümleri de iki kuruş yetmiş iki buçuk santim üzerinden satın alacaktır. la klüp reisi Salih beyle me- bus Rüştü bey müessir birer nutuk söylediler. Bu merasimden sonra akşama kadar bir çok eğlencelerle vakit geçirildi ve akşamüstü, güzel ge- tatlı hatıralarile O gün herkesin dikkatini celbe- den bir hali buraya yazmadan ge- gemiyeceğim. Ta sabahın alaca ka- ranlığından akşamın esmerlikleri- ne kadar uzayan bu eğlence gi nünde, avcılığı ciddi bir spor ola- rak tanıyan bu gençlerden hiç biri, bir damla müskirat kullan- Avcılık klübünün, di telkinlerle vardığı ve elde ettiği bu metice takdirle karşılan- miştir. - mamışlardır. Pamuk mahsulü Adanada mahsul tahmin | İ edildiği kadar olmıyacak | Adana 21 (A.A) — Yeni sene pamuk mahsulünün piyasaya çi- karılması gün geçtikçe biraz de- ha artmakta ve satışları devam et- mektedir. Pamukların mevsiminde havaların çok srcak gitmesi ve Seyhan mıntakasında- ki kurt tahribatı, tahmin bürosu. mun neşrettiği 153,000 balyalık tahminin tahakkukunu zayıflatı maştar, açılma Bu sene pamuk toplama işinde çifçi bir amele kıtlığı karşısında kalmıştır. Pamuklar ovanın her tarafında açıldığı halde bazı yer- lerde amelesizlik yüzünden top- lanmıya başlanmamıştır. Bu kıtlı- ğa sebep olarak yeni olan tren hatları göste, Piyasadaki yeni sene mısır pa- muklarının kilosu 3436 kuruş arasındadır. Hububat arasında ar- pa ve yulaf hararetli satış gör. İ mektedir. Arpanın kilosu bugün İ 277 kuruşa yükselmiştir. Yulafın kilosu da 2,50 kuruştur. Buğdayın banka fiati sabittir. Sinop ve Gerzede satılmamış tütünler Sinop 20 — Sinopta ve Ger- zede tütün satişları, inhisar ide- resinin omübayaadan (çekilmesi | basebile evvelki hararetini kay- betmiştir. Henüz satılmamış stok halinde Sinopta 200 bin, Gerzede 100 bin kilo zürra malı tütün | kalmıştır. Anadoluda da Akşam Denizlide maarif cephesi çok kuvvetlidir Denizli halkı hayırlı işlere yardımdan çok zevk Mayer De; i muhabirimiz. den) — ilâyetinin maarif cephesi Li kuvvetlidir. Şu son pelerde vilâyet maarifinde gö len canlılık vali Fuat beyin ve onun çok değerli mesai arkadı olan maarif müdürü Ziya himmetle, mektep ihtiyacı gözönünde tutu- larak bu sene yeniden 3 tam tep- kilâtlı ve 17 de köy mektebi edilmiş ve 11 mektebin de inşaati bitmek üzere bulunmuştur. Bun- lardan başka 26 köy ve nahiyede mekteplere başlamıştır. Tami- ye muhtaç birçok mektepler de ta- mir olunmuşlardır. âyet ilk mekteplerinin tipleri hiç bir mektebe benzemiyor. Bu yaektepler o kadar şirindirler ki önlerinden geçerken bir dakika olsun durup ta temaşa etmemek. kabil değildir! Bunların mimari tarzları cidden pek hoştur. Bun- lardan bir tanesi Sarayköy demir- yolu istasyonundadır. Oradan ge- gen tren yolcuları bı cerelerden uzatarak bu emsalsiz binayı mutlaka görmek arzusun- da bulunurlar, Vilâyet dahilinde (116) resmi ve merkezde bir mallim ve bir sınıflı hususi bir mektep vardır. Bu mekteplerde (4317) si kız ok mak üzere (13,186) talebe ve (240) muallim mevcuttur. Tahsil çağındaki çocukların miktarı ise (40,190) dır! Acıpayam, Çivril ve Sarayköy merkezlerile Honaz nahiyesi mer- kezinde birer yatı mektebi açıl- mıştır. Bunlardan başka gelecek ders senesinde bir kısım yatı teş- kilâtı için hazırlık görülmektedir. Zenginlerin hastaneye yardımları Denizli zenginlerinde şayan if- tihar bir alicenaplık vardır. Bun- lar gerek hastane ve gerekse di- Zer hayır işlerine teberrüattan as- la çekinmezler. Meselâ: Memle- ket hastanesi maruf beyin in suyynu tüccarlardan ziyade Tatarzade Mustafa bey getirtmiş ve bir de havuz yaptırmıştır. Bu zat şu tesi- sat için dört bin lira sarfetmiş ve kendisi de - sevabı vardır diye - amele gibi bilfiil çalışmıştır! ilovzade Ali bey ve mahtum- ları da beş yüz lira sarfile mut fakta bir yemek fırını, çamaşırha- nede sıcak ve soğuk su tesisatını yaptırmıştır. — Kaşıkçı oğlu merhum Haci Mustafa bey de hastanenin diş s1- valarını ve Sipahi oğlu Honazlı Ali efendi hoca da 1500 lira sai file hastanenin methalindeki mer- divenleri yaptırmışlardır. Mi he- nüz bitmemiş olan hastanenin ik- malinde vilâyet müftüsü meşhur Ahmet Hulüsi efendi merhumla belediye reisi merhum Hacı Tev- fik bey ve haremi Hacı hanımın pek değerli müştür. Geçen sene hastalara aynen ilâç ve malzeme hediye eden fabrika- #ör Külâhçı oğlu Ahmet ağa ile, Merzici oğlu Hacı Mehmet, mute- ber tüccarlardan Basmacızade İs- mail ve Hacı Ahmet Baki efendi- ler ve Tabakhane şirketile Kadı- i mücadele esnasında Bimmelteri gö Denizli maarif müdiri Ziya bey. köy tüccarlarından Şerif Ali efen-' dinin isimleri hürmetle yadolun-" maktadı ia Denizli İktisat bankası (150) lira sarfile bir kapıcı kulübesini, Çillov oğlu merhum Ali bey de ameliyathanenin zemin plâka dö- şemelerile duvarların yağlı boya- larını ve kapı yanındaki çeşmeyi yaptırmışlardır. Tavaslı oğlu mer- hum Atiye kanım da hastaneye 40 karyola hediye etmiştir! Tavasta Çokurlu Abdullah isminde hamiyetli bir zat h: neye irat olmak üzere (4000) Vi kıymetinde bir hamam teberrü eylemiştir. z Denizlide Toprak mahallesin- de Emin efendi adında şefkatli bir zat ta hastanenin inşaat ve ta- miratına sarfedilmek üzere beş yüz lira hediye etmiştir. Bunlar- 'dan başka hastaneye tarla, ev ve ir akarat vakfedenler pek çok- tar, Denizlinin çok mühterem ve kalpleri şefkat ve merhametle çar. insanları" pan yüksek yaratılışlı nın memleket hastanesile bu de- recelerde yakından alâkadar o maları kanlarındaki a: zasındandır, Ve bu alâka vilâyet için iftihar edilecek en büyük meziyettir. Doktorların maaşları Memleket hastanesi bugün her ihtiyaca cevap verebilecek bir va- ziyete getirilmiştir. Bu müessese- nin maddi cephesi nasıl kelediye ve halk tarafından takviye edil- mişse manevi cephesi de muhte- rem doktorlarımız tarafından kuv- yetlendirilmiştir. Binaenaleyh, bu kudretli ve mütehassıs doktorle- rımızın maaşlarında da alicenap- lık gösterilmek belet için bir şeref olur. O kadar az maaşla büy- le mühim fen adamlarının geçin- muhafaza meleri ve şereflerini edebilmeleri pek güçtür. Her hal de onları tatmin edecek fedakâr hkta bulunmak memleketin şani iktizasındandır.. Ragıp Kemal AKBA müesseseleri Ankaranın modem türkçe fransızca ve ecnebi lisanlarda kitap, gazete, mecmua, fotoğraf levazım ve medellerini temin eder Merkeri: Maarif vektleti karşısın. da telefon 8377 Şübesi; Samanpazarında