30 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A NM 30 Ağustos 1954, Askeri terfi listesi Bir derece terfi eden - askeri erkân, ümera ve zabitlerimizin isimleri 30 Ağstcs er bayramı münasebe- tile terli eden erkân, ümera ve zabia- mın listesi aşağıdadır: Erkânt harp miralaylığından mirlivalığa terfi edenler: Rüştü, Ekrem, Mustafa Sabri, Yusuf Ziya, Veysel, Reşit, Şemseddin Tabir beyler. Erkânt harp kaymakamlığın- dan miralaylığa terfi edenler: EH. Fehmi Hereke, Mehmet Ağustos beyler. Erkânt harp binbaşılığından kaymakamlığa terfi edenler: Tursun Trmbzon, Hüseyin Köprülü beyler. Erkânı harp yüzbaşılığından Binbaşılığa terfi edenler: Ekrem Hayri İstanbul, Eşref Üsküdar, Ahmet Remi “Alâeddin Bura; Ziya Araç, Mbat İstanbul, Nedim İs tanbul, M. Sadık Kırklareli, Necati Bur- sa, Bahacldin Bergama, Cevdet Ers ram, Ziya Karşehir beyler Piyade kaymakamlığından mi- ralaylığa terfi edenler: Ahmet Habip Kastamonu, Mehmet Marat Kızamık? M. Fazl Selanik, İe- mail Hakkı Üsküdar, 5. Fethi Harput, A. Sahip Gümülcine, H. Cevdet Süley- maniye, Nuri Üsküdar, İbrahim Kara- gümrük, Ak Lofça, Hasan Tab Sin Kastamonu, Hasarı Basri Toygarte- pe, M. Bahir Kibns, Haram Çerkeş, Osman Ermenek, Dilâver Tapbane, Y. Nizam Hasankale, Necmedelin Üsküp, Musa Selânik, Ak Yedikule, Tabsin Kü gükpazar, Lü Fatih, A. Mülhat Erin can beyler. Piyade birbuşlığından makamlığa terfi edenle Salli Fedai Çeşme, Tahsin Küçükpe- zar, Naşit Yenibir, M. Komal Sana, Kemaleddin Nazilli, H. İhsan Etyemez, kay imece, İsmail Hakkı Harput, M. Galip Manastır. M. Rasim Trabzon, Nuri Sü leymaniye, A. Talat Köprülü, Hismü Kayseri, Hazan Feriköy, A. Muhlar Bıçakçı, Halil Ünye, Şerafeddin Eğri kapı, Zahit Girit, Süleyman Faik Selâ- mik, Yusuf Sezai Edime, A. Zühtü Bur s0, M Ziya Ersurum, Feth, Söleyma: niye, Muhiddin Edime, M. Feyzi Trab. zon, Kadri Süleymaniye beyler. Piyade yüzbaşılığından binba- şılığa terfi edenler: Fazıl Manastr, O. Şeref Beykoz, İsmail İstanbul, M. Asım Divrik, Ali Pazarcık, M. Reşit Diyarbekir, İ. Zühtü Ürküp, Yusıf Zira Marmaris, A. Hüze- in Harput, Hüsameddin Çinar, LGfi akdar; M. Mecdi Sivme, Nazmi İzmir, İ, Kemal Beşiktaş, Reşat İşkodra, Ru Denizli, A. Sabri Dimetoka, M. Ki il Pirzerin, A. Şeri Şarki Karahi Hüseyin Çemberlitaş, Hüseyin Hüsmü Ücküp, Hüsnü Dimetoka, Kâzım İzmir, 'H. Sabri Fethiye, İbrahim Trabzon, M. Saip Üsküdar, Yusuf Gerede, Reşit Er- Osman Harput, Kaif Selimiye, Üsküdar, Nuri Arapkir, Niyazi İsparta, Kâzım Gümüşhane, İhsan Sa- Haz, O. Nuni Bilir beyler. Piyade birinci mülâzumliğin- dan yüzbaşılığa terfi edenler: Ferit Beşiktaş, Mazhar İstanbul, bra him Gence, M. Nuri Daday, Fabri Har put, Şaban Akşehir, M. Al: Dedenğaç, Emir Tokat, Celâleidin Samsun, Zeket riya Maraş; M. Niyazi Bura, , Ke mal İstanbul, Salih İstanbul, M. Şükrü Edirne, İsmail Hakkı İstanbul, Cell Harput, 5. Faik Anamur, Raşit Üzkü- 'dar, Salühaddin Üsküdar, Asaf Şem, Münir Bursa, Seyfeddin İstanbul, Edip, Zonguldak, Salihaddin İstanbul, Refik Girit, M. Tayyar İstanbul, M. Ali Me- yap, Ahmet Küşükmüslafapaşa, Cevdet Dehtardar, A. Rıza İstanbul, Şükrü İz- Karum, Rüştü Yosuf Ziya Harput, Cemil Kastamonu, Erem, Sivriizar, Zeki İstanbul, Börü haneddin Dırama, Refik Ermurum, Ek. rem Girit, Seyfedilin Eyüpsultan, Ömer Geylân, Ahmet Erzurum, Hikmet İz Karabayır, Abdürcahman Mardin, Mus- tafa Boyabat, Şefik Elizir, Abâümefi İştanbul, A. Refik Erzurum, Sami Eylip, Hikmet İstanbul, Kahraman Sivas, Sa- Mh Harput, Zeski Zile, İhsan İstanbul, Kürşehir, M. Hulüsi Biga, Hasan Amasye, M. Rifat İstanbul, Hüseyin Şe- fik Bursa, M. LâWi Aydın, M. Müfit İstanbul, zafer bayramı- nı, bugün de çok sevinçli ve he- yecanlı tezahüratla kutlulamıştır. Bütün evler, dükkânlar, resmi ve hususi müesseseler baştanbaşa bayraklarla donanmıştı. Daha şafak sökerken | bütün | halk, muhtelif esnaf teşekkülleri, cemiyetler, mektepliler, askerler önlerinde bayrakları ve muzikalar bulunduğu halde, geçit resminin yapılacağı Beyazıt meydanında toplanmağa başlamışlardı. İ Sokaklarda ve caddelerdeki bü- yük kalabalıktan dolayı #aiti nakliye, halkın en çok mü- £ bulunduğu caddelerde seyrüseferlerini kısmen tatil et- meğe ve azaltmağa mecbur kal muşlardır. Bilhassa Beyazıt meydanı ve civarı kalabalıktan mahşeri an- darıyordu. dolmuştu ki, iğne atılsa yere düş- miyecek denilse yeri vardır. Kumandanlıkta tebrikât Kutlulama programı muci evvelâ İstanbulda kumandanlık ında, tebrikler kabul edil- sabah do- kuzdan sürmüş, v zabitler karargâha giderek İstan- bul kurmandanı Halis paşayı teb- rik eylemişlerdir. Saat on buçukta İstanbul ku- mandanı Halis paşa, vali, erkâni askeriye, vilâyet, belediye erkânı otomobillerle Üniversite meydanı- na geldiler, Halis paşa, vali bey ve refakat- lerindeki diğer zatlar, başta bu sene Harbiyeden çıkan 650 genç zabitimiz olduğu halde kıtaatı tef- iş etmeğe başladılar. Halis paşa her kılanın önünden | geçtikçe zabitan ve efrada: — Bayramınız kutlu olsun diye selâmliyorlar. Onlar da hep bir ağızdan: Kafa ve maliye vekilleri geldiler Nefa vekili Ali ve maliye ve- kili Fust “beyler, bu sabahki şehrimize gel dar, İsmail Halkla İstanbul, Celâl Kozen, Tahsin Üsküdar, Fahameddin Kusmpa: pa, Nazmi Pirlepe, Cevdet Üsküdar, Necati Karahitar, Kemal Yanya, Ab. dülkadir Şam, Ömer Lüti İstanbul, 5. Zeki İstanbul, Şemseddin Diyarbekir, M. Galip Divrik, Ahmet Kemal Ko. zan, Cevat Kasımpaşa, M. Emin Malat- ya, Kadri Edimekapı, Mazhar İstanbul, Yusuf Ziya Ayvalik, Mahmut Gümüş hane, Kemal Bilecik, M. Ziyaeddin Üs- küdar, M. Nedim Rados, M. Nazmi B: kor, A, Galip Akieki, önlâhnddin Na- | sili beyler, | © (Mabadi var) Koca meydan ve civarı o kadar | Bu Sahahki Telgraflar Büyük zafer çok heyecanlı — tezahüratla kutlulandı . Muazzam resmi geçit yapıldı, şehitler : selâmlandı, âbideye çelenk konuldu © — Sağ ol paşam cevabını ve- Tiyorlardı. Tayyare filosu uçuyor i Teftiş yapılırken, bir tayyare filomuz Beyazıt meydanının üs- #ünde uçmağa ve mabirane ma- mevralar yapmağa b © OHalis paşanın tikten sonra genç bir zabit, bele- diyece meydanda hazırlanan kür- siye çıkarak © başkumandanlık meydan muharebesi hakkında çok heyecanlı bir hitabe irat etmiş ve gür bir sesle: — Saygı değer kumandanlar, sevgili arkadaşlarım! 30 Ağustos zafer bayramı hepinize kutlu ol- sum, Söze başlamazdan evvel can- larını, kanlarını vatan için veren şehitlerimizi saygı ile anarım ten sonra mütarekenin feci | anlarını, meticede lan bü- İ yük zaferin ehemmiyetini gayet güzel ve pek sade bir türkçe ile an- latmış ve sonunda di — Bu millet, büyük kurtarıcısı. nı buldu: Gazi Mustafa Kem: O bize yeni bir yel, yeni bir yön, yeni bir dirlik ve düzenlik verdi. Ne mutlu ki bize bugünler- 'de doğduk, yaça Türk milleti, yar şa Başbuğ Gazi, yaşa Türk or dusu dedi ve şiddetle alkışlandı, Bundan sonra İstanbul kuman- | danı Halis paşa kürsüye çıktı Arkadaşlar! ük za ferin on ikinci yıldönümünü teb- rik ederim. Kutlu olsun... Başlan; cile büyük zaferin ehemmiyetini anlattı ve şiddetle alkışlandı . Nutuklar bittikten sonra Harbi üklâl marşı çalınmış, “askerler, mektepliler ve halk derhal selâm vaziyeti alarak şehit askerleri se- lâmlamışlardır. Şehit askerlerin selâmlanmasın- dan sonra kumandan paşa veer- kânı harbiyesi Üniversite kapısı- mn Beyazıt meydanındaki kapısı önündeki tribüne geldiler ve va- linin yanında durdular. Tribünde, SON TELGRAFLAR Fransada büyük Buyün 200 küsur tayyare Burje hava limanına hücum edecek Paris 30 (Hususi) — Bugün 176 bombardıman. tayyaresi yan- larında avcı ve harp tayyareleri bulunduğu halde Burje hava li- manına hücum edeceklerdir. Bur. je hava limanının müdafaa kuv- vetleri 298 avcı tayyaresinden mü- rekkeptir. Bu hava muherebesinin metice- sine askeri mahafilde, çok büyük bir ehemmiyet verilmektedir. ra tayyarelerin müstakbel muha- rebelerde oynıyacakları rol hak- kında kati bir fikir edinilecekti ye mektebi bandosu tarafından 1s- | hava manevraları İstanbulda bulunan mebuslar, ce- miyeti belediye âzaları, Üniversi- te müderrisleri, ve saire vardı geçit resmi başlıyor Kumandan Halis paşa tarafından verilen emir üzerine geçit resmi bütün heybet ve intizamile başladı, Aslan Mehmetçikler, yağız çehre- leri ve çelik adımlarile kumanda- mın önünden güğüslerimizi ifti- harla kabartan bir intizam ile geç- tikçe, koca meydanı dolduran on binlerce halk tarafından alkışla- myor, alkışlanıyordu. Başta, bandosile beraber Ha biye mektebi olmak üzere Harbi- iiyat zabitleri mektebi, Ku- Maltepe askeri Tisesi, sonra önlerinde mızıka bulunduğu hal- | dedeniz harp mektebi, deniz li | deniz gedikli küçük zabit mekte bi talebesi herkesin derin hayret ve takdirlerini celbeden bir inti- zamla geçtiler ve kahraman ordu- muzun müstakbel zabitleri, sürek- li ve şiddetli bir surette alkışlan- dilar, | Kıtalar ve askeri mekteplerden sonra “polis, itfaiye müfrezeleri, tayyare timsali, şehir bandosu, si- vil mektepler, izciler ve &snaf te gekkü lerdir. Resmi geçide iştirak eden kıta- lar, mektepler ve teşekküller Be- yazıt, Çemberlitaş, Türbe, Ca- | ğaloğlu, Eminönü, Karaköy köp- rüsü, Şişhane tarikile Beyoğluna çıkarak Taksim abidesine gitmiş- ler, orada gali ve Hâmit bey tara- fından abideye konulan çelenk merasiminde bulunduktan leri ile cemiyetler geçmi dağılmışlardır. Yeni #stanbul tayyareleri Zafer bayramı münasebetile, bugün öğleden sonra Yeşilköy tayyare karargâlında, Tayyare cemiyeti tarafından Istanbul hak kanın teberrülerile satın alınan Kadıköy, Kartal, Beykoz tayya- İ eelerinin ad konma rest | İ lacaktı | | Vali tebeddülleri Dört vali vekâlet | | emrine alındı Ankara 29 — Bolu valisi Ali Rı- za bey Bilecik valiliğine, Giresun valisi Salih Cemal bey Bolu vali- , Kırşehir valisi Nazım bey Ordu valiliğine tayin edilmişler- dir. Çankırı valisi Mümtaz, Kocaeli İ valisi Eşref, Bilecik vali Ji Ke- mali, Ordu valisi Adil beyler we- | kâlet emrine alınmışlardır. | Bundan başka Dahiliye vekâ- leti bazı vilâyetlere vali vekilleri tayin etmektedir. Bu meyanda İz- i iaip beyin Bur- dur vali vekâletine tayini muhte- meldir. Sirkecide yangın Dün gece saat 20 de Sirke, lekeci Hakkı beyin atelyesinde bacanın kurumları tutuşmuş, yan- gının büyümesine meydan ve den söndürülmüştür. 30 ağustos (Bap tarafı 1 inci sahifede) «Türk istiklâl savaşın da bu su- yetle ve on iki sene evvel bugün- de zaferle neticelenmiş bulunu- yordu. Bu zafer her şeyden evvel 'daha diğer bir çok zaferleri do- Zuracağı için, kabiliyetli bir mil İete eski hamleci ve ilerileyici ru- hunu vereceği için mukaddestir. Ne mutlu bu zaferi kazananlara veya o hedef uğrunda can verene lere. M. Şevki On senede (Baş tarafı 1 inci shifede) düşünememek zarureti yüzünden bugüne kadar temas edemediği- miz bu can alacak mesele ctre- fında Türk gençliğini bir araya toplamak hepimizin idealidir. Ke- malist Türkiyenin tayyareciliğine karşı yurdun her tarafında görür nen milli kaynaşma bugünkü ate- şile devam edecek olursa, bu bü- yük işe gösterdiğimiz. alâkadan çek iyi bir verim alabileceğimize her zamankinden daha fazla ina- mayoruz.» Harbiye mektebi (Baş tarafı 1 inci sahifede) yerde, her zamanda kununa ita- ati, cumhuriyete candan bağlıl ve hükümetimize tam bir sadakati | ihtar ederi» Demiş ve bayrağı, alay kuman- danı miralay Rifat beye vermiştir. Harbiye alayı kumandanı Rifat bey elinde bayrak olduğu halde «— Bugünü alayımızın en me- sut anı telâkki ederim. Bu sancak, Harbiye mektebi alay sancağıdır, bu sancak doğrudan doğruya bü- mektebinin yetiştirmiş olduğu 76- vat yapmış oldukları muharebe- lerde bu sancağın şeref ve kutsi- yetini muhafaza etmişler ve hattâ bu uğurda hayatlarını feda etmiş- lerdi. Bu sancak ayni Türkiye cumhuriyetinin mümessili demektir. Yani Türkiye demektir.» Demiş ve and içilmiştir. Bayrağın tevdiinden sonra Har- biye talebesi kumandanın huzu- Tunda bir geçi Bugün de öğleden sonra sant üç- le, Harbiye mektebinin yüzün: yıldönümü kutlulanacak ve aske, merasim yapılacaktır. Merasimde, İstanbulda bulu- nan bütün ümera ve erkân: aske- riye ile zabitler bulunacaktır. Tanzim edilen program muci- bince merasime İstiklâl marşile başlanacak ve büyük erkânı har. biye. reisinin nutkundan Harbiye mektebinin tarihçesi ya- pılacak ve and içilecektir. And içildikten sonra harp aka- demisi, sınıf mektepleri talebe za- bitleri, Harbiye mektebi talebe- leri, askeri liseler, deniz harp mek« tebi ve lisesi, ihtiyat zabit mekte- bi talebesi ve müteksit zabitler namına nutuklar söylenecek ve bu hitabeleri yüksek askeri şüre | âzasından Cevat paşanın nutku takip edecektir. Merasimin Harbiye marşı çalınacak, geçit resmi yapi lacak ve davetliler mektebi geze zek hazırlanan büfeden izaz edile ceklerdir. Fevzipaşa fiz.nin teşekkürleri (AA. ) — Büyük arbiye reisi müşir Fevzi paşa Hz, yüksek zaferin onikinci yıldönümü münasebetile ordu na- mına almış olduğu resmi ve hu- tebriklere ayrı ayrı cevap vermek mümkün olmadığından mukabil tebrik ve teşekkürlerinin iblâğına Anadolu ojansını tavsit buyurmuşla zamanda resmi yapmıştır. sonra sonunda