30 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

İY Vİ NE «»Şşm—-—— ğe 30 Ağustos 1934 AKŞAM Sahife 5 Ege mıntakasının üzüm rekoltesi Bu sene 40-50 milyon kilo tahmin ediliyor Üzüm, incir ve diğer mahsulle- Fimizin satış ve ihraç vaziyetleri ticaret odası tara- or hazırlanmıştır. Eze iktisadi mın- #enesi rekoltesi 45-50 bin ton tah- min edilmektedir. Geçen sene 28 ağustosta borsaya gelen ü rın müsait gitmesinden ine 4 ağustosta borsaya ge- #irilmiş ve satışa çıkarılmıştır. 16 ağustos tarihine kadar borsada 2,024,954 kilo üzüm satılmıştı tos 934 tarihine kadar İzmir li miinından ecnebi memleketler ranlarına 357,586 kilo üzüm Faç edilmiştir. Geçen sene ayni tarihteki ihracat miktarı 224,466 kile idi, Piyâsa vaziyeti: İzmirde 4 ağus- tosta 9-16 kuruş arasında açılan Üzüm piyasasında o gün 16,800 kilo üzüm satılmıştır. Son on beş gün içinde 2,042,954 kilo yeni mahsul ve 14,386 kilo da eski mahsulden satış olmuştur. Halen Ege mıntakası dahilinde eski mah- sulden 17-18 bin çuval miktarın. da stok vardır. Bu nasıl iş? Bazı tacirlerimiz, müracaat eden firmalara cevap vemiyorlar Berlin Türk ticaret odası, tica- vet odalarına gönderdiği bir mek- tupta, bazı tacirlerden şikâyet et- mektedir. Şikâyete sebep şudur: Almanyada muhtelif ticaret evle- ri, Türkiye malları için Berlin Türk ticaret odasından izahat almaktadır. Bu arada, Türkiye mallarına talip olanlara Türkiye. de o işle uğraşan ihracat tacirle- inin adresleri verilmektedir. Ber- Jin Türk ticaret odası bu adres lere ayrıca mektup yazarak, talip olan Alman Tacaati hakkı mektedir den bazılarının ne Berlin Türk t- caret odasile, ne de müracaat eden ecnebi ile muhabereye gir. ilmüştür. İstanbul ticaret odasi, bu gibi talepler karşısında sorulan sual- lere cevap verilmesi için, alâka- dar ihracat ticarethaneleri tenvir etmekte, Gönen idman yurdu Gönen 26 — 25 ağustosta Gönen idman yurdunda yapılan bir toplantı ile muzik şubesi de açılmıştır. Idare heyetine Gönen maarif memuru Kâmil, muallim Kemal Ferdi, gençlerden Mehmet beyler seçilmişler. ve hemen fan- liyete geçmişlerdir. Her çalgı grupu için ayrı birer şef te seç mişlerdi Maraş un fabrikası bitti Maraş 29 (A.A.) — Şehrimizde yapılmakta olan un fabrikasının inşaat ikmal edilmiş, fabrika faaliyete geçmiştir. Fabrika günde 17 ton un çıkarabilecektir. Muğlada bal bereketlidir Muğla 29 (A. A.) — Vilâyetin bal mıntakası olan mahallerinde bal bu sene bereketlidir. Kovan- arda hiçbir hastalık yoktur, GÜNÜN HABERLERİ DSA Beynelmilel tu- rizm müsabakası Varşovada müessif bir kaza ile neticelendi Varşova 29 (A.A.) — Beynek milel turizm müsabakaları dün büyük merasimle açılmıştır. Kü- şat resminde reisicumhur ile hü. kümet: özası, sefirler, askeri ve mülki erkân, beynelmilel spor ko- mitesi âzası ve büyük bir. halk kütlesi hazır bulunmuştur. Müsa- bakalara Lehistan, © Almanya, Fransa, İtalya ve Çekoslovakya iştirak etmektedir. Küşat resmin- akaya iştirak etmiyecek olan tayyareciler cam- bazlık talimleri yapmışlardır. Bu talimler çok müessif bir kaza ile bitmiştir. Bir Lehli çavuşun den ayyare yere düşmüş ve parçalanmıştır. Tayyareci çavup ağır surette yaralanmıştır. donsonün aylığı arttırıldı Nev York 29 (A.A.) — Bugün ifşa edildiğine göre, M. Jonsonun senelik ücreti, temmuzdan itiba- ren 6,000 dolardan 15,000 dolara çıkarılmıştır. Bu ücret, kendisine yapmış olduğu işler ve vazifesi itibarile yaptığı masraflara uygun olmak üzere cumhur reisi tarafın- dan verilmiştir. Bir şehir yanıyor Bir Amerika şehrinde petrol hangarları tutuştu © Buenos Ayres 29 (AA): — Buenos Ayresten 80 kilometre İle ide olan Kampana şehrinde bü- yük bir yangın olmuştur. 3 kişi öl- müş, çoğu ağır olarak 50 kişi ya- Falanmıştır. Halkın büyük bir kıs- mi korkarak kaçmıştır. Şehrin nüfusu, 15,000 kişidir. Yangın, iki | pelrol hangarının patlamasından çıkmıştır. Hangarların patlaması, | hastane ile istasyonu yıkmıştır. Başlıca petrol hangarlari henüz yangından uzaktadır. Buenos Ay- res ve Bozaryodan gelen itfaiye- ler ile şehir itfaiyesi çalışmakta” dır. Şehrin bir kısmi kâmilen mahivolmuştur. Yangın çıktıktan sonra 3 petrol hangarı daha pat- lamıştır. Alevler, bütün şehri tehdit eder- ken rüzgâr değişmiş, ve tehlike muvakkateri atletılmıştır. Yangin, devam etmektedir. Kampana 29 (AA) — Rüz gür, yangının istikametini tekrar değiştirmiştir. 14 petrol hangari daha patlamıştı Kübada bir nazırın evi bomba ile uçuruldu Havana 29 (A.A.) — Nazir M Diaz Kruzun evi, 40 kiloluk bir | bomba ile uçurulmuştur. Nazirin, 17 yaşındaki oğlu elinden hafifçe yaralanmıştır. Amerikada grev tehdidi Vaşington 29 (A.A.) — Mensu- cat işleri federasyonunun. grev komitesi, ayın 3ünde patronlarla görüşmeği kabul etmiştir: Bununla beraber, komite, umumi grevin ancak muayyen imtiyazlar veril. mek suretile önüne geçileceğini teyit etmi GUNUN MESELELERİ Harp tehlikesi var mı, yok mu? masi, Avusturya kara tün devletlerin çok siddetli bir silâhlan- ma yarışına girişrieleri, Avrupada ya- kım bir harbin birer emaresi olarak te- hülki edilmekte Hakikatte bir harp tehlikesi var mi> dır? Bu bütün insinlanm gihinlerinde bir ukte teşkil ediyor. Pariste çıkan Petit Joumul gazetesi, esbak İngiliz. başvekii Loyd. Coren müracaat ederek bu hususta fikrini Esbak İ cevapta diyor «Bugün — Almanya harp yapamaz. Bugün harbin psyeholozigue temin etmek kabil olduğu söylenebilir. Fakat bundan başka maddi şartlar dahi vardır ki her halde çok mühim rol oy- arlar, Ben kendi hamıma on sene müd- derle hiç bir harp tehlikesi olmadığını milletlere meğe amadeyim. Bundan sohrâ İngiliz devlet rücülü sözünü başka bir sahaya intikal yek demir «Cihanın refahı hali we teşriki me- sahsi meselesinde bir gerilik görüyoruz. İktisat maakanizmasıni yeniden hareke. te getirmek ve ondan sonra iktisadi Bsyonalizmi imha mücadelesine giriş mek âzumdir. Ayni zamanda Millet. İer cemiyetinin ölmemesi için de gayret temin ve tekeffül et ponyaya, yanın da genişlemesine yol aşılacağını Fransanın idrak ve takdir etmemesine hayret ediyorum. Büyük Britanya Fransaya karşi olan tnakihldatını edecebine katiyen süphe yoktur» Siper muharebeleri Amerika erkânıharbiyesi siper muharebesi usulünün! eskidiğine kani Vaşington 29 (A.A.) — Erkâ- ni harbiye reisi de dahil olduğu halde ordunun yüksek rütbeli 2: bitleri, siper muliarebelerinin ar. hık eskimiş olduğuna dair askeri makamlar tarafından ileri sürü- len fikre iştirak “etmektedirler, Erkânı harbiye reisi M. Mac Art- hur, senelerdenberi erkânı harbi. yenin gelecek harplerde olmasi muhtemel süratli hareketlere ha- zırlanmak için ordunun kara kuy- etlerinin fevkalâde hareketli, hava aletleri ve makineleri inki- gaf etmiş açık harpler için talim. ler yapması lüzumunu ileri strdü- Zünü söylemiştir. Lehistanda şiddetli yağmurlar Varvoşa 29 (A.A) — Lehiz tanin merkez ve cenubunda şid- detli yağmurlar devam cimekte- dir. Nehirler taşmış ve tarlaları istilâ etmiştir, Sular bazi yerler- de benileri yıkmış ve bir kaç köp- rüyü götürmüştür, Hindistanda şiddetli zelza Muzafferpu 29 (A.A.) — Bu ah müthiş bir zelzele “olmuş, bir kaç saniye şehri tamamen sare miştir. Halk, geçeni kânunusapi- deki facianın tekrarından korka- rak evlerden kaçmışlardır. Şimdi. ye kadar, ölenler olduğu hakkın- da bir malümat gelmemiştir, Kanada başvekili Oltava 29. (A.A) — Kanada başvekili M. Bennett, eylülün bi rinde Londraya gidecektir. Bağ- vekil, oradan Cenevreye giderek Milletler cemiyeti toplantısında bulunacaktır. HEKİM ÖĞÜTLERİ , Terlemenin sebepleri Geçen makalemizde terleme Bin ne olduğunu ve bunun fayda» larını anlatmıştık. Bugün de ter- lemeği mucip olan sebeplerden, terlemenin neticelerinden bahse- deceğiz, Çok terlemeyi mucip olan se bepler nedir? Birincisi şişmanlıktır. Şişman- ların çok terlediği ve bundan do- layı şikâyetçi oldukları herkesin malümudur. Fazla terleten sebeplerden ikin- cisiz Bazı hastalıklardır. Bu has- talıklardan bilhassa akciğer ve- remine müptelâ olanlar, geceleri çok terlerler. Keza sıtma çeken- ler, yüksek ateş düşünce, bol ter dökerler. Bunun gibi fazla ateşli hastalıkların hepsinde, derecenin düşmesi ile beraber mebzul bir terin boşandığı gi Keza (Bazedow) dediğimiz, ve böyün bezinin şişmesile müterafik olan hastalıkta da, bezin fazla ifra- zatta bulunmasından dolayı, has- ta sik sık terler, Çok terleten sebeplerden üçün- cüsü sıcaklıktır. Havanın sicak oluşu, veya çok ısıtılmış bir ma- halle girmek (banyo, alaturka ha- mars, elektrikli sıcak hava ban- yosu, subuharı banyoları ve ilh.), fazla terlemeği mucip olur. Dördüncü sebep: Çok hareket ve spordur, Vücudile çok çalışan ve fazla hareket edenlerin, koşan- ların ve kuvvetli spor yapanların (fazla kürek çekmek, futbol oy- mamak ve ilh.) terlediklerini gö- rürüz, Kadınlarin âdetten kesilme za- manında, çok terlediklerini şikâ- yetlerinden anlıyoruz. v.. Çok terlemenin neticesi nedir? Haddi zatında fazla terlemenin, vücuda doğrudan doğruya bir za- yari yoktur. Yalnız çok terliyen- ler, kolaylıkla © üşüdüklerinden, bronşite, romatizmaya, nevralji. lere, ve diğer soğuk algınlığından ileri gelen hastalıklara pek çabuk tatulurlar. Onun için bu gibileri Yücutlarını hava cereyanlarından muhafaza etmeli, terlerini kuru tuncıya kadar, bulundukları ma- hallerin kapı ve pencerelerini ka- palı bulundurmalıdır. Halk arasında terlemenin sıhhi bir hadise olduğunu, ve hıfzıssıh- hat noktai nazarından terlemek lâzım geldiğini bilenler az değil dir. Hattâ bazı milletlerde terle- meğe çok ehemmiyet verilmekte. dir. Meselâ Çinde herkes bi rine (nasıl terliyorsun) der, ve bununla (nasılsın, afiyette misin), kasteder, ... Bir kaç kelime de mevzii terle mek hakkında söylemek isterim, Bazı kimseler muayyen bazı yer. lerinden çok; terlerler, Meselâ el koltuk altları, kasıklı meme etrafı ve ayaklar gibi. Bu mevzii olarak çok terliyen ma- haller, hem fena koku neşreti den, hein de ciltte çatlaklar, pi- şikler, yara ve egzamalar husule geldiğinden, hususi bi inayı tilzam eder. Bu gibi yerleri sık sık sabunlu sularla yıkamak, ko- lonyatile friksiyon yapmak, pud- ralamak, ve bunlara krem sürmek lâzımdır. Umumi terlemelerde ise, her gün banyo veya duş yap- mak ve sıkça çamaşır değişi mek şayanı tavsiyedir. Ter, yalnız iç çamaşırmı ielat- makla kalmaz, bazan dış elbise- lere kadar, keza ayakta: kundu- fanın derisine varıncıya kadar 15- latır. İşte bu ıslanan elbise ve kun- durayı havalandırmak, ve bunla- rı bir kaç gün giymeyip, başka el bise ve kundura giymek icap eder. Eğer fazla terlemeden yaralar husule geldiyse, bunları antisep- tik merhemlerle kurutmağa ça- Uşmalıdır. Son zamanlarda, kısa kollu ve- ya kolsuz kadın elbiseleri, kol- tuk altlarını fazla terlemeden vi- kaye ettiği gibi, delikli kadın kun- duraları da ayakları çok terleme- den ve fena koku neştetmektin kurtarmaktadır. Bu itibarla. bu cins elbise ve kundurayı hararet- le tavsiye ederiz. Keza başı fazla terlemeden kur- tarmak için, erkeklerin şapk3s'z gezmeleri veya şapkalarını elle rinde taşımaları çok muvafıktır. Terlemeği muvakkat bir zaman için, içilecek veya şırınga edilecek bazı ilâçlarla da azaltmak müm- kündür. Bu hüsusta Atropin, Bel- ladon, Agürizinden çok istifade edilmektedir. Memleketimizde Pertev müs tahzaratı — fabı 1. tarafından imal edilen Südorono Pertev mü: tahzarı da mevzii terlemeyi azal tan kıymetli bir ilâçtır. Son zamanlarda farla terliyen yerleri röntgene göstermek sure- tile bunların terini kesmek im- 'kânı hasıl olduğu gibi, umumi ter- emeği azaltmak için, amudu fı kari içindeki murdar iliğini, hafi röntgen şuaatına #fade temin edildiğini doktorlar da yardır (Ullmann). Dr, Ahmet Asim Ortaköy Şifa yurdu. sahip, Karadeniz Ereğlisinda denir sporları çok ilerlemiştir. Yukariki resmimiz, Ereğli deniz sporcularını sandallarile beraber, deniz ke- narında kurmuş oldukları kapmta gösteriyor. a m YL NE İĞ