30 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Ağlat 1834 Diyarıbekir kuduz müessesesi Müessese, Şark vilâyetlerinden bir çok hayatını kurtarıyor halkın Diyarbekir 20 3 Hususi) — Mü vazenci umu yeden idare olu- nan Diyarıbekir kuduz müesse- sesi şehrimizde 926. senesinde açılmıştır ve müs hite şimdiye ka- dar pek çok fay- dası dokunmuş ve birçoklarının hayatlarını kur- tarmıştar. Has #aneyi mücsse- doktor Eşref be- yin delâletile gezdim. — Bina hükümete ait de- Zildir.. Seneliği altı yüz lira icar- Ja tutulmuştur. Kapıdan girince büyük ve geniş- çe bir taşlık, tadan gayet zel ve berrak su akan bir havuz, sağ tarafta mü €ssesenin hasta- lara yemek pi girdiği mutfak, yanında kâtip odası, karşısında hademe odasile tavşanları besle dikleri oda, burada tel dolaplar içerisinde yavrulu ve yavrusuz bir çok tavşalanr vardı. Çok munis olan bu tavsanlar insandan kaç- mıyorlardı. Tavşanların tel dolap- ları ve oda, çok muntazam ve te- mizdi. Ayrıca iki kafes içerisinde aşısı ahumak üzere kuduz. aşısı yapılmış iki tavşan vardı. Bu şanlar kudurmuş ve feleolmu vaziyette idiler, Yakında aşıları alınmak üzere lâboratuvar odası na nakledileceklerdir. Yirmi beş yataktan ibaret olani müessesede odalar, yataklar, çar- | şaflar, yorganlar ve her taraf ter- Alpullu fabrikası Şeker imalâtına büyük merasimle başlandı Alpullu 25 (Hususi) — Bugün Alpullu şeker fabrikası dokuzun- cu kampanyasına başlamıştır. Bü- tün işçi ve pancar çifçileri fab. kanın meydanına dolmuşlardı. Hepsinin yüzünden sevinç akıyor. du. Kışın uzun günlerinde onları rahata kavuşturacak olan bu me. sai günlerini aylardanberi beki yorlardı. Bilhassa çifçilerin keyfi. ne diyecek yoktu. Iki gün evvel süsliyerek getirdikleri ilk pancar arab hüsnü kabul gör- dü; her birisine ayrı ayrı fabrika tarafından mükâfatlar Mutet merasim yapıldı. ir Ali Şefik bey güzel bir putule irat etti, verildi. Bundan sonra pancar silolarının kapakları açılmış ve pancarlar ka. nellarda yüzerek fabrikaya * gir meğe böşlamıştır. Hastanenin Iç kısmindakl bahçe temizdi. Bundan anlaşılıyor ki İkastaneye iyi baklımaktadır. Ku: duz mücssesesinde kuduz. köpek tarafından ısırılmış dört kişi teda. vi altma alınmıştı. Birinci umumi müfettişlik mın- takası olan Diyarıbekir, Urfa, Elâ- ziz, Siirt, Muş, Van, Karaköse ve sair Malatya, Antep vilâyetlerin- den gelen kuduz musapları derhal iye alınmakta; ve has- i bir gün kuduz. aşısı muntazaman tatbik edilmektedi | Bu vilâyetlerden gelenler arzu et- | likleri takdirde kendileri müesse- sede yatırılmakta ve iaşleri de te- İ min edilmektedir. Mü | Yaralı leylekler Harbe giden leyleklerden pek azı yaralı döndü senin lâ Samsun 24 (Samsun ve havli muhabirimizden) — Leyleklerle kartallar arasında kanlı muhare- İ beler devam ettiğini gazetelerde okuyan bu havali halkı, bunu hayali bir şey sanmıştı. Fakat yirmi, yirmi beş gü evvel bu havalide yerleşen bi leylekler birdenbire ortadan kay. bolunca iş değişmiş yu yalarında bakımsız kalan ya rular da birer ikişer telef olmağa başlamıştı. Çok geçmeden gayıp leyleklerden pek az kısmı yuvalar rına döndüler... Gidenlere nisböt- le dönen pek oz leyleklerin he- men hepsinin üstleri, başları ka, la, çamurla bulanıktır. Bunlardan birisinin bacağı gazlı bezlerle muntazam pansuman yapılmıştır. Anlaşılıyor ki müşfik leyleklerin yaralarını dır. insanlar, sarmışlar. boratuvarı gayet muntazam olât ve edevat çok temiz olduğu gi bi her. birisi yerli. yerine di- Aşı #üplerini muha- faza etmek için | muntazam kap” | lar olduğu gibi tavşandan aşı isthsali. için de alât ve edevat pokgansızdır. Bu- | rada evvelce Hint domuzu na- mı diğeri kobay ismindeki beyaz ve domuz yay- ralarına pek benziyen kobay- lar var idi ki gi) bunların aşılarını tecrübe için bak- triyoloğu | mev cut bulunan em- razı zühreviye tanesine ve- rilmiştir. Şimdi “ bu kobaylar emrazı zübrevi- © ye hastanesinde - beslenmekte ve m zerine İde baktriyoleji tecrübeleri ya pılmaktadır. Kuduz mücssesesi müdürü Eşref bey bana odaları ayrı ayrı gezdiriyordu, Müessese, bir müdür, bir müstahzar hanım, bir kâtip, dört hademe ile idare edilmektedir. Mücstese icap eder- *e kuduz hadiselerinde hastalara tatbik edilmek üzere. doktoru ve sıhhiye memuru bulunan kaza ve nahiyelere kadar kuduz aşısı gön- derilmekle ve hastalara tatbik et- tirilerek hem hayatları kurtarıl. makta ve hem de Diyarıbekire ka- dar pek çok masraflar ihtiyar ede- rek gelmek zahmetinden kurtarıl- adi Tarihi kara taş Bir köyde Hititlere ait © bir kara taş bulundu Gazi Antep 24 — Vilâyetimi- Zin Cingife nahiyesinin Keklikte- pe köyünde Etilere ait kabartmalı bir kara taş bulunmuştur. Bir kaç güne kadar merkeze ge- tirilecek olan bu kara ta ifadesine nazaran taşın üze- rinde bir öküze binmiş bir elinde İbalta, diğer elinde şimşek tutan, İ (başı sivri külâhlı bir heykel, arka- sında da yazı vardır. Bu tarif doğru ise bu kabartma» İnin Dülük Jüpiterinin anası olan İ JE mabudu olması lözem gelir ki irenle- | arkeoloji ilmi ve Eti tarihini ay- İldınlatma noktai nazarından çok mühimdir. | Urlada asri mezbaha Urfa ( Hususi ) — Belediyenin yaplıracağı asri mezbaha inşaatı on dokuz bin küsur liraya ihale edilmiş ve inşaata başlanılmıştır. İdi, | Mektepler, şiirler!, Dünyanın dört bir tara- Paris mektubu Parisin müzeleri ve irfan müesseseleri Versay sarayının bahçeleri ” Paris (ağustos) — Bütün. bir gün Fransız mekteplerini ve mü- zelerini gezdikten sonra bir kaç arkadaş (Monparnasta) bir kah- vede şöyle bir dinlenmek üzere oturduk... Kafalarımız hâlâ göre düklerimizin azameti ile perişan Paris ne geniş bir ilim muhi ne zengin bir kültür âlem heykeller, fından getirilmiş saraylar dolusu ilim hazineleri!., Eski Fransız sa- aylarının Beyoğlu caddelerinden büyük. salonları yalnız kitap ve tarih dolul.. Ya mektepler!.. Liseler, darül- fünunlar, muallim mektepleri. Güzel sanatlar akademisi... Ens- titüler ve bunlar içinde kadın, er- kek on binlerce talebet., Yalnız Darülfünun mahallesi başlıbaşına bir şehiri Hele yeni yapılân ilk mekteple- zi görmeyin! 20 inci asır mime- ın vücuda getirdiği #er!.. Her ilk mektebin üç, dört bin talebesi var Tis vasıtaları, kütüphaneler, yüz me havuzları, jimnastik yerleri, otomatik merdivenler... Asansör. leri. Son sistem ted- “ex Versay saraylarını geziyoruz. ü Luinin senelerce saltanat lı parkeleri üzerindeyiz... ihti Ziynet. Debdebe... Servet Tercüman anlatıyor: — Versay tam bir asır dünyada işitilmemiş sefahatlere sahne ol. du. Bu gördüğünüz muazzam ay- malı salonlarda dür tarafından gelmiş yüzlerce asil ve genç bakirenin sesleri yükselirdi. Gün ağarıp, güneş bu altın kek: malı pencerelerden içeri “gi ken, orgların uğultuları, üstü el mashı, altın şampanya kadehle ri ile boğulurdu. Fran- sız ihtilâlini bu saray hazırladı.» Yalnız Versayın bahçesi ve ha- vuzları için 40 milyon altın sarfe- dilmiş!.. Akılları durdüracak bir servet ve saltanat! Tercürsan bizi bir salona götü- rüyor.. Dört bir tarafı aynalarla kaplı, Kapılarının tokmakları al ın, pencerelerinin çerçeveleri gü paü, tavanları dünyanın en kıy- mettar tabloları ile örtülü muhte- şem bir yeri. in sesle Tercüman sesini söylüyor: «— Almanlar Parise girdikleri zaman Bismark munhedeyi bura- da imzalattı. Biz de Almanlara Versay muahedesini burada tes- Tim ettik. İşte kalemler.. İşte hok- ka). İşte masal...» yükselterek irer şahe- | İl teryorde 150 Yukarıda izciler hayvanat bah- sinde, orlada Pariste kaldıklarığ mektep önünde, aşağıda Ver- ay sarayının bahçesinde Fransız tercümamın son cümle yi söylerken yükselen sesi, altın kubbeli salonların ceviz duvarla. rında çın, çın çınlıyordu. iğ Esat Mahmut TAYYARE CEMİYETİNE YARDIM VATAN BORCUDUR amma EA Faik Sabri HAYVANLAR ALEMI ay karada 350 resim renkli lâvba - 8 metin harici & bu uneraklı, eğlenceli kitabı okudunuz muf e İİ bana zorla | ucreti alınmaz i kuruştür. Teysi ye satış merkezi yal AKŞAM KITAPHANESİ 121, Ankara caddesi, İstanbul Tara yerine posta pulu da gönderebilirsiniz.