30 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

A MAM AMAN 30 Ağustos 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Zavallı bakkallar Bu yakı bir karikatür ve mizah sahifesine tosadüf etmedim bakkallarının hali Akşam bu zavallıların derdini kendi. ağızlarından hikâye etti, Onu görmemiş olan okuyucular muhakkak pek büyük bir zevkten mahrum oldular. Bu, bizim için bir zevk, Fakat bir de bu zavallı oyunun talihsiz aktöri ine onu sormalı. Dükl kapanma saati tayin edildi ya, işte Üsküdar bakkalları bu yüzden öyle bir derde uğramış- lar ki insan biçarelere acısın mi, gülsün mü, ne yapacağını. bile- Bakkal dükkânları saat yedide kapanacak, Fakat yenilecek mad- deler satan dükkânların saat do- kuza kadar açık kalmaları caiz. Bizim bakkal dükkânları ise her mal satarlar. Onun içi e bakkallara iki ayrı hüviyet veriyor. Bakkallar saat yediye ka» dar bakkaldırlar. Fakat saat ye- diden dokuza kadar yenilecek maddeler satan dükkâncıdırlar. İşte börle iki hüviyet iktisap &den bakkallar dükkânlarını bu gifte varlığa uydurmak meeburi- yetinde kalmışlardır. Yoksa de hal belediye izamının neti yakalarına. yapışıyor. Bakkalın asıl bakkallık hüviyeti bitince, dükkânın çehresi de değişmek lâ- zam geliyor. Meselâ camekânda bir tane sabun bulunmıyacak. Çünkü şimdiye kadar sabunu ba- Zi aş eren kadınlardan başka kim- senin yediği görülmemiştir. İşte saat yediye yaklaşınca, bakkal dükkânlarında bir faaliyettir baş- iyor. Bakkaliyeye ait bütün eşya. ortadan kalkıyor. Meydanda yak mz yenilecek şeyler kalıyor. O za- man bakkal dükkân: da bakkal. liktan çıkıyor. Dükkânın arka ta- rafına çekilen bu sabık bakkaliye eşyasını sabık bakkal saat yedi- den sonra başkasına satar mı, sa- tamaz mı? Burasını artık Allah la bu kadar tuhaf | -! Şehir plânı Plânlardan birinin kabulü tesri edilecek Vali ve belediye reisi Muhiddin bey, şebrin müstakbel plânına dair ecnebi şehircilik mütehaasıs- larının verdikleri raporlar üzerinde tetkikat yapmakla meşgul bulun- maktadır. Mubiddin bey, şehrin seneler- denberi plânsız olduğunu, yapılan inşaatın gelişigüzel vo biçbir esasa istinat etmeksizin yapıldı ğını ve şehircilik bakımından » tashihi hemen hemen kabil ol- an - emri vakiler ihdas edil- diğinl görerek şehir plânı işini bir an evvel başarmak fikrindedir. Binaenaleyh Muhiddin bey, ya- kında içtimaa davet edilecek jüri heyetinin tetkikatını mümkün ol- duğu kadar süratle bitirerek ka- rarını biran evvel vermesini de temine çalışacaktır. Şehir plânının bir an evvel yapılmasına müessir olan diğer bazı sebepler de vardır. Meselâ şehirde vücuda getirilecek büyük tesisat ve bine- ların yerlerinin tamamile tesbit edilmemiş olması ve beldiyece inşaat hakkında tatbik edilmekte olan talimatnamenin muvakkat olmasıdır. etrafındaki kararın gelecek ilkbahara kadar katileşeceği ve 935 senesi bütçe- sile mütehassıs davet edilerek asıl plân yapılmasına başlan: ması muhtemeldir. Mekteplere kabul Hiç bir talebenin müra- catı reddedilmiyecek Lise ve orta mekteplere talebe kayıt ve kabulü eylülün birinci bilir. Yalnız o eşya meydanda bu- lunmazsa satmadığına ve satma- | yacağına hükmediliyor. İl Ertesi sabah bakkallık faaliyeti Yeniden başlıyor. Ortalık tekrar | düzeliyor. Şimdi tanrının günü Üsküdar bakkalları günde iki ke- re hüviyet değiştirmekle ve came kân tanzim etmekle meşgul. Şöy- le boş bir zamanınızda bunların ba. Şina gelen şu derdi bir düşünür ve muayyen saatlerde bakkal * dük- kânlarında çehre dei eliyetini gözönüne getirirseniz. a tık kahkahalarla güler mis ilmez misiniz, bilmem. Eskiden hili şeriye derler bir #8y vardı. İşte bu da yeni bir hilei geriye. Belediyenin koyduğu bir nizama hayat şartlarını güya uy- 'durmak için bir telâş, bir yorgun- gününden itibaren başlıyacaktı Ancak şimdiden bazı mektep- lerin kadroları pek dar olduğun- dan açıkta talebe kalmaması ve her çocuğun bir mektebe yerleşe- bilmesi için icap eden tedbiler alı- macaktır. İstanbul cihetindeki Viselerde mevcut leyli talebeler, Haydarpa- şa lisesine makledileceğine göre Sırf nihari halacak, bumekteplerin talebe kadrosu çoğaltılacak, lü- zum görülürse şubeler açılacak ve hiç talebenin kayıt ve kabul ! Görenler bir iş yapıyoruz. zannetsinler diye! Halbuki bütün bu nizamlar hayat icabına uymak icap etmez mi? Böylesi daha sade, daha tabii, daha mantıki olmaz mı? Akşamcı AKŞAM iman komisyonu Mesaisi bir hafta daha sürecek, Sadullah bey Şilede tetkikat yaptı Ankarada Iktisat vekâleti deniz ve hava mü Tiyasetindeki misyonu iki 'de çalışmaktadır. İstanbul liman komisyonu bu- rada bir hafta daha tetkikatına devam edecektir. Tetkik edilecek meseleler arasında kömür depo- ları, liman tahmil ve tahliye tari» feleri gibi meseleler vardır. Sadullah bey yanında tahli umum müdürü Necmettin bey ol. 'duğu halde Şileye gitmiş. Anado- Ju sahilindeki bütün tahlisiye iş- tasyonları ve çalışma tarzları üze- rinde uzun uzadıya tetkikat yap- mıştır. Sadullah bey ayrıca Şile- 'de balıkçılığın bugünkü vaziyeti üzerinde de tetkikatta bulunduk tan sonra bura balıkçılığının. te- için. balıkçılık mütehassısının. tetkikat üzere Şileye gönderileceğini söy- lemiştir. rakki ve inkişe mak Sadullah bey, Agva nahiyesini de gezdikten sonra İstanbula dön- müştür. Gürültü ile mücadele Yapılan mücadelenin neticeleri tesbit ediliyor Şehrimizde gürültüyü hafiflet- mek üzere şehir meclisi daimi en cümeni tzrafından verilen kara- rın şimdiye kadar ne suretle tat- bik edildiği ve bu karara muha- lefet ettiklerinden dolayı kaç ki beleri tarafından tesbit edilme; başlanmıştır. Bundan başka hangi semtin gü: rültüden masun kaldığı ve hangi semtte gürültünün fazla olduğu da ayrıca tetkik edilecektir. Bu tetkikat neticesinde | verilen ka- Farın ne kadar müessir olduğu an- en mühim âmillerden bi kaklardan geçen tekerlekleri tiksiz arabalar olduğu görülmü bunun için de lâstik tekerlek tak- yaaları için arabacılara bir sene- lik bir mühlet verilmişti, Ancak belediye, arabalar de en ziyade gürültü yapanların göp arabaları olduğuna göre, diğer arabalara n üzere evvelâ kendi arabalarının tekerleklerin lâstik koyacaktır. Bunun için yakında kâfi miktarda lâstik sipariş edilecektir. Bir se- inde bütün çöp arabaları lâs- ŞEHİR HABERLERİ Ergani istikrazı C tertibi tahvilleri bugün satılığa çıkarıldı Ergani demiryolları istikrazi- nin C. tertibi tahvilleri bugünden itibaren satılığa çıkarılmıştır. Şim- diye kadar büyük bir rağbet gö- ren istikraz tahvillerinin C. ter- tipleri de evvelkiler gibi banka- lar ve anonim şirketler ve halk tarafından kapışa kapışa satın alınacaktır. tahvilâtındaki faiz yüz- Bundan başka Ergani sum ve vergi lerden muaftır. Bunun içindir ki tahvilâtı her nevi parasını işletmek ve emin bir ye- re yatırmak istiyenler, Ergani tal vilâtna rağbet etmektedirler. Dünkü yazımızda Ergani bakır madenlerindeki faaliyetten ve ora- da yapılan yeni ve munzam tesi- sattan bahsetmiştik, Bu bakır ma- denlerinin zenginliği hakkında. bir fikir vermek için tekrar kısaca bu bahse avdet ediyoruz. Ergani- 'de toprağın sathında denilecek bir irtifada 3 milyon ton bakır cevhe- ri vardır. Dünyanın hiç bir bakır madeninde bu kadar az bir derin- likte ve az bir masraf ve emekle çıkarılacak vaziyette zengin bakır hazinelerine tesadüf edilmemiş- #ir. Bu hazineleri meydana çıkar mak için az derinlikte. hafriyat yapmak kâfidir. Ergani şirketi, daha deriler. den de bakır çıkarmak için asan- sörler yapmaktadır. Türkiyenin yük denecek elektrik santralı 'da yakında bitecektir. Demiryolu, dünyanın en zengin bakır hazinelerine doğru hergün biraz daha ilerilemekte ve hede- fine yaklaşmaktadır. Italya fındıkları az değil Mevsim başında İtalyada | fın- dık mahsulünün geçen senelere nisbetle pek az olacağı haber alın- mıştı, Türkofis tarafından öğre- nilen malümata göre, İtalya fin dık mahsulü ilk tahminlerin hilâ- fında iyi olduğu anlaşılmıştır. İtal. yan menabii tarafından yapılan bir hesaba göre mahsul miktarı 130 bin kentaldır. İskenderiye ticaret konseyi Sabık hukuk fakültesi profe- sörlerinden Mithat beyin İskende- riye ticaret konseyliğine | tayin edildiği yazılmıştı. Mithat bey İs- 'kenderiyeye giderek vazifesine başlamıştır. İlk iş olarak, İskende- den Türkiyeye ticaret yapan tacirlerle bir toplantı yapmıştır. Sahife 3 Ameli fahım yatak kömüriş Büyük Millet Meclisi reisi Kâ- zam paşa Hz. ile iktisat vekili Celâl beyefendi İş bankasının Galatasaraydaki sergisini geziyop- lardı. ipekip paviyonunda Türk dili tetkik cemiyeti umumi kâtibi 1b- rahim Necmi beye rasgeldiler. Eğer eski dil olmuş olsay- dı şimdi şu İpekişe ne diyecek vik? Ameli hi Gi . Bundan sonra Celâl nüktesi başımda yer etti. Her girdiğim paviyona eski dille isimler buluyordum. Kömüriş... Ameli fahım... Camiş ameli zü- Oduniş ameli hatap... İş EL benkül âmâl... len çıktım. Karşıma bir levha dikildi, «Vatman dur!».. Eski dille ona da bir şey buldum, muhakkak eskiden olsaydı: «Valman tevakkuf et!» diye- cektik, Ve vatman bu uzun çet efil cümleyi okuyuncıya kadar 9 mille geçip gidecek! Eğer biraz daha yeni isimler ve tabirlerin eski dille mukabille- rini bulmağa çalışsaydım aklıma fenalıklar gelecekti. Bir müddet için bile tahammül edemediğimiz bu acayip dili se- nelerce nasıl kullanmışız bilmem!, Hikmet Feridun Belediye memurları Geniş mikyasta tebeddülât yapılacağı doğru değil Belediyede rels muavini Hâmit beyin reisliği altında bir komis- yon toplandığını ve bu komisyo- nun belediya memurları arasında yapılacak tadilât ile meşgul ol duğunu bazı gazeteler yazıyorlar. Yaptığımız tahkikata göre pılan bu içtima muayyen manlarda toplanan — memurin komisyonudur. Bu içtimada yalnız muhtelif memuriyetlere ait bazı talepler ile bir takım memurlar hakkında âmirleri tarafından yas pılan şikâyetler. tetkik edilmiş, belediye memurları arasında yar aldığı gibi geniş mikyasta bir tebeddülât © yapılması mevzuu bahsolmamıştır. 934 bütçesile yeni kadronun tatbikma başlanmış. olduğundan belediye fen heyetinde münhal bulunan bazı memuriyetlere bir takım tayinler yapılacak, bi mühendisler de yerlerini değişi receklerdir. uk, bir boş yere pala sallamaktır tikli olacaklardır. Amca heye göre İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — » Kahraman Türk ordularmacış | beyiy, leri.) emrini verm, Amca ll? let en çetin setleri bir anda devirip yü- rd, A.B. — Hayır asırlar devirdik.