30 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife 4 AKŞAM 30 Ağustos 1934 Tetrika No, 293 Yakup Cemil niçin —— — — Mühei içlerinden Yakıp Cemil ve Nevzat ve Murat ve İsmail Hakkı ve Ali Hay- dar beylerle etmekten ibaret ve buna münhasır sürümleri ceza kanunu. zeyline, terhibiyeyi balunmuz bu madde ve bu zeyl ve Murat ve İsmail Hakkı beylerle Yahya kaptan ve isimleri malim efadın isbu madde ve zeylin fikret muhakemati cezsiye kanununun 128 inci maddesi mucibince emri mühakemeleri İapbul divanı harbi örfisinde icra kı hnmak üzere cinayetle üzumu muhaz kemelerine: 3. Karar verildiği zikrediliyordu. Bundan sonra Sapancalı Hakkı hiresine göre urulü vet Lütfi beylerin vaziyet- kup Cemil beye talkin ettiği iddi asının Yakup Cernil beyin (kavli mücerret) inden ve bazı şahitleri de şahsi istidlâl ve mesmuatından ibaret görü; Satvet Lütfi beyin de bu cürümde iştiraki ol duğuna ve Yakup Cemil beyle Sat- vet Lütfi beyin kanaatleri itibari- le birleşmelerine imkân görmüyor ve bu iki ımaznunun ceza usulü muhakeme kanununun 123 üncü maddesi mucibince meni muhake- melerine müttefikan karar verili- yordu, Tahkik heyetinin bu * kararına öre Yakup Cemil ve Nevzat bey- Terin cürümleri idamı, diğerleri- nin de cürümleri kürek cezasını östilzam ediyordu. Bu karar. üzerine: Sabancali Hakkı bey tahliye edilmiş, fakat kararı tastik salâhiyetinde olan divanıharp reisi Nafiz bey Satvet Lütfi beyin lehindeki kararı tas- tik etmediği için Satvet Lütfi bey serbest bırakılmıyarak mahkeme- ye sevkedilmi Tahkik heyetinin evrakı divanı- harp müddeiumumiliğine tevdi edilmiş ve müddeiumumilik te ka- gamameyi üç gün müddetle tetkik etmiş ve iddianamesini hazırla. miştı, Artık bundan sonra muha- kemenin icrasma bir mâni kalma miştı. Yakup Cemil beyle diğer mev- kuf arkadaşlarının muhakemesi için salonda heyeti hâkirsenin karşısında maznunlara mahsus at malı şeklinde bir yer ayrılmıştı. Yakup Cemil beyle diğer mazmun- lar süngülü nöbetçilerin arasında mahkeme salonuna girdiler. Öne sıra ile Yakup, Nevzat, Murat, Satvet Lütfi, Yenişehirli Haydar beyler, arka sıraya Yahya kaptan ile maiyeti geçtiler. Muhakeme öğleden sonra saat birde başlıyarak gece yarısına ka- dar devam etti, Mazmunların hi viyeti sorulduktan sonra müd. dehumumi © başmuayini o Cemil bey davayı izah etti Müd deiumumi, hadiseyi uzun uzadıya tasvir ediyor, ancak Satvet Lütfi beyin bersetini talep ederek diğer maznunların teczi yordu, Yakup Gemik: “Kurtulunca da gene hükümeti devireceğim!,, diyor Htihat ve Terakki | tarihinde esrar perdesi 30 Ağustos 1034 ve nasıl öldürüldü | M.R — huzurunda aynen sö tekrar etti, O, hakkında tatbik edilmek istenen maddenin ölüm cezasını intaç edeceğini bilmekle beraber ylerken hiç bir te- reddüt eseri göstermiyor, tahkik heyeti huzurunda söylediği gibi nasıl Babrâliyi basmak istediğini, elâyı tehdit ederek nihayet na- sıl Enver pi itilâf. devletlerile | anlaşacağını açıkça izah ettikten sonra Nafiz beye hitaben lâübali bir tavırla: — Sen akıllı bir arkadaşanl. Mem leketi kurtarmak için başk çare var mı söyle? Sen de bu fikirdesin yal Mamafih buradan çıkımen gene yapa cağım budur. dedi. Dedi. Yakup Cemil beyin hazırladığı vükelâ listesinde adliye nazırı ola- yak gösterdiği Nafiz bey bu söz üzerine önüne bakarak elindeki kurşun kalemile masaya hafif ve asabi darbeler vurmağa başladı. Diğer maznunlardan Nevzat ve Murat beyler, Meserret oteli içti- manda bulunduklarını itiraf et. mekle beraber ceplerinden birer istida müsveddesi çıkardılar ve bu istidalarla hadiseyi herkesten ev- vel ihbar etmeğe davrandıklarını ileri sürdüler. Bu sözler üzerine Yakup Cemil bey bağırarak dedi kiz — Allah aşkına Satvet Ltfiyi dışarı eml O bizden değildir. eltükme ve Terakkiz nin bu şirkin halini görmen in, le vuruşacağını ve (Devamı var) Beyoğlunda kiralık apartıman İstiklâl caddesinde Şık sinema karşısında 156 No.lı İstiklal apartımanında bir daire kil hiktır. Görmek için. kapıcıya kiralamak için Bahçekapıda Taş Han 29 No. Umüm Em- lâik Acentesine müracaat, Istanbul belediyesi Şehir tiyatrosu Tepebaşı belediye bahçesinde 80 Ağustos Perşembe akşamı seat 21,50 da Yalova Türküsü 3 perde Müzayede ile satış Mecburi feykalida cabış 1984 ağuste- sun “Hilmi cama günü cabah saat 10 da Beyoğlunda Pera - Palas otali ar kasında “Tozkoparan caddesinde 9-11 mümaralı Adler apartmanın birinel dak zesinde bulunan ve M, Aksafrana elen: diye alt gayet modem eşya, bill ve #slre müzayede suretile satılacağı ilân. olurr, Rio pelesenk kaplama asri va kübik yemek oda takımı modern ve vitra kübik mavi 1984 modeli Hereke kumaşlı salon takım, Korbeyi usulü. zeytin ağaç kap. lama modern salon takımı, Afrikanın Fomulo ağaç kaplama son moda ve çok zarif yatak oda takımı, sona it eşya Yar, bibllar, gümüş yaldız beyaz maden takimlar, pelesenk ağacından modern direktavar yatak oda takımı, minel Ve Gal vazolar, hakiki erki" tablolar Kalahıya ve yılız vazolar, Arjanla olen elekirik — avizeleri, © öaab. ler, kesme brouz karyolalar, heykeller poiselen sofra takımları, Hadiyo maki peel, kübik kolon ve masalar, portman to, belefli tabureler, sandalyeler, divan, fahteri yastıklar, perdeler, Salamandıa 4 sobalar, bmuçamıba've sair hayli eşyalar, Tebriz ve kfgan halıları, konsere malısu$ piyano, Fey öürenlerden 100 do 26 temine alın, Satış peşindir. (2189) Tatillerden de BERLİT MUHIM TEMZİLÂT.. Yakup Cemil bey tahkik heye İstanbul 373, İstiklâl caddesi TALEBELERE mapmmmmmmımmzş, fade ediniz. Bir ASRİ LISANI öğreniniz. 20 Ağustoslan 30 Eylüle kadar ber lisan ii Hususi derslere bu müddet için: KAYDA BAŞLANILMIŞTIR. Başkumandan muharebesi (Bap tarafı 1 inci sahifedeğ harebeye giriyorlar, diğer fırkala- yı da ihata dairesini darlaştırıyor- ardı. Bunları görüyordum. Sü- vari kolordumuzun daha garptan düşmanın arkasını kesmek üzere bulunduğunu bana haber getiren süvari zabiti söylemişti. 1 Saatler ilerledikçe inkişaf eden Düşman başku- mandanının şu karşıki tepede son gözümün önünde gayretile çırpındığını görüyor gi- biydim. Bütün düşman mevzile- rinde büyük bir helecan ve heye- | can vardı. Artık toplarının, tüfek- sanki lerinin ve mitralyözleri öldürücü hassası kalmamıştı. Bu ovada şimalden ve cenuptan bir- birini velyeden avcı hatlarımızın guruba yaklaşan güneşin son şu- atiyle parlıyan süngüleri her an üyordu. 'daha ileride gö mevzilerini rinde mevzi almış olan batarya- larımızın fasılasız ve amansız ateşleri düşman mevziler de barınılmaz bir cehennem hali- ne getiriyordu. Güneş mağrıba Evvelâ Stalingrad, sonra da Smobusk vapurları, kaza; yanlara yardım için ler. Smobusk vapurunda yedi tay- yare de vardır. Bu yedi tayyare- nin kumandanı Kamanive, bu tah. lisiye teşebbüsünün muvaffaki- yetle neticeleneceğine kanidir. Bu tayyareler, kutup seyahatlerine yarıyacak bir şekilde yapılmışlar- dır. Bunlar, hem tekerlekler ile, yaklaştıkça ateşli, kanlı ve ölümlü bir kıyametin kopmak üzere oldu- ğu bütün ruhlarda kistolunuyor- du... Biraz sonra cihanda büyük bir inhidam olacaktı. Beklediğimiz halâs güneşinin tulü edebilmesi için bu inhidam. lâzımdı. Zulmetler içinde bu in- am vukubulmalıydı. Hakika- | ten semanın karardığı bir dakika- da Türk süngüleri düşman dolu © sırtlara hücum | ettiler. Artık karşımda bir ordu, bir kuvvet kal. | mamıştı. Kâmilen mahvolmuş, | perişan bir bakiyetüssüyuf kütle- | si bulunuyordu... Kendilerinin de- diği gibi pürhavf ve lerzan, bişekil bir kütle, acip bir halita halinde firar için delik arıyordu. Artık gecenin koyulaşan zulmeti, neti- gi ceyi gözle görmek için tekrar şarktan tulüuna intizarı za- Furi kılıyordu. Efendiler! Ertesi günü tekrar bu muharebe meydanını doleşi ğim zaman ordumuzun ihraz et ği zaferin azameti ve buna muka- bil hasım ordusunun duçar oldu- Zu felâketin dehşeti beni çok mi tehassis etti. Şu karşıki” sirtların gerilerinde bütün vadiler, bütün dereler, bütün mahfuz ve mestur yerler, bırakılmış toplar, billerle ve namütenahi teçhizat ve malzeme ile ve bütün bu metru- kâtin arasında yığınlarca ölüler. le, toplanıp karargâhımıza sevko- kafilelerile hakikaten bir mahşeri andırıyor du. Bu dar ateş ve savlet çembe- lunan sürü sürü esir rinden bugün için kurtulabilen- ler birkaç bin kişilik bakıyetü: yaftan ibaretti, Fakat onlar da da- ha büyük Türk çemberi içinden gıkmıya muvaffak olamıyarak başlarında başkumandanları bu- lunduğu halde beyaz bayrak çek- meye mecbur olmuşlardı.» TL3 kurslar. açılmıştır. Ankara hem de kızaklarla yere inebilirler. Rakipleri ve pilotları da kutup seyahatlerine alışkın ve tecrübeli tayyarecilerdir. Ayni zamanda Uşakof, Leva- nofski, Selpnef Nev Yorktan Alaska tarikile | kazazedelerin, imdadına koşarlarken V 2 ve V 4 numaralı kabili sevk balonlar da yardıma koşmağa hazırlanıyorlar- dı. Bu balonlar, on:sekiz kişi ta- şıyabilirler ve 400 kilometrelik bir mesafeye nakledebilirlerdi. Balonların buz dağlarından ve- ya buz kütlelerinden korkacak hiç bir şeyleri de yoktu. Fakat en mühim mahzur, gaz tedarikindi ki zorluklar idi. Karla karışık görlar, balonların en müthiş ve amansız düşmanıdır. Bu esnada kutup mıntakasında kış mevsimi imek üzere idi. Kazazedelerin üslünde karargâh kurdukları buz tabakaları yavaş yavaş parçalanı- yordu. Maamafih Şmit çektiği tel- sizlerde emniyetini bildiriyordu: «Vakıa lüks bir hayat sürmi yoruz, fakat her şeyimiz vardı Bilhassa melbusatımız çok boldur. Şu bir ay zarfında arkadaşlardan yalnız bir kişi hastalandı. Hepimi- Zin ahvali sıhhiye ve maneviyesi yerindedir. Arkadaşlar arasında kuvvetli bir zaptürapt hükümfer. madır, Son günlerde soğuklar şiddet lenmiştir. Hararet, nakıs 38 dere- ceden aşağı düşmüyor. Ri yoktur. Buzların çatırdamasından korkmuyoruz. Hayatımız. yekne- sak bir şekilde geçiyor. Her sabah saat altıda uyanıyo- ruz, Hergün Wellen merkezile tayyarelerin havalanıp havalan- mıyacakları ihtimalleri hakkında telsizle muhaberede bulunuyoruz. Sabah saat sekizde kahvaltı edi- yoruz. Müteakiben arkadaşlar, mutat İşlerine başlıyorlar. Havalar biraz ısınmağa başlar başlamaz, kazazedelerin üstünde kamp kurdukları buz dağı, baş aşağı batmak tehlikesini göster meğe başlamıştır. Binaenaleyh fe- lâketzedeleri bir an evvel kurtar- mağa çalışmak lâzımdır. Imdat tayyareleri parçalanıyor Lapidefski, kar kasırgasından ve layyaresinin metöründeki arı- Konya çaddesi zadan dolayı yerinden kıpırdıy Buzlar üzerinde 60 gün Çelyuskin vapurunun heyecanlı sergüzeşti enkaz mıyor. Maamafih diğer Sovyet tayyarecileri, kazazedelerin imda- dına koşmağı ihmal etmemişler, fakat kar kasırgalarından ve her şeyi donduran şiddetli soğuklar. dan dolayı bu teşebbüslerinde mü- vaffak olamamışlar, bindikleri dört tayyare de parçalanmıştır. Bu meyanda tayyareci Lapidefs- ki ile Levatefiskinin tayyareleri kırılmış, diğer iki Rus tayyarecisi telef olmuş, diğer üçünün akibe- tinden hiç bir haber alınamamıştır. Meşhur kulup o kâşiflerinden Norveçli profesör Sverdrup, tay- Yareler ile felâketzedelerin yardı- mına koşma teşebbüsünün muvaf- bulunduğu- Nişan merasimi Esbak Cebeli Bereket muta- sarf merhum Hasan Hayri Be- yin kerimesi Ayşe a Hanr- mefendi le merhum Miralay doktor Hafız Hilmi bey mahtu- mu Ziraat Bankası memurların- dan Sait hilıni beyin nişan mera- simi Feneryolunda Masraf nazırı Riza bey köşkünde icra edilmiş- tir. Tarafeyne saadetler temenni ederiz. Müzayede ila satış Cuma gunn sabah esat 10 da Beyeğ- lu, Ağahamamında Oliyo sokağında Bir rom bey aparcımanın & numaralı dak rasindo (Siraselvilen Be'ediya hastanesi itisalinde) mevcut gayet nadide ve müzeyyen eşyalar mnzayede sürebls satılacağı ilân olünür. Asri kaplı iki taah vitrini befe, ras, otumali kara mam ve ali adet meşin kaplı Kailalyerlen mürekkep ga yak güzel yermek oda takımı, darmas kap. İı kanene, 4 kolink 6 sandalya, bir ber- er, iki küç sandalye ve bir etajerden mürekkep Lui XIV selen takımı, bir kanape, iki kalluk ve 4 sandalyeden dtnre: yerek salonu; aşmalı dolap, 4d #ec0 masası, orta masası Ve bir Şazi iougtan mürekkep asri yatak odam, ay eli dolap, favaba, tuvaleğ ve iki gece masasından ibaret akajı defa yalak ode takımı, bronoz kar9 İngiliz karyalaler, aynalı dolap, lavabo, asri kübik. elek Gk avizeler, jardinyer, aynalar, per. deler, stortar, yeni halde muşambalar, granofon, porlntılalar, Çin vazolar, biblolar vesaire hayli eşyalar. «START markalı nefis bir piyano. ©187) istanbul 20 Ağusto. (Akşam ka Esham ve Tahvilât Ist. dahili O 96,—| İş B. Hamiline 1 Kuponsuz 1985. | e Müesain 100 istikam— S7,—İ E.G Merkez Üntüre 28,80) Bankasi we m Anadolu bese 27, Telefon Y Terken aa ME 4820) Çimente 30 Mr —İ itimat değin 1880 iş Bantam OTO Şark > 0 Para (Çek İlatleri) Paris 106) Goya özi sanan) Pap Tel ema e a ae Key York 60,40—| yerim. ana, Bolgrat Atina in Cenevre © BASESİ Pano Brüksel © Syn) Baltaş Zed Amsterdam 117,54) Moskova | 10,609