20 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Küçük sanatlar kanunu Ecnebi işçiler hakkındaki müddet yarın bitiyor Küçük sanatların yalnız Türk yatandaşlarına tahsisi hakkında- ki kanunun tatbikine devam edi- diyor, Amelelik eden ecnebi tabi- İyetindeki şahıslar 21. eylülden itibaren işlerini terketmeğe mec- bur tutulacaklardır. Alâkadarlara tebligat yapılmıştır. İstanbulda Türk olmıyan muh- telif işçilerin miktarı, mevcudun ancak yüzde onunu teşkil etmek tedir. Bazı müesseselerin, ecnebi iş lerini, müteahssıs süsü vererek #ihdam etmek istedikleri anlaşıl- Bıştır. Buna meydan verilmiyecektir. 21 eylülden 21 teşrinisaniye kı dar ticarethane, han, otel, şirket ve her türlü diğer müesseselerde bekçilik, kapıcılık ve oda başılık, otel, han, hamam, kahve, gazino ve barlarda hizmetçilik yapan ©c- nebi kadın ve erkekler işlerini bı- rakacaklar ve bu hizmetleri yı nız Türk vatandaşları deruhte ede- bileceklerdir. Ayni zamanda syak satıcılığı de Türk tabiiyetinde bulunanlara inhisar ettirilecektir. Seyyar sat cilar arasındaki ecnebilerin mil tarı da araştırılmaktadır. İşlerini terke mecbur olan cene- Bilerin mühim bir kısmı şehrimiz. den ayrıldıklarında bilhassa Be- yoğlunda apartıman kiraları ehem- miyetli surette düşmüştür. Resmen çalışmamaları icap et- Yiği halde müvazaa ile işlerine de- yama imkân bulan 20 kadar ecne- bi berber hakkında esnaf cemi. yelleri tarafından * teşebbüsatta bulunulmuştu. Şimdiye kadar ya- pılan araştırmalar o neticesinde bunlardan on ikisi meydana çıka- yılmış ve haklarında kanuni taki- bata girişilmiştir. Diğerlerinin va- ziyetleri de tetkik edilmektedir. Kafesler kalkacak Evlerdeki kafeslerin kaldırı. tası kararlaştırılmıştır. Hafzıssıh- ha kanunu mucibince evlerin bol ziya alması lâzımdır. Kafesler buna müni olmaktadır. Kafeslerin kaldırılması için bir müddet ve- rilecektir..— | Emniyet umum müdürü Emniyet umum müdürlüğüne tayin edilen Trakya umumi mü- fettişliği başmüşaviri Şükrü bey bu sabah Edirneden gelmiştir. Şükrü bey bugünlerde Ankaraya hareket edecektir. Deniz ficareti (Baş tarafı 1 inci sabifede) Islahat projesinin tatbiki için meclisten beş milyon liralık tah- Sisat istenmesi muhtemeldir. Bu tahsisatım bir kısmile yeni sekiz vapur inşa ettirilecektir. Masma- fih bu nokta projenin ikmalinden sonra kati surette anlaşılabile- cektir. Vesaitin yenileştirilmesi işlet- me masraflarını azaltacak ve bu suretle gemilerin inşaat bedelleri tedricen itfa edilecektir. Yeni vapurlar gelince şimdiki gemilerden dördü İskenderiye se- ferlerine tahsis edilebilecek ve se- ferler Küstence ve diğer bazı mü- him limanlara kadar uzatılacak- tir. Dış seferlerinde Türk vapur. larının gördüğü rağbet, bu işlerin genişletilmesi yalnız şanlı sanca- Zımızı dolaştırmak ve Türkiye için iyi bir propaganda vasıtası olmaktan ibaret kalmıyacağını AKŞAM Bu Sahahki 'Teleraflar 8 yaşından 55 yaşına kadar italyada herkes asker sayılacak ve askeri talime tabi tutulacak Roma 19 — Deyli Telgraf mu- habiri bildiriyor: M. Mussolini ta- rafından neşredilen yeni bir ka- nuna göre her İtalyan 8 yaşından 55 yaşına kadar askerdir. M. Mus- solini faşist hükümetinde vatan- daşlıkla askerliğin biribirinden ayrılmaz gey olduğunu söylemiştir. diriyor: Yeni bir kanun mucibin- ce sekiz yaşına basan her çocuk askere girinciye kadar fikren ve bedenen askerliğe hazırlanmak üzere (Balila) teşkilâtına girecek- tir. Balilalar bedeni ve ruhi ter biyeye tâbi olacaklardır. Avangardist teşkilâtma geçen- ler spor terbiyesine tâbi tutula- caklar, 18 yaşından 21 yaşma ka- dor olanlar askerliğe hazırlık ter- biyesine tâbi tutulacaklardır. Bundan başka askeri kuvvetler. le milleti askerliğe hazırlama teş- kilâli arasında rabıta tesisi için bir idare kurulacaktır. Bu idare doğrudan doğruya başvekile tâbi olacak, idarenin başına bir cene- Fal getirilecektir. Diğer bir kanun lâ: bince askerlik müddet yapan. lar bundan sonra on sene askeri talim yapacaklardır. 1934-35 tahsil senesinden itiba- ren bütün mekleplerde üç derece üzerine askeri ders verilecektir. Üçüncü kısım âli mekteplerde ve Doktora sınıfı Bir dersten ikmale kalan talebenin vaziyeti Ankara 20 — Bu sene üniver. sitede doktora sınıfları, ve bunun için bir sene fazla ted- risat yapılması kararlaştırılmıştır. Hukuk fakültesi doktora mevzuu üzerinde hazırladığı talimataame- Yi henüz vekâlete göndermemiştir. Maarif vekâleti İsmet paşa kız enstitüsünü ve Ankara lisesini kuvvetlendirmek için Avrupadan bir muallim getirmeğe karar ver- miştir, Maarif vekili Abidin bey muh- telif maarif işleri etrafında bey: natta bulunmuş ve bu sene bir açılmış dersten ikmale kalan talebenin | daha yüksek sınıf veya mektebe devami muvafık olmadığından im- tihanını ikmal etmeden başka sı nf veya yüksek mekteplere vama müsaade edilmiyeceğini e Sinemalar Belediye ile henüz müzakere cereyan ediyor Sinemalardan darülüceze his- sesinin alınmasına karar verildiği yazılmıştı. Dün yaptığımız tahki- kata göre bu haber doğru değildir. Henüz bu mesele hakkında müza- kere cereyan etmektedi ccze hissesinin sinemalar için ağır bir yük teşkil ettiği anlaşıldığın- 'dan bir tesviye çaresi bulunması- na çalışılıyor. Trakyada ik Darülâ- di tefkikat Ankara 19 — Trakyanın ikti: #adi tetkikini yapmak üzere bu akşam bir heyet hareket etmi Heyet iktisal vekâleti sanayi tet- kil beyeti reisi ilhami Nafiz, iç #icaret umum müdürü İsmail Hak- kı, teftiş heyeti reisi Hayrettin | beylerden müteşekkildir. Kâğıt fabrikasının temelleri atı. lirken para kolleksiyonu bulundu İzmit 19 — Burada yapılmak- ta olan kâğıt fabrikasının temek. leri kazılırken amele tarafından toplu bir halde ve toprakla kay- naşmış mikel onluklar kutrunda 1027 adet madeni para bulunmuş- var. Muayene neticesinde bu para- ların bakir olduğu anlaşılmıştır. Paraların üzerindeki resimler çok muntazam ve hepsi de biribirin- den' b: Bunların Bizans paralarına sit bir kolleksiyon ol. duğu tahmin edilmekte; | Balkan limanları arasında seferler Susekten Ibraile kadar bir hat yapılacak Evvelce toplanan Balkan kon- feransı Balkan memleketleri ara- sında vapur seferleri yapılmasını Bu mesele hakkında #etkikat yapmak üzere Yugoslay- ya turizm şubesi sabık reisi M. Slafka Sriçeviç şehrimize gel miştir, 'M. Sriçeviç iptida Romanyaya | gitmiş, orada tetkikat yapmuştır. İ Şehrimizden Yunanistana gide- cek, oradan Yugoslavyaya döne- M. Sriçeviç Adriyatikte Yugoslayanın Susek limanından | Romanyada İbraile kadar seferler yapılmasını vapurların Yunan ve Türk limanlarına uğramasını mu- vafık görmüştür. Seferleri muhtelif Balkan hü- kümelleri vapurları yapacaktır. Vapurlar Balkan bayrağını taşı- yacaktır. Fransa - Italya Iki hükümet arasındaki müzakereler çok ilerilemiş| Paris 18 (Hususi) — Ajans Ekonomik Efinansiyerin beyanatı- na göre Romada İtalya harici- ye müsteşarı ile Fransa sefiri arasındaki müzakereler o dere e ilerilemiştir ki bütün muğlak meselelerin halli için bir yol bu- lunmuş sayılabilir. iye nazırı M. Bart- Fransa hı hounun 15. teşrimievvelde Roma- ya yapacağı seyahate kadar ara- da ihtilâfli biç bir mesele kalmı- | yacaktır, Italyan talebe | Talebemizin gelecek sene iadci ziyareti muhtemel Şebrimize gelen Italyan talebe- si dün Tarabyada İtalyan sefirinin yazlık ikametgâhım ziyaret etmiş. lerdir. Maslahatgüzar baron di Giura talebeyi kabul etmiştir. hal. yan talebeye refakat eden Türk talebe, İtalyanların evvelce vuku- bulan ziyaretlerini iade için gele- cek sene İtalyayı ziyaret etmeleri- ni ümit ettiklerini söylemişlerdir. Maslahatgüzar, bu hususta ken- dilerine lâzm gelen kolaylığın gösterileceğini beyan etmiştir. Adliye vekili Dün Tireyi ziyaretle tetkikatta bulundu Tire 20. (Hususi) — Adliye vekili Saracoğlu Şükrü bey dün saat on beşte refakatinde Manisa mebusu Refik Şevket bey olduğu halde otomobille buraya geldi. Vekil bey askeri kıtaat ve memur- rin cemiyeti mümessilleri, kala- balık halk tarafından karşılandı. Vekil bey hi bir müddet istirahatten sonra dai- releri teftiş, tarihi kütüphaneyi, Halk fırkasını ziyaret etti. Ziya- retlerde memleketin dilekleri et- rafında görüşüldü. Beler tarafından vekil beyin şerefine bir ziyafet verildi. Vekil bey bugün İ: e hareket etti. Kibrit fiati ucuzluyor Teşrinievvel iptidasından iti- | baren kibrit fiatleri on para ucuz- lıyacaktır. Bugün 70 paraya satı- lan büyük kutular 60 paraya sa- tlacaktır. Iki ortak Araları açıldı, kanlı bir kavga oldu Yorgi ve Pandeli isimlerinde iki kişi ortak olarak Galatada bir İ kahve açmışlar ve işletmeğe baş lamışlardır. Fakat son zamanlar- da bu ili ortağın araları açılmış sık sık kavgalar başlamıştır. Evvelki gün iki ortak arasında gene bir ağız kavgası olmuş ve bunlardan Yorgi hiddetlenerek: — Bu kahveyi kapatıp senin itünden kurtulacağım» de miştir. Bu söz Pandeliyi fena hal | de hiddetlendirmiş ve küfrederek yumrukla kahvenin camlarını, çerçevelerini parçalamıya başla- mıştır. Bu sırada kırılan. camlar Pandelinin iki bileğinin de da marlarını parçalamıştır. Hiddetle evvelâ yaraların farkına varmıs Pandeli zayi ettiği kanın te- sirile biraz sonra kendinden geç- miş ve düşüp bayılmıştır. Zabıta bu hiddetli adamı hastaneye kal- durmış. Deniz yolları idaresile Ereğli kömür şirketi arasındaki ihtilaf Deniz yolları işletmesile, Erej kömür şirketi arasında çıkan ihti- Iâf hakeme havale edilmişti. İşletme idare; kem tarafında rara itiraz ettiğinden mesele tem- met konağında az edilen ka yiz mahkemesine intikal etmiştir. Bu ihtilâftan sonraki kömür ih- sile şirket arasında yeni bir itilâf yapılmıştır. | bu hususta ha- | 20 Eylül 1934 Anado'uda kış başladı Termometre Kütahyada sıfırdan aşağıya düştü Ankara 19 (A.A) — Dün gece çök düşmüştür. Eskişehir ve Bo- Tuda sıfırın üstünde bir dereceye kadar ve Kütahyada sıfırdan aşa- Ür bire düşmüştür. Hava sühuneti Sivasta sıfırdan aşağı iki | afırdan asağı üç dereceye Karadenizde fırtına Bir kaç gündenberi hüküm sü- ren yıldız poyraz fırtınası dün şiddetlenmiştir. Fırtına bilhassa Karadenizde tesirini göstermek- tedir. Bu yüzden bazı vapurlar Boğazdan dışarı çıkamamışlar, çıkan vapurlardan bir kısmı da geri dönmüşlerdir. Karadenizde bulunan vapurlar Timanlara iltica etmişlerdir. Fırt- na yüzünden limanda da vapur- lara eşya yüklemek güçleşmiştir. Karada bazı kiremitler uçmuş, yüksek yerlerde tahta perdeler yı- kalmıştır. Berberler Ehliyetnamesi olmıyanlar işten menedilecekler Berberler yeniden ehliyetname almağa mecbur tutulmuşlardı. 15 teşrinievvele kadar ehliyetname- enler ve ehliyet- namesiz olup ta berber mektebin- de açılan imtihanlar girmiyenler cezalandırılacak ve vaziyetlerini düzeltinciye kadar işten menedi leceklerdir. “Alâkadarlardan müracaat eden- ler ancak 187 kişiden ibarettir. Halbuki ehliyetname alması icap eden berberlerin miktarı 3000 ka- dardır. Esnaf cemiyetleri murakıp- lığı, bunların bilâhare müşkül va- ziyete düşmemeleri için bir ta- mimle nazarı dikkatlerini celbet- meğe lüzum görmi Bugünden itibaren.. (Baş tarafi 1 inci sahifede) Nafia mekaleri bü talebi Kabul etmiş ve şimdilik tramvay hatt nın nihayet bulduğu noktaya k dar tramvay arabalarının işletil- mesi için şirket mezi satta bulunmuştur. Şirket bunu kabul etmiştir. | ile Mecidiye köyüne 250-300 met- ze mesafede bulunan ermeni me- zarlığı arasında tramvay araba ları işlemeğe başlıyacaktır. Bu nokta, Şişli istasyonundan 850 metre mesafededir. Mecidiye köyünde oturan ame“ lenin sabahları işleri başına vak- tile yetişebilmeleri için sabah se- Ferleri fazla olacak, akşamları da yni miktarda araba çıkarılacaktır. Nafia vekâleti, yeni seferlerin yen başlamasın) inden bu sabah lemeğe başlıyacak olan tramvay seferlerinin ücreti kararlaştırılmıştır. Vekâlet ile şir ket arasında hasıl olan anlaşma üzerine Şişli ile Ermeni mezarlıği arasmdaki mesafe bir kıta sayıl miş ve bir kıtalık ücret alınmasi kararlaştırılmıştır. Ermeni mezarlığından Mecidi- ye köyüne kadar 300 metreden ibaret sahaya hat döşenmesi bur günkü mukavele ile kabil görük | memektedir. Nafia vekâleti ile #ramvay şirketi arasında cereyan #iyaçları için deniz yolları işletmie- | edecek yeni müzakere neticesinde hattın buraya kadar uzatılmasi temin edilecektir”