20 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Eylül 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Otobüslere dair Gazetelerde bir havadis görül- dü: Nafıa vekâleti belediyenin otobüs inhisarı hakkındaki talebi- ni reddetmiş. Bunun sebebi de nakliye vasıtalarının inkişafı hal- ın umumi menfaati icabatından olduğu için bunun inhisar altma alınmasının münasip. olmıyacağı mütaleasından ibarettir. Bu mütaleanın derhal göze çar- pan isabeti hasebile sevinmemize ve böyle esaslı, balk menfa: muvafık prensiplerin . tatbikini görmekten bir itimat ve iftihar hissi beslememize vakit kalma- 'dan, derhal arkasından gazetele- in birinde bir tekzip geldi. Oto- imtiyazı bir kanun ile beledi- yeye verilmiş olduğu için böyle bir müracaat ve o müracaatın reddine mahal olamazmış. Ayni zamanda, otobüslere dair başka bir havadis daha: Istanbul da muayyen noktalar arasında iş- Jemeğe başlamış olan otobülseri bir lanıyor, rekabet yüzün. isçüler zarara uğruyor. muş, bazı hatlarda da hiç otobi kalmadığı için halk sıkıntı çeki- yormuş. Gazetelerin bu şe kilde tasvir ederken, başka bir gazete otobüs işletenlerin beledi- Yeye müracaatla bu yolda bir Far itihaz edilmesini kendileri yi- <a ettiklerini temin etti. Yani işi gene yukarıki havadisin tamamile aksi çekilde gösterdi. Bu karma karışık neşriyat ara- sında salim bir fik kadar zor. Biz bütün bu işlerde prensipe dikkat ediyoruz ve orta- da bir prensip bozukluğu gördü- Zümüzden dolayıdır ki müteessif oluyoruz. Meselâ, belediye kendisini her şeyde münasip gördüğü her ted. biri ittihaz edebilir zannediyor ve bu tedbirleri ittihaz ederken yük- sek idare ve hukuk prensiplerile #szat teşkil edip etmediğini dü. inmüyor. Bir gün, halkın emvali üzerinde istediği gibi tasarruf hak- kına malik olabileceğini zannedi. yor, istikbalde bir istimlâk mua melesi yapılıncıya kadar bazı ar. #aların üzerine bina yapılmasını mene kalkıyor. ide öyle. Bir oto- büsçü canının istediği hat üzerin- de çalışır. Bir hat üzerinde çok oto- büs toplanır da sahipleri ziyan ederlerse. belediyeye ne? Bunu kendileri düşünsün, Bir hat üze- rinde kâfi araba kalmazsa... Halk sıkıntı çekecekmiş. Elbette, Ora- an halkı bir otobüs seferi açılma- sina imkân verecek kadar kala- balık değilse tabiidir ki orada araba bulunmaz. arı. Yıldıza otobüs Parlâmentolar konferansı hazırlıkları Boyalmihile mi menielakkap feransı için hazırlıklar devam edi- Şehrimize gelecek murah- ın her türlü istirahatları te- min edilmiştir. Kendilerine son de rece kolaylık gösterilecektir. Mu- yahhasları otellerinden Yıldız sa- yayına nakletmek üzere tramvay ört otobüsten ikisi murah- hasları götürecektir. Otsbüsler, konferansın devam. ektiği müddet zarfında her gün Tepebaşı ile Yıldız arasında işli yeceklerdir. Otobüsler Beyoğlu, Taksim, Maçka yolile Beşiktaşa geçecekler, buradan Ortaköyde Mecidiye kapısından Yıldıza gi 'decekler ve ayni yolu takiben dö- neceklerdir. Tramvay şirketi, konferansa ge- lecek murahhaslara şehrimizde bulundukları müddet zarfında #ramvaylarda meccanen seyahat edebilmeleri için birer paso vere- cektir Yeni bir enstitü Üniversite iktisat ve içtimaiyat enstitüsü açılıyor Üniver iktisat ve içtimaiyat enstitüsü bu ders senesinden iti- baren faliyete geçecektir. Yeni enstii hukuk fa- kültesi prefesörleri deruhte ede- ceklerdir. Enstitü doktora kısmını da muh- tevi bulunacak ve tahsil müddeti bir sene olacaktır. ün tedrisatıni Enstitüye lise mezulnari gire miyecek, yalnız yüksek mektep mezunları alınacaktır. Iktisat vekâleti limanlar müdürü geliyor İzmirde deniz işleri hakkında #etkikat yapan İktisat vekâleti manlar umum? müdürü oMuhsi bey şehrimize gelmiştir. | na çalışmağa belediye zorlıyabilir mi? Belediyenin karışabileceği şey, | otobüslerde intizamı, halkın raha- | damı, sıhhatini, hayatını muhafaza | hususlarıdır. Ticari noktalara be- lediyenin müdahaleye hakkı ola- maz. İşte bu prensiplere riayetsiz- Tik hiç yoktan ortaya meseleler çı- İ karıp duruyor. Akşamcı Üniversite Bu sene müracaat edenler diğer senelerden az Üniversiteye kaydedilmek üze- | re hu sene şimdiye kadar müra- caat eden lise mezunları diğer se- | yelerden pek azdır. Bunun sebebi, liselerin haziran imtihan devre- sinde, geçen senelere nisbetle an- cak yüzde on kadar mezun ver- mesi ve ikmal imtihanlarının he- En ziyade rağ- bet gören şubeler tıp ve hukuk fa- külteleridir. Üniversitenin ders levazımı si- parişleri tamamlanmıştır. Bunla- Tın ders senesi başına ka tiştirilmesine çalışılmaktadır. Üniversite hukuk fakültesinin ikmal imtihanlarında kopya ya- parken yakalanan talebe miktari altıyı bulmuştur. Fakülte dekani Sıddık Sa- mi bey, vaziyelle hiç bir fevkalâ- delik olmadığını, kopya teşebbü- sünde bulundukları tesbit “edilen talebeler hakkında | talimatname mucibince inzibati tedbirler al dığı lemiştir. İkmal imtihanlari 15 teşriniev- yele kadar devam edecektir. Üniversitede yapılan ıslahatın hakiki semeresini meydana çıkar- mak maksadile imtihanlar çok sı- ka kontrol altında bulundurulmak» tadır. tün bir muharririmize söy- Maarif müsteşarı Ankaradan geldi, maari işlerini tetkik edecek Maarif müsteşarı Rıdvan Nafi; bey dün Ankaradan şehrimize gel- mniştiz Müsteşar bey . şehrimizde “bir hafta kadar kalarak ikmal imti- hanları ve diğer maarif işlerile meşgul olacaktır. Rıdvan Nafiz beyin bugün maarif müdüriyetine gelerek © tetkikatta muhtemeldir. Orta tedrisat kadrolarında ya- pılacak değişiklikler arasında bil- azı muallimlere aşlari haricinde ders zümreleri verilmesi itirazları mçipsolayyitur. ize göre, bu gayri ta- bir daktilo hatasın- dan ileri geldiği tesbit edilmiş ve düzeltilmesi kararlaştırılmıştır Iki hırsız kadın yakalandı Polis ikinci şubesi Hayriye ve Şükriye isimlerinde iki kadın ya- 'kalamıştır. Bu iki kadının kaldı- rımcılık suretile hırsızlık suçların- dan müteaddit sabıkaları vardır. Kadınlar şık elbiseler giyip bü- yük mağazalara giderek alışveriş yapmak bahanı bulunması birçok eşya aşırmışlardır. Amca beye göre! ) Elektrik şirketi Sermayesi eskisi gibi Fransız frangı olacak Nafıa vekâleti ile elektrik şir- keli arasında yapılmakta olan mü- zakerelerde şirket, sermayesinin eski haline getirilmesine miştir, Nafıa vekâleti, Isviçre frankma i <evrilmiş olan bu sermayeye hal “kın lehine bir şekil vermek için bir proje hazırlamıştır. Proje heyeti vekileden geçirilerek şirket ser- mayesinde İsviçre frankı yerine, €skisi gibi, Fransız frankının esas tutulması temin olunacak ve elek- #rik kilovat ücreti bu esasa istina- den 4 kuruş indirilecektir Üsküdar - Kısıklı tramvay şi keti, elektrik sarfiyatının artmasi dolayısile elektrik ücretini de ten- Zil ettirmek üzere elektrik şirke- tile temasta bulunmaktadır. Bu şebekeye verilen elektrik üc- getinin üç buçuk kuruş olarak tes- bit edilmesi muhtemeldir. Iki komşu Kirli su yüzünden kanlı bir facia Karagümrük civarınaa oturan Zeynep hanım isminde bir kadın. evvelki gün evinde bulaşık yıka- mış ve kirli suyu pencereden sokar #a dökmüştür. Dökülen sular kar- $i evde oluran Safiye hanımın ka- pısına sıçramış ve kirletmiştir. Bu yüzden aralarında kavga çıkmış, kavga dövüş halini almıştır. Sa- hanım sopa ve tekme ile Zeynep hanımı sesi kesilinciye ka- dar döymüştür, Yediği dayağın ve yeuhtelif yerlerinde açılan yara- ların tesirile Zeynep hanım kan içinde bayılıp kalmıştır. Koraşular derhal polise haber vermişler ve baygın kadın. ifade veremiyecek bir halde hastaneye kaldırılmıştır. . Safiye hanım ya- kalanmıştır. Tegrilihano lâboratuarı Üniversite meydanında yapılan teşrihhane ve ensaç lâboratuvarı binası inşaatının kusurlu olduğu iddiası üzerine tetkikat yapılmıştı. Bu hususta hazırlanan rapor, bi- .nada noksanlar bulunduğunu gös- termiş ve eski müteahhidin muka- noksanların. tamamlanması başka bir müteah- hide ihale edilmiştir. velesi fesholunarak Sahife 3 Ii Möir çırpıda İl Bir hayır müessesesine dair Postacı incecik, sari bir kitap, getirdi. Topkapı. fikaralara yar- dım müessesesine dair bir rapor. “Açtım. Bir çok çocuk resmi, Müessese bu kimsesiz zavallılara bakmak için güzel bir usul buk muş, Hali vakti yerinde olan va- tandaşlar bu çocuklardan istedik lerile alâkadar oluyorlar, istedik- leri yavrulara bakıyorlar. Bu su- zetle kendilerini alâkadar olduk- ları çocuğun «can baba» sı, «can annesin kaydettiriyorlar. Müessese müdürünün izahatınai göre bu. can babalar, can anne- ler şimdiye kadar bir çok çocuk- ların canlarını kurtarmışlar. Ve hakikaten onların dan annesi, can babası olmuşlar. Bazan dışarıdan yapılan yardımlar az oluyormuş. Bir kişinin yardımı bir çocuğun bakılmasına kâfi gelmiyormuş. O Zaman o çocuğa bir kaç can an- nesi, bir kaç can babası tayin edi yormuş, Bayram günleri, fevkalâde gün- lerde bu can anneler, can babalar çocuklarına elbise, oyuncak ve gölürüyorlarmış... Bazan amneler, babalar çocuklarının do- Zum günlerini, isim günlerini ge- 'ne böyle hediyelerle ve saire ile kutluluyorlarımış. Fakat rapora nazaran fıkara- perver müessesesinde zenginleri- mizin mürüvvetini bekliyen bir gok küçük zavallı var. Bunlar kendilerine can ana, can baba ola» cak insanları dört gözle bekliyor- lar. — Evlâdım olmadı!. diye len bir çok hali vakti yerinde olanların kulakları çınlasın. Top- “kapıda, harap bir konakta iste- diklerini bulabilirler. Hikmet Feridun Köprülüzade Fuat bey Firdevsi ihtifalinde bulunmak üzere edebiyat fakültesi dekanı Köprülüzade Fuat beyle İran ede- biyatı doçenti Ali Nihat beyin Tahrana gidecekleri yazılmıştı. Fuat ve Ali Nihat beyler bugün hareket edeceklerdir. Şehir me: intihabi Dün de Halk fırkasının Kadı- köy kazasında şehir meclisi âza namzetleri, diğer kazalarda ol- duğu gibi, fırkanın vilâyet, kaza ve mahiye, semt ocakları idare he- yetlerinin iştirakile seçili 1 Behzat Hâki Salı günkü tiyatro müsahabelerinde, istanbul şehir. tiyatrosundaki artistler arasında Behzat © Hâkinim ismi yoktu. Bu bir yanlışı. Nasılsa Behesdin ip mi dizilmemiş. Bu İiymetli ve emektar Sanatkârımız hakkındaki yazılasım, kene disini unutmama imkân olmadığına de Ni isede, gene bu yanlışı tabii ediyo” yum — 5, — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — — Aklımın ermediği bir şey var 'da şu doktorların eml Arca beyse, e Birinci sınıf doktor... İkinci ef doktor: zensin hasta varı salli hasta var, fakir hasta vap