20 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

AKŞAM Sahife 5 GUNÜN H Limon azlığına sebep nedir? ontenjanın ihtiyaca kâfi olmadığı doğru değil Piyasada limon azalmış ve fi- atler yükselmiştir. Gümrükten al dığımız malümata göre, bir haf- talık linson ithalâtı 304 ,000 kilodan 6,000 kiloya inmiştir. Bu vaziyetin henüz yeni mah- sulün çıkmamasıidan ileri geldiği kadar devam ede- ceği anlaşılmıştır. Toptan limon fiatlerinde bir lerecesinde fazlalık vardır. Evvelce 100 tanesi 110 kuruşa sa- tılan orta büyüklükte limonların fiati 200 kuruşa yükselmiştir. Bun- ların bir tanesinin perakende finti 100 paradır. İyi limonların azalması, eski mahsulün döküntüsü olan ve ev- Velce İstanbul piyasasında biç gi #ülmiyen bir takım küçük ve yeşil limonlârn © satışa çıkarılmasını mucip olmuştur. Bunların yüzü 35 kuruştan mu Bazı muhtekirler bu vaziyeti sat bilerek ihtikâra koyulmuşlar- değil, kontenjanın da ihtiyaca kâ- fi limen getirtmeğe mâni olduğu- nu ileri sürerek fiatlerin yüksel mesinde âmil olmaktadırla İ Halbuki İstanbul gümrükleri İ| | başmüdür vekili Memduh bey kon- tenjanın piyasanın limon ihtiyacı. nı karşılamağa müsait bulundur gunu dün bir muharririmize söyle- miştir. || Iktisat vekili lâl bey dün Safranboluda tetkikât yaptı, akşam Zonguldağa döndü Safranbolu 19 (AA) — ikti sat vekili Celâl bey bugün Zon- guldaktar otomobille Cumaya, oradan trenle Safranboluya gel- di, tezahüratla karşılandı. Vekil | bey gelir gelmez demir ve ki ya sanayiinin kurulacağı yeri ta- İ İ yin için tetkikatta bulunan ma- < umum müdürü Bekir Veh- bi beyin reisliği altındaki müte- Ez heyetten tetkikleri hakkın- İda malümat aldı. Yarın Filyosa gi- dilecek, sonra Zonguldağa dönü- İecektir. Zonguldak 19 (A.A.) — İktisat “Üvekili Celâl bey Safranboludaki tetkikatını bitirdikten sonra bu- in refakatindeki zevat ile bir. likte otomobille saat 16 da şehri- mize dönmüşlerdir. Vekil bey yarın da tetkiklerine , y | devem etmek üzere Ereğliye gide- y. €eklerdir. . > Meslek ve sanat mekteplerina , i rağbet 4 | Şehrimizdeki meslek ve sanat di mekteplerine girmek istiyenler, “ bu sene geçen senelerden fazla- dır. Bu mekteplerin her sene ye- hiden alacakları talebe adedi mu- yen bir kadro ile tesbit edildi inden bu seneki müracaat mik tarı kadroyu tecavüz ettiği takdir- de bir müsabaka imtihanı yapıla- caktır, Hangi mektebin müsabaka im- tihanı açacağı, hangisinin bu im- hana ihtiyaç görmiyeceği ancak bu hafta sonunda anlaşılacaktır. RR dır. Bunlar yalniz mahsulün azlığı | ABERLERİ Milletler cemiyeti konseyinde Tevfik Rüştü beyle M. Litvinofun nutukları Cenevre 19 — Milletler cemi- yeti konseyi bugün toplanmıştır. Konseye yeni âza olan Türkiye ye Sovyet Rusya murahhasları da toplantıda bulunuyorlardı. Reis M. Benes Tevfik Rüştü beyle M. Litvinofa hoş geldiniz demiş, Tür- kiyenin konseye iştirakinin bü yük ehemmiyetinden bahseyle- miştir, Tevfik Rüştü bey reisin sözle- rine ve gösterilen iyi kabule te- şekkür ettikten sonra «Türkiye- nin yegâne emeli Milletler cemi- yetinin hikmeti vücudu olan bü- yük davaya, mütevazi vesaiti mis betinde hizmet etmektir» demiş ve konseyde Sovyet mümessili M. Litvinofu götmelten mütevellit memnuniyetini beyan eylemiştir. M. Litvinof ta reise teşekkür ete miş, konseye girişinin, «Türkiye smümessili çok iyi dostum Tevfik Rüştü beyle ayni zamana tesadüf etmesi fali hayırdır» demiştir. M. Litvinof Milletler cemiyeti umumi heyetinde irat ettiği mu: tukta Sovyet Rusyanın sulh için çalışacağını, harbin. ö mek lâzım geldiğini söylemiştir. M, Litvinof içtimadan çıkarken halk tarafından çok alkışlanmış- tr. Iran şahı Hz. nin zevcesi Berlinde Berlin 19 (A.A.) — İran şahı- GUNUN MESELELERİ Italya.Yugoslavya Beynelmilel | parlâmentolar iktisat konferansı bugünlerde Belgratta toplan» maktadır. Bu konferansa İtalyadan bas- ka hemen her devletin parlimento he. yetleri iştirak etmiştir. İtalyan murah- hasları da Belgrada gitmek üzere yola gıkmışlarken, Ramadan — verilen emir üzerine Venedikten geri dönmüşlerdir. İtalyan heyetinin yan yoldan geri çağırılması, Belgratta çıkan Dereme ga- Zetesinin bir makalesinden ileri gelmiş tir. Bu gazete «Caporetto kahramanla. rna bir cevap» serlevhası altında yazdı İn makalede İtalyan ordusu hakkında hoşa gilmiyen sözler söylemiştir. Fakat Dereme gazetesini bu yolda meşriyatta. bulunmağa sevkeden bir İtalyan gazele- sidir. Bu gazete Yuposlar ordusunu is- tühfaf eder tarzda bir yazı yazmıştır. ö i hülkümet arasındaki Münasebat henüz pek soğuktur. Parite çıkan Termps gazetesi bu soğ Diz siyasi ve hissi değil, hatt gok sebepler de mevcut olduğunu yazı: yor, Son zamanlarda bilhassa Avusturyı meselesinden dolayı şiddetli ihtilâf ve lo kendisine — miişkülüt çıkardığı Filrindedir. İtalya ise Yuzoslavyaya il. Gc eden Avusturya Nazilerine iyi ke bull gösterilmesini hoş. görmemektedi Hasılı vaziyet karışıktı. Deremc gazetesi yazdığı bir maka | lede diyor ki: «Yugoslavya, dabili işle. | rinde ve milli şeref hususlarında çok İtalya bu hususlarda — nasıl | e riayet edilmesini isterse Yuz goslavya da ayni derecede hürmet gör. mek Başkazına yumruk indiren kendisinin de yumruk yiyebileceğini he- saba katmalıdır. İtalya bu hakikati unut. mamalıdır.» Son hadisenin uyandırdığı hoşnutsuz- huk ve gersinlik tabii zamanla zail ole- cakır. Fakat vaziyet İtalya ile Yugos- lavya arasmda bir anlaşmanın kolay olmadığını iddia edenlerin fikirlerini te- yit etmektedi nın zevcesi Pehlevi Hz. İsviçre- den buraya gelmiştir. Yemekmecburiyeti! Vapurlarda yemeklerin ıslahı için buna lüzüm görülüyor | Deniz yolları işletmesi, bütün | milli deniz teşekküllerinin iştirak lerile büyük bir istihlâk koopera- tifi vücuda getirmeğe karar ver. miş ve nizamnamesini hazırla: mıştır. Kooperatif hem vapurla rın iaşe ve yolculara mahsus ye- mek servislerini, hem de alâkadar ihti- yaçlarını en ucuz ve en iyi malze- teşekküllerin memurlarının me ile temin edecektir. “Akay, Şirketihayriye, vapurcu- luk şirketi, deniz ticaret müdürlü: tahlisiye umumi müdürlüğü ve Maamafih yolcu yemeklerine lâ- zim gelen itinanın gösterilebilme- in kabotaj sahası dahilin- lerde hiç olmazsa birinci mevki yolcuları için yemek mec- buriyeti konulması muvafık görül- mektedir. Anlaşıldığına göre, va purlarda yemek vaktine kadar yolculardan ne kadarının yemek alacakları belli olmadığı için bu vaziyet düzeltilmedikçe Servisle- rin daba ucuz ve nefis bir şekilde yapılmasına imkân yoktur. Beşiktaş - Taksim otobüsleri Beşiklaşla Taksim arasında iş liyen otobüsler, günde ve rak 2700 yolcu ta şirketi, bu otobüs seferlerinin şir. kete zarar verdiğini ileri sürmüş Gösterdiği hesaplar da bunu etmiştir. Maamafih, şirket halkın ihtiyacına binaen bu s€- or, Tramvay ferleri kaldırmamak fikrindedir. Yılan bolluğu Bu sene Besni kazasında yılan fazladır Besni kazasında bır sene, sıcak: ların şiddetinden olsa gerek; yı- lan pek çoktur. Bu yüzden de bi çok yılan sokma hai tadır. iseleri olmal Kaza tahriret kâtibi Mümtaz iddet evvel ze- beyi bundan bir hirli bir yılan ayağından sokmuş ve orada tedavisi mümkün olam: dığından Malatya memleket has- tanesine gönderilmişti. Mümtaz bey tedavi edilerek vazifesi b: pa dönmüştür. Kazanın Tut nahiyesine bağlı Çankara köyü kır bekçisi Mehmet oğlu Mustafa efendiyi de evine giderken yolda bir yılan ayağın- dan ısırm lmüştür. EEE | AKŞAMI Abone Ücretleri ve zavallı delikanlı o anda Türime Kenebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş SG AYLIK 750 » 1480 » SAYLIK 400 » 800 » İAYLIK 150 » — Tosta ilihadına öakl Seray | erneti memleketler: Seneli | 300, alı aylığı 1901, Aç | 1000 kuruştur, | res teka içim yirmi beş Kurug'uk pul gönelermcek lezurdır. Cemaziyelthir 10 — Kuzhızr: 185 şe Günün Onlu ri ge E 983 Adl 885 SA 2 Va 408 548 A 1SŞAB 0 Tlarebunuz Babalı elvarı Acımusluke Gk 1810. HEKİM ÖĞÜTLERİ Tifo ve korunma çareleri Geçen — yazımızda fonun mahiyetinden bahsetmiştik. Tifo &n ziyade 5 ilâ 25 yaş arasında görülürse de, 40 yaşına kadar zu- hur ettiği gibi, daha yaşlı kimsele- re de isabet edebilir. Çocuklar kifoya — nisbeten o daha iyi dayanabilirler. Yaşlılar ve şişman- lar için tifo ayrıca tehlikelidir. Bazan tifo hafif geçer. Baş ağ- rs, iştihasızlık, kırıklık, akşam ları yükselen ufak bir hararet, hiç tifo şüphesi vermez ve şahıs bir- oz gayretliyse, işine gücüne bile devam eder. Fakat bu ufak telâk- ki edilen rahatsızlıklara aldırma manın cezası çok pahalı, hattâ ha- yat ile ödenebilir. Böyle ayakta dolaşabilecek ka- dar zahiren hafif olan hastalıkta, barsale âfeti çok derin ola Günün birinde korkunç bir bar- sak kanamasile iş meydana çıkar. Ve şahıs çok ciddi bir tehlikeye uğrar, Bu tafsilâtla, yakın ve uzak teh- likelerini ve ağırlığını canlandır- mak istediğim bu mühim hastalık. | tan nasıl korunmalı?. Bu, yukarıda hastalığın bulaş: ma tarz ve yoluna dair verdiğim izahattan kolayca çıkar. Mademki hastalık mikropları, ancak yemek içmek yolundan vücudumuza gi- rebilir. O halde yiyeceğimiz ve içeceğimiz şeylerin, ve bunları koyduğumuz yemek takımlarımı- Zin emin, ellerimiz ve ağzımızın bilhassa yemekten evvel temiz bu- lumması şarttır, Kendileri hasta olmadığı halde, barsâklarında tifo mikrobu taşı. Yıp saçabilecek, tifo geçirmiş ve- Ya geçirmemiş kimseler olabile- ceği düşünülürse, bunların defi hacetten sonra alelâde yıkadıkları ellerile tutacakları yemek takım- ları vasıtasile hastalığı pekâlâ sa- Tim kimselere verebileceği anlaşı- lir. Bu itibarla gerek umumi yer- ler, gerek evlerde çalışan bilhassa mf kimselerin, geçirip geçirmedikleri soruşturul. malı, ve şüpheli hallerde büyük abdestlerinde tifo mikrobu arat- tarmalıdır. Tifo zuhurunda sirayetin meni ve korunma için yapılacak ilk ted- bir, vakayı o mahallin sıhhi işle rile meşgul olan resmi makama, haber verilmesi mecburiyetidir. Bu, hekimin vazifesi olduğu ka- dar, aile reisinin ve her münevve- rin ir borcudur. Tifoya tutulmuş kimselerin ay- rı tutulması zaruri olduğu gibi, şüpheli kimselerin de gözününde bulundurulması icap eder. Tifo nekahatinde olanlar, has- talk bitti diye en az iki aydan evvel mektep gibi umumi mahal lere ve herkesin arasına karışma malıdır. Daha emin olmak için bu si rin büyük abdestleri: nin muayeneye tâbi tutulması ve mikrop görülmediği takdirde an- cak tehlikesiz addedilmesi zumdar. Tifo ile bulaşık, şüpheli olan her şey (çamaşır, yatak takımı, evler, idrar, balgam, maddei gai- te ve bunların döküldüğü abdest. haneler, lâzımlık, tükürük hakka- sı, kaplar, kaşıklar, bardaklar, ta- baklar) fenni surette | temizlen- melidir. Kuyu ve hattâ memba suları ve su yolları sıkı bir teftişe tâbi tur tulmalıdır. Süt iyi kaynatılmalı, çi yenen meyvalara karşı, bilhassa hastalık çıktığı zamanlar, çok titiz davran- gaalıdır. İnsan kazure inin gübre olarak; sebze tarlalarına ve meyva bah. çelerine dökülmesi menedilmeli- dir. Kezalik midye, istiridye gibi, denize dökülen lağım sularile kir- lenen, deniz hayvanatile de has- talığın bulaşabileceği gözönünde tutulmalıdır. Hiç ihmal edilmemesi lâzım ge- len bu kadar umumi ve şahsi ted- birlere sağmen tifo gibi, her mem- lekette ve her şehirde yerleşmiş olan hastalık, zaman zaman küşük salgınlar yapacak surette, baş kal dırabi Buna karşı yapılacak en müs sir ve kati tedbir, bir tek vaka karsısında bile, hemen © muhi halkının, bütün saydığımız temi lik kaidelerine riayet etmekle be- raber, tfoya karşı aşılanmaklır. Burada sıhhi teşkilâtin gösterece- ği yardımlara herkesin koşması ve hastalık savaşında hisse almaz 81 Hüzumdr. Gayet kıymetli ve en emin bir koruma yolu olan aşı (ölmüş tifo mikroplarını vücuda sokarak; vz- Viyeti hastalığa karşı tesirsiz kıl- mak) şahsı ve cemiyeti korürve'i kurtarır. Birer hafta fasıla ile ü küçük şırınganın vereceği küçük rahatsızlıklardan kaçınmak bir hayata veya hiç olmazsa haftalar. <a, aylarca yatakta yatmak sure- tile sıhhi, iktisadi büyük ziyanı Fa malolabilir. Şırınga suretile aşı- nın koruma kabiliyeti iki seneye kadar devam ederse de, hastalık zuhurunda her sene tekrarlanmağı: icap eder, Aşının yapabilecei kaç saatlik rahatsızlıktan çekinen- ler, şırınga yerine ağızdan alın- ması mümkün, faket daha kısa bir müddet (3:6 ay kadar) koruyan fo aşısı hapları kullanabilirler. Bunlardan üç gün sıra ile, her sa- bah aç karnına ve kahvaltıdan yarım saat evvel birer hap al- mak, en ufak bir rahatsızlık ver- meksizin tifodan, bir salgın dev- resi için insanı korur. Dr. fen Naim Tenis “turnuvası Türk dağcılık klübü bir tenis turnuvası tertip. etmişti Bu turnuva, ber sınıf oyuncu- nun iştirak edebilmesi ve iyi bir netice alabilmesi için hendikape olacaktır. Oynanacak oyunlar: 1 — Tek hanım, 2 — Tek er- kek, 3 — Çift hanım, 4 — Çift erkek, 5 — Muhtelit. Turnuva 25 eylül pazar günü Kayıt müddeti 21 saat 12 ye ka eylül cuma dardır. Maçlar Taksim bahçesi dahilin- de klübün yeni inşa ettirdiği kort- larda oynanacaktır. Kayıt ve diğer malümat almak için her gün saat 10'dan 12 ye kar dar ve 16 dan 20 ye kadar Tak» m bahçesi yanındaki klübe müs racaat edilmesi lâzımdır. Maruf Teksayt "tapuları daima böyle Kapalı zarf derununda 8c23-