16 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

emi imi Sahife 2 AKŞAM 16 Subat 1978 e Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler B. Stalinin bir mektubu! “Komünizmin her tarafta galebesi Sovyet Rusyayı hakiki emniyet altına alabilir, diyor! | meli Londra 15 — Moskovadan bildiri diğine göre B, Stalin Kurak civarında Mantourov kasabasında komünist Kençliği propaganda teşkilâtı şefi B. İvan Ovwar'da şahsan gönderdiği bir mektupta komünist akidesi za- yiflamadığını, ancak-komünizmin ci hanşumül bir galebesi haricin mrüda- bülelerine karşı Sövyet Rusyayı hakiki ve kati surette zıman altına alabile- ceğini teyid etmiştir. B. İvan Ovward ajmi noktai nazar- tasfiyesi ve hududları içinde Marksiz- min ihadsı meselesini halletmiştir. Fakat Sovyet Rusyayı, kapitalist re- Jimi ihyaya matâf her hangi askeri müdahaleden katt surette temin et- mek meselesi halle muhtaçtır. | Madam ki bir adada değil, fakat | bazıları bize düşman oları bir çok dev- | letler arasında yaşıyoruz, memleke- timizde sosyalist zaferinin henüz kati olmadığını açıkça söylemeliyiz. Bu ikinci mesele, beynelmilel amele- nin ve biz, Sovyet haleflerimizin müt- tehit gayretlerile ancak halledilebilir. Sovyet amele sınıflarını burjud deve letlerin amele sınıflarına bağlıyan bağları kuvvetlendirmeliyiz ve mem- leketimize silâhlı bir tecavüz yapıldı- bir tecavüz tehlikesine karşı hazır ve devamlı bir surette seferber bulun- malıdır.» Duran kalb tekrar r çalıştırıldı | Tekirdağlı ilk maçını kazandı Fakat hasta 96 saat sonra |ldüncü dakikada hasmının pnömoni ihtilâtından öldü Roma 15 (A.A.) — Bir doktor, 70 yaşında bir hastanın bir ameliyat €8- nasında deverandan kesilen. kalbini tekrar canlandırmaya muvaffak ol- muştur. Mutat enjeksiyonlar tesir göstermemiş, fakat yeni bir ameliyat kalbin adalelerini toplamaya ve kal- bi tekrar çarptırmaya muvaffak ol- muştur. Hasta bir kaç saat sonra kendine gelmiş ve-96 saat daha kalp muntazaman faaliyette olduğu halde yaşamıştır. Hasta, vukubulan bir pnömoni ihtilatı yüzünden. ölmüştür, Mübadil Rumlar mübadele- den evvelki alacaklarını velki alacaklarını tahsile teşebbüs et- tikleri görülmektedir. Mübadil Türk ve Rumların menkul ve gayri men- kul emvali tasfiye edildiğinden bu yolda teşebbüste bulunanların derhal geldikleri yerlere çevrilmelerinin te- mini Dahiliye Vekâleti tarafından alâkadarlara tamim edilmiştir. Askerlik muamelesi nüfus omuzlarını 'yere getirdi Paris 15 (A.A.) — Anadolu sjansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Türkiye ağır sıklet profesyonel gü- reş şampiyonu Tekirdağlı, dün ilk güreşini büyük bir kalabalık hutu- haşin güreşile tanınmış şampiyonu Passman çıkarılmıştır. Herkes Avru- paya bilhassa Dan Kolof ve Deglane gibi büyük güreşçilerle savaşmağa gelmiş olan Tekirdağlı'nın bu ilk kar- Şılaşmasını alâka ile bekliyordu. Tekirdağlı, güreşin bidayetinden itibaren atılgan ve çevik oyunlarını tatbika başlamış ve 100 kilo sikletin- deki Letonya'lıyı 14 üncü dakikada, iki omuzunu yere getirmek suretile Adliye Vekili B. Şükrü Saracoğlu dün akşam eksprese bağlanan hususi bir vagonla Ankaraya hareket etmiş- tir. Vekil, Haydarpaşa istasyonunda adliyeciler tarafmdan uğurlanmıştır. Bir vagonlar ara- makasçının cüzdanlarında kayıtlı olacak gar erp kemikleri ezildi Ankara 15 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti tarafından vilâyetlere gön- derilen bir tam.mde nüfus cüzdanla- rında askerlik müameleleri kayıdı bulunmıyanlarla bu gibileri kullanan müessese sahiplerinin askerlik mü- kellefiyeti kanunu mucibince ceza- landınımalarında müsamaha göste- Tilmemesi ve bu Husustaki kontrolün. e ehemmiyetle bildirilmiş- Büyükdüz ve Keltepe or- ağaç elde edilecektir. ; Kutuptaki Moskova 15 (A-A) — Tas ajansı- nın bildirdiğine göre, Murman Buz- oranı dün Tİ derece 22 arzı şimal? ve İ9derece 49tulü garbi mev. kline varmıştır. Murman, Taymir ile birlikte ilerlemektedir, Kaptan, Pa- panin grupunun üzerinde bulunduğu Bankize yaklaşmakla olduğu kana- atindedir. İzmir 15 (Telefonla) — Alsancak is- tasyonunda bir tren kazası oldu. Ma- nevra yapan Ödemiş treninin vagon- lârı arasına sıkışan makasçı Rasim ça- vuşun kaburga kemikleri ezilmiştir. seyine iştirak edecek olan Yunan 'Başvekili ve Hariciye Nazırı B. Me- taksas 23 şubat çarşamba günü bu- Tadan İstanbula hareket edecektir. Suriye, Ankara, Kahire ve Bağdada konsoloslar tayin edecek Şam 15 (AA.) — Suriye hükümeti, |. Fransa - Suriye munhedenamesi me- riyete girer girmez Ankara'ya, Kahi- Te'ye ve Bağdada konsoioslar tayin et- meğe karar vermiştir. Yeni konsoloslar vazifelerine başla- madan evvel bü şehirlerdeki Fransız konsoloshanelerinde staj göretekler- dir yenmiştir. Tekirdağlının süretli ve müstesna galibiyeti şiddetli alkışlar- Ja alağilmilneşir” Adliye Vekili Ankaraya gitti GÜNÜN HADİSELERİ istimlâk bonoları | Para stanbulluyu müte- zarrır etmemelidir Şehrimizde yapılacak istimlâklere dair bası haberler dolaşıyor ve gazetelere de kısmen intikal ediyor: <İstanbuldaki ümran işlerini yapabil- xhek için, yüzde beş yahud altı faizli bo- Dolar çıkarılacaktır. İstimlâk edilecek yer- ler için para yerine bunlar verilecektir; Halk isterse, bu bonnlaria devletle olan borçlarını ödeyebilecek, İsterse İnizinden istifade edecek, yahud da uçıla- çak müzayedelere edip mal alacak- tır.» Bu malümatla bir noksan bulunduğu- Du temenni etmemek elden gelmiyor. Zi- £a, İstanbuldaki birçok emilk sahiplerinin de bundan endişeye düştüğünü görüyoruz. Bzcümle şöyle deniyor. «Meselâ “benim filânen meydanda bir evim yar. Vergimin on misji üzerine he“ saplayıp elime bin İira Terecekler. Hafbu- ki evim zaten methundut. Borcumu ver- mek istiyeceğim. Eğer bono piyasada yüz- de yüz kıymetile tedavül eder şeklde ol- masa mutasarrır olacağım. Yahud o ev yerine Geshal apn kıymetin başka hir yer almak İztiyeceğim. Bu takdirde de ayni Hataydan gelen misafirler. Bu akşamki trenle Anka- raya hareket edecekler İskenderun ve Et türklerinin umumi mümessili. ve diya- net işleri reisi B. Abdülhamid Hayat ile oğlu B. Selim Hayat ve damadı B. Şekip Hayatın İstanbula geldiklerini ve Ankaraya gideceklerini yazmıştık. Misafirler dün saat 16 da Antalya mebusu B. Tayfurla birlikte Dolma- bahçe sarayına giderek yaver B. Na- şid vasıtasile Atatürke tazimlerini ar- zetmişler ve defteri mahsusu irpzala- mışlardır. Misafirler bugün Ankaraya gideceklerdir. Ihsan henüz bulunamadı Memleketin her târafına malümat verildi Bir kaç ay evvel Üsküdarda Onnik adımda bir ihtiyarı öldürdüğü için tevkif edilen İhsan adındaki katilin Üsküdar tevkifhanesinden kaçtığını yazmıştık. İhsanm yakalanması için alâkadar makamlar tahkikata devam ediyorlar. Fakat dün gece geç vakta Askerlik dersi alan kız tabi vazife halinde askeri selâm vw Maarif Vekâleti, Maarif müdürlü- güne bir tamim göndermiştir. Bu ta- mime göre, askerlik dersi alan kız ta- lebe «vazife halinde> iken askeri ta- Umatnameye göre selâm vermeğe mecbur olacaklardır. Vazife haricin- de verilecek selimların şekli serbes ölacaktır. Yangın başlangıcı Dün akşam saat 14 e doğru Sirkecide Kemal bey sinemasında filimler tutuş- muş, derhel gelen itfaiye tarafından bastırılmıştır. | ! bi tedavül edebi!- (İl Chamberlain - Eden ihtilâfının mahiyeti nedir? Halya, bir istikraza mukabil Habeşis- İngiltre ile İlalya arasında yeniden dostluk münasebetleri tesis etmek üzere İngiliz kabinesinde cereyan eden müzakereler esnasında Başvekil ile Hariciye Nazırı arasında İhtlat çıktığı yazılmıştı. Bu ihtilâfın mahi- yeti hâkkında İngiliz gazöteleri aşa” Eıdaki tafsilâtı veriyor: İtalya ile tesis olunacak münase- betler hakkında “ İngiliz kabinesinde iki fikir vardır. Başvekil Chamiberlain. İngilterenin haysiyeti muhafaza edil mesi kaydile İtalya fle İngiltere ara- sında Akdeniz meseleleri hakkında mümküri olduğu kadar süratle bir anlaşma tesisine taraftardır. Başvekil İngiltere ile İtalya arasındaki gergin- Hk zail olursa bunun cihan piyasası üzerinde derhal iyi tesir edeceğini zannediyor. Halbuki Hariciye Nazırı Eden bu meselede mutedil bir istical gösteril- mek taraftarıdır. Onun fikrine göre Mussolini İspanya ve Habeşistan iş- lerine derinden derine karışmıştır. Onun için kendisine gösterilecek yar- dım ne kadar imhal edilirse onu yola getirmek te o kadar kolay olacaktır. Mussolininin yardıma ihtiyacı var- dır. İtalyan ticareti sukut etmekte- dir, Habeşistan seferi pahalıya mal olmuş, memlekete bir fayda temin et- memiştir, İtalyan devlet bankasının altın ihtiyatı azdır. Orlün için İtalya ecele bir istikraz akdetmek İstiyor, Şimdilik 25 milyon ingiliz liralık bir i fandanbirmiktar arazi verecekmiş istikrazdan bahiediliyor. İngiliz hükümetinin bu parayi n hiç bir teşvik yoktur, fa kat plânı ortaya atanlar, harici İstik* razları kısmen menetmiş olan hükü- metin İtalya ile İngiltere arasında bir anlaşma imzaladıktan sonra bu para» nm Ciiy'den temin olunmasına yar dım edeceği ümidini izhar eylemek tedirler, Bu istikraza mükabil İtlayanın İn gütereye Habeşistanda Çana gölü ci? © varında bir kısım araziyi terke rat © olacağını ve bü süretle İngilterenin Mısırı ve Sudanı sulayan Nil nehrinin membamı teşkil eden Çana gölünün kontrolünü temin edeceği söyleniyor. Bu istiktaz meselesi hakkında İn- giliz nazırları arasında başka ihtilâf- lâr da vardır. Bazıları İngiltere ile İtalya arasındaki vaziyetin nihayef bulmasına ve bunun için kabul olu nabilecek her hangi bir fedakârlık” tan çekinilmemesine taraftar görü” nüyorlar. Bazıları ise, teslihat için sarfolunacağına şüphe olmıyan İn giliz paralarının diktatör devletlere verilmemesi tarafını iltizam ediyorlar, İngiliz kabinesi İtalya ile müzak& reye girişmek için henüz bir zaman tayin etmemiştir. Fakat bunun yakın olması muhtemeldir. Hariciye Naziff Eden'in İspanyadaki gönüllüler me selesi halledildikten sonra İtalyayâ karşı muhalefet etmiyeceği ümid olunmaktadır. Yeni hir silahları Amerikan meclisine bu hususta bir takrir verildi Vaşington 15 (A.A) — Ayan aza- sından King, meclise, Roosevelt'e bir silâhları bırakma konferansı tertib et- mek salâhiyetini veren bir kanun iâ- yihası tevdi etmiştir. "Texas demokrat mebuslarından Ma- verisick'de niümessiller meclisine ay- ni mealde bir proje vermiştir. Bu İki proje, silâhlanma programı- nı durdurmağa matuf son birsteşeb- büs mahiyetindedir. Fakat siyasi mah- feller Roosevelt'in bu teşebbüsleri, her iki meclis projeleri kabul ettikleri tak- dirde bile, muvafık bir şekilde karşıla- tmıyacağını temin etmektedirler. Bu projelere esasen mebusan ve âyan meclislerinin demokrat liderleri musrızdırlar. Vaşiıgton 15 (A.A) — Parlimenta- daki demokrat mebusların bir takrir vererek relsizümhur tarafindan bir dünya silâhszlânma konferansının iç- timaa davetini istiyecekleri haberini mektedir. İtalyanın bugünlerde bir karar vermesi bekleniyor Londra 15 — Avüsturya hadiseleri, İspanyadan gönüllülerin geri çekil mesi meselesine büyük bir tesir yapı- yor. Gönüllülerin geri çekilmesi hak- kında İngiltere tarafından yapılan teklife B. Mussolininin cevab ver- mekte gösterdiği teahhur, Avustur- yanın istiklâli ve binnetice Berlin - Roma miheverinin sağlamlığı hak- kında Rorasda hissedilen kararsızlığa atfedilmektedir. Zannedildiğine göre B. Mussolini, Hitler - Şüşmig mülâkalının netice- Teri hakkında kati bir fikir edindikten sonra İspanyada bulunan İtalya as- kerlerinin geri çekilip çekilmemesi hakkında nihai bir karar verecektir, İngiltere Ttalyaya kredi açacak mı ? Financial News “Italyaya para vermek deliliktir ,, diyor Londra 15 (A.A.) — Londra banka ları tarafından İtalyaya kredi açılma” sı şaylalarından bahseden Financial News diyor ki: «Böyle bir muameleye katiyen ia raftar değiliz. İtalya, verilecek bir İstikrazın neticesi olarak vukua gel Cek siyasi yaklaşmanın hayatiyeti hakkında kati garantiler veremediği takdirde, İtalyaya bir istikrazda bu- Tunmak bir detiliktir. Meseleyi ne “derece fazla tetkik edersek, İtalyaya istikrazda bulun” mak keyfiyeti o derece antipatik bi? hal alıyor. En iy! ihtimalde, bu kredi- er, istikrazlardan mahrum bir rejimi takviyeye yarıyacak, en fena ihtimsk de ise İlalyan silâhlanmasına kulla” mularak binnetiee istikbalde Akdeni” de ve Yakın Şarkta gerginliği ve em- 'niyetsizliği arttırmaktan hali kalmi” yacaktır. İngiliz hükümeti bunlari bilmez değlidir. Bu sebebden dolayi” dir ki işin daha ileriye gitmiyeceğini temin edebiliriz. > Ingiltere - Portekiz Bir Portekiz gazetesi baz! > : ingiliz gazetelerinden şikâyet fediyor Lizbon 15 (AA) — İngiliz - Parfe, kiz ittifakı etrafında İngiliz matbus“! tından bir kısmının yaptığı pepsi mevzuu bahseden Seculo gazetesi Ö” yor ki: «Bazı İngiliz gazeteleri Portekiz mii letinin mukadderatından mesul örtâ”, da bir hükümet yokmuşcasına hare“ ket etmektedir. İttifak bir memlek€- tin diğerine merbuliyeti demek dir, Portekiz siyaseti komünistilğe aleyhtardır, Bu aleyhtarlık İngiliz İ* çi partisinin hoşuna gitmiyebilir. P#” kat Portekiz siyaseti İngiliz amele a tisinin menfaatlerini değil Porte milletinin menfaatlerini korumasi” mükelleftir.»