16 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

16 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

16 Şubat 1938 HER AKŞAM Ahmed Remzi gençti, bekârdi. İyi Yaşamasını, eğlenmesini pek severdi. yı bar vurup harman savururdu. Onun israfına zavallı amcası, hala Iİarı para yetiştiremiyorlardı. Berekef yersin ki amcalarının, halalarının halleri vakitleri yerinde idi, Bir gün Ahmed Remzi: — Mirasa kondum... diyerek yö Mihâneme girdi, Masamın kenarın- daki geniş koltuğa gömülüp dudak- ları arasındaki kalıp yaprak sigara- sını yaktıktan sonra anlatmağa baş- ladı: — Zvallı büyük halam... İki ay ev- el Bursaya gitmişti. Orada vefat et- Miş... İyi kadındı doğrusu... Beyoğ- Tundaki küçük apartımanı bana bi- Takmış... Vakia bu apartıman üç katlıdır amma son derece güzeldir. İçi saray gibidir. Manzarası fevkalâ- dedir. Tabit yerler parke, kalorifer, asansör her şey mükemmel... Sonra Beyoğlunun en güzel yerinde... Bu Üç katlı apartımanın bir katında kendim oturacağım, öteki katı dok- san liradan kiraya versem ayda 180 lira eder, Bundan sonra kira para- &i vermezsem ve ayda ayrıca elime 180 lira geçerse zannederim biraz bütçemi düzeltebilirim, Ahmed Remzinin sefahatini o dü- gündüm, güldüm: — İnşallah... dedim amma onun bütçesini filân düzeltecöğine aklım kesmedi. Aradan sekiz ay geçmşiti, Ahmed Remzi hiç görünmüyordu. Bir gün gene yazıhaneme geldi. Bana, — Kuzum kardeşim, dedi, Ödünç elli lira verebilir misin? Şaşırdım: — Yahu sen mirasa konmadın mı?.. Kazancından başka eline ayda 180 Mra da geçmiyor mu?. İrad sahibi oldun. HAJâ bütçeni düzeltemedin mi?... bana Ahmed Remzi &cı acı güldü: — İrad ha.... Amma 'ne irad... Ay- da ayrıca elime 180lira geçeceğini tahmin ediyordum değil mi?. Azi- zim evdeki pazar çarşıya uymadı... Halamın bana miras bıraktığı irad Yüzünden başıma neler geldi bir bi Sen... Evvelce karar verdiğim gibi tut- #um, halamın bana bıraktığı apartı- manın bir katına taşındım. Öteki İki kat boşalmıştı, Kapıya: «Kiralık apartıman: lâvhasını Astım, Bir iki gün sonra bir akşam ka- Pim çalındı. Aparlımanın kapıcısı genç, son derece şık, fevkalâde güzel iki kadınla beraber içeri girdi. Kapıcı: — Bayanlar âpartımanı gezdiler, beğendiler... Fiat için sizinle konuş- Mak istiyorlar... dedi. Derhal: — Buyursunlar... diyerek onları #alona aldım. Müstakbel kiracılarımdan hangi- #ine bakacağımı şaşırmıştım. İkisi de birbirinden güzeldi. - Hele uzun boy- hı ve biraz irice olanı... Azizim bi- irsin ki ben birâz irice, esmer ve #imsiyah gözlü kadınları pek beğe- Birim. İşte müstakbel kiracılarımın biri de böyle idi... Salonda ayak yak üstüne atmış otururken incecik İpek çorapları içindeki son derece Z biçimli bacakları göze çarpı- — Apartımanınızı beğendik... de- di. Galiba sizin oturduğunuz bu kat ta yukari katların ayni değli mi? — Evet efendim aynidir... dedim. genç kadından iri yarı ve sim- tiyah gözlü olanı güldü, tatli bir sa- Mimiyetle: — * — Ne tuhaf, dedi, irad sahibi de- hilince benim gözümün önüne yaşlı, Böbekli insanlar gelirdi... Halbuki #İZİ görünce fikrimi değiştirdim. Kadınlardan iltifatı sözler işit de ne kadar bayıldığımı bi- ... Nihayet iki genç kadın apar- fiatini sordular: — Aylığı 90 lira, dedim, bir senelik Peşin verilmesini rica ediyordum... Ben «90 llras deyince pek beğendi- za İri yapılı, siyah gözlü genç ka- — Aman, dedi, bizim için pek pd- Malt... Apartımanınız fevkalâde gü- *İ amma biz bu kadar kirayı Maalesef veremeyiz... Bundan sonra #ri siyah gözlerini mânalı mânalı süzerek güldü: — Çünkü biz iki kardeş ikimiz de erkeksiziz... Duluz... O kadar çok paramız yok... Halbuki apartımanı ne kadar da beğenmiştik. Yazık size komşuluk edemiyeceğiz. Bunlar o kadar tatlı söylemişti ki dayanamadım: — Fiat meselesi o kadar ehemmi- yetli değil... dedim, mademki apartı- . Uyuşuruz efen- dim... Size bir ikram yapabilirim... Bana fazla iltifat eden siyah göz- lü kadınla ayni divanın üzerinde oturuyorduk. O biraz dahan bana 60- kuldu. Kendisine sigara kutusunu uzattım. Bir sigara alip yaktı. İki küçük alev gibi dudakları arasından çikan dumanlar hafifçe yüzüme doğ- ru geliyordu: — Ne kadar ikram etseniz bizim Için ayda 90 lira mühim bir para... Sonra gene tatlı tatlı gülerek ve mânalı mânalı bakarak: — Diyorum size... Biz iki erkek- siz kadinız. O derece paramız yok... dedi. Ve böyle söyliyerek yüzüme sigara- sından bir nefes daha üfledi. Perde- lerin arasından süzülen kırmızı ak- şam güneşi altında uzun kirpikli baygın gözleri ne güzel süzülüyor- du. Ben: — Meselâ siz ayda ne kadar ve- rebilirsiniz? dedim. Belki uyuşuruz. Güld: — Biz nihayet 60 - 65 lira verebi- O kadar tatlı söylüyordu ki razı oldum. Sonra gene güldü: — Bundan başka dedi, iki genç dul kadının mütevazı bütçesi bir se- nelik peşin kirayı da veremez... Bir an töreddüt ettikten sonra onu da kabul ettim. Anlaşmışlık. Apartımandan çıkarken ismi eNedi- meş olan iri yarı esmer kiracım eli- ni avuçlarımın içinde uzun müddet Bıraktı. Ne yumuşak elleri vardı. Bir hafta sonra taşındılar. Artık Nedime ile aram son derece iyi idi. Onu sinemaya götürüyordum, gezdi- riyordum. Bazı geceler benim apar- tımanımda ( eğleniyorduk. Neğime ekseriya sabaha karşi kendi dairesi- ne gidiyordu. Arasıra güzel kiracı- ma çiçekler, hediyeler gölürmeği de ihmal etmiyordum. İşte bu esnalarda bir gin gene kapı mçalındı. Baktım. Bu sefer bir ihtiyar kadınla, bir genç sarışın ke- dın... Bilirsin ki ben ya Nedime gi- bi esmer, iri yapılı, baygın siyah göz- Tü kadınları, yahutta ufak tefek, plâtin saçlı sarışın kadınları pek be- genirim. İşte ihtiyar kadınm yanın- daki genç kadın Nedimenin aksine ufak tefek, plâfin saçlı, ışıl ışıl renk- 1, güzel bir genç kadındı. Ben kapıyı açınca genç sarışn ka- dın: — Aşağıda «kiralık apartıman» lâvhasını gördük. Kapıcı yerinde yoktu. Acâba kiralık daireyi nasıl ge- zebiliriz. Kapıcıyı bir şey almak için bak- kala göndermiştim. Boş dairenin anahtarları onda idi. Maamafih ak- ima bir fikir geldi. Onlar boş çe virmek istemedim — Anahtarlar ( kapıcıda, dedim, kendisi bir yere kadar gitti... Boş daire benim oturduğumun aynidir. Eğer isterseniz burasını geziniz. Öte- ki dairenin tek bir farkı bundan hir kat daha yüksek olmasıdır. Yoksa iki dairenin iç taksimatı tamamile aynidir... dedim... Genç sarışın kadın güldü, yanın- daki ihtiyara: — Anne burasını gezelim... dedi. Mademki ötekinin aynidir... Genç kadın sonra bana döndü: — Fakat sizi rahatsız edeceğiz... dedi... Derhal: — Estağflrullah!.. kelimesini ya pıştırdım. Onlara aparatımanı gez- dirmeğe başladım. Pek beğenmiş lerdi. Apartımanın sahibi olduğumu söy- ledim, İhtiyar bayan biraz yorulmuş- tu. Onun için bir müddet salonda oturduk. Sonra apartmanı * gezdik. Genç sarışın kadın: > — Arkadaki denize bükan balkonu bir daha görebilir miyim?., dedi... ayni şeyler Zeyneple geçiyordu. Bu- Mp ği * nun için ben ayın ikisinde ve doku- palto 100 1235 AKŞAM müdürlüğü — Emredersiniz... diye cevâp ver« 3 ton Role kâğıd o «Penbe» dim. 6 >'> » Mavi İhtiyar bayan pek fazla yorulduğu : Bi. .8 Kırmızı ğ l » » » için salonda oturmağı tercih etti, 800 Kg. 3 3 pa Ben güzel sarışınla beraber denize bakan arka balkona çıktım. Genç kadın: — Aman ne güzel... Ne güzel man- zara... diyordu. İnsan bu balkona çıktığı zaman âdeta bir rüyanın içi- 500 Kg. Sarı pamuk ipliği 12/2 Nr. | 6000 > Beyaz pamuk ipliği 10/2 Nr, 3 ton Yuta ipliği 2,5 Nr. e 10 > » » 8 » girmiş balkon I1ton Giikol ne gibi oluyor... Bu da denize karşı ne güzel güneş ban- 30 » Nitart Amonyak l yosu yapılır... dedi... 25 > Odun sellülozu | Onun sevimli sarı bir kedi gibi m | lâtin saçlarile güneşin altında » Giliserin N öderse al vi 450 > Hamızi Azot | masını tasavvur ettim. Hakikaten güzel manzara idi. Balkonun kenarı- na dayanarak konuşmağa başladık. Kaç kişi olduklarını sordum. Güldü: — İki kişiyiz... Bir annem bir | rada Ticaret kaleminden ve ben... alma komisyonunda görülebilir. (408) (834) Ağzımdan farkında olmıyarak: — Ne iyi!... Ne iyi!... kelimeleri dökülmüş... İçeri girdik. Fiati konuşmağa büş- ladık. Ben gene doksan liradan ve bir senelik peşin kiradan kapı açtım. Fakat güzel sarışın Oo kadar yaki- nıma oturmuştu ve bu paranın pek fazla olduğunu bans öyle tatlı tatlı söylemişti ki perde perde inmeğe başladım. Bir münasebetle ihtiyar bayan: — Biz iki kişiyiz... Kızım üç sene evvel kocasından ayrıldı... dedi, Genç sarışınla göz göze geldik. Ne mâ- nelı bakıyordu. Nihayet boş katı on- larada 65 liradan verdim. Bir sene- lik peşin kiradan da vaz geçtim. Gü- zel sarışının ismi Zeynepti. Zeyneple de Nedime ile de aram şe- ker gibi id. Birbirlerine çaktırma- dan bir gün birisile gezip tozuyor- | dum. Ertesi günü ötekiyle... Bir gün birisine hediye, ertesi günü öteki- | ne... Atizim bir hesap ettim. İlk ay ikinci katta oturan Zeynebe 90 lira, | üçüncü katta oturan Nedimeye 119 lira sarfetmişim... Halbuki ben ha- Jamın bıraktığı apartımanın iki ka- tından doksanar lira kira alacağımı ümit ediyordum. . Üstelik iki sevgi- lmden heraykiraalmağıda pek tuhaf buluyordum. Zeten onlar da pek kiraya yanaşmıyorlardı. Meselâ Nedime ayın ikisinde apartımana ta- sınmıştı. Zeynep İse ayın dokuzun- da apartımanı tutmuştu. Ayın ikisi olunca Nedime kapıcı ile haber gön- deriyordu: — Büy gelsin. kira için ; görüşe- lim... diyordu. Yukarı kata çıkınca Nedime beni güzel bir sofranın bâ- sına götürüyordu. Yiyoruz, içiyoruz, eğleniyoruz. Sonra - dedikodu ol masın diye, daha doğrusu ben Zey- nebe çaklırmıyayım diye - dışarda bir yerde buluşuyorduk. Nedimeyi © günü gezdiriyor, kendisine hediye- ler alıyordum o Aym dokuzu olunca 40712 lira 65 kuruş keşif bedelini havi ve fenni şartnameleri, pi gün Malatya Meyvecil minat 3054 lradır. dürlüğü dairesinde yapılacaktır. kadar kabul edilecektir. ları. Keşif bedeli: 28185 lira 77 kuruştur. vesikası göstermesi lâzımdır. Postada olacak gecikmeler kabul edilmez. zunda yani kira giinleri müthiş pa- radan çıkıyordum. Bu gün de Nedi- menin kira günü.. Bunun İçin pa raya ihtiyacım var.. Bana elli lira bul... Gördün mü sen bendeki ira- dı... İrad dediğin böyle olmalı... Her katı ayda doksanar lira getireceği yerde heray cebimden her katın kiracıları için 90-100lira çıkıyor... Herkes : <Ehb... Artır irad sa- hibi oldun.» dedikçe güleceğim çıkı- yor... Öteki halam da bana bir apar- tıman vermeği düşünüyormuş... Onu alırsam belki bütçemi düzeltebili- rim... Ne de olsa bir iraddır.... — Aman, azizim, dedim, sakın o apartımanı da alma... Ona da böy- le yağlı kiracılar bulursan iradların seni mahveder! (Bir yıldız) tur, Bu hususta gerekli durum yukarıda ilân olunur. nulmuştur. Bursada ( —. Yan satış yeri «AKŞAM» güzetesi ve «AKŞAM neş- riyatıs Bursada münhasıran Atatürk caddesi Okullar Pazarında satılmak- tadır. «AKŞAM. abonelerine hususi tenzilât yapılır. Sahibi Bay Euada müracast, alınacaktır. Tuş ve muvakkat teminatı iki yüz liradır. Askeri Fabrikalar umum ticaret kaleminden: olup M lik İstasyonu 8/2/938 tarihinden itibaren bir ay eksilemeye konulmuştur. Mukavele, eksiltme 11/2/938 perşembe 14 İstanbul Bölge sanat okulu talebesi için kısa palto eksiltmeye konulmuş- yazılmıştır. Yüksek mektepler muhasebeciliği binasında yapılacaktır. ler Ticaret odasından 937 vesikasını taşımaları ve 2490 numaralı emrettiği evsaf ve şartı haiz olmaları lâzımdır. İstekliler belli gün ve saatte sözü geçen muhasebeciliğine ve şartnameyi görmek için de okula başvurmaları Ankara Valiliğinden: Keşif bedeli 71359 lira 99 kuruştan ibaret olan Ankara - Kızılcahamam yolunun 43-4-00 ile 55--00 inci kilometreleri arasındaki bir aded menfez ile 12 kilometre tulünde makadam şose inşaatı kapalı zarf usulile eksiltmeye ko- Sahife 9 10/Mart/938 Perşembe 14/Mart/938 Pazartesi 16/Mart/938 “Çarşamba 18/Mart/9$8 Cuma 21/Mart/938 Pazartesi 23/Mart/938 Çarşamba Yukarda miktar ve cinsi yazıh malzeme satın alıncağından hizalarında © yazılı tarih ve günlerde isteklilerin flatli tekliflerini saat 14 e kadar vermeleri. Bu malzemenin şartnameleri her gün saat 13,30'dan 15,30 a kadar Anka- “ İstanbulda Askeri Fabrikalar Satın. Malatya Meyvacılık İstasyonu binaları eksiltemesi Malatya Meyvecilik İstasyouu Direktörlüğünden: l yapılacak Meyveci- işleri genel husust Bayındırlık , keşif bülüsası ile buna müteferri diğer evrak her İstasyonu müdürlüğünde görülebilir. Muvakkat te- Eksiltmeye girebilmek için bu işe benzer 25000 ilralık iş yaptığına dair Na- fia Vekâletinden müteahhitlik vesikası ve Ticaret odası vesikalarını harilen Malatya Meyvecilik İstasyonu müdürlüğüne müracaat eylemeleri ilân olunur; (838) İstanbul Emniyet Müdürlüğünden: Müdüriyetimiz için 550 takım sivil elbise ve şapkanın alınması kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. Bir takım elbise ve şapkanın muham- men bedeli 25 lira, muvakkat teminatı «1031u lira 25 kuruştur; Eksiltme 28/2/938 günü saat 16 da Vilâyet Defterdarlık muhasebe mü- — Teklif mektupları ihale tarihi olan 28/2/938 pazartesi günü saat 15 e İsteklilerin şeraiti öğrenmek üzere müdüriyet muhasebesine müracaat- «17899 Kalörifer tesisatı ilânı Nafia Vekâletinden: 1 — Eksiltmeye konulan iş: Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü kalorifet tesisatı ve su tesisatının hariç şebekeye bağlanması işleri. 2 — Eksiltme 28/2/9038 pazartesi günü saat 15 de Nafıa Vekâleti Yapı İşleri Eksiltme Komisyonu odasında kapalı zarf usuliyle yapılacaktır. 3 — Eksiltme şartnamesi ve buna müteferri evrâk 141 kuruş bedel muka- bilinde yapı işleri umum müdürlüğünden alınabilir. 4 — Ekslitmeye girebilmek için isteklilerin 2114 Uralık muvakkat temi- nat vermeleri ve 15000 liralık bir kalorifer işini yaptığına dair müteahhitlik İsteklilerin teklif mektuplarını ikinci maddede yazılı saatten bir saat evveline kadar komisyon reisiiğine makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. 4377 d78A» İstanbul Bölge sanat okulu eksiltme ve ihale komisyonundan Eksiitmenin T. G. 5. İlk teminatı — Şekli LK. 9188 Açık . Eksiltme Cağaloğlunda girecek- kanunun (638) Eksiltme 6 Mart 938 tarihine rastalayan Pazartesi günü saat 15 te Anka- ra Vilâyeti Daimi Encümeninde yapılacaktır. İstekiller, teklif mektuplarım, Ticaret odası vesikası ve 4818 lira muvakkat teminat mektubu veya makbuzları ve Nafia Vekâletinden 938 takvim yılına mahsus olarak aldıkları müteahhitlik vesikalarile birlikte sözü geçen günde saat 14 e kadar Encümen riyasetine vermeleri. a K İstekliler keşif ve şartnameyi gün : ik Benzin Mübayaası Zirai Kombinalar Kurumu Direktörlüğünden : 1 — Kurumumuz için açık eksiltme usulile sekiz yüz teneke benzin satın 2 — Eksiltme günü 11 Mart 938 Cuma günü saât on beştir. 3 — Beher teneke benzinin muhammen kıymeti üç yüz otuz iki buçuk ku- 4 — Şartnamesini görmek İstiyenlerin Kurumumuza ve isteklilerin 2490 numaralı kanun mucibince istenilen belgelerile eksiltme günü Ziraat Veküle- tinde Satınalma komisyonuna müracaatları ilân olunur. (839) i Slm ter