16 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

16 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Başvekilin mühim beyanatı Sigorta olanların haklarını korumak Yeni bir kanun projesi hazırlandı, bu hususta herkesin mütalâası isteniyor / ; i orta, şirketleri hakkında adiiyoce lâzım- Gelen rnuamele ve takibat Yapılmaktadır. kiymetlerinde vukubulan 30- bebile bazı şirketlerin eksilen teminat karşılıkları tamamlanmaktadır. Müddeti zarfında bu noksanları tamamlamıyan şirketler hakkında takibat yapılacaktır. 6 — Memleketimizdeki sigorta endüs- ların bize masi için gazetelerle neşredilecektir.> Lâyihanın mucip sebepleri Ankara 15 (A.A) — Sigortu girketleri- türakabesi İşte bu suretledir ki, hükümet, 1149 nu- marah kanunun bazı maddelerini değiş- tiren ve bu kanuna bazı yeni hükümler ilâve #den bir kanın lâyihmsını fi | lel mücerrep esasları Üzerinde kurmak ve yürülmekle erişebiliriz. Takdim. u- Yiha ie 1977 kanununa nazaran bu yolda adımlar atılmak istenilmiştir. Sigorta sanayli bankacılıkta gök geniş mikyasta «ltibare mefbumuna da- yanmaktadır. Peşinen prim tahati edip iş- ikbalde tahakkuk etmesi muhtemel bir Muvazenesi bozulmuş bir vaziyeti, kanu- kadar sürüklemek pek kolay- ii i I larının mali tarsin ve tevsin bakımından büyük ehe: beraber, da riyazi ihtiyatlar sâbit ve mütehayvi) kefalet akças ta- riyazt olduğu gibi- #erelerde ve ne suretle isti- mal edilebileceği tayin edilmiştir. Sâbit ve mütehavvil kefalet akçalarma mukabil dan bu gibi ahvalde icap oden tedbirlerin alınmasında büyük müşkilât çekilmekte tesis etmek» mecburiyeti konmuştur ve böylelikle, riyazt ihtiyat ayırmak memle- ketimizde, ilk defa, teyid edilmiş kanımı bir hüküm haline konmuş bulunmaktadır, AKŞAM Sıvas şehrinin amarı Nafia Vekâleti şehrin plânını yaptıracak Sıvas (Akşam) — Şehrin müstakbel | Plânı hakkında alâkadar vekâletler nezdinde teşebbüslerde bulunmak için belediye reisimiz B. Adil Tarhan, şe- hir plânını Nafia vekâletine yaptırma» ğz temin etmiştir. Vilâyet umumi meclisi bir şubattan itibaren müzakerelerine başlamıştır. Sivas Orduevi tarafından subaylar yurdunda yeni bir sinema makinesi getirilmiştir. Şehrimizde açılan Ulus okullarına rağbet fazladır. Talebe mik» tarı çoktur. İsmet paşa ilkokulunda model uçak kursu açılmıştır. Bu kursta ilkokul öğretmenlerine ders verilmektedir. İlkokullarda okuyan kimsesiz ve fakir çocuklara öğleyin sıcak yemek tevzlatına devam edil mektedir. Çocuk esirgeme kurumu iki yüz fa- kir talebeyi giydirmeğe karar vermiş- tir. Sıvas - Erzurum demiryolu inşaati başmüdür muavini B, Haydar bu ha- yırlı iş için 504 lira toplıyarak kuru- ma tevdi etmiş, ayrıca lisede okuyan fakir talebeye 150 lira yardımda bu- Tunulmuştur. YY Riyazi ihtiyatların hesap tarıma dair İormülün, buna esas olan teknik faiz hade di ve vefiyat cetvelinin inikabı hayat si- gortasiyle meşgul şirketin bünyesinin sağ- mühim bir unsur olduğundan, bu hususlarda İktismd vekâletinin muraka- besi temin edilmek istenmiştir. Bunun için 3 inci maddenin ikinci fıkrası He bu mak» #adı temin edecek hüküm konmuştur. Sigortacının riyazi ihtiyat akçalarına el sürmemesi ve diğer taahhüdatını karşıla- (Baş tarafı birinci sahifede) B. Şakir Kesebir bugün Manisaya hareketinden evvel, İktisad Vekâleti- ne bağlı muhtelif teşekkülleri ziyaret İ etmiş ve müdürleri ile görüşmüştür. | Vekil, Kadife kalesine çıkarak İzmiri kuşbakışı seyrelmiş ve imar faaliyeti İ bakkında Belediye reisi Dr. B. Behçet | Uz'un izahatını dinlemiş ve Kültür- İ park ve fuar işlerindeki çalışmaların- dan dolayı kendisini tebrik ve takdir etmiştir. Müteakiben Karşıyakadaki tersane- Yi gezen İktisad Vekili, icabında bü- yük vapurları da tamir için hazırla- nan tesisatı gözden geçirmiştir. İktisad Vekilinin muhabiri- mize beyanatı * İ İktismet Vekili B. Şakir Kesebir Ma- nisaya gitmeden evvel beni İzmir palasta kabul ederek muhtelif iktisa- di meseleler hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — Tatil günlerinden istifade ede- bildiğiniz gibi, pazar akşamı İzmire geldim, İki gündenberi de İzmiri tani- mağa ve buaraya aid işleri tedkike de- vam ediyorum. Tedkikatımdan ve gör- düklerimden memnunum. Ege bölgesinin yer yer refahına ve inkişafına delâlet eden eserler artmak- tadır. Bölge ekonomisinde bellibaşlı bir mesele mevcud değlidir. Vasati ka- zanç bütün Türkiye için erişilmesini temenni ettiğimiz hadlere yaklaşmak- tadır. Kemalizm prensiplerinin bu böl- gede tatbikine itina edilmiştir. Değer- Hi şahsiyeti bütün İzmirin ve Egenin mak için bunlardan melhuzatta bulunma- icabında, İktisad vekâleti tara- fından şirketin munmoltı teftiş ettirilerek bu müracaatın haklı olup olmadığını tesbit etimek gibi sigortalıların emniyetini alâka- dar eden bir diğer tedbiri de lâyihanın 4 üncü madilesine koymuş bulunmaktayız. Nihayet, 5 inel maddede riyazi ihtiyatlar Üzerinde sigortalılar lehine bir imtiyaz te- sis edilmiştir. Hayat sigortalarında riyazi ihtiyatların maruz ehemmiyeti dolayısiyle, lâyihada, bu branşta sigorta porlföyünde devir mua» melesi daha sıkı bir inzibat altına lin- makta ve bu nevi devir munmelelerine an- cak portföyün tazammun ettiği taahhüda- ta tekabül eden teminatın maddi karşıık- larını da aynen devri şartiyle müsaade edile mektedir, ebiadde 9» tasavvur olunamaz. Bu itibarla, ecnebi sigorta müesseseleri- pin Türkiyede ki portföylerine tekabül eden riyazi ihtiyatları memleketimizde bu- Yundurmalarını ve bunları milli girketierin tabi oldukları şartlar dahilinde nemalan- dırmalarını âmir bir hükme lâyihada yer verilmiştir. 3 üncü maddenin birinci fık- Fasında, 1149 numaralı kanunun bu kanun le değiştirilen : i ,Pek yakından tanıdığı Celâl Bayar hü- kümetinin de bu hususta ayni dikkat —.. göstereceğinde şüphe yok- Ur.» Pamuk Kurumu — Üç milyon lira sermayeli bir Pa- «— Bu mühim teşekkül daha ziya- ds Adana bölgesi için faydalar temin edecektir. Adanada bir pamuk stoku tesisini faydali görüyorum. Mit bankaları bir araya getirerek üç mil- yon lira sermayeli bir teşekkül vücu- de getirmek, bunu nâzım bir kuvvet halinde piyasaya müdahale ettirmek Kararındayız. Bu teşekkül bütün mem- Jekette faaliyette bulunacaktır. Gele- cek sene kampanyasına kadar teşek- kül ederek faaliyete hazırlanmış ola- caktır. Egede iktisadi tedkikler 16 Şubat 1938 Standardize edilecek — Portakula aid olan esaslar hazır- lanmıştır. Hububat ve portakal kon- trol nizamnameleri tanzim edilmiştir. Bu sene içinde tatbikata başlanacak- tır. Yaş meyva ihracati — Yaş meyva ve bilhassa yaş üzüm ihracatını arttırmak için ne gibi ted- birler alınıyor? — Yaş meyva ihracatının arttarılma- sı meselesi üzerinde çalışıyoruz. Fr *9- rifik tesisatı olan nakil vasıtalarının temini ile meşgul oluyoruz. Deniz Banlf * bugünlerde 3-5 yüz ton hacminde fri- teşkilât sayesinde istikrara mazhar edeceğimizi umuyorum. Hayatı ucuzlatmak — Mil fabrikalarımızın mamulât ve masnuatını ucuzlatmak için ne gi- bi tedbirler düşünülüyor? — Hayat pahalılığı ile mücadele en mühim işlerimizden biridir. Bu hu- sustaki faaliyetimizi arttırabilmek için dünyaca tanınmış bazı ecnebi müte- hassısları davet ettik. Yakında bunlar- dan biri memleketimize gelecek ve tek» nik metodların hazırlanmasında alâ- kadar dairelerimizin çalışmalarına iş- tirak edecektir. Bu hazırlıklar yapıldıktan sonradır ki, mücadeleyi usulleştirmek suretile peyderpey tatbikata başlamış olaca- öz. İzmir fuarına ecnebi devlet- lerin iştiraki — İzmir fuarına fazla ecnebi derle- tin iştirakini temin için düşünülen tedbirler var mıdır? — İzmir fuarı esasen beynelmilel bir karakter kazanmıştır. Komşu mem- leketlerin iştirakinin geçen seneden daha geniş olacağını umuyoruz Nitekim biz de komşu memleketlerde açılan bazı fuarlara iştiraki genişlet mek tasavvurundayız. İzmir fuarı için yeni bütçede ayrılabilecek tahsisatı mümkün olduğu kadar arttırmak ar- zusundayız. Avusturya, B. Hitlerin bütüntaleplerini kabul etti miş, ve bunun kabulü için vatani his- ederek tavassut ve müdahalede bulunma” vah almamıştır.