22 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 22 Şubat 1988 Ee Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Bari radyosu İngiltere aleyhinde neşriyatı kesti Ingiltere Italyan anlaşmasına göre Ispanyadakl gönüllülerin yüzde 6ö i âzami 3 ayda geri çekilecek Londra 22 (Akşam) — Romadan bildirildiğine göre İtalya hükümeti, lecektir. Ecnebi gönüllüler geri çe- kildikten sonra iki tarafın muharip hakkı tanınacaktır. B. Eden İtalyanın İngiltere tara- fından ileri sürülen bu sureti tesviye- yi prensib itibarile kabul etmesini Amerika tepeden tırnağa kadar silâhlanacak B. Hitlerin nutku Amerikada iyi karşılanmadı Vaşington 21 (A.A.) — B. Hitlerin söylemiş olduğu nutkun Amerika Re- #sieümhurunun silâhlanma progra- mını kolaylaştıracağı beyan edilmek- tedir. Washington - Herald, B. Hitlerin harpcuyare beyanalına Amerikanın vereceği cevabın dişten tırmağa kadar silâhlanmak olacağını yazdıktan son- ra şunleri lâve ediyor: « Hitlerin Japonlar tarafından Çinin istilâ edilmesini tasvib etmesi Uzak Şarktakl menfaatlerimiz için aşikâr bir tehdittir.» Yaşingtom 21 — Bura mahafiline göre Hitler nisbeten sakin söz söyle- miştir. Fakat Alman ordusundaki değişiklikle Avusturya buhranı hak- kında izahat vermemiştir. İtalya ve bilhassa Japonya ile Almanya arâsin- da tüm anlaşma olduğu hissedilmek- tedir. B. Hitlerin demokrasiye hücumu fena bir tesir bırakmıştır. B. Hitlerin nasyonal sosyalist me- todlarına istinad eden bir siyaset tar kib edeceği hakkındaki sözleri #mua- hedeleri ve hukuku düveli nazarı dik- | kate almıyacağı suretinde telâkki edi- liyor. Almanya'nın, İspanya'nın bolşevik- leştirilmesini kabul etmiyeceği sure- tindeki beyanat, Avusturya mesele- sinde gösterdiği mutavaata mukabil) B. Mussolini'ye İspanya'yı bırakmak için yapılan bir vaid gibi telâkki olür- maktadır. Nutkun en fena karşılanan fıkrası, B. Hitler'in Almanya'nın” otarşik in- firadını muhafaza etmek ârzusunda olduğunu beyan ile iktisadi sahada beynelmilel her türlü mesai plânmı reddeden fıkrasıdır. Bü İse, cihanda iktisadi liberalizmin teessüsüne çalı- şan - Amerika dış bakanı B. Cordell Hull siyasetinin zıddıdır. 'B. Eden'in istifasının Uzak Şarkta nazi dinamizmine mâni olmak husu- sundaki' İngiliz azminin kırılmasının bir deli olmasından korkulmakta- dır, Macarlar silâhlanma hakkını istiyorlar Macar meclisi İ harbiye encümeni i bugün toplanıyor Budapeşte 22 — Macar gazeteleri bir müddettenberi, Macaristanın si- Yahlanma hakkınm iadesi lehinde şiddetli neşriyatta bulunuyorlar. Ma- car meclisi harbiye encümeninin bu- gün içlimaa davet edilmesi Macariş- tanın bu talebi ile alâkadar görülü- yor. Avusturya istiklali B. Hitlerin bundan bah- setmemesi Pariste dikka- te şayan görüldü Paris 21 — B. Hiller, Avusturyanm Nazilere yaptığı müsaadekârlıklara, mukabil bu hükümete gösterilecek tavizler hakkında birşey söylememiş- tir. Avusturya istiklâlini kale alma- muş, Avusturya meselesinden sırf bir Alman meselesi gibi bahsetmiştir. Almanyanın komşu Alman akalli- yetlerini himaye edeceği hakkındaki Sözler, doğrudan doğruya Çekoslavak- ya hakkındadır. B. Hitlerin İngiltereye karşı infiali, ağlebi ihtimal 4 Şubat akabinde İtal- ya ile anlaşmağa ve bu (suretle Berlin - Roma mihverini sarsmağa Alman kadınlarının mecburi hizmetleri Dört senelik plânın tahakkuku için kadınlar da bir sene çalışacaklar Berlin 22 — Mareşal Goering dört senelik plânın tahakkuku için Alman kadınlarının bir sene müddetle hiz- met etmeleri hakkındaki emirname- yi bugün Deşrelimiyilie 311107: Avusturyada nazi nümayişleri Hükümet dört hafta müddetle nümayişleri yasak etti Viyana 22 — Avusturyanın bir çok şehirlerinde naziler nümayişler yap- mışlardır. Hükümet dört hafta müd- detle her nevi nümayişleri yasak et- miştir. ere Yunanistan Filistin takımını yendi Alina (AA.) — Dünya futbol şam- piyon'uk müsabakalarına tasfiye ma- çında Yunanistam Filistin takımını 2-1 yenmiştir. Yunan - Macar karşı. Jaşması 25 martta nie yapı- Jacaktır. GÜNÜN HADİSELERİ B. Şükrü Kayanın nutku ve Halkevleri Dahiliye Vekili ve Parti genel sekrete- ri B. Şükrü Kaya, 42 yeni Halkevinin şılması münasebetile çok enterasan iza bat verdi ve Vekilin kıymetli sörleri ga- zetemizin dünkü nüshasina geçti, Doğrusu iftihar edecek rakamlar: Ders- lerin, Konferansların, temsilerin Konserle- Yin, biriktirilen kitapların, açılan sergilerin, köylerde yapılan tedkiklerin © ve bütün bunlardan istifade eden yurttaşların sa- yıs, yl geçtikçe mütemadiyen artıyor. Halk evlerinden istifade edenlerimizin sa- yısı artık milyon rakka e ölçülmek- tedir. İktisadi istatiatiklerimizin müsbet neti- Geler vermesi nasıl memnuniyete şayansa, bu manevi neticeler ondan da asla sevi- milecek iyi âlümetlerdir. Halkevleri, mek- teb dışında bir mektebtir: İnsanı hazırlı- yer! İstanbul gibi büyük şehirlerin muayyen merkezlerinde bu evlerin feyizinden isti- fade edilmektedir. Lâkin bu gibi yerlerin her karanlık burağı henüz Halkevlerinden istifade edememektedir. Bu müesseselerin takdire şayan veririleri bilhassa küçük kasahalarımızda şaşılacak bir parlakhıkia bissolunmaktadır. Öyle kazalarımıza te- sadüf ettim ki; Halkevleri kahveleri mağ- 1hb etiniş, halkayeni birruh vermiş, genç- leri tam manasile idealist etmiş, hülâsa manevi hayatın rejimine lâyik bir mih- veri haline gelmiştir. Ekter müesseselerin sıddnu (olarak, Halkevleri, «ortadan basita ve mürekkebe» yan! «kasabadan köye ve şehire o doğrüs bir irkişaf gösteriyor: İleride bütün köy- leri nufuzu altına çilmasını ve bütün ge- Birlerin bugün eksik olan medeni - ma- Devi hizmet İşlerini tamamen derubde etmesini bekliyoruz: Hağırperver Dilesse- Böler, içtima! yardımların bir çok sksa- mı ve mekteb dışı öğretimleri hep bura- da temerküz etmelidir; edecektir de. Bugünkü günde bütün Türkiyede 209 Halkevi var. İleride şehirlerin her mahal- desinde böyle bir ev olmasını ve her fer- mesini, ettirmesin! dilerir. Gidilen yol da; ledefe elbet ulaşılacak- Malürkün teşekkürleri İstanbul 21 (A.A.) — Riyaseticüm- hur Umumi kâtipliğinden: Haikevlerinin yıklönümü münase- betile halen mevcut olan ve yeni açılan Halkevlerinden, Atatürke, va- | tandaşların samimi ve yüksek hisle- | rini ve kültür çalışmalarındaki şuur- Ju azmini bildiren telgraflar gel | mektedir. Bundan (çok duygulanan | Atatürk, teşekkürlerinin ve başarı dileklerinin — iletilmesine (o Anadolu ajansını memur memur etmişlerdir. Ankarada rada İtalyan gravür sergisi açıldı Maarif vekili ve İtalyan sefiri birer nutuk verdiler Ankara 21 (Telefonla) Bugün sergi evinde bir «İtalyan gravür> ser- gisi açılmıştır. Tanınmış 54 italyan sanatkârının seçilmiş eserlerinin teşhir edilmekte olduğu bu serginin açılış merasimin- de Maarif Vekili Saffet Arıkan ile Da- hiliye Vekili. Parti gene! sekreteri B. Şükrü Kaya, Adliye Vekili B. Şükrü Saraç, Hariciye Vekâleti genel sekre- teri B. Numan Menemencioğlu ile şehrimizde bulunan büyük ve orta elçilikler ileri gelenleri ve matbuat mümessilleri hazır bulunmuşlardır. İtalyan büyük elçisi B. Karlo Galli bu münasebetle söylediği bir nutuk- ta, serginin tertibindeki maksadı izah ederek açılması hususunda Cümhüri- yet hükümetinden gördüğü müzahe- rTete yapılmakta olan merasime işti- Tak-etmek suretiyle gösterdikleri alâ- kadan dolayı Vekiilerle, kordiploma- tiğe ve diğer davetlilere teşekkür ey- lemiştir. Maarif Vekili B. Saffet Arıkan ver- diği cevabta, değerli italyan sanatkâr- larının: eserlerini toplamakla olan böyle bir (serginin: açılışına “iş- tirak etmekten dolayı duyduğu mem- nuniyeti ve Cümhuriyet hükümetinin sergiye karşı olan yakın alâkasını ifa- de eylemiştir. Nutukları müteakib italyan büyük elçisinin ricası üzerine Marif Vekili B, Salfet Arıkan kordelaları kesmek suretiyle serginin açılışını yapmıştır, Hazır bulunanların büyük bir alâ- Bı GARİ ka ile gezdikleri bu sergide değerli italyan sanatkârlarının İtalyan şe- hirleriyle âbidelerini ve tebii güzellik- derini kedi. 180 Paya eser iy bi edilmektedir. Konsey toplantısına Rumen hariciye müsteşarı geliyor Pehlivanımız Avrupadan sırtı yere gelmeden döneceğini söylüyor Tekirdağlı, dün Pariste yapılan güreşte Bulgar Bankofu 11 dakikada yendi Paris 21 ( Hususi ) — Türkiye | ağır sıklet profesyonel şampiyonu | Tekirdağlı Hüseyin pehlivan bugün çok kalabalık bir seyirci kitlesi önünde Mehmed Arif adını takınan Bulgar Bankof ile güreşti. Tekirdağiı 11 inci dakikada rakibinin sırtını ye- Te gelirmeğe muvaffak olmuş ve çok | Alkışınmaştır. i Tekirdağlının hâkimiyeti (o karşı- | sında, . Bulgar (pehlivanı müte- | madiyen yumruk ve tekme savuru- | yordu. Hakem bu vaziyet karşısında ihtarda bulunmuştur, bilhassa kay- Ğetmek isterimki Tekirdağlı bu kar- şılaşma esnasında hiç alta düşme- Eiki Tekirdağlı vize müsaadesi gelirse meşhur ingiliz pehlivanlarile karşi- laşmak üzerebir kaç güne kadar Londraya gidecektir. Londradan Pa- rise dönülecek ve Pariste Fransiz pehlivanlarile güreşecektir. Güreşten sonra kendisi ile görüş- tüğüm Tekirdağlı, sırtı yere gelme- den Avrupadan Türkiyeye düneceği- ni söyledi ve: — Avrupa şampiyonu olacağım. buna imanım vardır. dedi. Fransız gazetelerine göre İrigiltere İtalya ile anlaşamıyacak Fransız gazeteleri Edenin istifasını büyük teessürle karşıladılar Paris 21 — Oeuvre gazetesi diyor ki: İngillere, bizimle beraber kati su- retie harekete kalkacağı yerde, bir adım geriye atmaktadır. Biz, bunun nihayet bir adım olduğunu ve İngil- terenin yeniden yanımıza geleceğini ümit etmek istiyoruz. İtalya, o dere- | ce fazla ve büyük isteklerde bulunü- | cak ve Roma - Berlin mihveri o derece | sağlam teceli edecektir! ki, B. Cham- | berlain ile nazırlarının yapacakları Fakat, her ne olursa olsun, B. Eden'in istifası bir dünya hadisesidir. Bu, İngiliz Muhafakârlarının omuz- larında tarihin en büyük mesuliyet- lerinden biri olarak daimi; surette kalacaktır. B. Eden'in istifasından Bahseden «Figaro» gazelesi diyor ki: Diploma- tik mekanizmada değişiklikler yapıl- mak için bundan fena bir zaman se- çilemezdi. Zavallı demokrasiler. De- | mokrasinin en büyük düşmanları onlara hücum edenler deği, bilâkis onları idare eyleyenlerdir. Bugünkü İngiliz buhranı, tapkı, Rouvier'nin Delcasse'yi vaktile bir günlük ümitle | Çekoslovakyada endişe feda ettiği 1905 bubr: a benze mektedir. Ellisini geçmiş İngilizler, o zaman yedinci Lâva bu Fransız dahil! siyası hakkında söylediği sözler hükmü hatırlarlar, Echo de Paris diyor ki: Böyle bir zamanda B. Eden'in gözden düşmesi, hariçte. Delcasse buhranının: 1905 ie yaptığı tesirlere müşabih tesirler ya» Pacağı muhakkaktır. Totaliterler, İn- giliz kuvvetinin bu sarsılmasını ken- dileri lehine bir muvaffakiyet olarak kaydedebilirler.. Biz körkarıZ'ki, “B; Chamberlain'in tahmini hülâflına öla- rak, bu devletler daha fazla uzlaşıcı bir zihniyetle hareket “etmi dir. ler- Herşey gösteriyor ki, Londra ka- binesi, Beriin ve Roma ile bir kere daha müzakere ve uzlaşmaya teşeb- büs edecek ve Avusturyaya karşı ya- pılan hareketlere rağmen Lord Hali- fex'ın ziyaretlerini bir kere daha tekrar ettirecektir. Yalnız, garp de- mokrasi devletleri,. bundan hiç bir istifade kaydetmiyeceklerdir. Teruel düşüyor B. Hitlerin nutku i için Frankocular ılar şehrin kenar radyoda söylenen sözler (mahallelerini ele geçirdiler Prüğ 21 (AA) — Radyo merkezleri B. Hitlerin Almanca mutkunun bir tercümesini neşrelmişlerdir. Nutkun Çekçe neşri, bir mukad- dime ile yapılmıştır. Bu mukaddime de Çekoslovakları 20 senelik istiklâl lerinden vahim saatler yaşamış ol- dilmişti. Bu mukaddime şöyle biti- «Vehamet kesbeden siyasi ihtilâflar karşısında vaziyetimizin müşkül oldu- ğunu biliyoruz. Fakat ecdadımızın kendilerini on iki asır müdafaa etmiş olduklarını unutmuyoruz, soğuk kan- hlığımızı muhafaza edelim. yeise ka- pılmıyalım, ve şeflerimize tam bir iti- mad gösterelim.» Balkan antantı Bükreş 21 (A.A) — Yeni kanunu esasinin vücude getirilmesi bususun« da çok fazla meşgul bulunması sebe- bile, hâlen Hariciye nezaretini tedvire memur devlet nazırı B. Tataresko, Bajl- kan antantı konferansında hazır bu- Iunmak üzere Ankaraya gidemiyecek- tir. Kendisine bu işte vekilet edecek Las Palmas 21 (AA) — Radyotle neşrolunan bir haberde Frankist kuv- vetlerin dün sabah Tervel'in varöşları- nı İşgal etmiş oldukları bildirilmekte- Calamocha 21 (A.A.) — Havas ajan- sı muhabirinden: “Tervel şehrinin Frankistler târd- fından tamamen işgali artık bir saat meselesi halini almıştır. Frankistler dün sabah şehri ihata etmişler ve hat- tü dün öğleden sonra şark ve cenubü şarki istikametinde yeniden ilerlemiş- Terâir, Frankistler, Teruel - Valence yolu boyunea hayli ilerlemişlerdir. Hatay intihabatı Cenevre toplantısı 7 Marta tehir edidli Ankara 21 (Telefonla) — Milet ler Cemiyeti tarafından Hatay inti hâbat nizamnamesinde lüzumlu gü” rülecek tadilleri yapmağa memur edi- Jen komisyonun 23 şubatta Cenevre- de akdedeceği içtima tarafımızdan vaki taleb üzerine 7 marta tehir eğil- miştir. Bu içtimada hükümetimizi temsil edecek olan Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu mar tan ilk günlerine doğru Cenevreye gir ©