22 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

li 4 erd va ml nd AKŞAMDAN AKSAMA Mekteplerde ahlâk ve müaşeret telkinleri Bir li meli aldım. diyor ki: «Ben, çok titiz bir eşki zaman kadını- yım. Sakın bu tabiçimden ürkmeyiniz Çünkü eskinin de iyi şeyleri elbetle mer- cattur. «Bir kız mektebinin çocuklarını yolda giderken seyrettim, saçları, salkımsaçak, kasketlerinden dışarı uğramış; icap elti- Ki tarıda belki haftalardır taranmamış..» «Halbuki ben garbin bazı memleketle- Oralarda diğini gördüm, Sıkı sıkı taranmış, fırça” lanmış, örülmüş, yahut kesilip biçime ks- nulmuş olan renk renk saçlı başlar im» sana zerk verir «Eski zamanda da bu böyledi. Garple de böyle... Bizse, icap ettiği şekilde ço- cuklarımıza İtina etmiyoruz. Onları kıy- rak Bu ihmalimiz, sonra- dan bülün hayatlarma tesir edecektir» M. Toksöz isimli bir kariim de şun- ları yazıyor: «Kızıltopraktan 16,29 de hareket eden trenin ikinci mevkiine bindim. Pendik istikametine gidiyorduk. Bulunduğum va- gonda 15 - 20 kadar da orta mektep ve lise talebesi vardı. Öyle yüksek sesle ko- nuşuyorlardı ki, gözetemi okuyamıyarak cebime koydum ve bilmecburiye mükâle- imelerini dinlemeğe başladım.» Karlim, muhavereleri uzun uzadı ya naklediyor. Fakat şayed buraya birkaç cümlesini dercedersem - realizm- ğin aleyhimde açacağı neşriyat dava- sında, ömrümde ilk defa olarak ve bu sefer adamakıllı, mahküm olurum! Bay M. Toksöz devam etliyor. '.. «Kahkahalar, çirkin Gikalaşmalar, itiş- meler, kakışmalar, etraflaki yolculardan da (lâhavlen, (Allah ıslah etsin), (yam zık, çok yazık!) ve saire murıldanmaları» Ba üşüştüler, bu arbede sürdü. Çirkin işareller yaparak, en kaba küfürleri savurarak ve adamcağızın eli- ni ısırıp kanatarak indiler, Asıl garibime giden kondüktörün bu vartayı atlattık” tan sonra sinirlenmemesi, kanını vazifesine büyük bir soğukkanlılıkla | vam etmesiydi, Kendisile konuşmak is- | tedim. Bir sigara verdim; (Vazife esna- sında yasaktır, müsandenizle sonra İçe- rim!) deyip teşekkürle ald Deminki : CTalebenin Vesaireyi ihtiva ediyor. Projenin 938 senesi içinde tatbik edilecek ilk kısmı, proje kabul edilin- <e hemen tatbik mevkiine konacaktır. Pireden 28 parça mavna geliyor Liman ihtylacını karşılamak üzere Pire llmanından kiralanan 28 parça- dan ibaret olan mavnalar Imanımıza Et satışı Her ay etin fiati ilân edilecek Et komisyonu evvelce hazırladığı kontrol talimafnamesinden başka, ucuzluğun tatbik şekli (hakında ayrıca bir talimatname, daha hazır- ıyacaktır. Bu tallmatnams de kon- trol talimatnamesi gibi Şehir Mecli- sine verilecektir. Talimatname, et komisyonunun Çarşamba günü toplantısında kati şeklini alacaktır. Komisyon, etin nevine ve cinsine göre âzami birer fi- at koyacaktır. Her cins etin esas itibarile beş Si- nıfa ayrılması lâzım geldiği halde ko- misyon tatbikatta müşkülâtı gözönü- ne almış ve her nevi eti üçe ayırarak bunlara ayrı ayrı flatler takdir et- meği muvafık görmüştür, Bu suretle meselâ dağlıcın üç nevi de ayrı ayrı fiatlerle satılacaktır. Fakat bu fiat ler, şehrin her tarafında müsavi olar caktır. Her kasap her hayvan gövde- sinin üzerinde hayvanın cinsi ve neyi ile beraber satış flatini de bir eti- ketle ilin etmeğe mecbur olacaktır. Verilen cezaye rağmen komisyonun koyduğu fiatlere riayet etmiyen kasap ikinci defa daha ağır bir ceza göre cek, üçneüsünde dükkân kapalılar caktır. Bundan başka etin parçalanma dan teşhiri mecburiyeti de konula- caktır. Komisyon, piyasaya göre var ziyeti tesbit edecek ve ayda bir defa olmak üzere flatleri ilân edecekür. Komisyon, yeni flatleri 28 Şubattan evvel ilân edecektir. Yenicami kemeri Müzeler idaresi tarafından bir rapor hazırlandı Yenicami kemerinin tarihi vaziyeti hakkında müzeler idaresi tarafından bir rapor hazırlanmıştır. Bu rapora göre kemerin tarihi vaziyeti, mimari tanzim edileceklerdir. Üniversite rektörü geliyor Londra hukuku düvel kongresin- de hazır bulunmak üzere bundan bir müddet evvel İngiltereye giden Üniversite Rektörü B. Cemil Bilsel, buğün şehrimize avdet edecektir, Pazar günü çalışan bir fabri- kanın sahibi yakalandı tamtakaşın» kömürden çıkan güzle zehirlenmiş ve hehe li mi Hâdiseden haberdar edilen, zabıta, cesedi muhafaza altına almış, Üskü- dar müddeumumiliğini de malümat- tar etmiştir. İsveçle takas muameleleri İsveçle aramızda yapılan ticaret an- laşmasından evvel, yapılan takas mua» melelerinin eski anlaşma esaslarına göre yürütülmesi her iki taraf hü- kümetlerince kararlaştırılmış ve bu Ebe azlığı, çocuklara ihtimâmsızlık Şu mektubu aldık: Gazetenizin 4/2//938 tarih nüshasında Havzanın ebesizlik s- kıntısı çektiğinden şikâyet olunu- yor. Ebeler, kendi hududları dahi- linde tabii şekilde doğan çocuk- lara havale olunur: Her tarajta olduğu gibi bu kazada da böyle göyn tabii doğumlara tesadüf edilir. Geçenlerde maattcessif böyle bir hâdise oldu ve Samsu- na gönderilen bir hâmile, yüzde yüz muhakkak bir ölümden muci- ze kabilinden kurtarılamıyarak öldü. Vaziyet bundan ibarettir, Havza Hükümet tabibi (İmza okunamamıştır) ... Geçenlerde yazdığımız bir şikâ- yet üzerine yukarıki mektubu al dık. Hükümet tabibi resmi bir şahsiyettir. Onun için sözlüne ina- nırız: Demek Havzada, hiç ebe noksanı yokmuş, doğum vaziyeti normalmış, Fakat itiraf etmek 1â- zımdır ki, birçok diğer kazaları- muzda bu husuşta pek çok yapı- lacak işler, telâfi olunacak nok sanlar vardır. Ebeler, doğum ev- Teri, müşkül vaziyetlerde kaza- gedeyi büyük hastaneli merkezle- re kolayca nakletmek üzere sıh- hitmdad tertibatı, memleketi. mizde muazzam bir şebeke halin- de, ağ gibi örülmelidir. Bugünkü günde, nüfusu çok olan, çoğalan memleketler öteki- ler üzerine tefevvuk ediyor. İşte Fransanın endişesi, işte Japonya- zın, Almanyanın, İtalyanın, Rus- yanın geçen asırlardan beri artıp duran nüfuzu! Bizde de Türk anaları nurtopu gibi çocuklar doğuruyorlar. Çok şükür, neslimiz kısırlaşmamıştır. İstikbalimizi bu doğurma kabili. yetimize medyunuz. Fakat doğan çocukları gereği gibi muhafaza edemediğimiz de muhakkaktır. Bizde çocuk vefiyyatının pek AKŞAM: Sahte memur Birçok evlerden makbuzla tahsilât yapmış Emniyet direk- törlüğü (ikinci şubesi üçüncü kısım memurla- mi bir senedenbe- ri aranmakta o» lan yaman biç dolandırıcıyı yar *kalamışlardır. İhsan İsmini taşıyan bü # dam, oldukça ki- bar giyinmekte ve koltuğu al- tanda bir çanta İlesemt sem dolaş- maktadır. Bilhassa Boğazın Anadolu yakasın- da cevelân eden bu adam, gözüne kes- tirdiği kapıyı çalarak kendisinin ma- iye bina vergi memuru olduğunu söy- lemekte ve makbuz keserek para tah- silâtı yapmaktadır. Şehrin muhtelif semtlerinde ayni şekilde dolandırıcı- lıklar yapıldığı hakkında Emniyet mü- dürlüğüne vuku bulan müracaatlar üzerine tahkikat ve takibata girişilmiş ve nihyet bir senedenberi bu işleri yap- makta olan İhsan adındaki bu adam Eminönü meydanı Istimlâkin tehir edilemiyeceği bildirildi edilinceye kadar istimlâkin tehir e âilmesini rica etmişlerdir. Bu müracaat vilâyet tarafından tedkik edilmiştir; Yenicam?nin önünün. açılması için Eminönü ve civarında birer münasih yer bulmaları lâzım geldiğini bildirmiştir. Belediye, 1 Ni- sandan itibaren behemehal açılacak kısımları yıkmafa ( başlıyacağından yıkılacak binaları numara ile sırala” mıştır. İlk önce kemere bitişik olan dükânlar fle bu kısmın köprüye ba- kan kısmındaki ada ( ki burada iki tayyare bayii ile bir eczane vardır) yıktırdacaktır. Bundan sonra mey- danın Balıkpazarı ağzına bitişik olan ve gene camiyi köprü tarafından kap- uyan ada, kaldırılacaktır. Buiki ada kaldırıldıktan sonra Eminönü hanının bulunduğu ada (bu adada postahane, Hilâllahmer şubesi, Hatay Erginlik cemiyeti var. dır) ve en sonra da Valde kıraatha- nesinin bulunduğu ada kaldırlar caktır. Otobüs işi Müfettişler yeni fezlekeyi hazırlamağa başladılar Otobüs işleri etrafındaki şikâyet ve neşriyat üzerine Dahiliye vekâleti tef- tiş heyeti reisi B. Tevfik Talâtın rels- Jiği altında çalışan mülkiye mütfettiş-