24 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

b Sahife 2 Barselon şehri 2 defa bombardıman edildi Teruel tamamen harap oldu. Frankocular 2600 esir aldılar Barselon 24 — Frankonun hava ve deniz kuvvetleri Barselonu iki defa bombardıman ettiler. Mühim hasar vardir. Ölenler ve yaralananlar çok- tur. Hükümet tayyareleri Frankonun gemilerine bomba atmışlardır. Almi- Tante Çervera kruvazörüne bir bomba #aabet etmiştir. Teruel harab oldu Saragoza 23 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Freamkist kıtaları, Te- ruele dün sabah saat 8 de girmişler- dir. Şehirde şiddetli sokak muharebe- leri olmuştur. Bu muharebeler ancak bir saat devam etmiştir. Saat ona doğ- Tu şehirde intizam teessüs etmiş bulu- nuyordu. Şehirde 2000 hükümet milisi esir edilmiştir. Milislerin saklanmış olup olmadıkları anlaşılmak üzere bü tün mahzenler ihtimamia aranılmak- tadır. Iş bankasının Londra şubesi Ankara 23 (Telefonla) — Londrada açılarak olan İş bankası şubesinin açılma tarihi mart ayında toplanacak heyeti umumiye Içtimandan sonra belli olacaktır. Diğer taraftan Londra şubesinin kadroları hazırlanmaktadır. Söylen- diğine göre, bu şubenin birinci mü- dürlüğüne Osmanlı bankası müdürle- rinden B. Rich, ikinci müdürlüğüne do Merkez bankasından B. Cabir ta- yin edileceklerdir, Ankarada bir adam dostunu yaralıyarak öldürdü Ankara 23 (Telefonla) — Bugün burada Bendderesinde umumhanede bir cinayet işlendi. Kuyumcu Gazi adında bir adam dostu Mihribanı bi- çakla muhtelif yerlerinden yaralıya- yak öldürdü, Gazi de, Mihribanla mü- cadele ederken muhtelif yerlerinden ağır surette yaralandığı için hastan- ye kaldırılmıştır. Tahkikat yapılıyor. Hapishane boşaltılıyor Bu sabah 25 mahpus Bursaya gönderildi Hapishanenin £ boşaltılmasına bu- gün başlanmıştır. Bu sabah mahküm» lardan ilk parti olarak 25 kişi Bursa hapishanesine gönderilmiştir. Diğer mahpuslar da başka hapishanelere gönderilecekler ve bir kaç güne kadar hapishane tamamen boşaltılacaktır. Bundan sonra eski binanın yıktınl- masına başlanacaktır, Atatürkle Litvanya Reisicum- huru arasında telgraflar Ankara 23 — Litvanyanın milli bay- ramı münasebetile, © Relsicümhur K. Atatürk ile Litvanya Relsleümhuru B. Smetona arasında samimi telgraf- lar teati olunmuştur. Maliye Vekili dün Başvekil ile yeni sene bütçesini görüştü Ankara 23 (Telefonla) — Maliye Vekili B. Fuad Ağralı bugün öğleden sonra Başvekil B. Celâl Bayarı ziyaret etmiştir. Bu arada yeni sene bütçesi- nin görüşüldüğü tahmin ediliyor. B. Grandi Romaya gidiyor Londra 24 (A.A) — Londradaki İtalyan mabafilinden bildirildiğine göre, B. Grandi, büyük faşizm konse- Yi içtimsında hazır bulunmak üzere hafta sonunda Romaya gidecek ve Içtimaların nihayete ermesi üzerine hemen Londraya dönecektir. Şehir, tahrib edlimşitir. General Var lera, şehire saat 13 de girmiştir. Düş- man, Cuenca istikametinde kaçmak- ta ve frankistlerin tayyareleri tara- fından taciz edilmektedir. Salamanca 23 (AA) — Frankist kuvvetler, 3,000 esir almış - oldukları 'Teruelin zaptından sonra şimdi bu şeh» rin beş kilometre cenubunda bulun- makta ve Valancia yolunu tehdid et- mektedirler. Almanya da gönüllüleri çekmeğe razı oluyor Londra 23 (A.A) — Öğrenildiğine göre Alman maslahatgüzarı B, Woer- man, İspanyadaki gönüllülerin çekil. mesi hakkında İngilterenin yaptığı tek- Mifleri Almanyanın kabul etmiş oldu- funu Hariciye nezaretine bildirmiş- tir. Bu teklifleri, İtalyanın kabul etti- ğini B. Grandi evvelki gün bildirmiş- “w Pancar ziraatini Şeker şirketi pancarı 40 paradan satın alacak Ankara 23 (Telefonla) — Pancar ziraati ile meşgul olanların bu ziraate verdikleri ehemmiyetin son zamanlar- da azaldığı görülmüş ve yapılan ted- 'kikat neticesinde pancarın Şeker şir- 'keti tarafından 25 paraya alınmasının buna sebebiyet verdiği anlaşılmıştır. Öğrendiğime göre, zürraı pancar ekmeğe teşvik maksadile fiatin 25 pa- | radan 40 paraya çıkarılacaktır. İspanya bizden bizim İspan- yadan istediğimiz para meselesi Ankara 23 (Telefonla) — Tüccar larımızın İspanyadaki alacaklarının tasfiyesi için teşkil edilen komisyon önümüzdeki hafta içinde tekrar top- lanacaktır. İspanyanın bizdeki bloke parası 400 bin lirayı bulmaktadır. Bu- na mukabil tüccarlarımızın da İs- panyadan istedikleri 150bin lirayı geçmektedir. B. Goering Alman nazırı Varşovaya vasıl oldu Varşova 23 (A.A) — B. Geering, bu sabah saat 90'da Varşova'ya vasıl olmuştur. Kendisine Polonya Berlin sefiri B. Lipski ile iki Alman müsteşarı refakat etmekte idi. 'B. Goering, Başvekil B. Stladkouski ie Hariciye nazırı B. Beck'i ziyaret etmiş ve Alman sefarethanesinde şe- refine verilmiş olan ziyafette hazır | bulunmuştur. B. Goering, öğleden sonra, mareşal | Ridz Smigiy'yi ziyaret etmiştir. | 'B. Goering, bu akşam Hariciye na» | zırı B, Betk tarafından şerefine veri- | lecek olan ziyafette hazı” bulunacak» | tır, . l Alman nazırı, bu akşam sast 22 de trenle Bialowieza'ya gidecek orada | Relsiewümhur B. Moscleki tarafın. | dan tarafından kabul olunacak ve | iki gün devam edecek olan av parti. | lerine iştirak edecektir. Dün ani Dün akşam saat 21 deiünele Sil İ dankapıda Cambazhane caddesinde | 41 numaralı dükânda yangın çıkmış» | tır. Çuvaler Bayrama ald olan bu dük- kânda çuval doludur. Kapalı bulu- nan bu dükkânın kepenk aralıkların- dan duman çıktığı polisler tarafından görülmüş ve derhal itfaiyeye haber verilmiştir. İtfaiye, yangının genişle- mesine meydan vermemiş ve ateşi yalnız çuvallarn yanmasile baalırmış- tır. Yağının sebebi henüz anlaşılama- Yeni Meclis binasında Bandırma tarikile 14 saatte gidilebilecek IKaradenizde fırtına masının telefon teli de kopmuştur. Siyasi din beraberliği ve sürat asrı İnsanları birleştiren birçok âmiller vat: Maddi menfsât, ırk, milliyet, hars, dil, nane beraberlikleri. n tarihin sinesinden bir din guhur ediyor; bu beraberliklerden hiçbirile bağ- Janmamış olan İki camlayı o kucak ku- cağa atıyor. Ve artık camlalar o din'n Üüm- meti oluyorlar. Ne milliyet, ne ırk, ne dil farkları mevzuubahis ediliyor. Fakat sonra, yavaş yavaş, maddi men- #aat, ânane ve saire tezadları birer birer baş gösteriyor. Ümmet arasında nifak çi- kyor. Halitada bir ayrılma, durulme hü- Sule geliyor; su altta, zeytinri le ka” or. Şimdi de hesap edilmekte ve denilmek- tedir ki : — Almanya ile İtalya kaynaştılar, an- laştılar. Fakat bu haşir neşir oluşa Sebep Mart siyasi din beraberliğidir: Tolaliter dev- let oldukları için biribirlerini sempatik görüp faaliyetlerinde karşılıklı destek olu- yorar. Haddi zatı ise, bu devletlerin hiçbir maddi menfaat, irk, milliyet, di, anane bağları yoktur. Bilâkis, iyice düşünürse, bunlar biribirlerine 2d kuv- vetlerdir. Birinin büyümesi ötekine zarar- dır. Aralarındaki tezadlar, siyasi itikad beraberliğine rağmen er geç patlak vere- cetir. Bilhama Almanya'nın, Avusturya'yı benimsiyepek, Akdeniz'e yaklaşışından en mutazarnır olacak İtalya'nın müstakbel Mmenafiidir. Böyle diyorlar; fakat iddia doğru mu- dur? Tarihte baz: dinler, camialar arasında tezadları uzun asırlar örtülü tutmak mu- elzesini göstermiştir. Acaba ayni hal şir- di de vaki olacak mı? İtalya ile Almanya siyaset yolunda uzun zaman elele yürüye- bilecekler mi? Yoksa, asrımızın sürat asri oluşu yüzünden bu müvazene çabucak bo- zulaeâk mı? İşte mühim bir sual, P. Tanur dört salon bulunacak Bina için 350 metre murab- | balık yer ayrıldı ! Ankara 23 (Telefonla) — Büyük Mi | let Meclisi binasının plânı için açılan | müsabakanın neticesini bildirmiştim. Cümhurreisimiz, hükümetin. verdiği kararı tasvib etmiştir, lesinin arka tarafında- 350 bin metre murabbalık yer ayrılmıştır, Binada dört toplantı salonu Duluna- cakve bu salonlardan birisinde #za için 600, dinleyiciler için 1000 kişilik yer bulunacaktır. Bu salonda sefirler ve yüksek memurlarla gazeleciler için de yüzer kişilik localarla üç kısımdan mürekep bir de şeref locası bulüna- caktır. yi İkinci salon 300 âxza, 300 dinleyici alacaktır. Üçüncü ve dördüncü salon- ların beheri 200 kişilik olacaktır. Bun- larda loca bulunmıyacaktır. Istanbul - Izmir yolu kısalıyor İzmir (Akşam) — Deniz Bank ta- rafından Almanyada inşa ettirilmek- te olan Trak vapuru mart ayında tes- Um alınacak, İstanbul - Bandırma seferlerine başlıyacaktır. Buraya ge- len haberlere göre Trak vapuru sefer- lere başlayınca İzmir - Bandırma eks- presinin saatleri değiştirilecek ve İz- mir - İstanbul seferleri 14 saate indi- rilecektir, Bunun için Devlet Demiryolları ve Deniz Bank müşterek bir program hazrlıyacaklardir. O vakit Bandırma ekspresi İzmirden saat sekizde kal kacak, akşam 17 de Bandırmaya ve- racak ve Trak vapuru posta ile yolcu- Jarı alarak beş saatte İstanbula götü- recektir. Kar yağıyor hüküm sürüyor Dün lodos esen hava gece karâyele çevirmiş ve gece yarısından sonra kar yağmağa başlamıştır. Bu sabah her taraf kalın bir kar tabakasile örtülü idi. Hava soğumuş, termometre sifır- dan aşağı 3 dereceye kadar inmiştir. Karadenizde fırtına hüküm sürmek- tedir. Dün geceki fırtınadan bazı yerler- de teller kopmuştur, Sarıyer jandar- Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler GÜNÜN HADİSELERİ Edenin istifası etra- fında münakaşalar Bir Ingiliz gazetesi “ Mussoliniye tes Londra 23 (A.A) — B. Edenin isti- fası hakkmda mütalâalar serdeden Labour Press Service, bilhassa şöyle demektedir: Bâşvekil, büyük Britanyayı büyük bir zillete düçar etmi Alçakcasına Mussoliniye teslim olmak. Başvekltn. hareketi, İngiltere hükümetinin hari- Cİ siyasetine karşı amele fırkası tara- fından yapılmış olan ithamları muhik göstermektedir. Eden, kendisine karşı küfür üzeri- ne küfür savuran, İngiliz gemileri ba- tartmış olan ve yakın şarkta İngiltere aleyhinde musirrane bir propaganda mücadelesine girişmiş bulunan faşist diktatörün talebi üzerine feda edilmiş- ir. Frankonun gazeteleri memnun Saint-Sebastien 23 (A.A.) — Fran- kistlerin gazeteleri, B. Edenin istifası dolayısile memnuniyet izhar etmekte ve İtalya ile derhal müzakerata giriş- mek kararını vermiş olduğundan d0- Jayı B. Chamberlain'i tebrik etmek- tedir. Vos de Espana, şöyle yazıyor: «İtal- ya, muzaaf bir muvaffakiyet kazan- mıştır: Şarki Afrikadaki fütuhatı ta- nınacak ve İngiliz - İtalyan dostluğu | yeniden teessüs edecektir. Fazla ola- Tak İtalyanın muvaffakıyeti, bizim ik haklarımızın pek yakında, kabul, edileceği manasını tazammun eder, bu da bizim Barselona'ya karşı kazanmamız muhakkak olan zaferin gününü yaklaştıracaktır. Alman gazetelerinin mütalâaları Berlin 23 (A.A.) — Alman gazetele- “Başvekil alçakçasına lim oldu,, diyor ri Eden'in istifasile meşgul olmağa de- vam ediyor. Deutsche Allgemeine Zei- tung diyor «Bu istifa üzerinden henüz daha bir gün geçmemiş idi ki, bu hâdisenin tü- zumlu olduğu ve Avrupa siyasetinde- ki gerginliği hemen azalttığı anlaşı!- dı. Berlin Eden'in istifasından hiç de müteessir değildir. Berliner Lokal Anzelger şöyle yazı- yor: «Bu İngiliz Hariciye nazırını bir türlü anlıyamadık. Takib ettiği harici siyaset gerginlikleri izale etmek şöy- le dursun bilâkis dünya siyasetinin müşküllerini bir kat daha arttırdı. Eden Sovyetler birliğine yaptığı seya- hatten sonra bolşevik siyasetini daha müsait bir şekilde görmeğe başladı.» Germania da şöyle diyor: «İki sene- ik hâdiseler İngiliz milletine hükü- met tarafından takib edilen siyasetin fena olduğunu isbat etti. İngiliz mik letinin bugün mutavassıt tarzı halleri iyi karşılıyacağına şüphemiz yoktur. Böyle bir anlaşmanın husulü için hiç de kollektif harekete lüzum yoktur. Chamberlain en makul yolu tuttu.» Bir Yugoslav gazetesinin makalesi Belgrad 23 (A.A.) — Eden'in isli- fasından ve İngiliz Parlâmento mü- zakerelerinden bahseden Samupravâ gazetesi diyor ki; Eden'le beraber bütün bir sistem istifa etmiştir. Vakıa İngiliz siyaseti- nin uğradığı muvaffakiyetsizliklerin hepsinden Eden mesul tutulamaz. Ancak Eden İngilterenin girmiş oldü- Bu çıkmaza hiç bir yol bulamamıştır. İngiliz dominyonlarından protesto telgrafları Amele fırkası halkı büyük bir nümayişe davet etti Londra 24 (Akşam) — Siyasi ma- hafil, B. Çemberlaynin mecliste elde ettiği ekseriyetlen sonra İtalya ile müzakereyi daha çabuk bitirmeğe çalışacağını, maamafih müzakerede ihtiyat göstereceğini söylüyor, İngiliz politikasındaki değişkliği protesto için döminyonlardan yüzler- ce telgraf gelmektedir. Bunlarda bil- hassa Milletler cemiyetine sıkı bağlır luk politikasının terki protesto edil mektedir. Amele fırkası B. Edenin is Romaya gidecek hükümdarlar Belçika, Yunanistan ve Hollanda tekzib ediyor Roma 23 (A.A.) — Dolaşan bir şa- yiaya göre B. Hitlerden başka Belçi- ka ve Siyam kralları ile Hollanda kra- Miçesi, Arnavutluk ve Yunan Krajları da İtalyaya gideceklerdir. Brüksel 23 (A.A.) — Eral Leo polâ'ün Romayar ziyaret edeceğine dair olan şayialar tekzih edilmekte. dir, Atina 23 (AA) — Salâhiyettat ma- hafil, kral Georges'un İtalyaya gide- ceği hakkındaki şayiaların asılsız ol- duğunu beyan etmektedir. Amsterdam 23 (A.A.) — Kraliçe Wilhelmine'in Romaya gideceği sure- tündeki şaylalar asıl ve esastan âri- dir, Sovyet filosu takviye edilecek Moskova 23 (A.A.) — Harp donan- ması halk komiseri, neşretmiş olduğu. bir tebliğde Sovyet filosunun takviye edileceğini ve dünyanın en mükem- mel gemileri olacak harp gemileri ANLA ağ tifası. münasebetile bir beyanname neşretmiştir. Beyannamede hâlk bü- yük bir nümayişe davet ediliyor. B. Edenin istifası üzerine hariciye nezareti işlerini vekâleten idare eden Lord Halifaks hariciye nazırlığıni kati surette kabul etmiştir. Bazı riv&” yetlere göre hariciye nezaretindeki matbuat bürosu kaldırılacaktır. BU büro B. Eden için neşir bürosu telâk- 'ki edilmektedir. Gekoslovak politikası değişmiyor Çekoslovakya dahili işlerine müdahale kabul etmiyecek Berlin 23 (A.A) — Angrift gazete“ #ine göre, Prag hükümeti, Çekoslovak" yadaki Alman ekalliyetleri hakkın daki itilâimameyi daha «realist, bir esasa istinaden tedkik etmek tasaY- vurunda bulunmaktadır. Prag 23 — Çekoslovak siyasetindö bir değişiklik olacağı hakkında Ar“ grift Alman gazetesinin verdiği hâk ber hakkında deniliyor ki; «Almanyâ Çekosloyakyayı da Avusturya gibi fe" dakârlığa razı etmek için korku! istiyor, Fakat Çekoslovakya tam hür, kümranlığını muhafaza etmeğe metmiştir, Çekoslovak gazeteleri kel di dahili işlerine her hangi bir devi tin müdahalesine müsaade edilmiye", ceğini yazıyor.» i Filistinde askeri harekât Kudüs 24 — Filistinde çetelere KA $ı hakiki askeri harekât yapılıyor. Bü tün yollar kesilmiştir. Tayyareler U$* makta, zırhlı otomobiller dolaşmağ tadır, 24 Şubat 1955 “ —