24 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

24 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

e Çabuk Kardeşinin oğlu yüksek tahsilini, askerliğini bitirdi, memur oldu. Amcası bir gün sordu: — Evlâd, kaç 36 ne sonra tam Mü aşla tekaüd ola- caksın?. — Otuz sene son ra amca, gayret et de biran evvel tekaüd 0l!.. Saat Doktor her gün bir saat otomob #le gezinti tavsiye etmişti. Zatı şerif Dir otomobile atladı: — Büyükderö - ye! dedi. Olomobü seksen kilometre ile yol al- mağa başlayınca zatı şerif şoföre seslendi: — Yavaş, bu ka- dar hızlı giderseniz bir saat çabucak geçer!.. © — Merif İstanbula on parasız geldi, bir hafta sanra en büyük kuyumcu | £ — Bir Amerikalı bu eserime 20.000 dükkânını açtı. dolar verdi, fakat ben milli şaheserleri- — Şimdi nerede? wizin harice gitmesini istemedim, ver: — Hapishanede! medim, siz beş lira verip-alınız! << — Dua İnmek Bir adam iki elini açmış canügö- — Parise çıkınca ns yaptın? nülden dua ediyordu. — Bir otele indim. Biri dedi ki: — Kaçıncı kat? - Hiç merak etme arkadaş, öyle — Altıncı bir dua ettin ki/ isteğin her ne ise Al- — Amına da inmişsin hal.. ah verir, Sahte —— İnşallah... Çoluğumu çocuğumu beslemek için iş istiyor, çok iş istiyo- Bir on kuruşluk yutarım diye bah- rum, se-girdi. Parayı ağzına attı, boğulur Sen ne iş görürsün? Mezar kazıcıyım!.. gibi oldu, çıkardı: — Yeni teşkil ettiğimiz şirketin 1 milyon 5 yüz hin lirası var, — Beyannameniz nerede? — Matbaa peşin para istediği için — Benim hakkımda yalan şeyler yazmışsınız, — Ya doğruyu yazsaydım ne yapar» bastıramadık?.. dın?. — "Tanımıyor Al Yazhaneye girdi, hademeye: Adam, oğlu ile trende üçüncü mey- — Ahmed tr ili de- Kind yolgnkik edine. di. öm Bir aralık oğlu tren biletlerile oy- namağa başlayınca babası kızdı: Hademe biraz düşündü: —A.. A... A. Bileme üçüncü mev- — Bilmem efendim, ben bay Ah- | kile seyahat ettiğimizi göstermekte medi görsem tanırım sina, adile tanı- | müna var mı ya?.. Koy biletleri cebi- Ordu müfettişi Orgeneral İzzeddin Çalışlar tarafından Konyada alaylara sancak verildiğini yazmıştık, Yukarda general, alay komutanına sancağı verirken ve vali, diğer generallerle birlikte görünlyor.. . — Sofra örtüsüne bakıyorum ya. Çalda Çallı İbrahim geçen sene bir arka- daşile doğduğu Çal Kazasına gitti. Çallılar kendisine büyük tezahürat yaptılar. İşin farkında olmıyan arkadaşı bi- rine sordu; — Neden bu sevinciniz? — Bay İbrahim bu şehrin çocuğu- dur. — Amma yaptınız ha, ne çocuğu adam ellisine merdiven dayadı!.. — Öyle korkunç bir vaka ki, söyle- sem başında saçların diken diken olur, — Aman anlat öyleyse... Otelde Uzun akıllılardan biri otelde uyan- dı. Oda oda dolaşıp kapıları vurarak yolcuları uyandıran garsonun ayak seslerini duydu, söylendi: — Bu hayvan herif beni geç uyan- dıracak, treni kaçıracağım!.. Öl am emi ak El iy — Kardeşim öldü, ama asil ben hasta oldumi!.. Sebebi Bulut gibi sarhoş, iki yana yalpa vurarak eve girdi. Karısı saate baktı: — Dört, dedi, aşk olsun, bu saatte mi geliyorsun?.. — Ne yapayım be karı bütün mey- haneler, berlar kapandı!.. Afiyetli yaşamak için ne yapmalı ? Bir hastalığa tutulmamak için ih- | tiyatlı davranmak, tutulduktan son- TA tedevi çarelerini aramaktan daha kolaydır ve daha masrafsızdır, Yata» ğa düşen birçok kimseler eğer zama- nında hıfzı sıhhat kaidelerini ihmal etmeselerdi elbette böyle bir âkibete | uğramazlardı, İçinde yaşadığımız yirminci asrın hıfzı sıhhat âlemindeki hususiyeti şu cümle ile hülâsa edilebilir: Tablate avdetl Peki amma, ilk insanların ge- çirdiği hayata dönmemize imkân var mı? Bu olamayınca medeniyetin sun'i bazı zararlı zevk ve âdetlerin- den bünyemizi korumağa ve kısmen olsun tabiate yaklaşmağa gayret et- meliyiz. O zaman sıhhatimizin dü- zeldiğini hastalıkların bizden uzak- laştığını memnuniyetle görürüz. Çün- kü çok yaşamak yetişmez, afiyetli yar şamak lâzımdır. Pariste çıkan bir tıbbi mecmuada İngilterede (New Health Soclety) yeni sıhhat cemiyetin reisi sağlık iş- lerinde emsalsiz mesaisi ile tanınmış olan doktor (Sir William Arbuthnot) nasıl yaşamak lâzım olduğunu on maddede tespit etmiştir. Size bu ya- gımda onları bildirmek isterim: 1 — Mümkün olduğu kadar azet yiyiniz! Elinizden gelirse hiç yemeyi- niz. Balık onun yerini tutabilir. Eğer her gün muntazamen cim- nastik yapıyorsanız, çok yol yürüyor- sanız yaz ve kış sporları ihmal et- miyorsanız, her gün de muntazaman defi tabi ediyorsanız o zaman mut- lak bir surette et yemeyiniz demem. Fakat böyle çok faal bir hayat geçi- ren, yediğin! tamamlle öğüten, bar- | sakları iyi işliyen adamlar pek azdır. | Bu itibarla oturucu bir bayat geçi- | ren, vütudünü lüzumu kadar işlet- | meğe fırsat bulmıyan kimselerde et fena neticeler verir, Sütlü gıdalar ve balıklar her vakit etin yerini tutabi- dir. 2 — Hergün yediğiniz şeyler ara- sında ekmek ve bilhassa çavdar ek- meği yiyiniz. Haşlanmış sebze, yeşil salata, peynir, kaymak, sütliç ve el- ma, armud, portakal gibi taze mey- va yiyiniz. Bunların hepsinde bol vi- tamin vardır. Hepsi de barsakta kolay hazmolur. Vitamin yalnız sıhhat için değil hayat için lâzımdır, O olmazsa ensi- cemizin hücreleri inhilâle uğrar ve ölür, Bilhassa yazın aldığımız muh- telif gıdalarda dört esaslı vitamin var- dr: AB.CD. 3 — Barsaklarınızın dalma rahat ve Kolaylıkla işlemesini temine çalı- şınız. Yani aldığınız gıdaların sizi münkabız edecek mahiyette olmama» sına dikkat ediniz. Sıhhati en çok ih- Mil eden kabızdır. Birçok (Auto - in- toxication) tesemmümü < bizzatların başlıca sebebi pektiktir. 4 — Günde beş bardak su içiniz: Sabah bir, öğle yemeğinde bir, akşam yemeğinde bir, bir de yatmadan evvel, Doğrudan doğruya soğuk suyu mi- desi kavi ve hazmı yolunda olanlara tavsiye ederim. Sıcak suyu muvafık bulmam, sabah içilecek su hafif çay veya süd olabilir, 5 — Oturduğunuz ve yattığınız oda- nın havası temiz olmalıdır ve müm- künse kendinizi yaz kış açık pence- Teli odada yatmağa alıştırınız. Yal- nız hava cereyanından sakınınız. 6 — Muayyen zamanlarda vücu- dünüzün derisini açık havaya ve gü- neşe göstermek fırsatını kaçırmayı- nız. En büyük ve en tabil hekimimiz güneştir. “Elbiselerimiz biri bu büyük tabibin tabii devasından mahrum edi- yor. Bazı içtimai mülâhazalar dola- değilim, fakat evinizin taraçası veya bahçesi sizi yabancı gözlerden ili mağa müsald ise iyi havalarda vü- cudünüzü güneşe göstermek fırsatını kaçırmayınız ve biliniz ki yaptığınız su banyoları kadar, güneş banyosu- VE da vücudünüze şifah tesiri var- 7 — Daima hafif giyininiz, hava çok soğuk olmadıkça kalın giyinme- yiniz. Yalnız giydiğiniz şeylerden dat- ma havanın nÜfuz etmesine dikkat ediniz. Meselâ muşamma veya deri gibi hava geçmiyen şeyleri giymeyi niz, : Bilmek lâzımdır ki uzviyetimiz sıhi hatini muhafaza edebilmek için cis gerlerimiz gibi derimizin de tenef- füsüne muhtaçtır. Halbuki çok kim» selerin giydikleri / çamaşır ve elbise ler bu teneftüsü ihlâl eder, Tene sım- sıkı yapışmıyan fanelâ ve gile tercih etmelidir, 8 — Her gün vücudü sudan geçir. meyi itiyad haline getirmeli ve harar reti mutedil su ile duş yapmalı. Haf- tada bir bazan iki kere de sıcak sula ve sabunla yıkanmalı, Sıcak su ile yıkandıktan sonra mutlaka tabii de- recede Su ile duş yapmalı. Soğuk su duşları için bir tabibin reyini almalı, Hasta olmamak için derinin mükem- O * mel teneffüs etmesi şarttır. Bunun İçin de her gün vücudün Sudan geç“ mesi lâzımdır, 9 — Dişlerinizi sabahları, akşam. ları ve yemeklerden sonra fırçalayı» nız. Küçük yaşta buna alışırsama ömrünüzde diş ağrısı görmezsiniz. | Dişlerinizin dibinde ve aralarında kalan yemek kırıntıları yalnız dişle rinizin minesini bozmak ve diş etle rinizi ufunetlendirmekle kalmaz, ba- zı mideve barsak hastalıkları da tevlid eder, Onun için günde dört de- fa dişlerinizi temizliyemezseniz biç olmazsa sabah kalkınca ve gece yâr tarken dişlerinizi ovunuz. 10 — Sabah yataktan kalkınca ve akşam yatarken temiz havalı bir oda- da on dakika cimnastik yapınız ve bilhassa mide, karın ve bel adalele rinizi işletiniz. Bu hareketler mide v8 barsaklarınızm vazifesini kolaylaş- | tır. Her gün sabah ve akşamları kolları ve bacakları ve gövdeyi işlet- mek bel etrafında döndürmek, arkâ üstü yatlığı yerde bacaklarmını kar- nn üstüne toplayıp (o doğrulimak lâzımdır. Bunlardan başka ayakta kolları yandan yukarı kaldırmak su- retile geniş ve muntazam teneffüs hareketleri de yapmalıdır. Bu tenef- #üs hareketleri cimnastiğe başlasa da ve cimnastik bittikten sonra beş ilâ on dakika tekrar edilmelidir, Bu âletsiz sabah ve akşam ekzer- sislerini evin içinde kadın erkek, bil- yük küçük her yaşta herkes yapma» hıdır» Doktor Sir Wlllam Arbuthnot bu on maddelik programı İle bize hiç ye" ni bir şey öğretmiyor. Yalnız yıllars danberi bilinen ve birçok tabipler ve terbiyeciler tarafından tavsiye edilen şeyleri tekrarlıyor ve dikkatimizi cels betmek istiyor. Et ya hiç yimeyiniz veya az yiyinis diyor. Sebze, balık, süd, yumurta, tereyağ, kaymak ve taze yemişlerin mfikemmel bir gıda olduğunu söylü- yor. Mideniz yediğinizi iyi öğütmeli, bağırsaklarınız Iyi işlemeli pektikten sakınınız, diyor, Günde beş bardak İ su tavsiye ediyor. Temiz havayı, gü” i | ball neşi, suyu, hareketi birer tabii deva olarak gösteriyor, Bunları hep biliyoruz. Biliyoruz amma yapıyor mıyız?... İşte o şüp- heli. Bilmek yetişmiyor, yapabilmek lâzım, Selim Sır Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Necdet Ekrem, Taksim; mas, Büyükada: Halk: Her gece açık eczaneler: Tarabya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki ©€- zaneter her gece açıktır.