14 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

“Memleketimdeki tazyik- lere seyirci kalamazdım,, “ Şuşnig ilk dakikadan itibaren ara- mızdaki anlaşmaya riayet etmedi,, B. Hitler, B. Mussoliniye gönderdiği mektupta bu sebeble müdahaleye mecbur olduğunu anlatıyor Roma 13 (A.A.) — Hitlerin Musso- Yiniye gönderdiği mektubun başlıca fıkrları: Senelerden beri Avusturya Alman- Jarı her türlü kanunu esaside mahrum olan bir rejim tarafından cebir ve şid- dete maruz kalmakta, fena muamele görmekte idi, Her gün daha ziyade ta- hammülü gayri kabil bir hal alan bu gerginliği ortadan kaldırmak için Şuş- nig nezdinde son bir teşebbüste bulun- mağa karar verdim ve Avusturyada bir ekalliyetin nasyonal - sosyalist fikir- leri taşıyan bir ekseriyete fena mua- mele etmesi keyfiyetine müsamaha edilemiyeceğine kendisinin nazarı dik- katini celbettim, Şuşnige müsavetın tesis edilmeme- #i halinde günün birinde Alman kar- deşlerimizin himayesini temin etmek mecburiyetinde kalacağımızı söyledim. Taleplerimiz haddinden fazla mutedi- lâne idi. Demokrasinin şekle mütea)- Mk prensiplerine göre Şuşmig'in istifa etmesi icab ederdi. Fakat ben, kendi- sinin bana verdiği teminat ile iktifa ettim. Halbuki Şuşnig ilk andan itibe- Ten aramızdaki itilâfa riayet etmedi ve plebisitin bir karikatürü olan mev- hum bir reyiima müracaat etmeğe ka- rar vermek suretiyle bu itilâfa bir dar- be indirdi. Bu hareket vukuundan kor- kulan neticelere sebep oldu; Avustur- ya milleti kıyam etti, Memleket anar- siye doğru yürümeğe başladı. Bu toprağın bir çocuğu olmak itiba- rile âlıl bir vaziyette o kalamazdım. 'Memleketimde nizamı ve asayişi tesis etmeğe ve ona mukadderatı hakkında hüküm vermek imkânını bahşeyleme- ğe karar verdim. Bu harekette milli meşru müdafaa hareketinden başka birşey görmeyiniz. İtalya için pek na- zik olan bir anda size hissiyatım se- Mâbetini isbat ettim. İstikbalde bu nok- B. Hitler bu sabah Viyanaya gidiyor Dün bir gazete B. Hitlerin dün sabah Viyanaya vasıl olduğunu ve tezahürgtla karşılandığını al- dığı hususi telgrafa atfen yazı- yordu. Halbuki B. Hitler henüz Yiyanaya gitmemiştir. Anadolu ajansı bu hususta şu telgrafları tebliğ etmiştir: Tinz 13 (A.A) — Hitler ebe- veyninin mezarını ziyaret etmek üzere bu sabah saat 10 da otomo- bille Leoding'e hareket etmiştir, Mumaileşh bir kaç güne kadar Viyana'ya gidecektir, Geceyi yine Linz'de geçirmesi muhtemeldir, Berlin 13 (A.A.) — Öğrenildi- ğine göre, B. Hitler, Leoding'de babası ile annesinin mezarı ya- ninda bir kaç dakika durmuştur. Führerin muzafferane bir surette Viyana'ya girmesini plebisitin hi- tamına talik etmesi muhtemeldir, Viyana 13 (A.A) — Hitler, ya- cumburu ve Başvekili sıfatile Vİ- yanaya gidecektir. Hitler, Linzden tayyare ile ge- lecektir, him beyanatı ile hitam vermektedir. «Önümüzdeki vakayiin netayiei ne olursa olsun Fransa ile kati ve sarih bir Alman hududu çizdim. Şimdi de gene kati ve sarih olmak üzere İtalya ile bir hudud çiziyorum. Bu da Bren- ner'dir.» Linz 13 (A.A) — B, Hitler, B. Mus- soliniye bugün şu telgrafı göndermiş- tir: «Mussolini, bu hareketinizi Hitler tada hiçbir değişiklik olmıyacaktır» | | asla nutmıyacağım. Hitler, mektubuna atideki çok mü- Sus Moskova muha- Ikinci vapurumuz da cumartesi günü denize indirildi Berlin 13 (A.A.) — D. N. B. bildiri- yor: 12 mart cumartesi günü, Kiel'de Krup tezgâhlarında “Denisyolları iş- letmesi idaresinin ismarladığı vapur- ların ikincisi olan Sus vapuru denize indirilmiştir. Yolcu ve eşya nakliyatına mahsus olan bu vapurun, su sathında boyu 96,60 metre, genişliği 11 metre, yük- sekliği 6,90 metredir. Su altında de- rinliği 3/40 metredir. Sürati 18 mil- dir, 450 yolcu istiap edebilecek olan bu gemi, Marmara sahillerinde işliye- cektir. Ispanya harbi Franko kuvvetleri sahile çok yaklaştılar Belşite 13 (A.A.) — Franko kıta Isrı Akdenize doğru ilerlemekte de- * vam etmektedirler, Bu kıtalar Belçi- İlerlemişler ve mühim bir maden mın- takası olan Utrulas'ı işgal etmişler- dir, Paris 13 — Franko hükümetinin bir tebliğine göre Franko kuvvetleri #ahile çok yaklaşmışlardır. Yakında valâns ile Barselonun muvasalasını keseceklerdir. kemesi bitti 19 kişi idama, bir kişi 25, bir kişi de 20 sene hapse mahküm oldu Moskova 13 (A.A.) — Troçki taraf- tarları ve sağ cenah mensupları bloku .davasınd verilen karar mucibince aşa- gıda isimleri yazılı maznunlar kurşu- na dizilmek suretiyle idam edilmeğe mahküm edilmişlerdir: 'Buharin, Yagoda, Rikof, Krestinski, Rosengolç, Ivanof, Çernsf, Grimsk, Ze- lenski, İkramof, Hocaef, Şaragoviç, Zubaref, Bulanof, Levin, Kazarof, Mak-! simof, Dıkovaki ve Kriuçkof. Pletnef 25 sene, Rakovski 20 sene ve Berzenof 15 sene hapis cezasına ve tahliye edilecekleri tarihten itibaren $ sene müddetle siyasi haklarından mahrumiyete mahküm edilmişlerdir. Kar yağdı Şehir ve civarına bütün gece kar yağdı İki gün sürekli surette devam eden yağmurdan sonra dün akşam hâva 'karayele çevirmiş ve bütün gece kar yağmıştır. Bu sabah yataklarından kalkanlar her tarafın karla örtül- müş olduğunu görmüşlerdir. AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Ha GÜNÜN HADİSELERİ düşüyor Avrupa gazetelerinde okunduğuna gö- Te, bu son hafta içinde İngilterede Fant (İrad) düşüklüğü vardır. Fazla silâhlan- mak yüzünden vergilerin artacağı bu te- Begzâlü husule getirmiştir. Belçikada da ayni sukut görülüyor. Ge- ne büğünler zarfında Fransız esham ve tahviâtı düşmüştür. Hepsine sebeb olarak iktisad! terıponun yavaşlaması ve teslihat gösteriliyor. Yransız gerteleri diyor ki: Diktatörlerin müfrit teslihalına mu- kabele etmek için, demokrat memleketler işte böyle sarsılıyorlar... Fakat demokrat memleketler, gene en zenginleridir. Ya ötekiler teslihat uğruna De sıkıntıya düşüyorlar; servet menbala- rını nasil harcıyorlar! "Teslihatın binneti- co tevlid edeceği harp kadar, hazırlanma- m osnasında husule getirdiği yıpratma da milletler Özerinde ağır yük. > 5 » Harp çıkacak mı? Avusturya meselesinde de herkes biribi- Fine sördü —— Harp çikacak mı? Çıymıyacak: Nasıl Habeş, İspanya, Çin meselelerinde çıkmadıyse. — Peki, istilâ & olan devletler, demokratların bu zâfından istifade ede- rek, boyna ilerliyecekler mi? — Onların silâhlanma imkânları de- mokratlarınkinden daha mahdud.. De- mokratların da bir teslihaf programı var, malüm... Tahmin edilen şudur ki, İngil- tere'nin silâhlanmasına kadar bu bal böy- lece devam edecek... Esasen, o ana kadar bütün emri vakileri yapmak için acele ediliyor. F. Tanur Matürkün güreş müsabakalarını şereflen- dirdikleri gün 9 mart gününün güreş bayra- mı ittihaz edilmesine karar verildi Ankara 13 (Telefonla) — Halkevin- de 9 martta güreş müsabakaları ter- tib edilmiş ve bu müsabakaları Ata- türk'de yüksek huzurlarile şereflen- 'dirmişlerdi. Ankara spor klüpleri murahhasları bu akşam Güneş klübünde bir toplan- ti yaparak 9 mart gününün güreş bayramı ittihaz edilmesini kararlaş- tarmışlardır. Bundan başka Atatürkün serbes güreş hakkındaki emirleri üzerinde de görüşülmüş ve serbes güreşin mili güreş olarak kabulüne Karar veril dostluğu B. Goering nutkunda Ital- yadan hararetle bahsetti Berlin 13 (A.A.) — Göring bir nu- tuk söyliyerek hasyonal sosyalist par- tisinin iktidar mevkiine geçtiği zaman- danberi kaydedilen terakkilerden ve İtalyan - Alman dostluğundan sita- yişkâr bir lisâhii bahsettikteri Sonra Avusturya hâdiselerine geçerek şun- ları söylemiştir: — Alman askerleri - Avusluryaya fâtih sıfatile değil, kurtarıcı sıfatile girmiştir. Yalnız Almanları alâkadar eden bu meseleye kimsenin müdaha- le etmeğe hakkı yoktur. Avusturya- daki Alman milleti nihayet plebisit yolu ile serbesiçe mukadderatını ta- yin edebilecek ve Almanya da verece- ği karara riayet edecektir. Göering harpten sonraki tecrid ve tezlil edilmiş Almanyaile şimdiki kuvvetli ve herkesin hürmet ettiği devlet arasında bir mukayese yaptık- tan sonra Duçe'den sitayişle bahset- miştir. Hatib, komünizme karşı mü- cadele ederken İspanyada ve başka yerlerde ölen muhariplerin hatırası- ni anmıştır, berler - Son dakik Büyük Almanyanın merkezi Münih oluyor Mareşal Göring Berlinde, B. Inkuart Goering, İtalyadan da bahsederek Mussolini Berline geldiği zaman Al- man halkınin kendisini müttefikan alkışlamasındaki mânayı da tebarüz ettirmiş ve demiştir ki: — Bu alkışlar bütün dünyada bir- likte hak ve hürriyet için yapılan mücadelelerden dolayı duyulan se- vinci izhar etmekte idi. Bugün Ar man milleti Duçe'ye karşı samimi bir hissi beslemektedir. Musso- Mninin şövalöresk hareketini hiç bir saman unutmıyacağız. Mumaileyh "Alman şefini iâyıki veçhile takdir et- miştir. ta Viyanada vazife görecekler Londra 14 — Viyanadaki Deyli 'Tel- raf muhabirinin işaratına göre Avus- turya hükümeti, ecnebi memleket- lerde bulunan sefirlerini geri çağır- miş, Viyanada sefir bulunduran ©0- nebi memleketlerden de mumessil- lerini geri çağırmalarını rica et- miştir. B, Hitler, kendisini büyük Almar- yanın reisi ilân edecektir. Büyük Al- manyanın merkezi Münih şehri ola- caktır. Mareşal Göring Almanya başvekili sıfatile Berlinde, B. Seis İnkuart ta Avusturya başvekili sıfa- tile Viyanada iş görecektir. Viyana istasyonlarında Majestik otelinde B. Hitler oturacak Viyana 14 — Şehrin en büyük oteli olan Majestik oteli tahliye edilmiş- tir. B. Hitler, Viyanada kaldığı müd- detçe burada oturacaktır. İngiltere Viyana sefirini geri çağırdı Londra 14 — İngiltere hükümeti, Avusturya hâdiseleri hakkında bir rapor vermek için Viyanadaki sefiri- ni çağırmıştır. Avusturya hükü- metinin kararından sonra İngiliz s€- firinin artık Viyanaya dönmiyeceği muhakkak adüediliyor müthiş bir kalabalık var Birçok kimseler Avusturyadan çıkmak istiyor, Çekoslovakya ve Romanya Avusturyadan mülteci girmemesi için tedbirler aldılar Prag 13 (A.A.) — İstisnal ahval hariç olmak üzere Avusturyadan mül- teci girmesine müsaade edilmemesi emredilmiştir. Şimdiye kadar 50 kadar Avustur- yalının Çekoslavakyaya girdiği tah- min edilmektedir. Buna mukabil bir çok ecnebiler ve bilhassa Polonyalı- lar Viyanadan buraya gelmişlerdir. Söylendiğine göre Viyana istasyonla- rında müthiş bir kalabalık vardır. Bu sabah hududa gelen 200 Avus- turyalı geriye gönderilmiştir. Güm- rük binaları Nazi milisleri tarafın. dan işgal edilmiştir. Von Papen'in. refikası oViyanaya gitmek üzere hududu geçmiştir . Bükreş 13 (A.A.) — Polis Avustür- ya mültecilerinin memlekete girme- sine mâni olmak için ciddi tedbirler almaktadır. Şuşnig Avusturyadan çıkmadı İ viyana 18 (AA) —Eski Başvekil İ Şuşnigin Viyanada Belvedere | şato- sundaki apartmanlarında oturduğu resmen bildirilmektedir Kont Kalergi Bratislâvada Bratıslara 13 (A.A.) — Avrupa bir- liği reisi kont Kudenhove - Kalergi Avusturyayı terkederek Bratislava'yâ #tica etmiştir. Prens Staremberg İsviçrede Bern 13 (A.A.) — Prens Staremberg, şimdi Davos'ta bulunmaktadır. Buğday ofisi teşkil edilecek İktisad Vekâleti buna dair bir kanun lâyihası hazırladı Ankara 13 (Telefonla) — İktisad Vekâleti buğday istihsal ve ihraç iş- lerile uğraşmak ve bu işleri tanzim etmek üzere bir buğday ofisi teşkilini karari z İktisad Vekâletince buna dair ha- gırlanan kanun Jâyihası mütalâaları alınmak üzere alâkalı Vekâletlere gönderilmiştir. Lâyihanın meclisin bu devre içtimaında çıkarılacağı an- Yaşılıyor. Ülgen vapuru geldi gelebilmiş, evvelki gün Karadenize gitmesi mukarrer ölan Mersin vapu- ru da bugün öğleye doğru Boğazdan çıkabilmiştir. Süleymaniyede yangın Bu sabah saat yediyi yirmi gece Sü- Jeymaniyedö Kayserili Ahmed paşa sokağında 10 numaralı bayan Gülün evinden yangın çıkmış, bu evin üçün- cü ve ikinci katları kâmilen, birinci katı da kısmen yandıktan sonra, etra- #a sirayetine meydan verilmeden sön- Yangının sobadan sıçriyan bir kın cımdan çıktığı anlaşılmıştır. B. Blum kabineyi kurdu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Başvekil ve Hazine Nazırı Blum, Bütçe Narı Spinas, Hariciye Nazırı Pol Bankur,- Devlet Nazırları Pol For, - Sarro, Steg, Viyolet, Oriol, Vensan, Frosard, Adliye Nazin Rukar, Mini müdafaa Nazırı Daladiye, Bah” riye Nazım Kampenchi, Hava Nazri Laşambre, Milli terbiye Nazır Jöh Zey, Ziraat Nazırı Bonne, Nafia Ni sırı Moş, Mesai Nazırı Serol, Ticaret Nazırı Kot, Posta ve telgraf Nazi 14bo, Tekaüd Nazırı Riviyer, Sıhhiye Nazırı Janten, Müstemleke Nazi Mute. B. Blumun beyanatı Paris 13 (AA) — Yeni kabinenin teşekkülü münasebetile B. Blum b” yanatta bulunarak, halk cephesi hür kümetlerine bidayettenberi iştiröX etmiş olan Şotan ile Delbos'un bu 8© ferki hükümette bulunmayışlarını. herhangi bir ihtilâftan ileri gelmedi Eini söyledikten sonra şunları ilivd etmiştir; — Siyasette devamlılığı temin et mek lâzımdır. Maamafih bu akşam yapılmıyacaktır. Hadiseler evvelki hükümetle hükü"