March 14, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

March 14, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 1988 AKŞAMDAN AKŞAMA, Sesli film | Müstakbel musikiyi ne hale sokacakmış Uzun müddet bir daha musikiden bahsetmemeği karilerime vadediyo- | rum. Zira arka arkaya bu, dördüncü- | dür, biliyorum, Fakat profesyonel ala- turkacı olmakla beraber saz kadar | söz üstadı da olan bir ahbabımın söy- lediklerini anlatmadan edemiyeceğim: | — Yazın allahaşkına... Şu yeni şar- kılarla başımız belâda... -dedi- Öyle fena bir tesadüf oldu ki; Bizim çalıştığımız gazinoya tablati» le âşıklar ekseriya çift geliyorlar... Ka- dın dediğin de ya esmer, ya sarışın Olur... Biri «çal!» diyor; ve Esmer'i Is- iyor. Yanında bu renkte kadın olan» lar ise buna almıyorlar, Aralarında hır gür çıkıyor, Rakı kadehte durdu- ğu gibi durmazmış, malüm.. Fakaf buluttan büsbütün nem kapanlar da Var: Geçen akşam gene biri kızdı, ba- ğırmağa başladı. Neymiş? Yanındaki kadına söz atıyorlarmış, «Aman ba- yım! - dedim. - Beyanınız esmer de- KU ki?» Ne cevab verse beğenirsiniz? «Ayni şarkı Sarı kordelâm sarı! - di- ye başlıyor. - Bize taş, bu cihetinde...» demez mi gel işin içinden çık! ... Modern düşünceli bir karim de şöy- le yazıyor: «Alafranganın bile klâsik parçaları artık dinlenmez olmuşken, yeni gih- Miyetli insanları yeni sesler alâkadar ederken, nedir böyle yeniden #latur- ka, alaturka... Hattâ, Mesud Cemil, asırlarca evvelin müstehaselerini araş- tarıyormuş! Bunlar bizi ancak bir mü- xe kadar ilgilendirir... «Buna mukabil, Garpte neler yapıl dığmı haber vereyim; «Sesli filim çıktıktan sonra bir şey hazarı dikkati celbetmiştir: Kordelâ Üzerinde sesler, bir takım çizgiler hasıl etmektedir. Çizgiler tedkik ve tetebbü edilince de şu anlaşılmış ki, bunları belliyecek olan bir bestekâr, apkı bir muharririn yazı yazdığı gi- bi, - notaya, çalgıcıya, orkestraya ha- cet olmadan, - tasavvur ettiği sesleri bütün teferruatile eçizebileceke, bu Şizgiler filime alınıp, bir musiki par- Şası dinlenebilecektir. «Bu sebeple, sesli filim, dünyanın bütün profesyonel çalgıcılarını teh | did etmektedir. Mesleklerinden ola- €aklar; kendilerine artık ihtiyaç kal. Müyacak... «Fakat iş bununla da kalmıyor. yepyeni bir nazariye: Tahtadan, Kirişten ve bakırdan mürekkeb olan Şimdiki saz âletlerinin çıkardıkları Sesler mahduddur, iptidaldir, Tablatte daha neler yok: Şelâleden tutunuz, bülbüle, rüzgâra, uzaktan uzağa sü- rülerin melemesine kadar... Niçin ho- $a giden bu bin bir ses, musikiye gir Mesin? Vaktile hayatın nice nice te- #ahürleri resmin ve romanım mevzuu de sokulamıyordu. Aynı inkılâb Musikide de olacaktır. Bundan sonra, musikişinas, filim sanayil- nin verdiği imkânlar sayesinde, bütün bu tahil sesleri tedkik ve tasnif ede- Tek «çizdiği, besteler arasında kullan- Mak imkânını bulacaktır. Artık tah- *A, bakır ve kirişin mahdud ve usan- mağmelerinden kurtulacağız...» '... Müstakbel musikiyi. tasavvur edi. Yor musunuz? Bir meşhur klâsik sa- Yendeye ömründe ilk defa olarak caz- Havagazı Bakırköye kadar tesisat yapılacak Bakırköy halkı Belediyeye mtracak atle köylerine havagazı teminini iste- mişti. Bunun Üzerine Belediye İle Ye- dikule Havagazı şirketi arasında mü- zakereler yapılmış, fakst bir netlog elde edilememişti, Şirket evvelâ senede 450 bin met- re mikâbı havagazı sarfedileceğinin aboneler tarafından tenhhüd edilme- sini istemişti. Belediye, mukavelenar medeki bir kayde nazaran evvvelâ şe- bekenin Bakırköyün muzyyen bir noktasına kadar uzatılmasını, ancak bundan sonra şirketin senelik istihlâk miktarını ileriye sürebileceğini bildir- miştir. Belediyenin bu tebliğinden sonra şirket tesisat yapmağı kabul etmiştir. Verilen malfimata göre şirket yakın. da inşaata başlıyacak ve sur içinde bür lunan şebekeyi Bakırköyüne kadar uzatacaklır, Bu inşaat iki ay için de ikmal edilerek Bakırköylülere ha- vagazı verilecektir. Bir amelenin ayağına saç lâvha düşerek yaraladı Cibali tütün deposunda amele Mu- harremin üst üste dizmekte olduğu demir saçlardan biri kayarak sol aya- ğına düşmüş ve yaralanruasına sebep olmuştur, Muharrem Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmıştır. Karanlık sokaklar Nisan içinde daha 200 lâmba konacak Mart içinde Koramustafapaşa, Sa- matya semtlerile Boğaziçinin Anado- Tu sahiline iki yüz elektrik lâmbası konacağını yazmıştık. Bu lâmbaların yerleri kararlaşmış ve lâmbalar yer- lerine konmağa başlamıştır. On gün içinde inşaat Ikmal edilecek ve bu lâmbalar yanacaktır. Nisan içinde de daha 200 lâmba ko- nacaktır. Bu yeni lâmbalar da şehrin hiç lâmba bulunmıyan karanlık 80- kaklarına konacaktır. Bir mavnacının başına bir sandık düştü Limanda şamandıraya bağlı İsveç bandırlı Motlan vapurundan mavna- ya eşya nakletmekte olan mavnâci Ahmedin başına bir sandık düşmüş ve yaralanmasına sebep olmuştur, Ah» med Beyoğlu hastanesine kaldırılmış» tar. Belediye suçu işliyenler Son 48 saat zarfında Beyoğlu, Emi- nönü ve Fatih kazaları dahilinde muhtelif belediye suçlarından 204 ki- şi hakkında ceza zaptı tutulmuş, 11 âllenci yakalanmış, 1180 simit ve 429 kilo ekmek, 52 kilo fındık, üzüm imha edilmiş, tramvaydan atlıyan beş ki- İ şiden para cezası alınmıştır. EE EEE EEE 0 tasavvur kuüyeden fiile çıkınca 0 üs- tadın arkasından gidenler çok olur Haklı şikâyetle, Tramvay şirketinin yol amelesi İstanbul Tramvay şirketinin yol kısmı amelesi, içlerinde yedi, hat- tâ on iki sene çalışanlar da mev- cwd bulunmasına rağmen, Ken dilerine «Siz muvakkat amelesi- nizi» denildiğinden ve datmi ams- lenin bütün hukukundan tmah- mayoruz. İş kanununun geniş tm- kânlarından istifada edemiyoruz. Hattâ milessesenin doktoru bile hastamıza bakmıyor ve hasta olunca para alamıyoruz. Buna roğmen on iki senelik olanlarımız var... Niçin muvakkat saylıyo- ruz?» az a kai Bozuk havalar Sıcaklık 18 dereceden 20 dereceye kadar indi İki gündenberi bozuk geçen hava ların bugün düzelmesi muhtemel gö- rTülüyor. Karadenizde fırtına devam etmektedir. Dün Karadeniz postası yapılmışsa da küçük vapurlar hava- nın sükün bulmasına intizaren Bü- yükdere önlerinde demirlemişlerdir, Dün şehrimizde hava yağışlı geç- miştir. Yeşilköy rasad merkezinden aldığımız malümata göre 24 sast zar- imdaki yağışın metre murabbaına bi- raktığı su miktarı 13,6 kilogram öl- çülmüştür, Rüzgür şimalden saniye- de 8-10 metre hızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 766,5 milimetre, si- caklık en çok 5,8 ve enazda 1,9 san- tigrad kaydedilmiştir. İki gün evvel scıcaklık 18 dereceye kadar çıkmıştı. Bir kuyudan çocuk cesedi çıktı Adliyenin tahkikatı netice- sinde hadise aydınlatıldı Boyabad (Akşam) — Boyabadın Başekin köyünde, köylüler bir kuyu- da bir çocuk cesedi bulmuşlardır, Der- hal jandarmaya haber verilmiş ve müddeilumumilik tahkikata başlar muştur. Az zaman içinde mesele anla- şılmıştır. Hâdise şudur: Bu köyden Hasan adında biri aske- ve alınmıştır. Hasan İstanbuldan ge- çerken kardeşi Aliye köye giderek ailesini gözetmesini söylemiştir. Al köye gelmiş, fakat yengesile işi ileri götürmüştür. Bu sırada kadın hâmile kalmıştır. Alİ, bunun üzerine kadını evden çi- karmamış ve köyde kendisinin yata- lak hasta olduğunu söylemiştir. Ni- hayet kadın doğurunca çocuğu alıp kuyuya atmıştır. Adliye takibata baş- Bir nevi su Kırkçeşmeden sonra Taksim suyu da kesilecek 'Terkos gölü fabrikasında yapılan yeni tesisat bittikten sonra Kırkçeşme ve Halkalı sularının tamamile kesi- leceğini ve şehre yalnız Terkos suyu verileceğini yazmıştık, Belediye, Kırkçeşme ve Halkalı sur larından sonra Taksim suyunun da tedkik etmek ve kati bir karar vermek Üzere Sular idaresinde yapılan bir toplantı neticesinde mufassal bir ra- por hazırlanmıştır. Nafia ve Dahiliye Vekfletlerine gönderilen bu rapora gö- re, Belediyenin idaresinde bulunan “| Evkaf sularını tasfiye ve ıslah etme- nin çok külfetli ve pahalıya mal olar cağı göz önüne alınmış ve Terkos suyu miktarını arttırarak şehrin su ihtiyacının Terkos suyu ile temini muvafık görülmüştü. Bu karara bi- naendir ki İstanbul su şebekesi ge- nişletilecektir. Kadıköy su şebekesi de ıslah edil- dikten sonra - memba suları müstes- na olarak - bütün şehir bir nevi su kulanacaktır. .. Yeni istasyon Yenimahallede bir istasyon binası yapılacak Sirkeci ile Küçükçekmece arasında işliyen trenler senelerdenberi Yediku- le ile Bakırköy arasında Yenimahal- lede durmaktadır. Halbuki burada 1s- tasyon binası yoktur. Tren bekliyen yolcular eski bir vagonun içine sığını- yorlar. “ Devlet Demiryolları idaresi bunu göz önüne alarak burada bir istasyon binası inşasına karar vermiştir. Yeni istasyonun inşasına yakında başla- nacaktır. Bu suretle halk açıkta, yak hut eski bir vagonun içinde tren bek- Jemekten kurtulacaktır. Telefon idaresinin merkez isatı işletili Telefon idaresinin Tahtakaledeki şaata hemen başlanacaktır. Bunun için bir proje hazırlanmıştır, Projeye edilecektir. İki kahveci arasında kavga Eminönünde oturan Hasan ve ka- rısı Müzeyyen ile ayni mahalde kah- veci Yusuf, aralarında geçmiş bir hâ- diseden dolayı kavgaya tutuşmuşlar- dır. Kahveci Yusuf, Hasan ile karısı- nı sopa ile döğmüştür. *Suçlu yaka- ? Bahife $ ISTANBUL HAYATI Şiir dünyasının melekleri Merhum Bekir bey oğlu: MUH Re dinletmişler; füc'eten ölmüş. Bu | sanırım... (V& - Nü) | lamıştır. lanmış ve tahkikata başlanmıştır. HALİM KİPER mm İİ Bay Amcaya göre... ! > 9 iii AA e RU li > >5XXe g İGNE Ni €diği yok... Bir falcı kadın var, y » Bilmesi Falcı kadın var, yaman Şeyi. | .. Geçen gün kuru fasulye ile bir ba» yanın falma baktı... ... Kocasının bir hafta sonra nerde | ve ne marifetler yapacağını bis bir | .. Ama ertesi gün yakayı ele vermiş diyorlar. Kadın falcı değil, âdeta ke- ramet sahibi âdil. B. A. — Aman bayan ertesi gün yar kayı ele vereceğini bilmiyen kadının keramet neresinde?..