14 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SI YASI ICMAL: Avusturya vakayli Avusturya Başveklii Dr. Şuşmig | 1936 anlaşmasını tamamlamak üzere B. Hitlerin nezdine davet edildiği sa- Man B. Hitler tarafından bütün dün- ya Almanlarım birleştirmek maksa- dile teşkil edilmiş bulunan milli şos- | yalistliğin. Avusturyadaki yaensupla | On hükümete ve buna müzahir batanperverler cephesfne iştirak eb Meleri ve propaganda ve faaliyetle Pinde serbes bulunmaları fi devlet Grasında kararlaştırılmıştı. Hakikaten Şuşmig memleketine dön- Gükten sonra derhal kabinesina Da- ve Emniyet Nazırı olarak Avus- Buryadaki mili sosyalistlerin Wdar- lerinden Seys#'i almış ve vatanper- verler cephesinin kapısını bunlara aç- Muştı, Lâkin çok geçmeden şuha kikat de meydana çıktı: Mi sosya- İstlik Almanyada olduğu gibi Avus- turyada dahi halkın büyük bir kıs- Mann kalbinde yer tutmuştur. Çün- kü bütün Almanlığın dilde olduğu gi- | Di fikirde ve işte de birleşme gayesi Gok: cazib gelmektedir. ada —ilt sosyalistlerin hükümete iştirak etmeleri üzerine bu hareketin lehine bütün memle- ketle büyük tezahürler başlamıştır. Bu hal karşısında Avusturyay bir Çok asırlar idare eden kalolik papas partisi ve Habsburg hanedanı taraf- darları memleketin az zaman içinde, Almanya gibi Nazileşeceğini düşüns- reh Başvekil Şuşnigi hükümete ve vatanperverler £ teşkilâtma vaktile kanlı bir surette tenkü edilen soy Het ve komünist işçi teşekkillerinin ve Habsburg tarafdarlarının alınma 40 ve bu şerait içinde va milli sosya Het tarafdarı bulunan çok genç nes- Hn hariçte bırakılarak oleldcele bir reyiâm tertip eylemesi için zorlamıştı. Başvekilin geriye doğru olan du hareketi ise saten feveran içinde bu- non milli sosyalsilik dalgasını tuğyan haline getirmiş ve bunun önünde Şuşnig istifa ederek yerini Dahiliye Nazırı milli sosyalist Seysr'e bırakmıştır. Yeni Başvekil kendi par- #si mensuplarından muvakkat bir hükümet teşkil etmiştir. İleride re- yim yapılacaktır. Mumatleyh her hangi müdahale e kan dökülmeme- si için Almanyadan askeri yardım is- tediğinden Alman ordusu da Avus- turyaya girmiştir. Avusturyanın bu mkadderatı kar- şisında yakındaki ve uzaktaki dev letler askert ve siyasi hiç bir hareket ve teşebbüste bulunmıyasık seyirci kalmışlardır. Çünkü İtalya, Almanya Me beraber olduğundan Almanlığın birleşmesine karşı hariçteki derletle- rin müttehid bir cephe Leşkil etme- lerine imkân Feyzullah Kazan Alman hududundaki bütün garnizon- larında izini (Baş tarafı 1 inci sahifede) #Frans& ve İngilterenin Almanya Mezdindeki teşebbüsleri red cevabile karşılandı. Bu cevab artık Almanya dan sözle bir şey koparılamıyacağını, Yalnız kuvvetin tesiri olacağını gös- teriyor. Almanya şunu bilmelidir ki Çekoslovakyaya bir tasrruz olursa bu taarruz derhal lâzım gelen akis- leri yapacaktır. Her halde İngiltere kati vaziyet almalıdır. İngilterenin 1914 de olduğu gibi kararsız görüne- Tek Almanyaya yeni bir muvaffakı- Yet ümidi vermemesi lâzımdır.» Diğer bir garete diyor ki: «Çekos- Yovakyanın istiklâlini muhafaza et mesi için Fransa ve İngilterenin va- kit geçirmeden Berlinde lâzımgelen tebliğde bulunmaları Yâzımdır. İtal Yanın vaziyetine gelince, bu hükü- metin büyük fedakârlıklar katlan- mak için Akdenizde ve Afrikada yar dım vaadi aldığı zannediliyor.» Bükreş 15 (A.A.) — Beynelmilel var Ziyet karşsında Küçük İtilâf devlete lerinin mümessilleri arasında istişa- Teler yapılmıştır. Söylendiğine göre, üç Küçük İtilaf devleti Hariciye Nazırlarının yakında düşünülüyor. Kral Karol Londraya gitmiyor Bükreş 13 (A.A.) — Beynelmilel va- »iyet dolayısile kral Karol'un Londra seyahati tehir edilmiştir. Çekoslovak toprakları üze- rinde Alman tayyareleri Prağ 13 (AA) — Almanya ordu. ları bir yandan Avusturyayı istilâ “derken Alman askeri tayyareleri fi- lo halinde bugün Çekoslovak toprak- Bohemyanın imalinde Ordumuz kıymetli bir (Baş tarafı 1 inci sahifede) başlığı ile mektebden çıkmıştır. Meş- Tatiyeti mütenkib ikinei fırka ku- taç anlığına, erkin harbiye mek- a ni müdürlüğüne, daha sonra birinci Mu müfettişliği erkânı harbiye re- ne tayin edilmiştir. sapan harbinde şark ordusu er- | li harbiye relsliğinde, dokuzuncu | ie kumündanlığında bulunmuş- » Umumi harb başladığı zaman boğazına memur fırka ku- ma 3 e idi. Bir müddet sonra bo- kumandanlığına tayin edilmiştir. a sonlarına doğru Galiçyaya olunan kolordunun kumandan- ifa etmiştir. er kaldırıldı yapıldığını, askeri veya siyasi hiçbir hedefi olmadığını söylehiş ve bu gibi bâdiselerin tekerrür etmiyeceğine dair teminat vermiştir. Çekoslovakyaya verilen * teminat Prag 13 (A.A.) — Pragdaki Alman elçisi Eisenlohr'un B. Eroftâ'yı ziya- ret ettiği tekzib edilmektedir. Çekoslovakya elçisi Berlinde Von Nörat tarafından kabul edildiği za man kendisine Almanyanın Çekoslo- vakyaya karşı hasmane fasavvurlar- da bulunmadığı hakkında teminat ve- rilmiştir. Bu teminat Pragda büyük memnu- niyetle karşılanmış olmakla beraber bunların ne zamana kadar muteber olacağı suale şayan görülmektedir. Çekoslovakya Almanlarının vaziyeti Prag 13 (A.A.) — Sudet Almanlar» dan Devlet Nazırı Zajicek, Ceske - Budejoriç'te söylediği bir nutukta, bil hass& demiştir ki: «Çekoslovakya Cümhuriyeti, Avus- turya « Macaristan imparatorluğunun yeni bir nüshası değildir. Çekoslovak milleti, Cümhuriyete asırlardanberi beslemiş olduğu bir hayalin tahak- kuku nazarile bakmaktadır. Bu nok- tal nazar, anlaşılabilir. Fakat biz Sur det Almanlar, Çeklerden memlekette hâkim gibi değil, bütün milletin'zi- mamdarları gibi davranmalarını İste- mek hakkına malikiz. Buna mukabil Almanlar da devlete sadık olmalıdır. lar; n Balip, netice olarak: «Çekoslovak- yadaki muhtelif milliyetler biribirle- rile anlaşmak ve müsalemet halinde yaşamak mecbüriyetindedir. Fakak biz, sulhu Almanlarla meskün arazi- nin koparılıp alınmasile ödemek İste- miyoruz. Çünkü böyle birşey harp demektir. Biz, sulh istiyoruz ve sulh için mücadele edeceğiz.» demiştir. kumandanını kaybetti Mütareke (senelerinde oMaltaya nefyedilen general Cevad, Maltadan geldikten sonra Adana ve Diyarbakır kumandanlıklarında, askel şüra Aza- ğında bulunmuş, beynelmilel bir çok mühim müzakerelere heyetimi. zin askeri müşaviri olarak iştirâk et- miştir. General Cevad iki sene evvel teksüd olmuştu. Merhum on gün evvel hastalanmış | ve tedavisi için sarfedilen bütün gay- rTetlere rağmen dün hayata gözlerini kapamışlır. Cenazesi bugün Nişanta- şında Büyük Çiflik sokağındaki veln- den kaldırılacaktır. Merhumun üilesi erkânına ve si- lâh arkadaşlarına taziyelerimizi su- narız, Avusturya tamamile Almanyaya ilhak edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) İyi haber alan mahfillerde söyler” diğine göre, plebisit hakkındaki Ak man metodu Sar'da bir kere tecrübe edilmiştir. Bu mahfiller bu sefer de Almanyanın Avusturyada büyük bir muvaffakıyek ve pis bisitten elde edilen neticelerin Avus- turya teferrüdeülerinin mukavemet teşebbüslerini kıracağından eniindir- ler. , Alman kanunu Berlin 18 (A.A.) — Hitler, Alman ve Avusturya ordularının tevhidi hakkında bugün bir emirname isdar etmiş ve bu suretle başkumandanlığı kendisine geçen «Avusturyadaki Al man ördüsu» kumandanlığına gene- Tal fon Bök'ü tayin eylemiştir. Alman ordusuna inkılâb eden Berlin 18 (A.A) — Propaganda Nazırı Alman bu ak şam davet ederek Avusturyanın Al manyaya 13/mart/1938'den itibaren #tihakını Avasturyanın Alman devletile birleş- tiğini mübeyyin isdar olunan kanun, Işbu kanunla Almanya için de kanu- niyet kesbeder; Mezkür Avusturya kanunu şudur: «Kanunun metni; Madde 2 — Avusturyada bugün mevcud olan âmme hukuku iş'arı ahi. re değin Avusturya topraklarında mer'idir. Alman hukuku, Führer ta- rafından veya onün göstereceği bir nazır tarafından orada meriyete ko- nacaktır, Madde 3 — Almanya Dahiliye Na- zarı diğer selâhiyettar Alman nazır- larile müştereken tatbik tedbirlerini ve icabeden hukuki ve idari nizam- ları koymağa mezundur, Madde 4 — İşbu madde neşir tari» hinden itibaren muteberdir. Avusturya kanunu Viyana 13 (A.A.) — Avusturyanın Almanyaya ilhakını bu akşam sasi 23,30 da Avusturya relsicumhuru ve Başvekili Says İnkuar yanında bütün Avusturya hükümeti Azası bulundu- ğu halde Başvekâlet sarayı balkonun- dan resmen halka ilân etmiştir. Halk bunu çılgın tezahüratla kar şılamıştır. Viyana 13 (A.A) — Resmi bir teb- liğ bu akşam Avusturyanın Almanya ile birleştiğini ilin eden bir kanun neşretmiştir. Bu kanun şudur: Madde | — Arusturya Alamn der- letinin bir parçasıdır. Madde 2 — Avusturyanın Alman devletine tekrar İltihakı hususunda 10/nisan/1938 pazar günü bir plebizit yapılacaktır. Hür ve gizli reyle yapı- lacak olan bu plebisite erkek, kadın yirmi yaşından yukarı bütün Avus- turyalılar iştirâk edecektir. Madde 3 — Plebisitin neticesi, ve- rilecek rey kâğıdlarının ekseriyetile taayyün edecektir. Madde 4 — Bu kanunun tatbikine ald teferrüat emrinaamelerle tesbit edilecektir. Reisicümhur ve Başvekil Says İn kuar ve diğer nazırlar, Reyiâm hazırlığı Jinz 13 (A.A.) — Hitler, nasyonal sosyalist şefi Bürkali Avusturyada nasyonal - sosyalist partisini tensiks memur etmiştir. Binaenaleyh Bürkel Avusturya nasyonal - sosyalist parti- si relsi sıfatile Plebisiti hazırlamak vazifesini üzerine almış bulunuyor. Bu vazifesinin ifasında lüzumlu gö receği bütün tedbirleri almak hus- sunda Hitler kendisine tam ve muf- lak selâhiyet vermşitir, Avusturya reisicumhuru istifa etti Viyana 13 (AA) — Avusturya rel- sleumhuru Miklaş istifa etmiş ve nâr yasanın 7! inci maddesi mucibince Başvekil Says İnkuar aynı zamanda relsicumhurluk vazifesini de deruhte etmiştir. Viyanada Hitler meydani Viyana 1 (A.A.) — Belediye dairesi önündeki meydana Adolf Hitler mey- danı nuvanı verilmiştir. Linz'de bulunan B. Hitler, keyfiyet- ten haberdar edilmiştir. Viyana 1$ (A.A) — Dün akşam Dolfus'un heykeli yıkılmış ve parça parça edilmiştir. Stirya'da da otuz kadar başka, heykel tahrib edilmiştir. Diğer taraftan sermaye ihracı da ha ziyade tahdid olunacaktır. Şimdi- ye kadar Avusturyadan çıkan yolcu- lar Avusturya parasile beş yüz şilin dan çekilebilecek para miktan da haf- tada bin şilin olarak tahdid edilmiştir. Buna sebeb son haftalar içinde kül Myetli para çekilmiş olmasıdır. Alman şehirlerinde heyecanlı tezahürat Berlin 18 (A.A) — Birçok Alman gehirlerinde dün akşam heyecanh te- zahürat yapılmıştır. Naziler, bu şehir- lerde fener alayları tertib etmişlerdir. «Avusturya hâdiselerile alâkadar olan yegâne devlet, İtalya, milli Alman fik- rinin büyüklüğünü anladı. Berlin - Roma mihveri bu sayede kuvvetlene- cektir» Yeni Avusturya Hariciye Nazırının kont Cianoya telgrafı Roma 13 (A A.) — Kont Clano'nun yeni Avusturya Hariciye Nazırı Volf”'- dan aldığı bir telgrafta Avusturya hü- kümetinin majeste Kral ve İmparı- torun hükümetile dostane münase- Kont Clano, İtalya hükümetinin de aynı arzuyu beslemekte olduğunu ce vaben bildirmiştir. Vatanseverlerin silâh depo- ları tesellüm ediliyor Viyana 13 (A-A) — Polis kıtaları, 8. 8, ve 8. A. ların yardımı İle, vatan- sever cephesinin silâh depolarını te taatı gelmeğe devam ediyor. Üzere Avusturya radyosu Alman Lâip- zig radyosile birleştilmiştir. | i i