15 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 AEŞAM n Hükümet Sporu bugünkü) Tıbbiyeliler bayramı dü merasimle kutlandı Tıbbiyeliler bayramı dün Üniver- site konferans salonunda büyük me- rasimle kutlanmıştır. Birçok profe- sörler ve binlerce talebenin iştirak ettiği merasime İstiklâl marşile baş- lanmi Müteakiben o Üniversite rektörü B, Cemil Bilsel Üniversite namına bir nutuk söylemiş, ezcümle demiştir ki; — Genç arkadaşlar bu toplantıyı açmak şerefini bana verdiler, kendi- lerine teşekkür ve bu bayramı bütün Tibbiyelilere tebrik ederim, Her 'hbbiyeli bilir ki, bugün Türk hekimliğinin ve Tip Fakültesinin mefahir bayramıdır, Ve her Tıbbiyeli bilir ki bugün büyük Türk hekimli- ginin ve Tıp Faküütesinin burada hizmetleri anılıyor. Üniversite çatı- sının âltında Türk hekimliğinin ve 'Tıp Fakültesinin yaptığı hizmetleri minnet ve takdirle aniyorüm, Tip- hane 1827 martının 14 dünde açık mıştır. OBir asırdan fazla olan bu müddet içinde birçok harpler geçirmiştir. Bu Sayısız çarpışma” larda yaralananlara Türk hekimleri bakmışlardır. 'Tıp Fakültesi bütün terakkıyalı da takib etmiştir. Rönt- gen 1895 senesinde keşfedildi. Bun- dan bir buçuk sene sonra Türk he- kimleri röntgeni ilk defâ harpte tat- bik ettiler, Büyük harpte Filistinde Türk he- | kimlerinden mürekkeb heyeti sıh- hiyeler vardı. Kudüste muntazam teşkilâtı hastane vücude getirilmişti. Sonra bu hastane çöle nakledilerek seyyar hastane şeklini atdı, O zaman Filistinde bulunan Alman kumanda nı von Kres hastalandığı vakit ken- disini Alman hekimlerine değil, mun- tazam teşkilâtlı hastanede Türk he- kimlerine tedavi ettirdi. Bu hastane- nin başında bugün kıymetli üstad- lar arasında bulunan Neşet Ömer vardı, Nihayet bugün kiymetli hocamız B. Âkil Muhtar en yüksek ilmi mey- kle seçilmiş bulunuyor. Ancak çalış makla erişilen bu makam Fransa Tıp Akademisidir. Burada Üniversi- fe adına kendisini tebrik ederim» Rektörün şiddetle alkışlanan nut- kundan sonia Tıp Fakültesi dekanı ordinaryos profesör B, Nureddin Alt kürsüye gelerek «Dünkü ve Bugün- kü Tıbbiyeliş mevzulu bir nutuk söy- ledi, Türk hekimliği ve terakkiyatı etrafında mukayeseler yaptı. Dekan söylevinde bilhassa inkılâptan sonra on beş sene zarfında Tıp hayatının yükselmiş olduğuna işaret etti, Bundan sonra B. Ali Cenap kür- süye gelerek «Tıp yolunda metod, hizmeti vardır. Türk tıbbının tarihi pek eskidir. oUygurlarda tababet çok ileri gitmişti. Yoğurdun şifalı, hassası olduğu daha o zaman ma- Yümdu. 1070 yılında yazılmış olan Kotadko Bilik mevcud satalar sözü arasında hekimliğe aid birçok parça- lar vardır. 1393 yılında Bursada Darüşşifanın ve İstanbulda Süleymaniye medrese- sinin kurulmasile Türk tıbbı bir ted- ris müessesesi halinde başlarsada asıl tap tedrisatı 114 sene evvel mar- tın 14 dünde Şehzadebaşında Tulum- bacı konağında askeri Tıpbanenin açılmasile başlamıştır.» Bundan sonra Tıp talebesinden B. Fehmi Cumalioğlu «l$ marttan ik hamlar» ve B, Lebib Yurdoğlu da «Tıplı ve Mefküres mevzulu birer nu- tuk söylemişlerdir. On dakika istirahati müteskib kon- servatuar koro heyeti tarafından ha- zaruna güzel bir musiki ziyafeti ve- rilmiştir. Ingiliz başvekilinin mühim nutku (Baş tarafı 1 inci sahifede) «Vaziyette hiç bir tehlike yoktur. Tehlike ancak başka bir devldet ta rafından Avusturya vaziyetinin inki- şafında Alman milletinin kendi mu- kadderatına kendisinin sahib olma hakkile tevil götürmez bir tesir yap- mak teşebbüsünde bulunduğu tak- dirde başgösterebilir.» Fon Nöyratın mektubunun okun- madığına. dair fon Nöyratın iddiasını red ve cerhetmek oldu. İngiliz bükü- metinin bu meseledeki alâkası makul hiç bir sebeble inkâr edilemez. Bu hâdiselerin t başından sonu na kadar İngiltere hükümeti Fransa hükümetile en sıkı temas halinde kâl- mıştır. «Alkışlar» Zannettiğime göre, Fransa hükümeti de İngiltere nota- sının ana hatları dairesinde Berline şiddetli bir protesto vermiştir. Bize öyle geliyor ki, bu meselede kullandığı usuller baştan sonuna kadar Avrupa sulhünün mu- hafaza edilmesi işini Üzerine almış olanlar nezdinde en şiddetli takbihe ve en derin istikraha lâyıktır. Binaenaleyh, geçen hâdiseler, bü- yük Britanya hükümetinin devletler arasındaki suitefehhümleri izale et- mek ve entemasyonal teşrikİ mesaiyi teşvik eylemek ümidlerini baltalamak- ni teşvik değilse bile bü fikre hiç de- gilse muvafakat etmiş olduğuna dair çıkan şayiaları tekzibe lüzum bile görmüyoruz. Çekoslovakyanın bu hâdiseler kar- şısındaki hattı hareketine gelince, Çek hükümeti resmen Büyük Britanya hükümetini haberdar etmiştir ki, AL manya İle mümkün olduğu kadar iyi | münasebetlerde bulunmayı son dere- ce arzu etmekle beraber, Avusturya bâdiselerinin inkişafını büyük bir en- dişe ile takib etmektedir.» Çemberlain tekrar (o İngilterenin Avusturya meselesi karşısındaki va- ziyetine avdet ederek beyanatını şöy- le bitirmiştir: — Avusturyanın istiklâl ve tamamlı- lığını bozacak her hangi bir hareket karşısında istişarelerde bulunmayı Fransa ve İtalya ile taahhüd eylemiş- tir. Bu taahhüdün ftamamile yerine getirildiği meydandadır. Her şeyi yaptım, Fakat Almanya. nin bu hareketini durdura bilmek i- çin bizim ve bizimle beraber diğerle- rinin kuvvete müracaata hazır olma» miz iceb ediyordu. Bize nefret veren bu hâdiseler <alkığlar» İngiltere hükümeti tari fından kayıfsızca karşılanamaz. Bu hâdiselerin şümulü şimdiden tah- min edemiyeceğim neticeler olacak- tır. Fakat bugün için bu neticeler Av- Tupanın emniyetsizliğini artırmak suretile tecelli etmiştir. 'Tartılmamış sözler söylemek veya alelâcele kararlar ittihaz etmek âde- tim değildir. Vaziyetin açıkça ve sü- künetle mutaleası lâzımdır. Daima, açık söyledim ki, silâhlan- ma programımız lâstiklidir ve enter- Sofya 14 (A.A) — Plevne ve Bur- göz mıntakaları, 41 mebus intihab etmiştir. Bunların 2651 hükümet taraftarıdır. Dört sarhoş yakalandı Zabıta Alı, İsmali, Aleko ve Manol isimlerinde dört kişiyi pazar günü son derece sarhoş olarak istirahatı sel- betmek suçundan yakalamış, mahke- meye vermiştir, şekilde bırakmıyacaktır (Baş tarafı 1 inci sahifede) Diyerek klüp mensuplarına iltifat” ta bulunmuştur. B. Celâl Bayar Genç- lerbirliği sporcuları İle ya zesan ve hararetli hasbühal ar: memleket o sporculuğunu (alâkadar eden mühim meselelerden başka An- karada spor vaziyeti, Ankara ve İs- tanbul spor klüplerinin münasebet leri, ecnebi klüplerle temas ve antre- nör meseleleri, klüplerimizin saha ve Iokale olan ihtiyaçları da mevzuuba- his olmuştur. Hasbühal sırasında İstanbul fui- boleularının şampiyonluklarını, gör dükleri yardım ve himaye ile ölçen bir sporcuya Başvekil şöyle mukabelede bulunmuştur: — Şampiyonluk meselesi, Hiyakat ve ehliyet meselesidir. Kim daha liya- katli ve ehliyetli ise o şampiyon olur. Asıl mesele memleketimizde öteden- beri şampiyonluğun üç dört klübe in- hisar etmesidir. Bu klüpler de İstan- bulda bulunuyor. Ben öyle istiyorum ki şampiyonluk bir sene Ankarada, bir.sene İstanbulda, bir senede İz- mirde bulunsun. Yani vatan şumul Başvekil bu münasebetle de sporcu gençlerimizin müsald zamanlarda is- tirahat edebilecekleri bir yere olan ihtiyaçlarından bahsetmişler ve bü- tün sporcular bir arada topliyacak sosyal bir klüp yapılmasının lüzum ve faydalarına işaret etmiştir. a sporcularının, Anka Ta sporcularının, İstanbul sporcula- rından geri kalmalarının bir sebebi de ecnebi takımlarla temas etmek im- kânlarından mahrum kalmalarma alfetmeleri üzerine Başvekil demiştir ki; — Ben, sizin vasıtamızla ve bizim yardımımızla her sene Ankaraya dört ecnehi takımı getirmeği üstüme alı- yorum. ; Başvekil, hasbühale spor siyaseti- mizi izah eden şu sözlerle nihayet ver- miştir: — Her halde sporu bugünkü şek- linde bırakmamak niyetindeyiz. Hu- susi mahiyeti haiz kısımları alâkadar- lara bırakmak şartile hükümetin mü- rakabesini ilerletmek istiyoruz. Her halde sporu disiplinsiz bırakmıyaca- ğız. Bundan sonra klüp tarafından ha- zırlanan büfeye gelen Başvekil bura- da da sporcuları kıymetli irşadlarile tenvir ettikten sonra alkışlar arasm- da klüp merkezini terketmiştir. Yine klübün 15 inci yıldönümü mü- nasebetile bu gece Halkevinde klüp mensupları şerefine bir çay ziyafeti verlimiştir. Fenerbahçe klübünün bir tebliği Fenerbahçe spor klübünden: Bazı kimselerin klühümüz namından isti- Von Papene nişan Papen'e «kıymetli yardımından dola» m a Çekoslovakya i için için endişeler (Baş tarafı 1 inei sahifede) Gözetelerin. çoğu: «Fransa taah- hüdlerini yerine getirmek için Çekos- lovakya ile birlikte hareket ederse İn- giltere Fransanın yanında bulund cak mudır?. İşle bütün mesele bun- dan ibaret yorlar, fakat bu Su- ale cevab vermekten çekiniyorlar, Deyli Meyl gibi - sağ'cenaha men- sup gazeteler Almanyayı teşvik edici yazılar yazıyorlar. İngilterenin, sulh muahedelerile suni sufette vücud ve- rilen Çekoslovakya için taahhüd a) tına giremiyeceğini söylüyorlar. Sol cenah gazeteleri ise hükümeti harekete teşvik ediyorlar. Liberal Man- çester Gunrdyan diyor ki: «Avusturya meselesi tamamen bitmiştir. İtalya yaptığı hatayı tashih etmek istiye- cektir, İngillere harici politikasını de- Biştirmelidir. e Tecavüzlerin Önüne geçmek için kâfi derecede müessir u- sıhhatini Londraya bildirmiştir. Dip- lomasi mahafil İngilterenin bu temi- nata resmi bir mahiyet vermek iste- diğini söylüyor. Avam kamarasında cereyan edecek müzakerede bundan bahsedilmesi muhtemeldir. Ayni za- manda bu teminat, Orta Avrupa için İngiltere ile Almanya ârasında yapı- Jacak konuşmaya bir esas teşkil ede- cektir. Çekoslovakya Almanların tezahüratı Prag 14 (A.A) — Şimali Bohem- yada 'Tahen şehrinde südet Alman partisi şeflerinin bir toplantısında nu- tuk söyliyen B, Henlayn ezcümle de- miştir kiz Südet Almanların selâhiyettar ter- cemanı sıfatite, bir çok sene sonra ni- hayet hürriyetlerine kavuşan Avus- turyal kardeşlerimize harareti selâm- larımmzı bildiren bir telgraf çektim Bize gelince, hak ve adalet davamız- da mücadeleye devam edeceğiz. Hiç bir şeyden korkumuz yoktur. Çünkü südet Almanlarının kalplerindeki sa- dakat hislerini biliyoruz. Ve nihayet galip geleceğimiz için mücadele edi- yoruz. Prağ 14 (A.A) — Südet partisi ta- rafından tertib edilmiş olan büyük bir nümayiş esnasında parti namına söz söyliyen mebus Roş, ezeümle şöy- le demiştir: Südetler kanuniyet çerçevesi dahi- linde kalacaklar ve kanuna riayet © deceklerdir. Fırka memurları sizleri kanunt mücadele sahasmı terketme- meğe davet ediyoruz. Çekoslovakya- dans, Avust; akından bah sederken diyor k devletler bu tarihi saatte bize protestolar gönder raektedir, Vilsonun 14 prensipini or- taya atan fakat bunlara katiyen ria- yek etmemiş olan kimselerin yaplık- protestolara ehemmi- muh; tır. Ak ni müsterih olarak, bu meseleyi kapatmış ve yalnız Ak man milletinin sulhuna değil fakat u- mumi sulli eserine de yardım etmek ümniyesi ile, faaliyeti Tüznamesine geçirmiştir.» Evvelki gece bir zelzele kaydedildi İstanbul 14 (A.A.) — Dün gece saat 19,47 yi 15 saniye geçe kuvvetli bir zelzele kaydedilmiştir. Merkez üstü nün İstanbuldan mesafesi 280 kilo- metre tahmin edilmektedir. Şüpheli bir ölüm Zabıta ve adliye dün şüpheli bir ölüm tahkikatına el koymuştur. Tah- kikatın icranna sebeb olan hadis şudur: Balatta oturan Fatma isminde bir kadın bundan bir sai ve bir e çocuğu dünyava çetir vi ı Müjgün koymuştur. Müjgün, din ansızın ölmüş, anası defin ruhsatiyesi almak Üzere beledi- ye doktoruna müracaat etmiştir, Dok- tor, Müjgünm cesedini muayene et tiği sırada bazı şüpheli araza tesadüf etmiş ve defni için izin vermiyerek zabıtayı haberdar etmiştir. Butun Üzerine Çocuğun cesedi Morga nakle- dilmiştir. Morg raporu ölümün haki ki mahiyetini aydınlatacaktı Beyoğlu Halkevi eskrim turnuası Beyoğ'u Halkevinden: 1 — Spor Şubemiz ve gayri federe bü tün amatör Eskrimellere açık almak üzere 887 - 538 senesi için bir Eekrim Serin. nası tertip etmektedir. 2 — Müsabakalar, 26 Mar ars tesi günü saab 16 da Evimizin salommda başlıyacak üç silâh üzerinden Tpe, Flöre) den yapılacaktır. 3 7 Eayüolunmak için Spor Komutesi- ne müracant edilmesi Yâzı kaların kaydı 20 Mart 938 20 de kapanacaktır. 4 — Müsabakaları ferd itibarile derece verilecek, her silâhun şampiyonlarına bi- rer (Kupa) ikinci, üçüncü ve dördüncü- lerine de Uladalya) verilecektir. Müsabık ve seyircilerden kaydiye veya dühuliye olarak hiç bir para alınmıyacak- tar, 5 — Eskrimciler müptedi, ve becrübeli olmak üzere iki sınıfa ayrılacaklardır. meli arasında yapılacak müsaba- r günü saz fikstürü 24 Murl 988 perşembe günü tan- zim edilerek ulükadarlara dağıtılacaktır. biiğekes il İli bi gieşir Pazar günü Ankara stadında yapılan Beşiktaş - Muhafızçücü maçında Hakkı Ankara kalesi önünde ve maçtan gvvel yapılan koşulardan bir enstantane ii Mart 1979 eş $. 8 8....iFZELE... EŞBERNP EK, FESERF,B, 8, ESFEFE wa 4*ŞEbEBEESZAaNEBS EE 5 ele Gi Gl ii di dd