1 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

1 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Yeni Nurmi : Kuningam Amerikalıların bu maruf yarı mukavemet koşucusu hakiki bir rekor makinesidir Amerikalılar 1936 kışında Kunin- gam'a artık atletizm için bilmiş na zarile bakıyorlardı. Kuningam her yâ» rışta mağlüb olmağa başlamıştı. Es kiden daima arkasından ikinci gelen Venzke artık her 1500 metre veya bir mil koşularını kazanmağa başlamış- tı. Mübehassıslar da artık Kunin- gamın kendini toplıyamıyarak atle- tizmi bırakacağını zannediyorlardı. Fakat bu mütehsssıslar yanıldılar, Kuningam bunlara hiç aldırmadı ve çalışmasına devam ederek bu kış ka- palı pistte her zamankinden fevkalâ- de deveceler aldı, Bunun üzerine Amerikalı mütehassıslar Kuningamı dünyanın en İyi dömi fon - yarı mu- kavemet koşucusu güslererek Nurmi- Yİ ikinci mevkie geçirdiler, Kuningam ile Nurminin, bu cidden büyük atlet- lerin ikisinde de müşterek olan bir hususiyet varsa, o da uzun seneler zarfında elde ettikleri rekorlarda çok ufak değişiklik olması ve her zaman ufak farklarla çok iyi dereceler elde etmeleridir, Meselâ bir mil koşusunu ele alalım, Bu koşu son seneler zar- fında ancak 19 defa 4 D. 108. den ev- vel koşulmuştur ve Kuningam bunu 9 defa yapmağa muvaffak olmuştur. Kuningam 1938 4D,45S, 4/10 Vuderson 1937 4D. 6 8. 4/10 Kuningam 1934 4D.6S. 7/10 San Romani 1897 4#D,78. 2/19 Den loş 1937 4D.75S, 2/10 Kuningam 1937 4D.78. 4/10 Lavelok 1933 4D.78 6/0 Kuningam 1938 4D,8 5. 6/10 Kuningam 1937 4D,8 8. 7/10 Benton o 1933 4D,8 8, 7/10 San Romani 1936 4D.95, Bekali 1937 4D.9.5. Ladumek 1931 40,98. 2/10 Kuningam 1933 4D.95. 8/10 Kuningam 1933 4D.98. 8/19 Kuningam 1935 4D.9S. 8/10 19 defa 4 D. 10 S. den aşağı derecs- nin 9 unu bir koşucunun yapması cld- den büyük bir muvaflakıyettir ve Amerikalıların Kuningamı en yüksek yarı mukavemet koşucusu olarak gös- teremeğe hakları vardır, NURMİ İLE MUKAYESE Kaningamın Nurmi ile müşterek bir hususiyeti daha vardır. Bu da Ku- ningamın Nurmi kadar popüler olu- şudur. Eskiden Nurmi kışın Amerika, da koştuğu zamanlar nasil binlerce seyirci toplanarak kendisini alkışladı- larsa, koşularında da adedi 10 binden fazla seyirci bulunur. Kuningamın da Nurmi gibi para al- dığını iddia ederler. Amerikan atleti- nin koşu başına 1590 dolar aldığı söy- lenmektedir. Ancak bunlar dedikodu- dan ibaret olup bir türlü tesbit edile. memiştir, 10 senedenberi Amerikanın birinci sınıf koşucularından olan Ku- ningam 28 yaşındadır. NASIL KOŞUCU OLMUŞ? Kuningamın koşucu olmasının 58 behi bir hayli gariptir. Taliin cilvesi olarak, 8 yaşında iken mektebi yan- mıştır. Kuningam bu yangından, bö» .caklarında bir takım vahim yanıklar- la kurtulmuştur. Bunun üzerine dok- torlar bacak dalelerinde bir zafiyet> mani olmak için fazla ekzersiz yapma” Sını, bilhassa koşmasını tavsiye etmiş- lerdir. İşte Kuningam bu suretle 8 yaşındanberi koşmağa başlalmış ve büyüyünce mükemmel bir koşucu ol- muştur. REKOR KIRMAĞI DÜŞÜNMİYEN ATLET Amerika bir rekorlar memleketidir. Kuningam da boyuna rekor kırar. Fa- kat işin garip tarafı Kuningam hiç- bir zaman rekor kırmak için koşmaz, © daima yarışlarını kazanmağı düşü- nür. 1 martia Madison Skuar Garden- de yapılan Amerika kapalı pist şam- piyonasında 1500 metreyi $D.48 5. 4/10 da koşarak bir kapalı pist kuru yapan Kuningam bu yarışta Venzke- yi 20 metre kadar geçmişti. Kunin- gam rekoru kırdıktan sonra kendisi- 18 konuşan gazetecilere: «Yeni bir rekor yapmağı hiç düşün» müyordum, Ancak kazanmak için pars kuru 3 D. 49 8. civarında katetmem icab edeceğini biliyordum. Venzkenin ikinci vaziyette olduğundan ve ara- mızdaki mesafeden de haberim yoktu, Zaten seyirciler bağırmağa başladık- ları zaman rakibin ayak seslerini duy- mağa imkân kalmıyor. Bu yarışta bü- tün kuvvetimi sarfetmedim. Daha bir- çok seneler koşacağım için daima ih- tiyatlı hareket ederim. Bence bir at let her koşuda bütün ihtiyat kuvvete lerini sarfetmemelidir. Koşarken yal- ruz kendi süratimi, katettiği mesafe- yi, daha katedilecek mesafeyi düşü- nürüma demiştir. Bu sene kapalı pistie 4 D. 4 8. 4/10 la bir mil dünya rekorunu da kıran Kuningamdan bu yaz birçok rekorlar bekliyen Amerikalılar, kıymetli şam- piyonlarını hakiki bir rekor makine- si addetmektedirler, Avrupada lig maçları Geçen cumartesi yapılan maçlarda Volverhampton, Çarltona 4-1 yenilmiş, Arsenal de W, B, A, ile sayısız berabe- Te kalmıştır, Formunu kaybetmekte olan Vol verhamptonun vaziyeti bozulmakta- dır. Şimdiki halde en İyi vaziyette Ar- sena! gelmektedir. Neticeler; Birmingam - Biakpol: 1-1 Çarlton » Volverhampton: 4-1 Çelzi - Everton: 20 Derbi Kanti - Lids: 20 Tiverpol - Mançester Siti: 20 Brentford - Mideisbruk: 1-0 Stok &iti - Bolten: 32 . W.B. A. - Arsenal: 040 Puan vaziyeti: M. 34 34 33 34 Arsenal Preston Volverhampton Midelsbruk Çariton ,Brentford Bolin Lids Sunderland 33 Derbi Kanti 34 Geçen seneki ilg şampiyonu Man- çester Biti, Portesmut ile 27 şer puan- la sonuncu vaziyette gelmektedir. FRANSADA: Son yapılan maçlardan sonra Soşo 5 puan farkla baştadır. Birinciliği ka- Zanacağı muhakkak gibidir. Neti- celer: 35 4 BRSABBSESER" Set - Red Star: #1 Rube » Lens; 3-1 Fiv - Meç: 30 Kan - Valensiyen: 50 'Ekselsiyor - Ruen: 3-1 Marsey - Rasing Pari: 2-1 Strazburg - Antib: 3-0 Soşo - Lil: 20 Puan vaziyeti: P. s7 32 31 29 24 2 2 22 > 2 Soşo Marsey Set Ruen Strazburg Meç Lens Lil 'Ekselsiyor Rube İTALYADA: Jüventüs başta gitmektedir. Bu hafta yapılan maçların dört tanesi sıfır sıfıra berabere bitmiştir. Neti- celer: Tazio - Napoli: 0-0 Bolonya - Trlestina: 0-0 Torino - Fiorentina: 2-1 Milan - Luşese; 40 Atalanta - Bari; 00 Genova - Liverno: 1-0 Jüyentüs - Roma: 0-0 Ligurla - Ambrosliana: 3-1 MACARİSTANDA: Seget - Kişpeşt: 3-1 Busfok - Nemzeti: Söyirilere, oyunculara, idarecilere faydalı futbol bilgileri Ofsayd & ncı madde —Bir oyuncu topla oynarken kendi arkadaşlarından biri topun oynanmakta olduğu o ande, has- mının kale çizgisine topla oyruyan âr- kadaşından daha yakın bulunur ve © anda kendisile hasım kale çizgisi ara- sında en aşağı iki hasım oyuncu bu- lunmazsa o oyuncu ofsayd (oyundan hariç) addediliyor, Bu vaziyette olan oyuncu ne topa İemas, ne bir hasmına ve ne de oyuna müdahale edemez, Bir oyuncu kale vuruşu, köşe vuru- şu yapılırken ve taç atılırken veya top son defa bir hasım tarafından oy- nanırken veyahut arakdaşlarından biri topla oynadığı esnada kendisi ta- kımına aid nısıf sahada bulunurken ofsayd olamaz. vi Seyircilere — Bir oyuncunun oyun» da ofsayd vaziyette bulunması ceza almasını icab ettirmez. Ancak oyun harici bulunan bu oyuncu topa te- mas eder veyahut oyuna müdahale ederse cezalandırılır. Top soğ defa oynandığı vakit, bir oyuncu kendi nısıf sahası dahilinde bulunursa ofsayd olamaz. Ofsayd vaziyetinde nazarı İlibare alınacak nokta, oyuncunun topla oy- narken, bulunduğu mevki değil, bir arkadaşı tarafından topla oynadığı anda kendisinin bulunduğu mevkidir, Bir oyuncu topla oynıyan arkadaşı- nin gerisinde bulunursit asia oyun ha» rici olamaz. Bir oyuncu topu son de- fa bir hasım oyuncu tarafından oyna- tırsa ofsayddan kurtulur. Köşe vuru- şu, taç atma, kale vuruşu “yapıldığı zaman bir oyuncunun ofsayd olamı» yacağı tasrih edilmiştir. Fakat bu va- ziyet, top diğer bir oyuncu tarafından oynanınca derhal ortadan kalkar, Bir ofsayd cezasi vermediği vakit hakeme bağırmayınız. Hakem ve yan hakemleri oyunu sizden daha yakın- dan takib ettiklerinden, ofsayd vazi- yetlerini daha iyi görecekleri şüphe- sizdir. Bunun için hakemlere itimad ediniz. Oyunculara — Olsayd vaziyetinde olan bir oyuncu ancak üç suretle of- sayddan kurtulabilir; 1 —Topun hasım oyünculardan bi- ri tarafından oynanması, 2 — Arkadaşlarından biri topla oy- nadığı vakit ofsayd olan oyuncu to- pun gerisinde bulunursa, © 3 — Hasım kale hattına nazaran kendisinden daha uzakta bulunan bir arkadaşı topla oynarken hasım kal3 hattile, arasında iki hasım varsa, 'Top son defa oynandığı vakit ofsayd bulunan bir oyuncu topun kale dire- ğine çarparak geri gelmesile ofsayd- dan kurtulamaz. Eğer hasmınız topla oynarsa veya top her hangi bir suretle ona temas ederse, her nerede bulunursanız bu- Jununuz, ofsayd addolunmazsınız. Ofsayd vaziyetinde bulunurken ns bir hasmınıza müdahaleye ve ne de hasım kalecinin veya diğer bir hasmı- mızın topu görmesine ve serbesçe ha- rekette bulunmasına mani olacak va- ziyetlerde bulunamazsınız. ? mama san Elekiromos - Hungarya: 1-1 Uijpeşt - Febüs: 2-1 Ferençvaroş - Torekveş: 60 Boşkay - ETO: 4-1 Buday - Surketaksi: 3-2 AAVUSTURYADA: Admira - Rapid: 2-1 Favoritner - F, C. Vin: 3-2 Vienna - Sportklüb; 0 Florisdorf - Vaker; 3-2 Ostrla - Simering: 3-2 ÇEKOSLOVAKYADA: Y. Pilsen - Zideniç: 1-1 Slavya - Pardubis: 4-3 SC. Pilsen - Ostrava: 2-2 V. Ziskov - Bratislava, 4-3 Sparta - Projestev: 8- Nahd - Kladno: 10 1 Nisan 1938 Samsun mektupları Samsun vilâyetinde bu yıl yapılacak muhtelif işler Vali B.Fuad Tuksal'ın beyanatı-ilk maarife bütçeden 202,816 lira ayrıldı Samsun (Ak- şam) — Vali B. Fund 'Tuksal bu senenin bütçesi ve yapılacak iş- ler hakkında ba» na şu beyanat- ta bulunmuş » tur: — Biliyorsu- nuz ki, vilâyeb umumi meclisi senelik mutat toplantısını bi- tirdi. 1938 s© nesi vilâyet büt çesi mütevazin bir halde YALAMA ri eler A miştir. Maarife verilen büyük ehemmiyet Her şeyden evvel vilâyet dahilinde bulunan tahsil çağındaki çocukları- mızın Okumalarına çok ehemmiyet veriyoruz. Bunun için bütçemizin ma- arif kısmi diğer kısımlara nisbetle da- ka ziyade bir yekün arzetmektedir. Bu sene bütçede ilkokullar için ayır- dığımız tahsisat 252.816 liradır. Öğ- retmenler sayısı 772 ye çikarılmışlır, Halen ilkmekteplerimizde 15 bin ço- cuk okumaktadır. Bu sene yeni yap- tarılan mekteplerdeki ders levazımmı daka iyi bir şekle koyacak ve noksan- larını da ikmal edeceğiz. Çarşamba ve “Terme merkezlerinde yeni yaptırılan beton erme ilkmektepler tedrisata açl- mıştı, Havza ve Ladik kazalarında yap- tırılmakta olan eyni tipdeki iki mek- tebin inşaatı da bitirilmiştir. Vilâyet merkezinde yaptırılmakta olan büyük ilkokulun üst katında bâ- zı tadilât yaptırılacaktır. Bu sene ge- reken bazı köy mektepleri inşaatına da yardım edeceğiz. Havzada evkaftan devren aldığımız eski eserlerden gü- zel bir binada yeni bir kütüphane vü- cude getireceğiz. Henüz nüve halinde bulunan vilâyet müzesinin zenginleş- tirilmesi için de ve tahsisat koy- duk. Yali B. Fuad Tuksal Yol ve köprü işleri Yol ve köprü işleri için 175 bin 484 Hira ayırdık. Mevcut yollarımızın 10u- hafazası için mütemadi tamirata bu yü daha ehemmiyet vereceğiz. Bunun için kâfi tahsisat koyduk. Samsun - Bafra yolunun 163 bin liraya ihale edi- Jen $3 kilometrelik kısmının inşaatına devâm ediyoruz. Bunun tahsisalını da ayrıca temin ettik. Vilâyetimizin ikti. saden ehemmiyetli bir kazası olan Bafradan Samsuna kadar münakalâ- tın seri ve kolay bir halde yapılmasını temin edecek olan bu yolun müdde- tinde bitirilmesini Istiyoruz, Nümune fidanlığı ve aygır su Geçen sene tesis edilen nümune fi- danlığındaki çalışmalara muayyen bir program dairesinde devam edilmek- Haydarpaşa spor klübü Haber aldığımıza göre, Haydarpaşa lisesi mezunlar cemiyeti ile Haydar- paşa lisesine dayanan (Haydarpaşa spor klübü) isminde bir klüb açılmak üzere teşebbüse geçilmiş ve nizamns- mesi vilâyete tevdi edilmiştir. Her tür- Jü sporun ve bilhassa atletizm ve fut- bol sporlarının inkişafı maksadile ku- rülan bu klübün ilk hamlede 1000 Azası olacağı ve aralarında tanınmış allellerimizden ve futbolcularımızdan elemanlar bulunacağı öğrenilmiştir. Klüb binası Kadıköyünde olacaktır. Klübün muvakkat idare heyeli ni- zamnamesini vilâyete tesçll ettirdik- ten sonra faaliyete geçecektir. Haydaraşa spor klübünün önümüz- deki haziran içinde federe klüpler ara- sında yer alması ve maçlara başla- ması muhtemeldir. Haydarpaşa lisesi- nin deniz tarafındaki sahasında şim- diğden antremanlara bile başlanmıştır. tedir, Bu yıl fidanlıkta bazı inşaat ve tesisat da yaptırılacaktır. Vilâyetimiz mıntakasında yetiştirilmesi fennen lü- gumlu ve faydalı olan ağaç ve neba- #atın bu fidanlıkta yetiştirilmesi için çalışılmaktadır. Ayni yerde bir aygır deposu da vü- cude getirilmiştir. Vilâyet dahilindeki hayvanat cinsinin ıslahı için icab eden mesai yapılmaktadır. Depoda mevcut bulunanlara ilâveten damız- Alık üç aygır daha mübayaa edileceği gibi yeni bütçeye konulan tahsisat ilo de başkaca aygırlar celbedilecek vo köyler için de damızlık boğular satın alınacaktır. Memleket hastanesinin tevsii Samsun memleket hastanesinin 110 yatağa çıkarılmasına meclisi umumic? karar verildiğ ve bütçeye buna göre tahsisat da konuldu. Geniş bir mınta- kanın sıhhi ihtiyacatına lâyıkile cevap vermek için bunu da kâfi görmemek- teyiz. Bu itibarla ayrıca bir nümune hastanesinin tesisine müsaade edilme- sini Sıhhat ve İçtimai muavenet ve- kâletinden bir mazbata ile rica ettik. Buna âit araziyi vilâyetçe temin ede- ceğiz. Memleket hastanesi için yeni- den bütün tertibatile en son sistem bir röntgen cihazı mübayaa edeceğiz. Halen mevcut olanda kalacaktır. Bu sene hastanenin idari ve intani pavi- yonları da esaslı bir surette tamir edi- lecektir. Zührevf hastanesi ihtiyaçları için de bütçeye kâfi miktarda tahsisat, konulmuş ve gene vilâyet bütçesine Konulmuş olan seyyar frengi müca- dele tahsisatına da ilâveler yapılmış- tır. Bu sene kazalar için seyyar etüvler satın alınacaktır, Bina ve arazi vergileri Bina ve arazi vergilerinin vilâyet idareli hususiyelerine devri dolayısile muhasebei hususiye (kadrolarında esaslı tadil ve ilâveler yapılmıştır. Bu suretle yurddaşlarımızın bu vergilere aid işlerinin daha kolaylıkla ve sür'at- 16 görülmesi hususunun temin gâyesi- ni âstihdaf etmiş bulunuyoruz. Her türlü dediyatımızı da günü gününe muntazaman yapmaktayız. Yeni Halkevi Yakında Samsunda yaptırılmasına başlanacak yeni Halkevi binası inşa- aslına yardım için bütçeye bu yılda tahsisat koyduk, Bu hususta belediye bütçesinden de ayrıca yardım yapıl- maktadır. Haziran sonlarına doğru in- şasına başlanacak olan yeni Halkevi- nin 125,000 liraya çıkacağını umuyo- ruz. Vakıflar idaresile müştereken Hay- zadaki kaplıcaların asri ve fenni bir hale konulması için teşebbüse geçmiş bulunuyoruz. Vilâyet umumi mecli- Since bu hususun temini için gereken kararlar verilmiştir. Hülâsa, 1938 yılı içinde gerek bütçe- nin verdiği imkânlar ve gerek alınma- sılâzım gelen tedbirlerle vilâyetin ma- halli hizmetlerini daha verimli bir ha- Je getirmeğe çalışıyoruz» RR IŞ Boks dersleri Şişli Halkevinden: Halkeyimizde spor şubesi boks kısmı açılmıştır. İs- teklilerin her gün saat 17 den sonra müracaktları. Eminönü Halkevinden: Erimize bağlı klübler arasında yapılma sına başlanacak maçlar için 5/4/938 salı akşamı saat (13) de kur'a çekileceğinden alâkadar klübler selâhiyetlar mürahhas- Jarının Halkevinde bulunmaları bildirilir. a m mn Akba müesseseleri Ankarada ber dilden kitap, ge- zete, mecmua Ve kırtasiyeyi ucuz gazeteleri için ilân kabul, abone kaydedilir. Undervodd yazı ve he- sap makinelerinin Ankara acentesi, Parker dolma kalemlerinin satıp yeridir. Telefon: 3377.