1 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Nisan 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA» | Efe!... Efel.. Kabahati biraz da kendinde ara... zmir gazetelerinden Yeni Asır- da, bay Hakkı Ocakoğlunun şa- rapçılık, bağcılık hakkında enteresan bir makalesi inlişar etti. Bundan öğ- rendiğimize göre: İzmirde üzüm istinsali her yıl art- makta, ihracat kısmında gorluk ol maktadır. Hattâ geçen sene rekolte- nin yarı yarıya azlığı âdetâ bir nimet öilinmiş. Aksi takdirde bulıran baş gös- terecekmiş... Senerlen seneye dünyü pazarları daralıyor. İngiltere, kendi müstemlekelerini himaye için onlar- dan alışveriş ediyor, Alman piyasası da tahdid edümiş, Bunların haricin- dekiler zaten mahdud. Yetmiş sek- sen bin tonluk bir rekolteye pazar te- min elmek için ne yapmalı? İçinde bu- | kunduğumuz mevsimin satışları kırk İ bin tonu bile bulmamış... İki senedir üzümü yaş olarak ihra- Ca çalışıyoruz. Fakat büyük pazarlara bizden daha yakın olan Bulgar, Yu- nan, Macar bağcıları esasen buraları- | #1 tutmuş ve yakınlıktan istifade edi. | Yorlar. Onların fiatleri bizim naki ve ambalöj masrafımızdan bile a2... Bu vaziyette bize ancak turfanda yetiş- frip satmak kalıyor. Bağçılarımızı kurtaracak, ancak, şarapçılığın inki- $4f1! Çünkü Türkiye umumi harpten evvel de geniş mikyasta şarap ihraç ediyrdu. Öyleyse, bir kısmını kuru, bir kısmını yaş, bir kısmını da şarap ola- rak ihraç etmek yollarını arıyalım... Başmakalenin fikri bu. İzmirin ehemmiyetli bir iktisad meselesi; 40 bin tonluk fazla üzümümüzü ne yapa» cağız?... Hariçte satarsak elbette daha * iyi... Fakat dahilde?.. Düşününüz ki 40 milyon kiloyu nüfus başma taksim €isek iki buçuk kilo bile etmez. Beher mevsimde her ferdimiz, el- bette şimdikinden değil iki buçuk, yir- | mi iki buçuk kilo fazla bile üzüm yi- | yebilir ve hu yüzden, İzmir hağcıları bü sefer de kâfi derecede mahsul yeliş- | — men buhranma uğrarlar inşal. | Diğer yemişçiler de, keza, öyle... Fa- kat, nakil, tevzi, satış usullerimiz öyle İenâdır ki, yalnız üzüm hususunda de- Zil, diğer yemişler sahasında bile, pa- halılık sebebile, orta sınıflarımız da- hi, tahiatin bu vatana bol bol verdiği | himetlerden mahrum kalıyorlar... İ Nitekim şimdiki misal; “Bütün kış | meyvaları... Ateş bahasına!, ! * Manavlarn önünden geçerken 80- Tüyoruz; Şunun kilosu 45, şunun 90, şu- nun tonesi 15... Hangisinden ister$i- hiz? — Vay vay!, Hiç birinden manav İşte geldi tramvay!... y... Yiyerek elmanıri'bir yarısını ba- Yan ötekini buy... Kabuklarını da yiye- miyecek kanber tay... İngilterede de Türk mahsulüne belki bu sebeple di. | yorlar «baybayf».. Ucuzluk efem, ucuzluk... Teşkilât elem, teşkilât... hilesiz mal, efem hi- | lesiz mal!,, Kuru incir paketlerinin y yar rsi şimdiki gibi kurülu çıkmasın... Üzüm küfelerinin üstü ekstra ekstra, | altı cibre olmasın... En becerikli ev. lâdların devletle anlaşsın, el ele verip İstihsalinden nakliyata, toptancılık- tan perakendeciliğe kadar bütün şu- belerini hala yola sok. © zaman biz de, bütün dümya da senin emsalsiz meyvalarını umduğundan fazla yeriz! Buna da emin ol efem... Fakat sende O.A — Yaz gelsin diye dört ge Maha. Yalovaya araba . 7» k | vapuru işliyece Akayla Şirketi Hayriye arasında anlaşma oldu Deniz Bank Akay işletmesi Yalova ile İstanbul arasında muntazam ara- ba seferleri ihdas etmeğe karar ver- miştir, Olomobiller şimdiye kadar mo- törlü kayıklarla naklediliyordu. Akayın bu teşebbüsü büyük bir alâka ve mem- nuniyet uyandıracaktır, İstanbul - Ya- lova araba vapuru seferlerine bu yaz bir tecrübe mahiyetinde başlanacaktır. Elde edilecek neticelere göre gelecek, sene seferler çoğaltılacaktır, İstanbul - Yalova araba vapuru se- ferleri için Akay işletmesile Şirketi Hayriye arasında müzakerelere başlan- mıştır. İki idare arasında bu husus- ta esas ilibarile bir anlaşma hasıl ol- muş ve Akayın bu teşebbüsü Deniz bank umum müdürlüğünün de tasvi- iran etmiştir. İstanbul - Yalova araba vapuru S€- ferleri için ucuz bir nakliye tarifesi hazırlanacaktır, Deniz bank Akay işletmesinin bu hayırlı teşebbüsünün memleket da- hilinde bir turizm faaliyeti uyandır- ması itibarile de çok kıymeti vardır. Hafta tadilini Yalova ve Bursada geçirmek, kendi otomobillerile Anado- Tuya geçmek istiyenler ve yahud o ta- raftan İstanbula gelmeyi arzu eden- ler bu kolaylıktan çok istifade edecek- lerdir. Başıboş bir atın çiftesile yaralandı İbrahim isminde biri, Beşiktaşta Şenlikdede parkı civarından geçmek te iken başı boş gezen bir atın attığı çifte lie ağır surette yaralanmıştır. İbrahim hastaneye kaldırılmıştır. Valide hanı İstimlâk muamelesi bugün bitirilecek Valide hanının belediye namına 15- timlâkine aid tapu idaresinde yapılan muamele bugün bitirilecektir. Valide hanı, Evkaf için epi bir varidat mem- bal idi. Han ile müştemilâtından te- min edilen varidat, bilhassa Gureba hastanesi masrafının Karşılığını temin ediyordu. Evkaf idaresi, belediyeden alacağı 260 bin Tirayı evkaf bütçesine bir varidat olarak kaydetmiyecek, bu. para ile yeni bir mülk alacaktır. Diğer taraftan Maarif vekâleti, Eminönü meydanındaki binaların yık- tırdmasından sonra Yenicaminin ala- cağı manzara hakkında lez mâlümat istemiştir. Otobüsler dolu ve boş tabelâsı asacak Otöbüslerin de tramvaylarda oldu- ğu gibi (dolu) ve (boş) tabelâsı kul- Janmaları kararlaştırılmıştır. Araba tamamile dolduğu zaman (dolu) ta- belesi ve bir tek kişilik yer de olsa (boş), İabelâsı asılacaktır. de kabahat var... Mutlaka, dahili pi- yasada olduğu gibi hariçte de barı ku- surların oluyor... Yoksa 40 bin ton ca- nım meyvlarına niçin müşteri çıkma- sın?, Bunu havsala almaz! (vâ-Nü) Haklı şikâyetler Radyoda yeknasaklık İstanbul radyosu gene tahammil olunmaz bir hale geldi Bütün neşri- yatı (alaturka musikiden bahsediyo- Tum.) dört beş sanalkâra inhisar eden bu müessese her akşam aynı sanai- Küm temcit pilâvı gibi pişirip pişirip ortaya kayuyor. Ya radyofonik temaliler!... Bir kaç eser mütemadiyen tekrar olunuyor. La Boböme, Carmen La Bohtme, Carmen... Artik illâllanb.. Hele dans musikisi! Nerede köhne, modası geçmiş, cızırtılı eşki plâk var- sa onları çalıyorlar. Şurada burnumu- mun dibindeki Sofyadan ibret alsınlar. Bükreşi dinlesinler.. Sonra günlük haradisler... radyoları cayir cayır saatlik hattâ da- kikalık havadisler veris İaraza naklederken, a bir gün evvelki bhavadisleri haklediyor. Şu İstanbul radyosunun canlandırsak, Kandilli dalmi abonelerinizden Faik Akdeniz İ. İnan isimli diğer bir karilmiz de, Sabah heşriyalının neden yapılmadı- Banı öğrenmek istiyor. Ve ayni şikâ- yeti yükseltiyor «Son zamanlarda programlardaki yeknasaklık da pek müciz bir bal al- dı. Gerek nlafranga gerek nlatarka plâkların daha iyisi yok mu?» İstanbul Istanbul borsası kapandı Bugün yeni borsa Ankarada açılacak İstanbul Kambiyo borsası dün Ka- | panmıştır. Acentlerin çoğu Ankaraya | gitmiş bulunuyorlardı. Diğer burada kalanlar da dün akşamki trenle An- karaya hareket etmişlerdir. Borsanın son günü olması dolayısile dün pek az muamele kaydedilmiştir. Ankara bor- sası bugün faaliyete geçeçektir. Dün en son muamele sâat 16 da ol- muş, bir acente bir banka hesabına 750 sterlin almıştır. Bundan daha evvel de diğer bir acente 100 aded As- lan Çimento tahvili almıştır. Okuma kitaplarına kati bir şekil verilecek İlkmekteplerin muhtelif sınıfların- da okutulan okuma kitapları, üç 8e- neden beri her sene tadil edilmekte idi. Bu tadil, ilk tahsilde ahenk ve vahde- ti temin edemediğinden bu sene topla- nacak olan bir komisyon, okuma ki- taplarında son defa olarak tadilât ya- pacak ve okuma kitapları kati bir şek- le girecektir, İki çocuk güreşirken birinin kolu kırıldı Süleymaniyede oturan 12 yaşında Dursun, ayni mahallede oturan 10 yaşında Şabanla güreşirken Şaban, Dursunu yere fırlatıb atmış, Dursu- nun Kolu kırılmıştır. Yaralı çocuk Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış- tar. İhracat maddelerimizin kontrolu Tiflik, yapak, portakal ve başlıca hububat nakliyatının daha esaslı bir şekilde kontrolu için bazı kararlar verildiği duyulmuştur. Bu maksad- la yeniden icab ettiği kadar kontrol *j memuru alınacak ve bu yeni elaman- larla kontrol teşkilâtı tevsi edilecek- tir. Bay Amcaya göre Seyrüsefer nizâmnamesine: mühim ilâveler yapılıyor Belediye zabıtası talimatnamesinin. seyrüselere taallâk eden kısımları Şe- hir meclisinin geçen şubat devresinde müzakere edilirken bazı noktaların ted- kikine lüzum görülmüş ve bu kısım encümene iade edilmişti. Belediye zabıtası encümeni bu mad- deleri yeniden tedkik etmiştir, Bu sı- rada belediye reisliği bazı yeni teklif- lerde bulunmuştur, Bu teklifler encü- mence tedkik edilmiş veşehir mecli- sine sevkedilmişlir, Bu arada hususi ve taksi otamobille- rinin durak yerleri tesbit edilmiş ve bir krokiye bağlanmıştır. Bilhassa Tünel- den Taksime kadar uzanan cadde üze- rinde hususi otomobillerin durak yer- leri ihtiyacı karşılayamadığından bun- Jar arttırılmıştır. Bundan başka oto- mobillerin caddelerde beklemeleri için de eski belediye zabıtası talimatname- sindeki 137 inci maddenin daha sarih ve kati bir şekle sokulması münasip gö- rTülmüştür. Bu maddenin son fıkrası kaldırılacaktır. İktisad vekili dün akşam Viyanaya gitti İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiş, öğleden evvel ve sonra deniz ticaret müdürlüğünde muhtelif iktisadi iş ler üzerinde meşgul olmuştur. 'B. Şakir Kesebir Viyanada rahat- siz bulunan kızının tedavisi için dün Vi ekspresle Viyanaya gitmiş- üsküdar. tramvayı Geçen ser sene zarfında şirket kâr temin etti Kadıköy ve havalisi tramvay şirke- tinin senelik umumi heyet toplantı- $ı dün saat onda şirketin Bağlarba- şındaki idare merkezinde yapılmıştır. Toplantıda Idare meclisi ve müra- kip raporları ökunmuş ve kabul edil- Bilânçonun tasdikinden ve idare meclisinin forasından sonra idare mec- isi azalığı için intihap yapılmış ve es- ki aza ipka edilmiştir. Şirket 1937 yılında 1936 yâ nazaran 310.175 fazlasile 6.278.628 yolcu taşı- mıştar, Şirket tesisatının kıymeti 2.606.971 liradır. 1937 yılında temin edilen vari- dat yekünu 378.036 lira ve buna mü- kabil ayni yıla alt masraf 341.3911ira- dır, Geçen sene şirketin varidatile bera- ber masrafı da artmış olmakla bera- ber kâr termin edilmiştir. Yolcular vapurlardan motör- lerle çıkacaklar İ Rıhtıma yanaşmıyan yolcu vapur- | larından yolcular ötedenberi sandal larla çıkmakta idiler. Liman işletme idaresi lodos havalarda yolcuların pek çok müşkilâta uğradıklarını gözönü- ne almış ve sandal yerine molörlü ve» sait kullanmağa karar vermiştir, An- cak bu yüzden bir çok sandalcıların iş-! iz kalacakları göz önüne alınmış ve sandalcıların liman idaresinin muh- telif servislerinde hamal olarak istih- dam edilmeleri kararlaştırılmıştır. ha karşı pek küskün duruyorsun, — Rica ederim sus, Ağzımı açtır. ma, Sen de, benim gibi bir imtihan keçirseydin daha kolay anlardın. Arkadaşı büsbütün meraka düş- — Bir arab dudusu mu yoksa? — Keşki öyle olsaydı azizim, Daha feci, Ne kadar düşünsen bulamazsın, Söyleyim bari.. Bizimki, bizimki. On