5 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

emar Ne günlere kaldık!.. Sahife 2 AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler GÜNÜN HADİSELERİ ovyet «Tass» ajansı çok garib bir haber verdi: Japonyanın Afganislandaki mas- Yahatgüzarı, oradaki Sovyet büyük el- gisini ziyaret etmiş ve kendisine Ja- ponya hesabına casusluk etmesi tek- Jifinde bülunmuş!.. Sovyet elçisi, ta- bil, lâzım gelen cevabı verdikten baş- ka meseleyi hükümetine de bildirmiş, Hiç görülmemiş bir hâdise... Casus arayan devletler bu işi çok gizli ve hu- #üsi yollardan görmek isterler sanır- dık, Şimdi, bir devletin sefiri, selleme- büsselâm, başka bir devletin sefirine gidip «Bizim casusumuz ol» diyebili- yor! Japon sefiri, son Moskova muhake- melerinden cesaret almış olabilir. Mu- hakemede, o kadar çok sefirlerin ve siyasi ricalin - kendi itiraflarile- ecne- bi devletler hesabına casusluk , filân ettikleri sabit olduğuna göre, Japon diplomatı, kendi aklınca, bu işi de «ola- gan» sanmış... Fakat düşünmemiş ola- cak ki istisna kaide teşkil etmez. Herhalde hadisenin, birbirine hiç dost olmayan iki devlet arasındaki barile de çok düşünmeğe değer bir mahiyeti var, Ne günlere kaldık! fkârı iye hazırlaniyor! itler son nutkunda, gene: — Hududlarımızın dışındaki on milyon Almanı bu halde bırakamayız! » diyor. Avusturyadaki üç buçuk milyon Al- mandan sonra diğerlerine sıra gelece- ğini bu suretle tekrar tekid ve teyid etmiş oluyor. İşin garibi şudur ki, bü- tün dünya ajansları, dünya gazetele- ri ber gün neşrettikleri haritalarla, makalelerle buna cihan efkârını hazır- lamaktadırlar, «Almanya bütün Al manlarla meskün yerleri alacak!» di- ye diye, Hitlerin emelleri mukadder- miş gibi gösteriliyor. Bu manevi ha- gırlanmadan sonra emri vaki olunca, bermutad kimse hayret etmiyecek... Nazi propagandasını, doktor Göb- belston fazla dünya gazeteleri yapmak: tadırlar.., im Tarihin bir tekerrürü A vrupa üniversitelerinde zengin çocuklarının bazen sosyalist fi- lân oldukları görülür, Fakat bu genç- ler ki hayatle karşılaşınca, fikir- de mevkileri tenskuz teşkil eder, mihver değiştirirler. İtalyanın yakın tarih! de onların ha- yat tarihçesine benziyor: Vaziyetinden gayri memnunlarn en başma geç- miş, atıp tutuyordu; Almanya ile, Ja- | ponya ile mihverler kurdu... Fakat ar- | tık. İtalya, büyümüştür; Müstemleke- #i olan, kendi kendini tatmin eden bir tivlet halinedidr... Gençlik heyecanları bugün değilse yarın büsbütün dine- cektir... İngiliz - İtayan anlaşmaları- nın takip ettiği mecra yolunu gösteri- yor.... Böylelikle tarih gene tekerrür etti: İtalya, evvelâ orta Avrupa devletleri- Je anlaşmış gibiydi; şimdi ise Fransa #le, İngiltereye yakınlaşıyor... Belki bir iki bocalama daha olacak; fakat, "Almanyanın geniş emelleri, İtalyayı ister istemez, muvazene temini için, İngiltereye doğru itiyor... Şuşnigin gizli dosyası Pragdan Londraya naklediliyor bizli dosyadaki evraka göre Almanya plebisitten bir ay sonra Çekoslovakyada harekete geçecek Londra 4 (A.A.) — «Deyli Hereld'ın Prag muhabiri bildiriyor: Eski Avus- turya Başvekili Şuşnig'in mahrem dosyası Nasyonal - Sosyalistler idare- yi tamamile ele almadan evvel Praga kaçırılmıştı. Fevkalâde mühim vesi- kaları ihtiva eden bu dosya yakında İngiltereye naklolunacaktır. Çünkü Çekoslovakya hükümeti bu dosyayı elinde bulunduran zatın Çekoslovak- yada emniyet altında olmadığını, A- man casus teşkilâtının faaliyetini bir | kat daha arttırmış olduğunu bildir- miştir, Vesikalar arasında, Alman siyase- tinin içyüzünü gösteren Berhtesga- den mülâkatına dair mufassal bir rapor bulunduğu gibi, ilhaktan evvel Şuşnig tarafından tevkif edilen nas- yonal sosyalist Tavs ve Leopold'un tevkirlerinden sonra Nazi merkezinde yapılan taharriyatta ele geçen ve Almanyanın Çekoslovakyada bir ha- Teket hazırladığını isbet eden kâğıd- lar da vardır. Londra 5 — Deyli Herald gazetesine göre Şuşniğin gizli dosyasında bulu- nan ve Vİyanadaki nazi şeflerinden 'Tavs ile Leopold'ün evinde yakalanan evraka nazaran Almanya, Avustur- yadaki plebisitten bir ay sonra Çe- kosloyakyaya karşı harekete baş'ıya- caktır. Muallimihtiyacını karşılamak için Parasiz ve yatılı talebeden e 75 i muallim mesleğine ayrılacak Ankura 4 (Telefonla) Maarif Vekâleti ortamekteb ve liselerin muale lim ihtiyaçlarını en yakın bir zaman- da karşılıyabilmek için mühim ted- bizler alıhak üzeredir. Bu cümleden olarak lise ve ortamekteplere parasız ve yatılı alınacak talebeden yüzde 15 inin mecburi olarak muallim mes- Jeğine ayrılmasını mümkün kılacak bir kanun projesi hazırlanmaktadır. Bu mecbi t muallim ihtiyacı Ksırşılanıncıya kadar devam ettirile- cektir. Ayan meclisi B, Blumun mali tedbirlerini hoş görmüyor B. Blum milli Müdafaa ve mali kal- kınma için üç aylık salâhiyet istiyor Paris 4 — Nazırlar bu sabah top- lanarak maliye projelerini hiç bir değişiklik yapmadan kabul etmiştir. Bir maddelik bir kanun lâyihası halinde tanzim olunan bu projeler öğleden sonra reisicumhurün riyase- ti altında toplanan nazırlar meclisi tarafından tasdik olunmuş ve parlâ- mentoya da tevdi edilmiştir. Paris 4 (A-A.) — Nazırlar konseyi tarafından bugün kabul edilen tek madde ile hükümetin istediği salâ- hiyet 1/7/938 tarihine kadar karar- namelerle aşağıdaki hususları karşı- lamak üzere hükümet tarafından Yüzuni görülecek tedbirin alınması- na dairdir, Bu hususlar şunlardır: 1 — Mili müdafaa icabları, 2 — Altın karşılığının korunması, 3 — Milletin finans ve ekonomik GERE, mmm mmm Kont Ciano Tirana gidiyor Arnavud kralının düğü- nünde şahid sıfatile bulunacak Roma 5 — İtalya hericiye nazırı Kont Çiano, Arnavudluk kralı Ahmed izdivac merasiminde şahid sıfatile ha- sır bulunacaktır, Düğün nisan sonlarına doğru Tiran şehrinde yapılacaktır. Hitler mi yalla Klagenfurt 4 (A.A) —B. Hitler bu akşam bir nutuk söylemiştir. Nut- ku bütün durak ve meydanlara ko- nulan hoparlörlerden dinlemek fize- > yi 100 bin kişi gelmiş- İ Zogunun Macar kontesi Aponyi ile Almanya dahili bir Mısır Hariciye nazırı istifa etti Kahire 4 — Dış işleri bakanı istifa pını vermiş ve istifa kabul edilmiştir, Dış bakanlığı B, Ahmed Galip ta- rafından işgal edileceğinden bahse- dilmektedir. Kahire 4 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Seçimin kati neticesi: Hükümetçi- ler 93, Sadiler 80, Müstakiller 62, Vefd 12. 18 mebusluk için yeniden seçim yapılması icab edeceği tahakkuk et- miştir. Yeni 17 orta mektep Ankara 4 (Telefon) — Gelecek sene istikraz yapıyor Bir milyar mark Avustur- yanın kalkınmasına harcanacak Berlin 5 — Resmen bildirildiğine göre Almanya hükümeti bir milyar marklık bir istikraz akdine karar ver- miştir. Bu istikraz için kayıd muame- lesi 19 nisandan 5 m kader süre- cektir, Bu para Avusi min kalkin- masına sarfedilecektir, Şimdiden bu istikraza 250 milyon mark kaydedil- miştir. 20 senede itfa edilecektir. Emniyet un umum müdürü şehrimizde Hariciye Vekilimize Mısır seyahatin- de refakat edecek olan Emniyet umum —nanns one hu eahah Ankara. Paris 4 (AA) — Meclis radikal sosyalist grupu hükümetin mali pro- Jesin! 22 reye karşı 23 reyle tasvib etmiştir. Bir çok âza müstenkif kal mıştır. Toplantıya 80 kadar mebus iştirak etmişti. Sosyolist grupu pro- jeyi ittifakla tasvib etmiştir. Paris 5 — Mebusan meclisi, maliye encümeni, B. Blum'un mali projeleri- ni 8 muhelif ve | müstenkif reye kar- $1 25 reyle kabul etmiştir. Paris 5 — Âyan meclisi B. Blum'un istediği üç aylık salâhiyeti ve mali projelerini büyük bir ihtiyat ile karşı- Iamaktadır, Ayan âzasına göre, B. Bium'un projelerinde mevcud teklif- lerden bir çokları ve ezcümle arazi üzerine vergi konulması talebi âyanca, kabul edilmiyecektir. Döviz musmelâ- tanın Fransa bankasında santrali- ze edilmesi teklifi de şiddetli tenkid- lere sebebiyet veriyor. Son da ont Ciano | Son dakika “Tabeşist istanın ilhakı. tanıdık Roma sefirimiz, efirimiz, keyfiyeti kont Çianoya tebliğ etti Roma 4 — Kont Çlano, bugün Tür- kiye büyük elçisini kabul etmiştir. Türkiye büyük elçisi B. Hüseyin Re- gib Baydur, Bülkan antantı konseyin- ce verilen karara Levlikan Türkiyenin Romadaki sefirini İtalya kralı ve Ha- beşistan imparatoru Viktor Emanuel Balkan iktisad konseyi ve matbuat kongresi İki kongre perşembe günü toplanıyor Yunan heyeti Pireden hareket etti Atina 4 — Perşembe günü İstan- | bulda toplanacak olan Balkan ikti- | gaf konseyine iştirak edecek olan Yu- | nan heyeti murahhasası bu akşam İtalyan vapurile Pireden İslanbula hareket etmiştir. Yunan Harlelye Ne- zareli muahedat şubesi müdürü B. Argiropulosun riyasetinde bulunan Yunan heyeti murahhasasında mu- rahhas ve müşavir sıfatile 13 zat da- ha vardır. İleyet çarşamba günü sa- bahı İstanbula vasıl olacaktır. Balkan antantı matbuat konferansı Balkan antantı basın birliği komi- tesi reisi ve âzaları, önümüzdeki per- şembe günü şehrimizde toplanacak olan Balkan antantı matbuat konfe- rTansı hazırlıklarile meşgul olmak üze- Te dün sabah Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Balkan basın birliği komitesi reisi ve âzaları bugün Köstenceden gelecek | olan Rumen heyetini karşılıyacaklar dır, Yugoslav ve Yunan heyeti de ya- rım sabahki ekspresle şehrimize, gele- ceklerdir, B. Hasan Sakanın beyanatı Balkan antantı İktisad konseyine riyaset edecek olan Trabzon saylavı 'B. Hasan Saka dün gazetecilere kon- gre hakında şu izahatta bulunmuştur; — Balkan antanlı İktisad konse- yi ile Balkan antantı matbuat birliği önümüzdeki perşembe gününden iti- baren ayni binada toplanıyorlar, İktisad konseyinin kongresi resmi bir organın mutad toplantısı olduğun dan çalışmalar aleni olmıyacaktır. Matbuat kongresi ise aleni olacaktır. Matbuat kongresi perşembe sabahı, iktisad konseyi kongresi de öğleden sonra Yıldız sarayının büyük &salo- nunda eçılacaktır. Balkan iktisad konseyi Hariciye Vekil vekili Saracoğ- lu Şükrü tarafından açılacaktır, Cu- martesi sabahı komisyonlar toplana- cak, öğleden sonra Yalovaya kadar bir gezinti yapılacaktır, Hususi bir vapur iktisad konseyi ve matbuat kongresi deleğelerini Yalovaya götürecektir. Misafirlere Yalovada çay ziyafeti verilecektir, Salı günü Dolmabahçe- de tarih müzesi gezilecek, çarşamba akşamı vali tarafından Perapalasta ziyafet verilecektir. Kongre perşembe günü mesaisini bitirecektir.» Atatürke bağlılığımız İzmir belediyesi, İzmirlilerin ! hissiyatına tercüman oldu İzmir 4 (Telefonla) — Şehir mecli- si bugünkü toplantısmda İzmir hal- kının hissiyatma tercüman olan bir karar vermiştir. Muhtelif meselelerin nezdine memur addettiğini Kont Çia- noya tebliğ etmiştir. Kont Çiano, 'Türkiye sefirine bu tebliği memnuni- yetle telâkki ettiğini beyan etmiştir. Kont Çiano, Romadaki Yunan sefiri- ni de kabul etmiştir. Yunan sefiri de hükümeti namına ayni tebliğde bu- Yunmuşti Son muharebelerin kanlı bilânçosu Aragonda 7,554 cesed eğ 18,132 de esir alındı l | Burgos 5 (A.A) — Aragon cephe- sinde elde edilen muvaffakiyet hak- kında neşredilen resmi bir tebliğde Frankistler bu cephede ceman 18,192 esir almışlardır. 7554 milis cesedi sa- yılmıştır. Alınan ganimet aşağıdadır: 46 lop, 235 mitralyöz, 400 hafif mit- ralyöz, 1487 tüfek, 12 milyon mühim- mat, 57 kamyon, 17 otomobil, 29 tank, Harbin başlangıcındanberi general Frankonun 122 bin esir aldığı bildirii- mektedir. Matbuat umum müdürü bu- gün şehrimize geliyor Ankara 4 (Telefon) — Matbuat R Nari bugünki emi alimi müzakeresinden sonra alen âza- dan Karşıyakalı B. Hüsnü Tonak, Atatürkün sıhhatlerinde endişeyi mucib bir hal olmaması haberinin bütün İzmirlileri sevindirdiğini, ve İzmirlilerin sevinç tezahüratı içinde bulunduklarını söylemiş ve bu yük- sek sevincin telgrafla Atatürke arzı- ri teklif etmiştir. İttifakla kabul edilen bu tekliften sonra meclis ri- Yumurta amelesi bugün işe başlıyacak Amele ile tacirler arasında dün akşam anlaşma oldu Yumurta ihracat e ticaretinde çalı şan işçiler, dün işlerini terketmişler- dir. Bunun sebebi şudur: Yumurta işçileri, bir hafta evvel bir cemiyet kurmak için alâkadar ma kamlara başvurmuşlardı. Alâkadar makamlar, bu cemiyeti kurmak için kanuni muamele ile meşgul olurken, cemiyeti kurmak istiyenler tacirlere müracaat ederek sandık başına işçi ücretinin 75 kuruşa çıkarılmasını İs- temişler ve talebleri kabul edilmeyin- yaset kürsüsünde bulunan belediye relsi doktor B. Behçet Uz ezcümle | demiştir ki: — Son Ankara seyahatimde vali 'B. Fazlı Güleçle beraber Ulu Şefimi- zin huzurlarına kabul edilmek şere- fine nail olduk. Sevinçle tebşir ede- bilirim ki Atatürk daima olduğu gi- bi sıhhatli, zinde ve şen idiler. Ra- hatsızlıkları etrafındaki haber bizleri ne derece teessüre düşürmüşse müte- hassıs hekimin, Ulu Şefin sıhbatle- rinde endişeyi mucib bir şey olmadığı hakkındaki tebşiratı da hepimizi ay- rı ayrı sevindirmiştir. İzmirlilerin aziz Atatürke olan yüksek bağlılığı ve onun sevgili varlığı etrafındaki hissiyatımızı kendilerine arzetmek hususundaki şerefli vazifeyi derhal ce işe başlamıyacaklarını bildirmiş- lerdir. Tacirler, alâkadar makamlara mü- racaat ederek vaziyeti izah etmişler- dir. İş dairesi de meseleye el koyarak işçi mümessillerini çağırmış, kendile- rine işlerini bırakamıyacaklarını, ihra- catı durdurmağa salâhiyetleri olmadı- ğını tebliğ etmiştir. Fakat işçi mü- mnessilleri bu tebliğe de menfi cevap vermişlerdir. Son dakikada aldığımız malümata göre, yumurta tacirlerile işçiler ara- sında dün akşam anlaşma olmuştur. İşçiler bugün işe başlıyacaklardır. Posta tayyaresi dür Ârka- radan kalkamadı Ankara 4 (Telefon) — Bugün saat 14 de İstanbula hareket edecek olan yapacağım.» Teklif muvafık muvafkı seslerile posta tayyaresi Mihalıccık civarında çıkan fırtına yüzünden hareket ete . MR İİ .F.ELES, GFEEFEŞEFPEI.E ESEZ, ŞESEEERER, BEER SERE EZEEESYE e EFHEBEEE Zi Bi. SeEFESBEBEKES 1