5 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

(perde oSU isilleri köy - defa odvil «PT ir) da (PTE Fransadaki güçlük Fransanın mali zorluğu bugün &i- hinleri işgal eden en mühim mesele- lerden biridir, Bunun nasıl çözüleceği- ni herkes merakla bekliyor, Hükümet son zamanda Fransa ban» kasından daha 1,320,000,000 frank avans almıştır, Bu suretle şimdiye ka- dar aldığı paralar 14,590,000,000 fran- ga baliğ olmuştur, 1937 haziran mu- kavelesi ile hükümetin bankadan on beş milyar #rank almak hakkı vardı. Yeni mukavele ile bu hak yirmi milyar franga çıkarılmıştır. Hükümetin yeniden borç para al- ması ve alabileceği paranın miktarını bir kat daha arttırmış olması borsayı müteessir etmemşitir. Bilâkis Blum hükümetinin işin içinden çıkamıya- Gin - Japon harbine Amerika matbuatına 7 yüz bin liraya maloluyor Büyük harp, Amerika matbuatına Çok pahalıya mal olmuştu; günü gü- nüne haber almak için avuç dolusu Para sarfettiler, Çin - Japon harbi masraf rekeru- nu kırdı. Amerika matbuatı, Avrupada cere- Yan eden hâdiseleri günü gününe ka- rilerine bildirmek için hayli para sar- federler amma, Çin - Japon harbine dair haberleri vermek için daha çok Londrada seyrüsefer Londra seyrüsefer merkezi ayın bi- verdi: Hızlı giden veya talimata ay- kırı hareket eden şoförlerin görecek leri ceza çok büyük. Bugüne kadar talimata aykırı hare- ket eden şoför, seyrüsefer memurü- nun çaldığı düdük sesile dururdu. Me- Mur şoföre, tatlı bir dille hayatın kıy- metinderi, hızın tehlike olduğundan yayalara hürmet etmek lâzım geldiğin- den bahseder, bundan sonra otomobil Yoluna devam ederdi. Bu tarzın iflâs eti İngilizler anladılar, Karar ve emir kati: Seyrü- Sefer talimatına aykırı hareket eden Şoförler derhal işten menediliyorlar, seyrüsefer memuru hemen ellerin- deki vesikaları istirdad ediyor. Denizlerin dibinde Profesör Pikar, denizde 9000 met- Te derinliğe ineceğini söylüyor. Bugün rekor iki Amerikalıdadır. Wiliam Bile ile Oti Barton, 1934 de «Bâtisfer» adını verdikleri bir deniz. Altı balonile 900 metreye inmişlerdi. Bu iki zat balonlarını ancak yedi senede inşa edebildiler. Acaba profesör Pikar dokuz bin met- Teye inebilmek için'kaç sene Çalışa- cak?.. Zamana uy Piyananni meşhur bir kunduracısı vardı, Bu kunduracımn şöhretini ya- pan, dükkâüninin camekânaydı, Meşhur kunduracı dilkkânının ca- mekânında şunlar görülüyordu: Mozartın çocukluk patikleri, şöhret- H dansöz Fanni Elslerin dans iskar- Pinleri, Fransua Jozefin çizmeleri, mm Öğretmenler yardım cemiye- tinin gezintisi İstanbul vilâyeti öğretmenlere yar- dım cemiyeti 12 haziran pazar günü için bir vapur gezintsi tertip etmiştir. Öğretmenler 66 ve TI - numaralı va- purlarla Boğaziçi ve Yalovaya gidecek- lerdir. Ekmek fiati 10 para ucuzladı Narh komisyonu toplanmış ve 15 gün evvelki buğday fistinde görülen düşüklük üzerine francalayı 20 ve ek- mek fiatini de 10 para ucuzlatmıştır. Yeni narh çarşamba sabahından iti- baren tatbik edilecektir. Bir çocuk arsada top oynarken yaralandı Kasımpaşada oturan Kâmil ismin- de bir çoruk bir arsada top oynamak» ta iken yere düşmüş, kolundan yara“ lanmış, hastaneye kaldırılmıştır, m mak gerek! cağı sermayedarlar tarafından ümid edildiğinden frank sağlamlaşmıştır. Muammanın halli için düşünülen tedbirlerden biri hükümetin, belediye- lerin, demiryolu idarelerinin istikraz- larına sid itfa müamelesinin durdu- rulmasıdır. Bu sayede senede beş mil- yar frank tasarruf edilecektir. Fran- sada geçen on sene içinde Istikrazla- rın şeraiti ehemmiyetli derecede tadil ve tahvil edilmemişti. Tahvil sayesin- de iki buçuk milyar tasarruf yapıla- caktır. Düşünülen diğer tedbirler arasında doğrudan doğruya yahud bilvasıta olan vergilerin tezyidi ve sermâye Üze- rine İskandinavya memleketlerinde olduğu gibi hafif bir verginin konma- sı vardır, dair gelen haberler para harcıyorlar. Meselâ <Ünited Pres» Çin - Japon harp safahatını günü gününe karile- rine bildirmek için günde 2,000 dolar harcıyor. Ayda elli bin, senede 600.000 dolar eder, Bizim paramızla 7 yüz bin Jira! Amerika ajanslarına, Uzak Şarktan her haber üç nüsha ve üç merkez- den çekiliyor, resimler de hususi tay» yarelerie gönderiliyor. Ringden sonra hapishane Valanlen Angelman, - Fransanın boks şampiyonu, Belfastta, İngiltere şampiyonu Cimmi Varnokla döğüştü. Beş ravund mücadele çok şiddetli oldu, beşinci ravundda Valanten, İn- gilize öyle bir yumruk çaktı ki, hakem maçı durdurdu, Fransızı galip ilân et- “ Valanten alkışlar arasında ringden » indi, giyindi, vestiyerden paltosunu 1s- teyeceği sırada, iki yabancı, boksörün omuzuna vurdu: — Sizi kanun namına tevkif ediyo- ruzl... Meğer Valantenin yirmi beş bin frank vergi borcu varmışi... Günde yüz bin tas Pariste Şanzelize caddesine yeniden parke döşendi. Bu işi yirmi altı amele elli günde başardı. Kolay bir iş değil, Şanzelizeyi baştan başa döşemek için 5 milyon parke taşı lâzımdır, Bu hesaba göre yirmi, altı amele günde yüz bin taş döşemiş oluyorlar. İnanılır şey değil amma İnanmak lâzım, |'Entransijan gazetesi de: — Bizim yol amelesi rekor kırdı! diyor. > Viyanaya Almanlar girdi, Zamana uymak gerek! Camekândaki eski hatıralar kalktı. Şimdi camekânda şunlar görülüyor: Hitlerin çocukluk patikleri, İnkuar- tn tahta kunduraları, Göringin çiz meleri... Yüksek tedrisat umum müdürünün tedkikleri Yüksek tedrisat müdürü B, Cevad dün üniversitede ve yüksek muallim mektebinde tedkiklerde bulunmuş” tur, Binası tadil edilerek büyültülen yüksek muallim mektebi ile yeni üç orta ve iki ilk mektebin küşad resim- leri ayni günde vali ve belediye reisi tarafından yapılacaktır, Müsaadesiz iane toplıyanlar Evvelki gece Beyoğlunda bir otelin İ salonlarında iki Musevi gencinin ni- | şan merasimi yapılırken daveiname | ile gelenlerden iane kabilinden yet- miş beşer kuruş istendiği polise ha- ber verilmiştir. Yapılan tedkikte bu nokta tahakkuk etmiş ve Jak, İsak, Fransız ruhiyat mütehassısı âşık olanlara on dört nasihat veriyor Meşhur Fran- sz psikologğların- dan Dr. Lui Rönar kadınlara hoş gö- rünmek için 14 kaide koymuştur. Kadın ruhuna de- rin vukufu oldü- ğunu ispat eden doktor Rönar'ın kai- deleri şunlardır: 1 — Aşktan az bahset. Bir kadınla aşk meselelerini münakaşa etmek, aşk nazariyeleri ortaya atmak ve bu su- retle büyük bir hayat hâdisesi olmağa 'namzed bulunan aşkı bir ders şekline sokmak erkeklerin en çok düştükleri büyük halâlarıdır. » 2 —Fütuhatınla öğünme! Senin için mühim olan şey şimdiye kadar eline geçirdiklerini birer birer sayıp dökmek değil, yeni idealinin hislerini kendine çekmektir, Lüzumsuz öğün- me şir tutmadığını meydana çıkarır. 3 — Yazdığın veya bildiğin mısra- ları sevgiline sakın okuma! Sen ken- dini takdir etlirecek değilsin, karşın- daki kadını takdir edeceksin. Kadın senden bunu bekler. 4 — Bir esrar perdesine bürün. Ken dine ait olan şeylerin hepsini ortaya atma, Aşk hayale muhtacdır, safdillik ederek kendi hayatını bütün çıplaklı- Zile meydana çikarırsan, murabbala- rının içine bütün harfleri doldurul- muş çapraz kelimeli bilmede gibi kıy- metsiz ve içsilaci olursun. 5 — Hiç bir zaman kendi prensiple» rine ehemmiyet verme! Dikine gitmek aşkı muhakkak ölüme sevkeder, Sevi- len kadın kendisine her şeyin feda edilmesini ister, bütün taşkınlıkların- dan dolayı sana müteşekkir kalır, Ci- Aşkta muvaffak olmak için ne yapmalıdır? Doktor Lui Rönar uzun tedkiklerden sonra 14 kaide koymuştur, bu kaidelere riayet edenlerin muhakkak muvaffak olacaklarını iddia ediyor. lız, kansız, boş ve ihtirassız olan inti- zam ve yeknasaklık karşısında s9 Ümideizliğe düşer. 6 — Daima şıklığına dikkat et, Aşk mütemadi ve devamlı bir bayram gü- nüdür, Ona güre giyimli görünmek gerektir. "7 — Sakın zâafını meydana vurma Kıskanç olma, aşk dilenme. Müsavi hakka malik kal, yoksa sakalı ele ve- rerek bir oyuncak olursun, 8 — Başkalarından başka ol! Tols- toy daha Kooytzer sanat eserinde mü- sikinin fevkalâde cazibesi olduğunu tarif etmişti. Sen de şayed bir kitap- tan ve yahud güzel sanallere ait baş- ka bir eserden ve hâdiseden heyecan- Ja bahsetmenin yolunu biliyorsan, 3ö2- lerinin cazibesile ayni tesiri hasıl ede- bilirsin. Bu suretle kendi şahsiyetini izaha ve İfadeye muvaffak olursun. Kadınların: «Bütün erkekler hep bir- Girl» sözünü unutma, O nevi erkek- lerden olmaktan sakın, basit, bin defa işitilmiş ve içsıkıcı iltifatlardan çekin. 9 — Sık sık ufak tefek hediyeler lâ- sımdır, Daima tekerrür eden ufak te- fek hediyeler bir çok hoş hatıralar uyandırır, muvaffakıyelle neticelenen bir çok fütuhatın izahını bunda ara- mak lâzım gelir. 10 — Keyifli ol! Etrafına neşe tel- kin et! Fütuhatın en iyi silâhı budur, Her insanın en kuvvetli fıtreti yaşa- mayı, sıhhatli olmayı ve derdlerden uzak bulunmayı istihdaf eder, Onun. için, taze hayat enerjisile diğerle- rini elektriklendir- meğe (omuktedir .olana iltihak et- mesi kadar tabit bir şey olamaz. 11 — Gelelim hoş vakit geçiştirmek kabiliyetine. Kadınlar, sosyeteyi neşe- lendiren erkeklere, erkekler de hoş sözlü kadınlara bayılırlar. Bir kadının zekâsı güzelliğinden daha büyük bir hazinedir, Fakat dikkat! Eğlendire- yim derken işi paskalığa çevirmeyi- niz, Her ne bahasına olursa olsun eğ- lenceli görünmek istiyenler ipin ucu- nu kaçırırlar, Artık ciddi telâkki edil- mezler. 12 — İdenller müşterek olmalıdır. İki insan arasmdaki en kuvvetli ye en hassas bağ işte budur, Meselâ ikisi de tenezzühten, kitap okumaktan, musi- ziyade tesirli bir muhitte çözülerek dökülmeğe başlar. Bir deniz kenarın« da veya güneş ziyasına maruz bir ye şillikte yapılan neşeli bir gezinti bin İKTİSADİ MESELELER Esham ve tahvilât alım satımı nasıl olacak ? Bazı kimseler sorüyorlar;: Kambi- yo borsası Ankaraya naklettikten son- ra İstanbulda esham ve tahvilât ne- rede satılacak? Kambiyo borsası yalnız para piya- sasile alâkadar müessese değildi. Bor- sa, bankerleri, bankaları alâkadar et- mekle beraber ellerinde esham ve tahvilât bulunan küçük tasarruf er- babı da borsa hareketlerini takib edi- yorlardı, Bu sebeple yukarıdaki sua- lin akla gelmesi pek tabiidir, Biz bu suali soranlara cevab vere- rek meraklarını tatmin edeceğiz: Bor- sanın nakli ellerinde esham ve tah- vilât bulunan küçük tasarruf esha- bının vaziyetinde değişiklik yapmıyar caktır. Bunların esasen birer acente- si vardı. Acenteler Ankaraya naâklet- mekle beraber müşterilerile alâkala- rını kesmemişlerdir. Nitekim borsa acentelerinin vaktile (İstanbuldan başka şehirlerde de müşterileri var- dı. Şu halde esham ve tahvilât sata- cak veya alacak olanlar Ankara bor- sasında, ötedenberi münasebette bu- lundukları acentelere müracaat ede- bilirler. İstanbulda satış yapmak istiyenler bankaların bu işle uğraşan gişeleri- ne müracaat edebilirler. Esham ve tahvilât satacak kimse bankalara gi- derek Ankara borsasının fiat cetvel- lerine göre satış yapabilirler. H.A BERLITZ 373 İstiklâl caddesi Akşam Lisan kurları Fransızca - İngilizce vs. Jirair adında 3 genç müsadesiz lane toplamak suçile yakalanmıştır, Haftada 3 ders Ayda 4 liradır. Devlet demiryolları memurları hakkında. ki talimatname tatbik mevkiine girdi Talimatnamede tayin ve terfiler, sıhhi yardım, izin ve askerlik işleri hakkında mühim maddeler var Devlet demiryolları ve Ilmanları işlet- me idaresi memurları ve müstahdemleri hakkındaki tallmatname tasdik olunmuş ve tatbik edilmeğe başlanmıştır. Talimatnamenin başında memur ve müstahdemlerin tarifi yapılmakta ve mu- vakkat memur ve müstahdemlerin kim- ler olduğu ayrı ayrı gösterilmektedir. Talimataameyo göre devlet demiryol- larında memur ve müstahdem olarak bir hizmete kabul edilenlerin Türk olmaları, ben Ein suç ile ağır hapis ve altı aydan is. cezasile mahkümiyeti olmamaları, fili askerliğini yapmış bulun< malar, bulaşıcı hastalıklı, yabancı ile er- Ni olmamaları ve on sekiz yağını bitirmiş olmaları şart olacaktır. Müstahdim vo müstahdemler fahri olarak hayır cemi- yetlerinden başka, resmi ve hususi müss- Selerde vazife alamıyacaklardır. Yeni alman daimi memur ve müstah- demler bulundukları servis şefi veya âmi- Tinin önünde Cümhuriyet kanunlarına, idare emirlerine ve kararlarına sadık ka- lacaklarına ve verilecek vazifeyi ; gayet, sadıklık ve doğrulukla yapacaklarına yp- min edeceklerdir. Tayin ve terfiler Memurların ve müstahdemlerin tayin, tebdil, terfi ve kıdem zamları o slâkalı mevzuat dairesinde yapılacaktır. İdare her! sene bir kıdem tablosu yaparak neşrede- cektir. Terfi için kıdem ile beraber ehli- yet esas olacaktır. Terfiler senede bir de- fa ve Cümhuriyet bayramında yapılacak- tır. Lüzum görülen hallerde sone içinde tek terfi de yapılabilecektir. Vazifesinde benzerlerine Üstün suretle gayret ve mu- vaffakiyet gösteren memur ve müs tahdemler taltif olunacaklardır. Taltif ta- İmatnamede, takdimame, tamimli tak- ikramiye olmak üzere üç &uretile tayin olunacaklardır. * 'Talimatnamede inmbati cezalar ve in- mbat komisyonunun teşkilâtı vazifesi, tah- kikattan evvel memura el çektirme ve iş başından alma hakkında hükümler var- dır, İdare lüzum gördüğü yaman memur ve müstahdemler bir yerden diğer bir yere naklolunabileceklerdir. Küçük muhitlerde- ki ye ve anbar direktör ve memur- ları yerli ahaliden olmıyacak ve bu me- murlar bulundukları yerlerden her Üş s8- Sıhhi yardım İdare memurlarına sıhhi yardımda bus lumulmak üzere memur ve müstahdem- Yumurta ihraç nizamnamesi yeni- den tadil edilmiş ve nizamnamenin ye- ni şekli alâkadarlara bildirilmiştir. Ni. Mİ edilecektir,