6 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

6 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

8 Temmuz 1939 Kılıç kaldıran kılıçla ölür Amerikanın Paris sefiri mühim bir nutuk söyledi Paris 5 — Amerikanın İstiklâl! bay- rami münasebetile Pariste ve Cham- pagne'daki harp meydanlarında he- yecanlı merâsim yapılmıştır. Pariste Picpus mezarlığında Amerikan lejyo- nunun eski muharipleri, La Fayette'in hatırasını, heyecanlı bir şekilde an- mışlardır. Chalon « sur - Marne'de meçhul Amerikan âskeri lâvhasının asılış tö- | reni münasebetile Amerika sefiri B. Bullitt, Tekaüd maaşları Nazırı B. de 'Ribes ve Adliye Nazırı B. Marchandeau ü için erinin fe- ıramanlığını hürmetle can dakârlık ve k yad etmişlerdir Fransız Adliye Nazırı, nutkunda ez- le demiştir ki: «Vahdetimiz, her nevi ayırma teşeb- büslerinin fevkindedir. Vatanımız, en çetin mihnet ve imtihanlara kat- lanmağa tamamile hazırdır.« Amerika sefiri B. Bullitt te demiş- tir ki; ci «Beşeriyet için en büyük cinayet, Yüzumsuz yere ve fena bir dâva için askerin cesaret ve feragatine başvur- maktır. Amerikada ve Fransada bü- tün dünya meçhul askerlerinin, har. bi, milli siyasetin tabit bir âleti telâk- ki eden şeflerine: «Kılıç kaldıran, kr lıçla ölür» dediklerini duyuyoruz. Milyonlarca insanın yaptığı feds- kârlığın boşa gitmediğini ve sağ ka- Tanların, ölülerin verdiği dersten is- tifade edeceklerini ümid ediyorum. Dünyanın bütün propagandası, toprakları meçhul askerler ile doldur- mak için fenalığı kaynak ittihaz eden İ adamın ellerini ve ruhunu temizliye- İ miyecektir.» Sefir sözünü bitirirken B. Roose. İ veltin B. Hitler ile B. Mussoliniye gön-| İ dermiş olduğu mesaja temas ederek | demiştir ki; «Bu saatte hatırlasnlar ki meçhul asker, insaniyettir, Hizmet eder, ölür, fakat evlâdları yaşarlar ve hükmünü | verirler.» Valiler Parti başkanlık- larından e (Baştarafı 1 inci sahifede) ta ittihaz edilmiş olan 18/6/1936 ta- rihli kararın ref'i ve beşinci büyük kurultayca yeniden tanzim edilmiş «lan nizamname hükümlerinin yerine getirilmesi hakkında 7/6/939 tarihin- de Genel Başkanlık - divanınca ye den alınmış olan karar sureti bağlı olarak gönderilmiştir. Valilerimizin Parti başkanı sıfatiy- le 3 senedenberi yurdumuza ve parti- mize yaptıkları hizmetlerin şük- “ranımı eda ederken bundan böyle de Partiye ve teşkilâtımıza karşı yakım alâka ve samimi müzaheretlerini esirgemiyecekleri hakkındaki ümidi- mi sümimiyetle izhar etmek isterim, Yeni nizamname Parti Genel Sekre- terinin Deylet Vekili olarak İcra Vekileri heyetince girmesini temin duğundan esasen Parti hükümeti. | beraberliği esasını mahfuz tutmuş ok duğundan esasen Parti ve hükmeti- Perşembe müsahabeleri (Baş tarafı 9 uncu sahifede) Ilke teniste olduğu gibi bisikletle, es- krimde, kürek çekmede aynen va- riddir. Hoş vakit geçirmek için haftanın l gününde oynanan tenisin etrafındaki adaleleri- bir kaç belkemiğinin nin tenazurunu ihlâl etmesine büyük | ihtimal verilemez. Her halde 5 oynarken vaziyetine İtina etmek, ve yan vuruşlarda kol âdâlelerini ol- duğu gibi o vuruşlara iştirakine lü- vücudün Maliye Vekâletinden: Vekâlet kaloriferleri için alınacak 450-550 ton yerli kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Tahmin edilen bedeli on iki bin üç yüz yetmiş beş lira ve İlk teminatı 928 Mira 12 kuruştur. Eksiltme 16/Temmuz/939 salı günü saat 15 de Vekâlet levazım müdür- lüğünde toplanan eksiltme komisyonu Şartnameler Ankarada Levazım müdürlüğünde ve İstanbulda Dolmabah- çede vekâlet matbu evrak ambar memurluğunda görtilebilir, İstekliler 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde yazılı belgeler ve ilk teminat makbuzu veya banka kefalet mektuplarile beraber kanunun ta- rifatına ve şartnamedeki şeraitine uygun ve noksansız olarak yazacakları tek- İif mektuplarını havi kapalı zarfları eksiltme saatinden bir saat evvel ko- (268) (4767) misyon riyasetine vermeleri. yüksek | | nin yüksek birer memuru bulunan vali arkadaşlarımın şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da teşkilâ- tamıza âzami yardım ve himayede bulunmalarını tabii buluyorum. Yeni nizamnameye göre bütün Yİ- lâyetlere daimi Parti müfettişi gön- derileceğinden Parti Başkanlığından | çekilecek olan valilerin şimdilik idare heyeti âzularından birsini kendilerine vekil tayin etmeleri ve asıl idare reisi intihabınm müfettişler mahallerinde işe başladıktan sonra yapılması mu- vafık görülmüştür. Bu sebeble şimdi- lik Başkanlık vekâletine vilâyet idare heyeti âzasından o münasib göreceği- niz bir arkadaşı getirerek vazifeyi kendisne teslim etmenizi ve bu tamimi bütün fteşkilâtımıza tebliğ etmenizi rica eder, sevgi ve saygı ile gözleriniz- den öperim. C .H.P. Sekretesi Erzurum mebusu , Dr. A. F. Tuzer | zum görülen gövde adalelerini tam k İnbisat ettirmek lâzımdır. Vücudün kuvvetini israf etmemek i için adaleleri yalnız - kuvvetli vu- rTuşlarda - şiddetle tekallüs ettirip gevşetmeğe alışmak lâzımdır. On yedisinden itibaren yetmiş, hat- İ tâ seksen yaşıma kadar oynanan bu güzel, bu faydalı spora mali kudret- leri müsaid olanların heves etmesi temenni olunur. Hele fazla yağları eritmek için tenis müessir bir devadır, Selim Sırrı Tarcan ol Sümükok kömürü tarafından yapılacaktır. evveline gelinciye kadar şikâyet edil | Faklarile birlikte gamalı haçlı bayrak- TÜRK OKUTMA KURUMU Umumi heyetinin 939 senesi Temmuzunun dokuzuncu Pazar günü saat on dörtte Darüşşafakada âdi suretle toplanarak aşağıda yazılı müddetleri müzakere edileceği ilân olunur, RUZNAME: 1 — Kongrenin İdare Meclisi Relsi tarafından açılması, 2 — Kongr reis ve iki kâ ip seçilmesi, 8 — İdare Meclisi ve Müfettiş raporlarının okunması ve mezkür Mecli- $in ibrası 4 — 939 mall senesi bütçelerinin müzakeresi, 5 —y39M 6 — Yeni C Mesinin tedkik ve tasdiki, MZ hesabalını tedkik ve teftiş nunu ahkâm tasdiki ve İdare Meclisi takrirlerinin çin iki müfettiş seçilmesi, 1 göre tadil edilen Kurum nizamna- — İdare heyetinde müddetleri hitem | bulan iki Azabık ile Ssefat ve istila münhal kala dier Alkar için yere inükap yapılması. Çukurovada zirai vaziyet Buğday fiyatları düşüyor, alıcı azaldı Adanada çıkan 'Türk Sözü yazıyor: Bu sene Çukurovanın ziraat haya- tında geçen seneye nazaran farklı bir iyilik vardır. Hakikaten kışın yağmur vaziyeti iyi idi. Fakat pamuk ekimin- den sonra lüzumlu yağmuru endişe içinde epeyce bekledik. Yağmur mev- sini geçtiği halde geçenlerde yağan yağmur yalnız çifçilerimizi değil bü- tün memleketi büyük bir sevince koy- du. Şimdi ovanın hemen her tarafında pamuklarımız çok iyi ve sevindiriri bir halde büyümektedir. Ekilip de bit- miyen yerler «- ki, nisbet itibarile pek cüz'ldir. geri kalmıştır. Fakat ne de olsa mahsulümüzün bereket nokta- sından ati takdirde, ga; dir. Bu gidiş devam ettiği takdirde pamuk mahsulümüzün geçen seneden çok yüksek olacağı şüp- 2 dir, Bu sene çifçimiz amele ücretlerin. de de fazla sıkıntıya uğramamıştır. Amele işleri normal geçmiş ve artık | çifçi, pamuklarını ottan kurtarmış bu- Junuyor. Bunun en büyük âmlllerin den birisi bu sene hububat mahsulü. nün da bol olmasıdır. Hububat mahsulümüz bir kaç gün miyecek bir fiştle satılıyordu. Fakat son Üç dört gün içinde piyasa vaziye- ti birdenbire değişti. Bilhassa buğ- day fiatleri 3,5 kuruştan 2,5 kuruşa | kadar düştü ve alıcı da azaldı. Bu bek- lenmiyen vaziyet karşısında şimdiye kadar daha ancak umum hububat mahsulünün yarısını elinden çikara- bilen çifçi endişeye düşmüştür. Çifçi birliğimizin bu vaziyet karşı- sında e$ ve mü tşebbüslere girişti, de sevinçle haber aldık, Alman gençliği diktatörlük aleyhinde | (Baştarafı 1 inci sahifede) Cemiyet mensubları Amerikan bay- larla teftişe iştirak etmişlerdir. Teftişe 1938 de 10,000 kişi iştirak | etmişken bu sene 2.000 kişi iştirak etmiştir. | İtalyada telefon konuşmaları! dinleniyor Paris 5 (A.A.) — Journal gazetesi, Roma muhabiri Guyon'un İtal çıkarılması hakkında şunları yazıyor: «23 haziranda Guyon, Pariste haf- talk bir mecmuanın İstihbarat şefi tarafından Paristen telefonla çağırı!- mıştır. Bu mecmuanm muhabiri baş- ka bir yerde bulunduğundan istihba- rat şefi Guyondan mareşal Badoglio hakkında dolaşan şaylalar hakkında malümst vermesini meslekdaşlık na- mına rica etmişti. Guyon İtalyayı alâ- kadar eden bütün işlerde yaptığı gi- bi bu malümati da ihtiyatlı ve ölçülü bir lisanla bildirmişti. Fakat muha- bir, ertesi günü matbuat nezaretine davet edilmiştir. Telefon muhaveresi nezaretce din- lenmiş ve stengorafi ile de zaptedil. mişti, Guyon, «e Journalı gazetesinde intişar eden yazısından fazla hiç bir şey söylememişti. Mumaileyh, hak kında verilen târd kararını protesto etmiştir. Sefir, François . Poneet'nin teşebbüsü de hiç bir fayda vermemiş olduğu için Guyon, dün İtalyadan ay- rılmak mecburiyetinde kalmıştır. Beyazıt - Koska caddesi genişletiliyor Dahiliye Vekâleti, Beyazıttan Aksa- Taya inen Beyazıd - Koska yolunun dar olduğunu göz önüne almış ve İs- tanbul nâzım plânma göre bu yolun genişletilmesini İstanbul valiliğine hildirmiştir. Caddenin genişletilme- $inde yol üzerinde bulunan binalar istimlâk olunacaktır. Lisan derslerinde İkmale kalanlar için dersanemizde ye- ni yaz kurları kaydına başlanmıştır. Amerikan lisan ve san'at Dersansel, Türbe, 4/6 Babıfli Cad, | Hatayda dün parlak bir Dell resmi yapıldı (Baş tarafı 1 inei sahifede) ticaret odası erkânı hazır bulunmuş- tur. “ Kahraman askerlerimizin geçid resmi pek parlak olmuş ve halk tara- fından şiddetle alkışlanmıştır. Geçid resminde, askerlerimizi, jandarma alayı efradı, İzciler, mektepliler, stlı- spor, gençspor ve muzik klüpleri, esnaf teşekkülleri takib etmiştir. Merasimde Parti, şehir ve gençlik adına nutuklar söylenmiş ve Hatayın kurtuluşu dolayısile kahraman or- dumuz ve onun başlarına sonsuz min- net ve şükran hisleri fade edilmiştir, Hatayın bütün şehirlerinde de bu imü yüksek sevinç içi: ır, Şel rde taklar ku- taraf bayraklarla dona- tılmıştır. Gece Antakya büyük bir fener alayı tertip edilmiştir. Korgeneral Muzaffer Antakyada Anlakya 5 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor; Korgeneral Muzaffer, bugün Hata- ya gelmiş, Kırıkhanda merasimle kar- | şılanmıştır. Burada bulunan Tekir. dağ mebusu Rahmi Apak, dahiliye | Amiri İnayet, yarbay Naci, kaza kay- | makamı Sakıp Güneş, Parti ilyönku- rul geler memurlar, izciler ve bir | | olarak mtükâfâtlar kıta askerimiz'korgeneraM şehrin gi. Tiş yerinde! karşılamışlardır, Korgene- ralin yanında kendisini Hassada kar. şılamış olan albey Şükrü Kanatlı ve diğer askeri erkân bulunuyordu. Kors general, karşılayıcılarına İltifat etmiş bir müddet, ordüevinde istirahat et- tikten sonra Antakyaya hareket et- miştir. Korgeneral, Antakya orduevinde Antakya halkı mümessillerini ve me- murları kabul etmiştir, 22 Temmuz bayramında müsabakalar Ankara 5 (A:A.) — Hatayın anava- tana ilhaki dölayısile 22 temmuz gü- nü Hatayda yapılacak umumi şenlik ve tezahürata beden terbiyesi genel direktörlüğü de üç bölge yüzücüleri- hi İskendefüna göndererek yüzme müsabakalâri yaptırmak “suretile iş- irak ettirecektir. Ankara, Seyhan ve | İçel bölgeleri Yüzücülerile Hataylı yü- zücüler 22 temmuz ve 23 temmuz gün leri İskenderunda muhtelif yüzme ve su topu müsabakaları yapacaklardır. Birincilere su sporları federasyonu tarafından Hatay bayramı hatırası verilecektir. Bu müsabakalar âynı zamanda anavalan sporcularının Hataylı kardeşlerile fik temasını teşkil ederek yekdiğerile ta- ame vere olacaktır. (AKŞAM NEŞRİYATI AKŞAM okuyucuları bu güzel ve faydalı kitapları YÜZDE 20 iskonto ile alabilirler FAİK SABRİ DURAN'ın eserleri Kuruş Nereden geliyoruz? 40 Çocuklara coğrafya Kıraat- leri Coğrafyada ilk adım Don Kişot Arzın merkezine seyahat 50 50 25 25 Kurüş Yeryüzü Gökyüzü 150 Bir Türk kızının Amerika yolculuğu Cüceler ve devler memleke- tinde Gülliver'in seyahat leri "5 ii En tanınmış muharrirlerin güzel ro Küçük İlânlar Kıvırcık paşa Deli Yalı çapkını Bu perdenin arkasında Düğün gecesi Sümer Kızı Asyadan bir güneş doğuyor © Penbe maşlahlı hanım Bir kadın geçti Devler kaldırımı Aşk fırtınası Dipsiz kuyu Penbe pırlanta İki cinayet gecesi Karacaahmedin esrar , Kardeş katili manları VA NÜ Sermed Muhtar Selâmi İzzet Bürhan Cahid Zİ Bürhan Cahid İskender Fahreddin İskender . Fahreddin Sermed Muhtar Selâmi İzzet Hahd Fahri Muazzez Tahsin VA - Nü » > Hikmet Feridun VA -N0 > > . BESSRSJSSNESEEJĞ Meşhur ARSEN LÜPEN serisi Seri tamamlanmıştır. Resimli 6 büyük cild- Her cildin fiati: 80 kuruş Muhtelif eserlerin listesi Edebi hatıralar Fazıl Ahmed Sinema yıldızları İttihad ve Terakki tarihinde esrar perdesi vi İtalyadan Amerikaya nasil“ j uçtular? Kadın esker olursa 'Tarih öğreniyorum o 20 iskonto kuponu Bu kopunu kesip «AKŞAM matbaası kitap servisine» getirir veya gönderirseniz bu lHstedeki fiatler (üzerinden size yüzde 20 iskonto yapılacaktır. Kuruş —— “o Hüseyin Cahid (kiymetli edibin muhtelif eserleri) lAlbüm *gibi resimli) M. Ragıp. M. Saffet Necdet Rüştü Ahmed Refik mm AKŞAM neşriyatı tevzi yerleri «AKŞAM; matbaası - İstanbul Muellim Ahmed Halid kitapha- nesi - Ankara caddesi, İstanbul Para yerine mektup — Pe da pulu kabı edilir. e A SAM pr ve aş