6 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

6 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

fazların gaz maskesi talimi İkinci kocasından böşanan Joan Cravford, Avrupaya geliyor. Londra- da evleneceği hakkında şayin vardır bir Birkaç gün evvel Londra. | da bir banka önünde bom- balar patlamış, 17 kişi ya-| ralanmıştır. Yukarıda in- filâktan sonra bankanın | kırılan cam ve çerçeveleri | . görünüyor Amerika seyahatinden dönen İngiliz Kral ve Kraliçesine Londra balkınm tezahüratı: Saray civarında toplanan halk Spor pedagojisi TENİS Tenis spor oyunlarının en zarifi, en kibarı, en zevklisidir Yazan; Selim Sırrı TARCAN Hiç şüphe yok k! tenis bu son 86- nelerde memleketimizde en Şok rağ- bet gören sporlardan biridir. Trenle İstanbuldan Ankaraya giderken büe güzergâhta köşklerin bahçelerinde, devlet müesseselerinin meydancıkla- nndâa tenis kortları göze çarpıyor. Hele İstanbulda Nişantaşında, Şişli- de, Kadıköyünde, Modada, Boğazi- çinde, Adalarda, bazı mekteplerimiz- de tertemiz kortlar gözümüzü okşu- yor. Heveskârları günden güne ar- tıyor, o kadar ki oynamıyanlar bile ellerine birer raket alıp dolaşıyorlar, Bu cidden cazibeli ve eğlenceli olan oyunu pedagoji bakımından tahlili edersek bugünkü tekâmüle erinceye kadar muhtelif safhalardan geçtiği- ni görürüz. | Önceleri tenis tarh ve tanzim eğdil- miş yeşil çimen üzerinde oynanırdı. Oyunun tekniğinde hileli vuruşlarla parti kazanılırdı. Kupe vuruşlar çok makbul idi. Servislerin en makbulü aşağıdan yukarı uzun bir inhina şek- linde olanlardı. Mukabil karşılama. | lar iso şandel tabir edilen zemini ya- | Yayan vuruşlarla yapılırdı. Tabiatile top birden yükseldiği için fileye ya- | kın bulunan oyuncunun mukabelesi- ni güçleştirirdi. Bu gibi kurazlıkla- rın bir hududu vardı. Tenis kumlu sert zemin üzerinde oynanmağa başladıktan sonra desise, sürat ve şiddete yerini terk etti, İşte ondan sonradır ki yıldırım gibi sert vuruşlar başladı. Gayet yüksekten uzanan kolun ve işliyen bileğin bir ; manevrasile topa raketle ezici bir darbe indirmek ve filenin pek yakı nından karşılanan topa âdeta zemi- ne geçirici bir mukabil vuruş yap- mak şekli ihdas edildi. Oyunun zahiren çok bâslt görü- | nen bü tekniği, çok güç ve topu İs tenilen noktaya düşürmek bakımın- dan çok idmana lüzüm gösteren bir | ekzersizdir. Servislerin bu şiddet ve süratidir kl oyuna daha merdane bir mahiyet verdi. Böyle olunca tenis oynamak için adalelerin kuvvetini arttırmak on- ları daha işlek bir.hale koymak için ayrıca hazırlık jimnâstiklerine lüzum görüldü. Bugün tenis yeni bir safhaya gir- | miştir. Buna eklektik diyorlar. Yani | hem şiddetli ve seri vuruşlar yapmak, hem de desiseli oynamak lâzım. (De- siseden burada kasdettiğimiz mâna bir nevi kurnazlık mânasınadır Ki ! sırf bir zekâ ve sürati intikal eseri- | dir). Mükemmel tenisçiler bazan bir kupe hareketlle, bazan yüksek vu- ruşlarla topu istedikleri yere düşür- dükleri gibi, bazan da bir mermi şid- det ve süratile rakibine tevcih etmeyi bilirler, Teniste aksülâmel faslının rolü mehaârette çok mühimdir. İtidal şarttır. Yoksa Insan sinirlenir mahi- Tane oynayamaz. Teniste meharet muayyen bir masefeye topu yollamak için lâzımgelen vuruş şiddetinin de- | recesini bir anda tayin ve tatbik ede- bilmektir. Bilfarz yüzme, kürek çekme, ata binme gibi sporlarda bu neviden bir maharet yoktur. Halbuki eskrimde ve teniste Ani kararlara lüzum var- dır. Hele teniste topa vuran suni bir eldir. Raket âdeta kolu uzatarak vü- cude Adeta yeni bir uzuv ilâve edi- yor. Bu yeni uzva gözün rehber ol- ması, ona geri, kati emirler verebil- mesi için çok zaman şuurun müds- halesi ile işlemesi lâzımdır. Her oyuncunun bir hususta me- hareti vardır. Bazıları servisleri #ler- iletir, bazıları mukabil vuruşlarda mu- vaffak olur, bir üçüncü kupeleri, bir dördüncü şandelleri güzel yapar, Her halde bünye ve mizacın bunda rolü büyüktür. Zeminin güzel hazırlanmış olması- nin da meharette tesiri vardır. Top- rak ne sert, ne yumuşak olmalı, top hangi noktaya düşerse ayni derecede mukavemet görmeli, Malümdur ki topa ilk vuruş ser vis ile başlar, Bu vuruştan istifade etmeyi bilmelidir, Servis hattının yir. mİ beş santimetre gerisinde dur. malı, servis yaparken sol ayak sağ- dan 20 : 25 santimetre önde bulu- nur vücudün ağırlığı sol ayağa ve- rilir, servis topu bir buçuk metre ka» dar şakuli vaziyette havaya atılır. Gözler topun seyir ve hareketini takip eder. Top aşağı düşerken sol ayağın ucu Üzerinde yükselerek kol tamami- İ Je gergin olduğu halde omuzun bü- tün kuvvetile #opa vurulur, Yâlnız birden hızlı vuruşları heves etme meli; topun vurduktan sonra düşece- ği yeri gözle tahmin etmeli, Karşıda ki oyuncunun her hareketin! dikkat Je takip etmelidir. Tenisi güzel oynamak için çok dik- katli oynamalı. Dalma müteyakkız bulunmalı, rakibin verdiği serviste veya yaptığı mukabil bir vuruşta to- pun nereye düşeceğini tahmin etmek yetişmez, ne derece şiddetle, ne şekik de geldiğini keşlelmek ve onu Taki bin karşılayamıyacağı bir noktaya düşürmesini bilmek lâzımdır. İyi bir tenis maçında satranç oyu nu kadar meharete lüzum olduğu | muhakkaktır. Nasıl satrancı mükem- mel oynamak için senelerce dikkatli mümareseye lüzum varsı mükemmel tenis oynamak için de senelerce gü zel oyuncularla karşılaşmak ve id- man etmek Iizımdır. Hattâ bu kada. rı da kâfi değildir. Her gün sabahları on beş, yirmi dakika jimnastik yap- mak, mafsal ve adaleleri daima işlek ve çevik bir halde bulundurmak şart- tır, Şampiyonluk maçları istisna edi- Mrse tenisin icap ettirdiği faaliyet di- mağı ve vücudü yormayan eğlenceli ve faydalı bir spordur. Hele kafası İle çok çalışlanlar için burdan daha gü- zel bir dinlenme vasıtası olamaz. 'Teniş güzel öynanırsa bedeni ok duğu gibi ruhi vasıfların da tekâmü- Jüne hâdim olur. Bir taraftan âdale- ler işlek bir hale gelir, insan çevikle- şir. Açık havada oynandıği için el- gerler mütemadiyen temiz hava ile yıkanır, diğer taraftan, intikal sürati, dikkat, muhakeme, göz pekliği sürat- le inkişaf eder, Teniste en çok faaliyete gelen göv- denin kabıza ve müdevvere adalele- ridir, yani bâtnın ön, arka ve yan adaleleri vuruş ve karşılayışlarda mütemadiyen tekallüs ve inbisat eder. Bu oyunun ahşayi batniye üzerine ölan bu şifalı tesiri dolayısile kadın- lara tenis oynamak erkeklerden da- ha ziyade lâzımdır. Umumiyetle kâ- dınlarda oturma, gezip yürümeğe galip olduğundan onlarda batın et- râfındaki adaleler dâha gevşektir. Hele çocuk dünyaya getirmiş olanlar rım hamil zamanınde epeyce gerilmiş olan batın adâleleri bilâhare elâstiki- yet hassasını kaybediyor. Ondan de- il midir ki ekseriya bir iki çocuk dün- yaya getiren. bayanların karınların- da bir muhaddebiyet kalıyor. Bu iti- bar #le hem genç kızlara, hem valide olmuş bayanlara en muvafık sporun tenis olduğunt söylemekte tereddüd etmiyoruz. Yalniz eskrimde ölüuğu gibi te- niste de daima sağ el raketi sevk ve idare ettiği için vücudün sağ tarafı sola nisbetle daha fazla inkişaf bula- rak vücudün müvazenesini bozarak belkemiğinde sağa doğru bir. inhiraf, yani bir (Scölioce) tevlid etmesi ha- tıra gelirse bu ancakt i iptilâ de- recesine getiren ve bülüğ çağından evvel vücudün teşekkül devrinde: if- rata gidenler için variddir ki bu teb- Selim Sirrı Tarcan (Devamı 13 üncü sahilede)