6 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

m km aki a EE EREN Temiz 1909 Haftalık piyasa İhracat mevsimi başladı, piyasada faaliyet artıyor ölüm tehlikesi atlattı İhracat mevsimi başladığı için pi- | mevkilerle, buğday istihsal edilen Apandisit ameliyatından sonra baş gösteren Peritonit durdurulabildi Amerikalılar Dempseyi niçin severler ? Meşhur boksör Jack Dempsey ge- gen hafta büyük bir tehlike atlamış- tır. Boksör bu tehlikeyi ancak vücu- dünün çok kuvvetli olması sayesinde Atiatabilmiştir. Verilen haberlere gö- re mesele şudur Birkaç sene evvel ringten çekilen eski dünya şampiyonu Nevyorkte bi? Yokanta açmıştı, Lokanta az zaman içinde çok rağbet görmüş, Nevyorkun en kibar yerlerinden biri olmuştu. Dempsey hergün öğleden sonra lokan, taya gelir, gece yarısına kadar burada” kalırdı, Akşam yemeklerini lokanta- da karısı ve birkaç ahbabı ile birlikte hususi masasında yerdi. Boksör geçen salı günü Jokantada kendisini pek iyi hissetmemiş ve evi- ne dönmüştür. Çarşamba ve perşemi- be günleri bu fenalık devam etmiş, Dempsey evinden çıkmamıştır. Karı- sına ve kendisini ziyarete gelenlere mi. desinde bir rahatsızlık hissettiğinden bahsetmiştir. Fakat doktor getirilme- sine şiddetle itirazda bulunmuştur. Perşembe akşamı kendisini ziyare. te gelen Üç dostu oturup birlikte kâ- ğıd oynamışlardır. Fakat içlerinden biri Dempseyin yüzü sapsarı olduğu- na ve bir sancıdan ıztırap çektiğine dikkat etmiş, gizlice bir doktor çağır: Buştir. Gelen doktor eski şampiyonun yüzüne bakar bakmaz derhal kendisi. nin hâstaneye kaldın göstermiştir. Dempsey iptida buns mus vafakat etmek istememiştir. Fakat sancının devamı, karısının İsrarı Üze» rine hastaneye gitmeğe razi olmuş- tur. Dempsey hastaneye girer girmez kendisine apandisit ameliyatı yapıl mıştır. Ameliyat esnasında mevzii hissi iplal edildiğinden boksör dok- torla konuşmuş ve hiç bir şikâyette bu- Tunmamıştır. Yalnız ameliyat bitece- ği arada bir baygınlık geçirmiştir. Doktorlar kendisini derhal ayıltmış- İ Jar ve yarayı dikerek hastayı odasına nakletmişlerdir, Ertesi günü, yani cuma günü has- tanın vaziyeti ağırlaşmış, bir perito- nit baş göstermiştir. Doktorlar lâzım gelen tedbirleri almakla beraber va Ziyetin tehlikeli olduğunu gizlememiş- Dempsey karı ile çocuklarını sırtında taşiyor lerdir, Ameliyatı yapan doktor ancak hastanın vücudünün çok kuvvetli ol. ması kendisine ümid verdiğini söyle- miştir, Dempseyin hastalığı duyulunca Amerikanın dört bir tarafından hasta meye telefon edilmeğe başlanmıştır. Herkes eski şampiyonun sıhhati hak. kında malümat almak istiyordu. Bu yüzden hastaneye yeni fiç telefon hat- ti uzatılmış ve bir santral vücüde ge- tirilmiştir. Telefon edenler arasında Dempsey lokantasında, geçen sene kendisile görüşen muharririmiz Hikmet Feridunun verdiği Akşam'ı tedkik ederken birçok meşhur boksörler, eski şampi. yonlar, siyasi rical, tanınmış zevat vardı. Bu hâdise Dempseyin ne kadar pöpüler olduğunu göstermiştir. Doktorlar üç gün için tehlikenin devam edeceğini lemişlerdir, Demp- sey bu üç günü atlattığından şimdi kurtulması ümidleri yüzde elliden yüz» de doksana çıkmıştı Dempseyin hastalığına rağmen 10- kantası hergün dolmaktadır. Fakat patronun masası boş duruyor ve ge- rek garsonlarda, gerek müşterilerde bir neşesizlik göze çarpıyor, “.. Depseyin Amerikada herkes tara- fından sevilmesinin birkaç sebebi tar. dır. Bunların başında boksörün uzun seneler dünya şampiyonu olması ve karşısına çıkan bütün boksörleri yen- mesi gelir. Dempseyin Carpentler İle yaptığı maç ve bunun uyandırdığı alâ. ka henüz hatırlardadır. Bu maç Dempseyin kazanması Amerikada bir milli zafer gibi karşılanmıştı. Dempseyin bilhassa zenci beksörle- ri yenmesi Amerikalıları çok memnun etmiştir. Dempsey ringte bulunduğu müddet şampiyonluğu zencilere ver. memiştir. Halbuki bugün boks şampi. yonu zencidir. Dempseyi popüler eden bütün bun- lardan başka bir sebep daha vardır ki, O da şampiyonun çök iyi bir aile ba. bası olması, çok mazbut bir hayal ge- girmesidir. 42 ında olan Dempsey senedenbe: Hannam Williams ol artistile evlidir. Karı kocâ bi e çok bağlıdır. Demp- g€y en büyük zevki evinde karısı ve ço cuklarile birlikte vakıt geçirmek öldu- gunu söylemektedir, KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, kira işlerin. de iş ve işçi bulmak için istifade ediniz! | olacaktı yasada her türlü mallar üzerine, ha- raretli satışlar vardır. Bu satışlar. dan, aşağıda etraflı bir surette bah- sedeceğimizden, şimdi rekolte hak- kmda malümat vermeği faydalı bu- Tuyoruz, Buğdayğ rekolte meselesinin belke- miğini teşkil eder. Bundan biray evvel, kuraklıktan endişe edilmek- teydi. Son birkaç hafta içinde bu endişeler kalmamıştır, Endişeler da- ha ziyade, orta Anadolunun vaziye- tinden ileri gelmekteydi. İlk bahar teriyatı kâfi derecede yağmur gör- memişti, Fakat bu, her sene tesadüf edilen bir haldir. Orta Anadolunun fikbahar zerlyatı yağmur görmeği- ği için, bu zeriyat rekolte hesapla. rının haricinde kalmaktadır. Ticaret borsasında salâhiyettar bir zatın İfadesine göre bu seneki buğ- day mahsulü, geçen senekinden farksızdır, Karadenizde, Adapazarı, Bandır- ma taraflarında mmsır mahsulünün İyi bir netice vereceği ümid edil mektedir. Bilhassa (Adapazarında musır zeriyat sahası daha fazladır. İki senedenberi Almanyadan bol miktarda mısır talep edildiği için mısır ziraatına karşı rağbet artmış tır, Geçen sene çavdar ihracatı 92 olduğundan bir kısım köylünün elinde stok mal Kalmıştı, bu yüzden, bu sene çavdar zeriyat sahası geçen seneye nisbetle azdır. Karadenizde fındık mahsulü bol Giresun, Trabzon, ordu ticaret odalarının tahminlerine gö- re, fındık rekoltesi geçen seneden fazla olacağı memnuniyetle ifade edilmektedir, Geçen sene mahsul az. dı Bu sene rekoltesi noksan olan mal- Jar arasında kuşyemi bulunmakla dır, Hatayla ticaretimiz Bu haftanın en büyük hâdisesi, Hatayın anavatana iltihak etmesi. dir. İllihak hareketi, piyasada ikti- #adi bakımdan da büyük bir alâka uyandırmıştır, Bir haftadanberi Ha- taydan, İstanbul piyasasına mühim miktarda ipekli eşya gelmektedir. Bu eşyanın çoğu, vaktile Suriye den Hataya sevkedilmiş ipekli mal lardır. Maamafih hakiki Hatay ma- mulâtı da, buraya gönderilen mal lar arasında büyük bir yekün teşkil etmektedir. Piyasa, senelerdenberi Batay mallarını bilemediği için, Ha- tay tacirleri, mallarını tanımak mak- sadile İstanbul ticaret odasının ta- vassutunu da arzu etmektedirler, 22 temmuzda Galatasaray lisesi binâsında açılacak olan 11 nci yerli mallar sergisinde, Hatay paviyonu da kurulacaktır. Hatay paviyonu, Hatay ile İstanbul arasındaki ticari münasebetlerin bir kat daha arimâ- sına vesile teşkil edecektir. Hataydan şehrimize gelen mallar arasında ham deri de bulunmakta. dır. Deri fabrkaları, şimdiye kadar ham deri tedarik etmek için müş- külâta tesadüf ediyorlardı. Gümrük resmi ve takas primi vermeden, ko. Jayca Hataydan deri tedarik etmek deri fabrikalarını memnun etmiştir, Deriden başka, Hataydan ipek kozs- sı da gelmektedir. İhracat maddelerimizin vaziyeti Hububat maddeleri — Buğday mahsulü her tarafta idrak hedilme- diği için, piyasada yeni sene mah- sulü azdır. Her sene yeni mahsulün idrak ediliş devresinde, piyasada ba- sı buğday tacirleri, fiyatları artır. mağa teşebbüs ederler. Ekseriyetle de bu teşebbüslerinde muvaffak olur- Jardı. Bu sene Toprakofisin piyasay- la şuurlu bir surette alâkadar olma si, piyasada nâzım bir rol ifa etmiş. tir. Buğday yü eceği zaman, buğ- day ofisi, piyasaya mal arzetmekte- dir. Fakat buğday ticaretinin daha iyi tanzim edilmesi için, mevcut silola- nı artırmak, siloların bulunduğu köyler arasındaki münakaleyi kolay- laşlırmak, bu bakımdan, köylerden siloların bulunduğu yerlere doğru yollar açmak icap eder Tütün — Son bir hafta içinde tü- tün ticareti tekrar canlanmıştır. Sov- yet Rusya, piyasadan tütün almak için tedkikler yapmaktadır. Şimdiye kadar Sovyetler, tütünlerimizin pek âs alıcısı idi. Nevyork sergisinde, Türk sigara- larma olan rağbet karşısında, Amer. kan firmalarının bizden daha çok tütün alacakları tahmin edilmekte- dir. Diğer taraftan cenubi Amerika memleketlerine daha ziyade tütün satmak arzuları da gün geçtikçe bü- yümektedir. Tütün ihracatını artır. mak yeni-yeni mahreçler bulmak vazifesi, İnhisarlar idaresinin de iş- tirak ettiği Türk tütün limited şir. ketine düşmektedir. Bazı tacirlerin kanaatine göre, bu şirket Mısır, Çe- koslovakya, Polonya gibi kolay mah- reçlerden ziyâde, cenubi Amerika gibi mahreçlerle meşgul olmalıdır, Tiftik ve yapağı — Son hafta için- de, bü mallar üzerine iyi satışlar ol muştur, Son haftanın en iyi mü risi, İngiltereyle Sovyet Rusyaydı, Almanya da aşağı cinsten yapağıları almak r, Deri Kuzu derisi ihraca de vam etmektedir. Geç hafta dığımız gibi deri parçaları ihracatı da, deri ihracati kadar ehemmiyetli bir yekün tutmaktadır. Bir taraftan deri ihraç ettiğimiz hâlde, “yine ihraç ettiğimiz kuzu ve keçi derisi cinslerinden deri almak: arzuları da vardır. Bilhassa eldiven, ve çanta yapan fabrikalar, Frans& dan deri getirmeği arzu ediyorlar, Bu gibi fabrikatörlerin şikâyetin göre bizdeki deri fabrikaları malla- rini standardize . etmedikçe, dan deri getirmek arzuları da devam edecektir. Yaş meyva — Şimdiye kadar dış memleketlere yaş meyva satılma: mıştır. Esasen ilkbaharda yetisen meyvalarımızı şimdiye kadar ihraç etmek kabil olamamıştır. Yaş meyva ihracatçıları, bilhassa Trakyadaki kavun Müstahsilleri koo- peratifleri, kavun ihracatı için ha- urlanma yapmaktadırlar. Hazırlık. lardan maksad, vagon temin etmek- tir. Geçen sene kavun ibracstı için kâfi derecede vagon yoktu. HA. Kandıra - Şile yolu yapılıyor yaz- Yolda çalışan bir silindir makinesi (9) işaretli zat Kandıra kaymakanu B. Fethi Özakın'dır Kandıra (Akşam) — Kandıra ile Şile kazalarını yekdiğerine bağlıyan şose, birkaç aydanberi hayli ilerle miştir. Yolun Kandıradan - Agva de- resine kadar olan kısmının tesviyei tü“ rabiyesi ikmal edilmiş taş ferşiyatı da bitmek üzeredir. Kocaeli vilâyeti ta- rafından gönderilen 3 silindir makine. si hummalı bir faaliyetle çalışıyor. Yel sonbahara kadar kati surette bitecek- tir. Bu suretle (Kandıra « Agva « Şile), Üsküdar bir şebeke haline girecek ve Bandıra köylüleri Üsküdara ve ora- dan da İstanbulun muhtelif yerlerine mahsullerini kolayca nakledebilece lerdir. Kazamız köylüsü bu şasından çok memnundur yol arf köylünün mükellefi; na gelmektedir. Yolda b leri ve gayretleri görülen başta K eli valisi Ziya Tekkelinin direktifi ve kazamiz kaymakamının çalışmaları takdire şayandır. Köylüler yolda seve seve çalışmaktadırlar, yolun in- Esüsen