6 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Mareşal Fevzi Çakmak ordu birliklerini, teftiş etti Mareşal, verdikleri meselelerin tatbi- katı neticelerinden memnun kaldılar | İzmir 5 (Telefonla) -— Mareşal Fev- zi Çakmak refakatlerinde ordu mü- İettişleri, generaller, İzmir valisi ve Müstahkem mevki kumandanı oldu- fa halde Menemen ve Foça kazaları- pa giderek bu kazalardaki ordu-bir- Miklerini teftiş etmişler, meseleler vermiş, tatbikatını görmüş ve netice. Serden memnuniyet beyan etmişler. dir. Mareşalın ziyaret ettiği Menemen - ve Poça kasabaları bayraklarla dona- tılmıştır. Halk cadde ve meydanlara toplanarak çok samimi tezahürat yapmışlardır. Menemende bir saat kalarak teftiş- Jer yapan mareşal Fevzi Çakmak saat 12 de Foçaya hareket etmiş öğle ve- Mmeğini Foçada yemiştir. Mareşal saat 16 da Foça civarındaki birlikleri tef- tiş etmiş ve saat 20 de Karşıyakaya - dönmüştür. Mareşal, yollarda toplanan binler. Sovyet Rusyaya cevap hazırlanıyor Ingiliz kabinesi dün iki defa toplandı, Ingiliz - Fransız cevabı süratle bildirilecek Paris 5 (AA) — Havas ajansı bil diriyor: Fransa ve İngiltere Hariciye Nezaretleri, aralarında sıkı bir temas halinde, üç taraflı pakt hakkındaki Pransız - İngiliz projesi ile alâkadar olarak B, Molotof'un sorduğu sualle- re pek yakında verecekleri cevabı ted- kik eylemektedir. Daha dün geceden itibaren, Fransa Hariciye Nezareti, İngiliz Hariciye Ne- zaretine Fransız hükümetinin fikir- lerini bildirmiş ve İngiliz Kabinesi, bugün öğleden sonra yaptığı toplan- tada Fransız fikirleri üzerinde görüş- müştür. Bugün ise B, Bonnet, iki de- fa B. Corbin ile uzun telefon muha- yeresi yapmıştır. Fransanın Londra büyük elçisi, bu muhaverelerde, İngi- Hz görüşlerini Parise bildirmiştir. Paris ve Lodra hükümetleri, müte- mddid devletleri doğrudan doğruya > İngiliz askeri heveti Ankara 5 (Telefonla) — dettenberi şehrimizde bulunan İngi- © Miz askeri heyeti bu akşamki ekspros- Je İstanbula hareket etti. İstasyonda Milli Müdafaa Vekili general Naci "Tınaz, genel kurmay İkinci başkanı general Asım Gündüz, İngiliz sefiri ve Milli Müdafaa Vekâleti erkânı ta- rafından hararetle uğurlandı. ... Bir müddettenberi Ankarada bulü- 'nan İngiliz askeri heyeti'bu sabahki ekspresle şehrimize gelmişlerdir. Seferihisar isar kaymakamı Vekâlet emrine alındı İzmir 5 (Telefonla) — Seferihisar © kaymakamı B, Cevdet Çanka görülen lüzum üzerine Vekâlet emrine alın- İ mıştır. Meriç üzerinde yapılacak köprü Ankara 5 (Telefonla) — Trakyada Yunan hududunda Meriç nehri üze © rinde bir köprü yapılacağı bunun İçin dost memleket mümessillerile gö- İ rüşmek üzere bir heyetimizin Kuleli- | burgaza gideceği yazılmıştı. Nafia ; “zem tarafından verilen malüma- ta göre heyeilmiz, iki dost devlet ara- | sında bulunan Meriç nehrine aid ya- © pılmış olarritilâfnamenin tatbiki hu- pen tee hükümeti ra | | ! ce halk tarafından selâmlanmıştır. Karşıyakalılar da Mareşalı alkışlar ve sevgi ile karşılamışlardır. Bu kece Mareşal şerefine Şehir ga- zinosunda 130 kişilik bir ziyafet ve- rilmiştir. Mareşal yarın İzmir civa- rındaki ordu birliklerini teftiş ede- cektir, Bu meyanda tayyare alayını da teftiş etmeleri muhtemeldir. Yarın (bugün) aksam saat 19,30 da Kültürparkta mühim bir eser olan kapalı atış poligonununun açılma merasimine riyaset buyuracak olan Mareşal, Göl gazinosunda şereflerine Belediye tarafından verilecek #iyafet- te bulunacaktır. M. M. Vekâleti Hava müsteşarı İzmirde İzmir 5 (Telefonla) — Mili Mü- dafaa Vekâleti hava müsteşarı albay Zeki Doğan bugün Ankara ekspresi- Je İzmire geldi. alâkadar ettiği için büyük bir mu- dillik gösteren müzakereye devam için Moskovadaki mümessillerine pek yakında yeni talimat ogönderebile- | ceklerdir. Londra, 6 — (Radyo) — İngiliz Kabi- | nesi dün sabah iki buçuk, öğleden sonra Avam Kamarasında iki saat süren iki | toplantı yaparak Sovyet Rusyanın muka- bi tekliflerini ve bunlara verilecek cevabı | tedkik ve müzakere etmiştir. Sovyet Rusyaya sürrtle ve ağlebi ihti- mai iki gün zarfında cevap verilecektir. İngiliz Başvekili B. Cbamberisin, Sov- yet Rusya ile müzakere hakkında Avam | Kamarasında sorulan suale cevap vererek | Sovyet cevabının Fransa İle bilmüşavere tedkik edilmekte bulunduğu ve henüz halledilmemiş olan teferruat hakkında izahat veremiyeceğini söylemiştir. B. Chamberiain, Danzig meselesi hak- kında 'da sorulan suale İngiliz hattı ha- Yeketinin vuzuh ve katiyetle anlaşılması Için icap eden bütün tedbirleri alacağı cevabını vermiştir. İkinci İtalyan filosu Şarki Akdenizde bir cevelân yâpacak Roma 5 (A.A.) — İkinci İtalyan fi- 1osu, Şarki Akdenizde bir cevelân yap- | mak üzere pazar günü hareket ede- cektir. Ağustos bidayetine kadar devam edecek olan bu cevelân esnasında fi- o, Libyayı ve Ege denizi limanlarını ziyaret edecektir. Filoya amiral Mini mektedir. kumanda et- Sömikok fiati Ankara 5 (A.A) — İktisad Vekâ- Jetiriden: Tonunun satış ati Zongul- dakta vasıta üzerinde teslim 15 lira | olarak tesbit ve ilân olunan sömiko- kun parça evsafı yüzde 5 nisbetinde 0 - 10, yüzde 25 nisbetinde 10 - 30, yüz-| de 10 nisbetinde 30 - 120 dir. Âzami rütubet yüzde 3 olacaktır. İzmitte bir klor fabrikası kurulacak Ankara 5 (Telefonla) — Kimya sa- nayiimize merkez olarak seçilmiş bu- lunan İzmitte bir klor fabrikasi kuru- lacaktır. Bu fabrikanın Sümer Banka 570,000 liraya malolacağı anlaşılmak- tadır. Fabrikanın inşası bu ayın on yedisinde ihale olunacaktır. Milli Şef, Gazi lisesi kampında Ankara 5 — Cümhurreisi İzmet İn. önü bu sabah saat onbirde Gazi lise- #inin Söğüdözünde kurduğu kampı gereflendirmişler, mektep müdürü, kamp komutanı bir kıtai muntazıra ta. rafından karşılanmışlardır. Mili Şef, çadırları gezmişler, gördükleri inti- zam ve mükemmeliyetten dolayı kamp komutanına memnuniyetlerini beyan eylemişlerdir. Başvekilin teşekkürleri Ankara 5 (A.A.) — Başvekil Dr. Refik Saydam, kabotajın Türk bay. rağına intikali yıldönümü ve deniz eller bayramı münasebetile resmi ve hususi müesseseler, teşekküller ve bir çok zevat tarafından gönderilmiş olan tebrik telgraflarına karşılıklı tebrik- Jerile teşekkürlerinin (bildirilmesine Anadolu ajansını memur etmişlerdir, Ödemişte fırtına tahribatı İzmir 5 (Telefonla) — Ödemişten buraya bildirildiğine göre, fırtına yü- zünden beş yüz incir ağacı devrilmiş, 2,000 zeytin ağacı hasara uğramıştır. Tiyatro ve sinema biletle- rinden alınacak resim Ankara, $ — Sinema ve tiyatrolardan alman damga, tayyare, belediye ve da- rülâcere resimlerinin birleştirilmesine ve bu vergilerin yüzde ona indirilerek bir el- den tahsiline dair hükmetçe tanzim edi- Mp Meclise gönderilmiş'olari kanun Hâyi- hası eneümehlerden geçerek umumi heye- te gönderilmiştir. Kanuna göre bir kuruştan aşağı olma- mak üzere sinema ve tiyatro biletlerin- den yüzde on resim alınacaktır. Son dakika Danzigde hazırlık Vistül ve Nogat nehirle- rini geçmek için altı ponton yaptırılıyor Varşova, 6 — Danrig şehrinin askeri- leştirilmesine devam edilmektedir. Dan- sig Dok fabrikalar, münhasıran Dan- sigin askeri ihtiyacatı için çalışıyor. Bu fabrikalarda alti ponton inşa edilmekte- dir. Bu pontanlar, Vislül şehrini ve No- gat ırmağın geçmek için kullanılacaktır. Dek fabrikaları, bu hazırıkları gizli tutmak içim dün yüz Leh amelesine yel vermişlerdir. Varşova, 6 — Leh Relsicümhuru B. Mo- siski, dün Leh başkumandani general 8mygiy'yi, Başvekili, Hariciye Nazırını, Lehistanın Londra sefirini kabul ederek dört saat görüşmüştör. Leh Relsicümburu İngiliz maslahatgüzarını da kabul etmiş- tir. Bu konferansa büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Almanya Tokyo İle ittifak İstiyor Japonyanın yardım te- minatını kâfi görmüyor Tokyo 6 dl Alalığa Hariciye Na- zırı Von Ribbentrop, Japonya Hari- ciye Nezareti mümessili Gaymuşoya İ bir nota göndererek Almanya ile Ja- ponya arasında askeri bir ittifak ak- dini istiyor. Almanya, Avrupada bir harp çıktığı takdirde Japonyanın ver- diği yardım vaidlerini kâfi görmüyor. Japori askeri mahafili bu ittifaka ta- raftardır. Japonya Başvekilini Alman teklifini kabul etmediği takdirde dü- şüreceklermiş. İngiliz - Japon mü- zakeresi etrafında İngiltere, müzakereyi mahalli meselelere inhisar ettirecek Londra 6 — İngiliz Kabinesi, Ja- ponya ile cereyan edecek müzakere- leri 'Tienstin ihtilâfına aid mahalli meselelere inhisar ettirmeğe karar Hariciye ve Ticaret Vekillerinin bugün beyanatta bulunmaları muhtemel Dünkü toplantıda milli piyango idaresi ile evlenme kâğıdları kanunları kabul edildi Ankara 5 — Müstakil grup reis ve- kili B, Ali Rana Tarhan meclisin bu- günkü toplantısında iki takrir vere. rek hükümetten haric! vaziyet ve ha- rici tcaret hakkında izahat istemiş- tir. Hariciye ve Ticaret Vekillerinin yarın (bugün) mecliste cevap verme- leri mühtemeldir. Ankara 5 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün Refet Canıtez'in başkanlığın. da toplanarak, ruznamesinde bulu- yapılacak olan lâyihaları tasvib etmiş ve diğerlerini de müstaceliyet kararile müzakere ederek kabul eylemiştir. Bunlardan «Milli Piyango» idaresi teş- kiline ait kanunun müzakeresinde s0- rulan bir suale cevaben, Bütçe encü- meni mazbata muharriri Sırrı, verdiği cevapta, bu kanun ile Tayyare Cemi- yetinin piyangoya alt evrak, ayniyat ve sairesini yeni idareye devretmekte olduğunu, Tayyare Cemiyetinin üçün- cü şahıslarla olan muamelelerinin ve keşideye ait ihtilâfların gene Tayyare Cemiyetile halledileceği, yeni teşkil edilmekte olan «Milli Piyango» idare- sine eski Piyango idaresini tasfiye va- zifesi verilmemiş bulunduğunu söyle- miştir. Bu izahatı müteakip kanunun mad- deleri okunmuş ve tasvip edilmiştir. Büyük Millet Meclisi bugünkü top- nân maddelerden ikinci müzakereleri | lantısında kabul ettiği kanunlar ara- sinde hiçbir ticari müamelede bu- Yanmıyarak yalnız kendi yakacağı kö- mürü almak üzere Zonguldak ve Ereğli limanlarına gelen bilümum gö milerin ahhi muameleye tabi tutul- makla beraber, alınması lâzimgelen Sıhhat resmi ile Vize resminden mu- af tutulmaları, evlenme işlerine ait bilümum evrakın Maliye Vekâleti ta- rafından tab ve ihzar ettirilerek Dahi. liye Vekâletince köylere ve Belediye- lere parasız olarak verilmesi, devlet daireleri kırtasiye stoku için verilmiş bulunan bir buçuk milyon liralık mü- tedavil sermayenin iki milyona iblâğı, 'Türkiye ile Yugoslavya arasında Bek gradda imza edilen afyon anlaşması. nı da tasvip etmiştir. Meclis yarm (bugün) tekrar topla» caktır, Hâkimler ve âzalar Ankara 5 (Telefonla) — Yedinci derece hâkimler arasına âzalıkların da İlâvesi ve Temyiz mahkemesi ra- portörlüklerinde genç hâkimlerden is- tifade maksadile, bu raportörlüklerin beşinciden dokuzuncu dereceye kadar teşmili ve Hâkimler kanununun 1 ve 2 numaralı cedvellerinin ona göre de- giştirilmesi hakkındaki kanun lâyi, hası Meclisin yarınki ruznamesine alınmıştır. Çekoslovakyada gizlice dolaştırılan bir tamim New - York 5 (A.A.) — Beynelmi- lel New - York sergisindeki Çekoslo- vakya komiseri George Janecek, dün Çekoslovakyada gizliden gizliye elden ele dolaşan bir tamimin suretini neş- retmiştir. Tamimde halka Alman istilâsına karşı yapılacak pasif müdafaanın, Paris 5 — Fransız - İngiliz cemi- yeti, Parise gelen İngiliz Harbiye Na- arı B, Hoare Belisha'nın şerefine bir ziyafet vermiştir. Ziyafetin son- larına doğru cemiyetin reisi kısa bir nutuk söylemiş, İngiltere kralı ile Fransa Relsicümhurunun sıhbat ve saadetine içmiştir. Bundan sonra B. Hoare Belisha bir nutuk söylemiştir. Bu nutkunda İki memleket arasında- ki birlikten bahsederek demiştir ki: «Bugün Fransa ve İngilterenin ayrı ayrı siyaseti yoktur. İki hükü- met bir politika takip ediyor. İngil- tere Fransanın siyasi ve mall saha. daki kalkınmasına karşı hayranlıkla mütehassistir, İki memleket kendi. lerine karşı yapılan tahrikâtın ma- hiyetini anlamıştır. İcabında tehli- keye karşı müştereken hareket ede- ceklerdir, İngiliz ve Fransız orduları bir or- du gibidir, Aralarında gizli Ohiçbir şey yoktur. Bugün Fransa dünyanın en mükemmel ordusuna maliktir. Halka Alman istilâsına karşı müdafaa için direktifler veriliyor prensipleri anlatılmakta ve direktif- ler verilmektedir. 'Tamimde ezcümle şöyle denilmek- tedir: «Bin senelik bir mazisi olan sekiz milyonluk bir milletin serbesçe yaşa- mak hususundaki meşru hakkını ina TIMIZ.» Avrupada her hangi bir devletin tahakkümüne imkân yoktur Pariste verilen bir ziyafette İngiliz Harbiye ve Fransız Hariciye Nazırlarının nutukları Ingiltere dünyanın en kuvveti bahriyesine maliktir. Yakında Fran- $a ve İngilterenin hava filoları dün- yanın en modern ve en kuvvetli ha- va filoları olacaktır, Bu maddi unsurlardan başka iki memleketin maneviyatı çok yüksek. tir. Dostuz, kuvvetliyiz, her ne olur- sa hakkından geleceğiz.» Müteakiben Fransız Hariciye Na- sırı B. Bonnet bir nutuk söylemiş- tir. Nazır Fransız - İngiliz dostlu- ğundan bahsederek demiştir ki: «İngiltere ve Fransa Avrupada her hangi bir devletin veya devletler grupunun tahakkümünü asla kabul etmiyeceklerdir. Esasen böyle bir ş$6- yin kabil olmadığını tarih gösterir. İngiltere ve Fransa ayni zamanda dünyaya sükün teminine çalışmak- Ja mükelleftirler, Emniyet olmadık- | ça, insan her sabah bir harp ve taar- İcabında bu ordu yanında - İngilis .| ordusunu bulacaktır. Bir sene geç- meden İngiliz ordusunun mevcudu bir milyona baliğ olacak ve zaman geçtikçe İngiliz ordusu daha paye kuvvetlenecektir, kim. ruz endişesile uyandıkça hayat ta hammül edilmez bir hal alır. Fransa ve İngiltere sulhü kuv- vetlendirmek için askeri kuvvetlerini artırmağa çalışıyorlar. İngiliz mille- ti, eski ananesine rağmen askerlik mecburiyetini kabul etti. (Fransız milleti hiçbir zaman bugünkü kadar müttehit ve çalışkan olmamıştı.> i ri