29 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

29 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

« ANADOLU bi ransız meb'usan meclisi toplandı. 1 | ! - —Başı | 'inci sayfada— — Bü izahatlan » sonrar lâyihanın — tetkikine geçilmiş ilk — olara) |— portör Smit Jamiç söz alımıştır. - Bundan sonra, meb'uslar: — dan M. Kolomp kürsüye çık- — Miş, fakat sonunda - takririni | geri çekmiştir. €t — Repoliken ekalliyetler lideri — M. Lui Maren, lâyihanın ma- © İiye encümeninc sevkini iste- — miştir. Bu taleb 365 rey ile | ve 248 reye karşı reddedil. 'ı*!iı. - Bundan şsonra, celse tatil “edilmiş, ikinci celse saat 16 Ü da açılmıştır. Sabık maliye bakanı M. Jorj Bone söz al- Mıştır. — M. Bone, böyle bir tedbirin — biç beklenilmediğini ve altı -— aydanberi kürsüye çıkmadığını — fakat şimdi bu mecburiyeti hissettiğini söylemiş ve son vistikraz teşebbüsünün ademi muvaffakıyeti üzerine — frank /— Mes'elesinin - günün mes'elesi — olduğunu bildirmiştir. Ve: —|Frank mes'elesi, birçok ka- binelerin sukutunun en başlı — sebebi olmuştu; çünkü sabık / kabineler, frangın kıymetini “ne indirmek ne de yükseltmek — istememişlerdi. — M. Blum bu hamleyi yap- — mıştır. Şimdi frangın kıymet- ;tzıı düşmesini fena görenler wvardır. Fakat bu hâdise çok- tan hazırlanmıştı. Maliye ba- kamı, bu kararın beynelmilel — bir uzlaşmayı takibettiğini bil- dirmiş bulunmaktadır. İngiliz- “ler ve Amerika'lılar bu hususta — Fransa ile mutabık - kalmış- İardır. —- Biz, bu kararı vermezden . 1 içtimai şartları ıslah za- > Türetinde idik. Bu tedbirin — hatası bu noktadadır.'Fransa- /— da, bu tedbirle iş başlıyacağını ümid edebiliriz; fakat dahili -— İş vaziyeti düzelmedikçe hiçbir /— şey bekliyemeyiz. — Hükümet, ihtiyacatı zaruriye / Batlerinin “tereftüüne mani ol- / malıdır. Böyle bir tereffü, mem- Tekette büyük hâdiselere sebeb abilir. — Memlekette tasarruf. hakkı- nın muhafaza ve müdafaası da tımdır. Fertler, haklarına, al ve mülklerine serbestçe edemezlerse, hiçbir iş —görmek mümkün olmaz. — Bu büyük mes'elede Blum inesine muvaffakıyetler te- menni etmek bir vazifedir..., M. Pol Reno söz alarak suretle idarci kelâm et- Ş ve: — “Eğer benim teklif ettiğim - zaman bu tedbir kabul edilmiş olsaydı, 30 milyar Frangın kay- bolmasına meydan verilmemiş Olacaktı, Fransa, son zarını - ANADOLU | — Günlük siyasal gazete | — Sahip ve başyazgamı — Haydar Rüşdü ÖKTEM “Umumi neşriyat ve yazı işleri —— müdürü: Hamdi Nüzhet İzmir İkinci Beyler sokağı Halk partisi binası içinde ' Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutüsu 405 ABONE ŞERAİTİ aylığı 500 kuruştur bancı memleketler için senelik — abone ücreti 27 liradır — Her yerde 5 kuruştar - ü geçmiş müzhalar 25 kuruştar. | ANADOLU MATBAASINDA ILMIŞTIR. ... oynamaktadır. Parasını kıymetten düşürmi- yen devlet kâlmış midir. Üc: Tetler düşürülmüş, sair tedbir- ler ittihaz edilmiştir. Fakat bunlar hep faydasız kalmıştır. Ben, hükümetin taraftarı ol- mamakla beraber, bu kararın lehinde rey vereceğim. Elde edilen İngiltere-Fransa- Amerikan mali uzlaşması mü- himdir. — İngiltere — hükümeti hüsnüniyetini'göstermiştir. Bir- leşik Amerika'da ise Fransaya büyük bir ehemmiyet verilme- mektedir. Bunun için Fran- sa'nın kararımı kabul etmiş- lerdir. Vaziyete hâkim olmak mec- buridir; Ümit ederim ki bütün Fransızlar; M. Blum'un bu te- şebbüsünün — muvaffak olma- sını istemektedirler. Demiştir. Müzakereler devam etmek- tedir. M. Vensan Orbul nok- tai nazarını bildirecektir. İtalya'da Roma, 28 (Radyo) — Bü- tün İtalya'daki para borsaları kapanmıştır. Bu vaziyeti, İta- ya'nın da finansel inkılâba iştirak edeceği kanaatini ver- mektedir. Londra, 28 (Radyo) Londra'nın mali mehafilinde Fransa, İsviçre ve Felemenk'in para uzlaşması karşısında İtal- ya ve Almanya'nın bu karara uymak mecburiyetinde olduğu söylenmektedir. Bu teşriki me- sai elde edilmezse, beynelmi- lel mali bir konferans akdi mecburi olacaktır. Löndra borsasında bugün Fransa, İsviçre ve Felemenk parası üzerine muamele yap- tırılmamıştır. İsviçre'de Bren, 28 (Radyo) — Fede- ral meclisinin iki kararı bu- gün neşredilmiştir. Bu karar; altın ile frangın nisbet ve mü- nasebeti üzerinedir. Bugünden itibaren fiatlerde zam yapıl- ması şidetle memnudur. Almanya'da Berlin, 28 (Radyo) — İk- tısat bakanı, gazetecilere mark fiatı hiçbir. değişiklik görmi- yeceğini söylemiştir. Moskova'da Londra, 28 ( Radyo ) — Moskova'dan Stok — Eksanj ajansının aldığı bir habere göre, ruble, mark ve İiret üzerine ancak bir müddet Sonra yeni bir karar — verile- cektir. Doktor Şaht'ın beyanatı Roma, 28 (Radyo) — Sün- day Taymis gazetesine göre, beynelmilel vaziyet ve müna- sebetlerin ıslahı için gümrük harbına nihayet verilmek za- manı gelmiştir. Fransız hükü- meti bu hususta kararını ver- miş ve harekete geçmiştir. Fransa, Cenevre'de de bu esas dahilinde bazı teklifatta bu- lunacaktır. Bu karara, doktor Şaht ve Pol Bastid'in müte- kabil ziyaretleri çok naliz ol- muşlur. Uluslar sosyetesi, bu husus- ta lâkayıd kalamıyacaktır. Doktor Şaht, Fransa'nın bu karar ve hareketi için, en ziyade- lâzım bir harckettir; vaziyetin kurunu vüstaj bir zihniyet ile tetkiki daima ha- tadır; gelen mal kadar mal vermek, yirminci asrın müba- dele ve ticaret usulü değildir. Bir avuç buğday almak için makine vermek, bir radyonun AT D l mukabilini aynen başka bir şey olarak almak, çok garib ve iptidai bir harekettir, Al- manya, Fransa ve İtalya ve diğer sanayi memleketleri gibi ihracatsız yaşayamazlar. İhra- catı kolaylaştırmak, genişlet- mek elzemdir. İktisadi sahada milletler ara- sında tabii mübadele - usulü ikame edilirse, harb ve teca- vüz, istilâ teşebbüslerine mey- dan kalmiyacaktır. Bunun için, beynelmilel kre- dinin yeniden doğması lâzım- dır. Mevaddı iptidaiye pazarla- rına gelince, soğuk hükümranı dâvası mevzuubahs olmadan halledilebilir. Yalnız, bu pa- zarlardan istifade edecek mil letlere temellük kakkı veril- melidir. Bu suretle Alman- ya'da sanayiine lâzım mevaddı iptidaiyeyi temin edecektir. Demiştir. Avusturya'da heyecan Viyana, 28 (Radyo) — Fransa ve İsviçre'nin frank hakkındaki kararları heyecan uyandırmıştır. Para vaziyetleri dikkatle takibedilmektedir. Resmi tebliğ Paris, 28 (Radyo) — S.F. İ. O. Sosyalist fırkalarının iç- timat üzerine dün şu tebliğ neşredilmiştir : Üç demokrat devletin tam bir uzlaşma ve anlaşması üze- rine frank hakkındaki bu ka- rar ittihaz edilmiştir. Bu tedbirin Fransa tarafın- dan müstakilen ittihazına im- kân yoktur. Yapılan uzlaşma, Fransa'nın ve cihanın iktısadi faaliyetini düzelteceği muhak- kaktır. Hükümet, vaziyeti muhafaza için birçok mühim tedbirler ittihaz etmektedir. Bu tedbir- ler, müstahsile,forta sınıfa ve küçük irad sahiplerine çok faideler verecektir. Bu hareket, asıl 'manasile sulhun lehine bir harekettir. Komünistlerin kararı Paris, 28 (Radyo) — Ko- münistlerin idare heyeti top- lanmış ve frangın kiymetten düşürülmesin amele - ücretle- rine tesir yapmamasını temin için çalışmak kararını ver- miştir. Akşam üzeri sol cenah mu- rahhasları toplanmış ve M, Blum'a bu kararın sür'atlec mecliste tasdikini istediklerini bildirmişlerdir. Bu karar mec- lis koridorlarında M. Blum'a tebliğ edilmiş, fakat hayat pahalılığına meydan verilme- mesi ayni heyet tarafından ri- ca edilmiştir. Lâhaye, 28 (ALA) — Hol- landa para siyasetini değişti- rerek 27 Eylülden itibaren al- tın ihracını yasak etmiştir. Borsalar pazartesi ve salı kapalı olacaklardır. Romanya'da; K Bükreş, 28 (Radyo)— Selâ- hiyettar — maliyeciler - tarafın- dan M. Tataresko'nun riyasc- tinde yapılan bir içtimada, Fransız, İngiliz ve Amerikan mali anlaşmasının Romen pa- rasına tesir yapmamasına ka- rar verilmiştir. Atinada Atina, 28 (Radyo) — Yu- nan hükümeti drahminin ster- lin fiatine istinad etmesine ka- rar vermiştir. Lâhey, 28 (Radyo) — Ka- bine reisi M. Kolens, İrangın vaziyeti karşısında Felemenk parasını sarsılmaktan vikaye için 100,000,000 florinlik bir ihtiyat akçesi tesisinc karar vermiştir. Bu hususta neşredilen bir tebliğde, Felemenk hükümeti- nin bu kararı, İsviçre'nin ka- Tarı üzerine vermek mecbu- riyeti hâsıl olduğu - bildiril- miştir. Felemenk hükümeti buğün- den itibaren Hollanda milli | bankasının malümatı haricinde altın ihracını yasak etmiştir. Borsa bugün ve yarm ka- palı kalacaktır. Bugün de ittihaz olunan tedbirler ilân - edile- cektir. Âyan içtimaı Paris 28 (Radyo) — Bü sabah iâyan meclisi de saat 19 da tekrar toplanarak frank hakkındaki kararı almağa ka- rar vermişlerdir. Bu akşam gümrükler encümeni de topla- nacaktır. Bu içtima bütün ge- ce devam edecektir. Berlin, 27 — Frank vazi- yeti Alman gazetelerinde bi- rinci sayfalarda kaydedilmekte ve verileceği “neliceler tetkik olunmaktadır. Bu gazetelere göre, Almanya, — Fransa'nın buhranına karşı aldığı bu ted- birden hayrete düşmüştür. Alman ekonomik mahafili nelice ve tesirleri sükünetle bekliyeceklerdir. Alman eko- nomisi hiç müteessir olmıya- caktır. Çünkü vaziyeti sağlam- dır. Müvazene için daha baş ka tedbir de alabilecektir. Amsterdam, 27 — Fele- menk bankası direktörü, Fe- lemenk parasının ,etinin değişmiyeceğini söylemiştir. Paris, 27 — Başvekil M. Blum, Londra, Vaşington ve Paris'te bir vesikanın ayni za- manda neşrinin ehemmiyetini, işaretten sonra: — Üç devlet müsalemetin temeli olan ekonomik müna- sebetleri diriltmek icin ilk de- fa müştereket hareket etmiş: lerdir. Demiş ve bu hâdisenin te- sirlerini hafifletmek raflı beyanname neşredildiği iddialarını tekzib eylemiştir. Roma, 27 — İtalya hiç bir tedbir almamakla beraber Li- reti beynelmilel vaziyeto uy- durmağı düşünmektedir. Prağ, 27 — Başbakan, Frank hâdisesinden bahsla Çek fi- nans ve ekönomisinin sağlam olduğunu söylemiştir. Brüksel, 27 — Belçika, 1,5 yıllık para siyasetini değiştir- miyecektir. Varşova, 27 Lehistan bankası — vaziyeti — sağlamdır Esasen frank mevcudu da pek azdır. Budapeşte, 27 — Macar parasında bir tesir olmıyacak- tır. Esasen Macar - Fransız tecim mübadelesi azdır. Paris, 27 — Başvekil, yeni tedbirlerle istihsal masrafının azalacağını, iskonto fiatlerinin indirileceğini, perakende eşya fiatinin artmıyacağını, maamafih tedbir de alınacağını, beynel- milel bir anlaşma ve müsali- met teminine matuf büyük mikyasta tedbirler mevzuu bah- solduğunu teyit eylemiştir. Bren, 27 — İsviçre de ay- nen Fransa'nın kararını ver- miştir. Paris, 26 — Komünistler, hükümetin para siyasetine yar- VAZİ Kadianı KUKT AA TRARLET T aa 2779 093 Ha Avrupa'nın Holli- Polonya'nın eski cumur reisi meşhur pi: yanist Paderevski de sesli film çeviriyor Avrupa'da Den- ham'da bugün A merika'nın Holli- vüd'unu — andıran büyük bir film şeh- ri vardır; burasını Aleksandr. Korda bu hale getirmiştir *Yıldızlar lokan- tası,nda pek çok meşbur yıldız. ve artisilere — rastla - mak mümkündür. Dit- rich'e ilk sinema- cılık dersi vermiş olan Erik Pommer, Marlene huür sarışım Miryam Hopkins, İngiltere'nin maruf aktrisi Cer- trüd Lavrens hep buradadır. Paris'in maruf aktörü Core al de “Sekizinci Hanri- nin husust hayatı,, filmini v cuda getirmeğe çalışmaktadı dımla beraber hayat bahalılığı artarsa retlerin de artması ir takas sistemi istiye- ceklerdir Nevyork, 27 rarı burada rattı. Bu say denin Fransız ka- bir hava ya- iptidat mad- kiymetlenmesi — bekle- ) 'da hububat | borsaları kapanmıştır. Nevyork, 27 — Esham bor- sasınd, reddütte: puvan y cumartesi kısa bir te- sonra - piyasa 1—3 selmiştir. 900 bin esham $ İmıştır. Bu rakam, kalâde mühimdir. Fransa, İngiltere ve Amerika:- nın bu d istikrar kararının iktısadi istikrar ve cihan sulhu istikrarı sahasında bir medhal teşkil edeceği ve Briyand -Kel- loğ misakındanberi en mühim bir adım olduğunu söylemiştir. *Mektep bi hartesi günü içi ir cumartesi günü için fev Ü müktadır. Büyük bir müessesenin reisi | Vensan Kord, Amerika'nın meş-| İ Paderevski piyano başında film çevirmeğe hazırlanıyor.. Rone Kler'in “Satılık hayalet,,i burada oynatmıştır. Fakat burada en şayanı hay- ret bir sürpriz daha vardır. Lehistan'n — umumi — harbta tekrar — istiklâlini kazandığı vakit ilk cumur reisi olan meş- hur piyanist Paderevski de | burada çalışmaktadır. Padereyski'nin çaldığı par- çaların vakıa pek çoğu pliıâk- lara alınmıştır, fakat, plâk bu büyük san'atkârı istikbalde eçhul yerlerde tanıta- kudrete malik - değildir. Sesli film, san'atkâm bütün mevcudiyetile muvalfakı- istikbale nakledecek tadır. En son folarak Paderevski 5 ğı altında sunat*ı çal- miş ve filme alınmıştır. Sabık bir cumur piyanosu başında, herşeyin sustuğu bir. muhitte çaldığı parçalar, hem ses ve hem de ve reisinin vaziyet ve jestlerle filme alın- Kız kaçırmak Dördüncü sultaniye mahal- lesinde Ali oğluHalil ve Ce- lâl oğlu Hikmet'in, 14 yaşın da Sabiha isminde bir kızı kaçırdıkları zabıtaya şikâyet edilmiş ve tahkikata baslan- mıştır. Kitapları' Yavuz Kitapevinden: 24 senedir İzmir ve hinter'ândının kitap ihtiyacını temin etmeği şerefli bir vazife bilen mü&ssesemiz busene : Devlet Kitaplarının dahi satıcılığını üzerine almıştır. İlk ve orta mektepler ile liselerde oku- tulacak bütün kitapların emirlerine ama- de olduğunu sayın öğretmenler ile taşra bayilerine arzederim. Adres: Yavuz kitab evi mar İYumara 56 Kemeralti aö YusufRızaOkulu ESKİ . S- DARUL'İRFAN Memleketimizin en eski,bir hususi okuldur. ANA ve İLK kısımları havidir. ANA kısmı 4 - 5 - 6 yaşındaki çocukları # kabul eder. OKUL, en yeni usullerle çocukları hayata ve ORT A okul tahsiline hazırlar. Fransızca dili İLK kısmın ikinci sıaıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına © EYLÜL tarihinden itibaren başlanacaktır. Müracaat zamanları : Sant dokuzdan oön yediye kadardır. Kestelli caddesi, No. 76,« Telefon : 2914