10 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

& b Hiçbir politika — eepirisi yapmadan — yun milletleri içinde solh idesline en fazla sadık olaı len perinin, ancek kuvvetli bir müdafı çemberi kanamt etmişindir. İcabında yurd ve insanlık sulka da bilmelidir. Bu kanaat bizde, doğmuştar. Alatürk, Kamulayın vön ce) hkakkındaki telüâkkisini işaret buyurmuş keri de vermiştir. Şimdi, beş yıllık bir müdafan programı İktısadi, içümsi, kültürel, medeni — terbiyı sabalarda, olgun bir şaor #nde, birinci plânda, en saruri ve ee kadsi bit biliz, Biş, yatanıpı ea çok seven bir milletsiz. bahsinde, tatibin üstüne çıkmış, taribhim seyrini ve derati değiştirmiş bir mesliz, Türk tarikinin dünyaya örmek olan en eski medeniyetinin yanıbatında, verdir. Bis, setın alınamıyan, İstismem irakânsı: geyden kurtarmış bir milletir. Ve bu kafa ile — biliy armamız, namusamaz, canımız, melimıt, — servetimiz, #aadı gerelimiz, medeniyetimiz, tarihimis, İstikbalimiz, ancak olmağa bağlıdır.. Zayıf kaldığımız gün, maddi, Lıklarımız artık tehlikededir.. İşte yepyeni bir çe Şa halde, yeni mill müdalaa programı, bükt di ieteğinln, kendi idrakinin eseridir. n değil, milletin ken- Babusus ki, batlarını gene bu millet mamına, Atatürk çizmiştir. Bu sahada, var olan — heryeyimimi, seve Yabancı kanla yaşıyor Amerikada bir kadın, Nev- york hastanelerinde hastalanmış ve doktorlarca görülen lüzum Üzerine ameliyat masasına ya- tırılarak, bir kaç gün içinde kanı değiştirilmiştir. Bu kadın elli bir yaşlarında- dır. Şimdi, baştan başa yabancı kanla yaşamakta ve gittikçe de gençleşmekte olduğu gibi, sıh- hatçe de çok iyi bir balde bulunmaktadır. Acaba nelerdir? Sovyet Rusya, Leningradda, ta- leba içla bir geca okulü aç- mıştır. Bu okul dera okuün” marz, en zeki ve çalışkan talebe, bu okula devam etmekte ve ııhıoll:* süretlerde — çalışarak, daima birer icad içi od için uğrap — Son ılılıdı. bu okul içinde “açılan bir sergide, talebenin icadı olmak üzere, tam iki yüz model teşhir edilmiştir. Bu mo- deller, okul idaresince mahrem tutulmaktadır. M. Iunıllı gönderilen lar A—ıhlılhr. cumhburreislerini s0n derece severler. Fakat de- milebilir ki, şimdiye kadar be- yaz saray sakinlerinin hepsin- den fazla sevilen, Franklen Ruzvelttir. M. Ruzvelt, geçenlerde 56 ncı doğum yılını kutlulamıştı. Bu münasebetle, Amerikanın her tarafından — Rurzvelte binlerce telgraf ve mektup gönderilmiş, keadisine daha uzun ömürler temenni edilmiştir. Bugünkü seanslardan itibaren Sezon başında Sinemamızda görülen KÜÇÜK LORD filimini bihakkın yaratan 12 yaşında ııvımlı ve güzel artist , SPENCER TRACY - LıoNEL BARIMOOR 7 —İHEY AYRICAL(.AN Kızlar Mektebinde SY GEORGE5 MILTONun CAZİP KADINLAR... $ NF_Ş ELİ ŞARKILAR.-. ÇILGİN DANSLAR — İlâveten: SEANSLAR : Mil'ton 3,15 — 7.,10 da.. VAZİFE Mıltdn ması tekarrür eylemiştir. ——— Amerika cumhurreisne tebr rik mektupları gönderenlerin en çoğu, ameledir. Bunlar, gön- derdikleri mektuplara, — hayır işleri için teessüs eden cem- yetlere verilmek —üzere 10.25 (Sens) te leffetmişlerdir! M. Ruzvelt, bu paraları der- hal muhtelif hayır cemiyetlerine taksim etmiş ve mektup sahip» lerine de birer cevap vermiştir. M. Ruzvelt, bir hafta içinde 370 bin tebrik mektubu al mıiştir. Adem babanın heykeli Amerikanın birçök şehirierin- de (Adem) babamızın farazi heykellerini yapmışlardır. Bu heykellerin altında: “Adem, dünyaya gelen ilk insan,, cümleleri yazılıdır. Nevyorkta, sön zamanlarda bir inek müsabakası açılmış ve ençok süt yetiştiren inekler bu müsabakaya ithal ıdlıııtıı Müsabaka neticesin ciliği kazanan gibi, ineğin de heykeli yapı- Fuar komites'nde Fuar komitesi dün öğleden sonra belediyede Dr. B. Behçet Uzun reisliğinde toplanmıştır. Yakında Ankaraya gidecek olan belediye ve fuar komitesi re> sinin alâkadar Vekületler ve makamlar nezdinde netice'en- dirmek üzere takip edeceği fu- ar işleri üzerinde müzakerede bulunulmuştur. ASADOLU | Şe hir Dahili Haberleri ellâd gölü ve Denı'zbanlz Teşhılat bır binada W toplanıyor enizbank - teşkilâtına - dahil bulunan liman reisliği, klavuz- luk, fener dairesi, İiman işlet- me müdürlüğü binası yanında eskiden lokanta olan ve şimdi boş bulunan binada tadilât ya- pılarak orayâ nakledilecek ve bu süretle Denizbank devairi, kısman bir bina altında topla- nacaktır. İhtiyar bir kadın Yanarak ağır yaralandı Dün akşam İkiçeşmelikte Ka- raman sokağında 2 numaralı aleevinde oturan Kara Fatma adında 80 yaşında bir kadın, lâmbayı yakarken önündeki mangala dikkat etmemiş, elbi- sesi mangaldaki ateşten — tutu. şarak yanmağa başlamıştır. Ağır yaralı vaziyette memleket has- tanesine kaldırılan ihtiyar kadı- nın hayatı tehlikelidir. Suç delilleri Kemalpaşa sorgu hâ- kimliğinden aşırılmış İhtilâs suçundan Ağırcezada muhakeme edilmekte olan Ke- malpaşa kazasının Çambel köyü muhtarı B. Mehmed Erdoğanın ihtilâsa aid suç delillerini ve defterleri ortadan kaldırmak için Kemalpaşa Sorgu hâkim- liği dairesine girerek bu delilk leri ve delterleri aşırmak — su- çundan lüzumu muhakemesine karar verilmiş ve dün Ağrcerâ mahkemesiade —bu — suçuudan dolayı muhbakemesine başlan- mıştır. — İstintak — kararnamesi okunduktan sopra Türk ceza kanununun 296, 451 ve 66 ncı maddelerine temas edea bu suça aid davânın Ağırceza mah: kemesinin göreceği davalar ara- sında olmadığı mahkeme heye- tince anlaşılmış ve ald olduğu mahkemeye verilmek üzere dava evrakının müddeiumumiliğe gön- derilmesine karar verilmi; — 2000 kuzu Dün limanımızdan Pireye ha- reket eden Yunan bandıralı Ayazoni vapuru Yunanistan için 2000 kuzu ve bir miktar ka- saplık dana vüklemiştir. — lis divanı Polis divanı, dün Emniyet müdürlüğünde toplanmış, bazı polislere ait tahkikat evrakı üzerinde tetkikler yaparak ka- rarlar almıştır. Harika itlakına seza cidden elis 2 filim göreceksiniz CESUR KAPTAN Le dünyanın en büyük sen'at kârları Genç Cesur Kaptan 455 ve 8,10 da.. FİLİMİ En son ve ea komedis Cumartesi pazar sza! civarının ıslahı Kanalların iki tarafına duvar örülecek, toprak kaymasının önüne geçilecek Cellâd gölünün kurutulması ve küçük Mendertes nehri mec- rasının temizlenmesi ve ıslahı için yapılan tesisat ve kanallar- dan bir kısmı, bu mevsimdeki sürekli yağmurlar yüzünden ha- rap olmuştu. Yapılan tetkiklere göre açılan büyük kanallar, toprağın — terkibi — itibarile z8- manla yağmurlar yüzünden tap- rakla dolmaktadır. Bunun önüne geçmek için kanalların etrafı beton duvarlarla çevrilecektir. Nafıa Vekâleti, mılyonlar sar- file vücude getirilen Küçük Menderes havzasının islabı ve Cellât gölünün kurutulması pro- jesinin iyi bir şekilde tahakkur ku için kanalların etrafında dııvıvlır inşasını muvafık gör- üştür. Bunun için keşif yap- tılı caktır. Haber aldığımıza göre, mü: him bir paraya mütevakkıf ok masına rağmen Cellâd gölünün aRsareaama kurutma tesisatını üzerine alan kanpalların iki tara- 1 işini taahhüt müteahhit, fında duvar etmek ve üzerine almak isteme- mektedir. Naha Vekâleti; Cellâd gölü nün kurutulması ve Küçük mend- reş mecraşının ıslahı işini biran evel sonâ erdirmek için kanab ların etrafında inşa edilecek duvarlar için kaziranda bir mü: nakasa açacaktır. Vekâlet, duvarların inşasını biran evel bitirmek ve bu su- retle Atatürkün adlandırdıkları (Sağlıkovası) Bi derhal meyda- bi sım istiyecektir. Cellâd gölünün kurutulması için açılan kanallar mevcud olmasıydı bu sene yağan yağ- murlar, ovalara yayılacak ve bir çok köyleri sular basarak facialar olacaktı. Halkapınar bataklığı nasıl kurutulacak —— Belediye; Halkapınar batak- lığını, şehirden — toplanan süp- rüntülerle kısmen doldurmuş ve kurutmuşsa da henüz mübim bir kısmı kurutulmamış vazlk yettedir. Bu iş için şimdiye kadar hü- kümeiten yardım istenmişse de Nahıa Vekâleti bataklık müte- Jhassısının İzmire gönderilmesi * süretize yapalan . delkiklörde bu bataklığın kurutulmasının mü- him bir paraya mütevakkıf o düğu anlaşılmış, büdcede tah- sisat mevcud olmadığı için 937 yılında — birgey. yapılamamıştır. Fakat buna mukabil, Karşıyaka, Turan ve Bayraklı, sıtma mü- cadela mıntakası dahiline alın- mıştir. Haber aldığımıza göre İzmir halkının sıtma hastalığından ve sivrisinek belâsından tamamen kurtarılması için Naha, Sıhhat ve İçtimat Muavenet Vekâlet. leri nezdinde tekrar ı.=u» lerde — bulunulmuştur. se- ne İzmir şehrinin de sıtma mü- cadele mıntakası içine alınması çok muhtemel — göri Bu şekil, kabul edil: dirde Nafıa Vekâletinin Hak kapınar bataklığını — kurutmak için büdcesinden lâzımgelen tah- sisatı ayıracağı ve bu — suretle bataklığın kurutulacağı kuvvetle tahmin edilmektedir. TAYYARE Sinemasında FREDDIE BARTHOLOMEV 'arafından emsalsiz bir surette temsil edilen güzel PARAMOUNT JOURNAL t 1 de Cesur kaptanla başlar Devle Halkapınar batak- lığının bir hamlede kurutulması gok zor bir iş değildir. Bu sayede İzmirlileri, sıtmadan der- bal kurtarmak mümkün ola- caktır. Zaten muhtelif şekillerde yapılan sivrisinek mücadelesi le son yıllarda İzmirde inek çok — azalmıştır. Hal- kapınar bataklığı kurutulduktan sonra senelerce halkın — sıhha- tini Kkörmren bir hastalık yuvası ortadan kalkmış olacactır. vö bu da bu sene temn edile- cektir. Hükümet, ya İzmir - şebrini Sıtma mücadele mıntakası dahi- line alacak, yahud Naha Vekâ- leti büdeesinde kabul edilecek tahsisatla Halkapınar bataklı- ğını kurutacaktır. Mücadele Belediyece sıtma ve sivrisinek mücadelesine şimdiden başlan- mıiştır. İki günde Eşrefpaşa,Gü- zelyalı ve Alsancak semtlerinde evlere 861 kilo mazot dağıtı- mıştır. Belediye, bu yıl — sıtma mücadelesine büyük ehemmiyet vermektedir. Denize atılmak Bir tehdid vasıtası olarak kullanılmış Evelki gece Birincikordonda Tayyare sineması önünde bir vak'a olmuş, Yunan tebaalı genç bir kız kendsini denize atmış, etraftan yetişenler kur- tarma tedbirleri alırken yüzerek kenara gelmiş ve kordona çi karılmıştır. Haber aldığımıza göre bu kız, Yunanistana gitmek isti- yormuş, Fakat burada yanında bulunduğu dayısı, — kendisini bırakmadığından içerleyip du- ruyormuş. Kendisini Atinaya birakması için dayısını tehdid etmeği düşünmüş ve gidip ken- disini denize atmışsa da — iyi yüzme bildiği için biraz yüz- dükten sonra çıkmıştır. Yanmıyan lâmbalar İkiçeşmelik caddesinde eski mezarlık - cihetindeki - elektrik lâmbalarının Üüç gecedenberi yanmadığı, idarehanemize ha ber verilerek şikâyet ed.lm ştir. 10 Mart —— “Zavallı cocuk —eti l — Kamyon altında na- sıl can verdi? Evelxi akşam İzmir-Karşıyaka yolunda Mersinli virajında bir kamyon kazası olduğunu ve kamyon altında kalan Ali adım- da 7 yaşında bir çocu başı ezilmek suretile öldi ü yaz- miştik. Şolör Hüseyin oğlu Mustafa hakkında bu feci ka- zaya sebebiyet vermek suçun dan adliyece yapılan tahkikat neticesinde Mustalfa — serbest bırakılmıştır. Yedi yaşındaki Alinin, yolun karşı tarafında harap br binanın enkazı ara- sından tahta parçası toplarken yoldan gelip geçen nakil vası- talarını yakından görmek mak- sadile ikide birde yoldan geç- tiği, kazaya sebebiyet veren Turan yağ — fabrikasına aid kamyon geçerken de önünden geçmek istediği, o sırada kam- yanun altında kaldığı anlaşık mıştır, Şoför Mustafanın, kamyoa önürde çocuğu görünce İren yaptığı, hatta bu yüzden kam: yonun arka tarafının kuvvel anülmerkeziye tesirile havala- narak otomobilin cephesini ev. lerin istikametine çevirdiği gö- rülmüştür. Zavallı çocuğun başı, tekerlek altında yamyassı ob muştur. Zavallı Alinin, kendi hatasına kurban gittiği netice- sine varılmıştır. Karşıyaka Halkevinde ilk konferans İlktedrisat — müfettişlerinden B. Asım Kültür dün akşam Karşıyaka Halkevinde güzide bir. kitle önünde faydah bir konferans vermiş, alkışlanmıştır. Münevver Karşıyaka gençlerir- Halkevinde ilk kon(eıınııt gerli arbedesmis AASIM vermiş oluyor. Halkevi, bundaa sonra hayırlı mesaisinde hiç şüphesiz yol almakta devam edecektir. Vilâyetin yeni yıl büdcesi Vilâyetin yeni yıl büdeesi, tabettirilmek üzeredir. Büdcenin tabı işi bittikten sonra Vali B. Fazlı Güleç, büdceyi bizzat An- karaya götürecek ve büdeedeki mühtelif işlere ait tahsisat hak- kında alâkadar Vekâletlere (â> mmgelen izahatta bulunacaktır. Sadıkzade vapuru Dün İstanbuldan limanımıza gelmesi beklenen Sadıkzade vapurunun bugün geleceği öğ- renilmiştir. Sart sehaya hastolığı Kuşadasından B. Muzalfer oğlu 8 yaşında Semih, Selçuk- tan Zübeyir kızı Meryem, Tire nin Yeni çftlik köyünden Emin kari Ülviye ve Emin oğlu Salih, Izmirin Tepecik mabhallesinden Fettah kızı Gülfer, sart sehaya hastalığına tutuldukları görüle- rek İzmir Emrazı sariyo hasta- gesine nakledilmiş ve tedavi altına alınmışlardır. Hastalığa karşı mücadele tedbirleri de alınmıştır. —— Doğum Elektrik — girketi aboneman şefi arkadaşımız B. Mehmedin dün gece bir kız çocuğunun dünyaya geldiğini sevinçle ha- ber aldık. Yavrunun uzun ömür- lü ve mes'ud olmasını diler, ana ve babasını ıııiılyıdı katlularız. Alacak ıiıuııdıl Gazibulvarında Hüseyin oğlu Mehmed, bir alacak yüzünden Mustafa oğlu — İbrahimi — yume rukla yüzüudcu yaralamışlır.