25 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ölüme dair Mesud adam, nerede ve nastıl şartlar altında bulunursa İı/nıı Hazar bu- lunsun, âni gelen bir hastalık neticesile ölümünün yakın zaman- da bir emrivaki olduğunu anlar anlamaz artık dünyadan elini eteğini çeker. En parlak manzaralar ve eşyalar, en neşeli döst- lar ve yakım sevgililer, kitaplar, tablolar, bankadaki servet adam karşısında bütün sihirlerini birer birer kaybederler, Mesud udam, artık gülmeler ve istikbale sid körpe ümidlerini saire (ölüm) e yaklaşan bu harıtın taze heyecanlarını, ebediyen toprağa gömmüştür. Asıl feci olan nokta, fosan ruhunun ve insan bünye ve bu tahrip edici, yakıcı iyle yakın (ölüm) ler önünde ve , taze ba- ü sarsılan in istisnat bir vaziyet taşımaması, âdisenin bütün dünyayı, alevden bir kuşak halinde gitgide kuşatmış bulunmasıdır. Naci asır adamı, buzurunun en İeziz dakikalarını yaşadığı Bir sırada, başının üstünde gezen tâlim tayyarelerinin gürültüle- zile (ölüm) ün kemik yüzünü ve arsızca sırıtan dişlerini her ân gözünün önünde görür. Kütüphânesini, mobilyesini, çalışma ve yatak odalarını, yeni doğacak ilk çocuklarının karyolasını, hatta oyuncaklarını hudadsuz bir sandet ve neşe havası içinde dostla- rına gösteren bahtiyar yeni evliler, evlerinin ikinci katındaki tu- haf bir odanın onüne geldikleri 2aman, deminki neşelerini ve Çiçekten güzel gülmelerini ansızın kaybederler. İnler gibi size, — İşte burası da (sığınak), derler! Ölümünü bekliyen hastanın ruhi hâleti gibi bir ruh hâletile kucak kucağa yaşıyor, Binbi dünyamız yeni türlü sinir buhran- larımızın, psyebigue rahatsızlıklarımızın, biribirlerimizle gayri sa- mimi ve samimi münasebetlerimizin, hulâsa içti. relerimizin izahım yapacak olan yirminci asır ru Si ve raki - iyatçısı, başla- rımıfın üzerinde gezen, ve evimizin alt katında bağdaş — kuru; — oturan Çölüm) timsallerinin ferd ve cemiyet karakterleri üzerin- deki Mmüthiş tesirlerini bir an unutmamalıdır. Holivut yıldızları, Kaliforak yanın Sanda Monika sayfiye- sinde, çok modern ve şık köşk- ler yapmışlar. Son güblerde Kaliforniyada vakabulan şeylâp- lar yüzünden bu köşkler tama- K sular altında kalmıştır. falmız, yıldızlardan bazılarının cöşkleri, tepeciklerde — olduğu için, seylâptan masun kalmış: lardır. Bu köşklerin yıldızları, — şimdi Holivutta şenlik yapmakta ve evelce, tepelerde köşk yap- tıklarından dolâyı onlarla alay eden arkadaşlarile istihza &t | Hollanda ahalisi, çiçeklere — gçok meraklıdır, bu münasebetle Niısanın yedinci günü, Hollar" /— dânın her tarafında çiçek biye oraTm vardır. O yün, ayni za- manda bir çiçek sergisi de açı" lacak ve bu sergi - Nisanın on | sekizinci gününe kadar devam edecektir. Çiçek ;orıl-o' , yalmız Hobk HHanda çiçekleri değil, bütün —Avrupa çiçekleri de teşhir edi: İ M Avrupanın birçok Fransa parlâmentosunda 125 saylav giyiklerin hima- yesini İstemişleri Fransa parlâmentosunda, yak nız Si; veya kanunlarla iştigal edilmiyor. Saylavlar için: de, muhtelif kurumlarla alâka: dar çok künseler vardır. Fransa parlâmentosunda, hays vanatı himaye <cemiyetine aza, tam 125 saylav vardır. Bunlâr, bayvanların ve bilhassa giyik- lerin himayesi için daha esaslı tertibat alımmnasını, geçen hafta Müşterek bir takrirle istemiş- Terdir. Parlâmento reisi, bu takriri müzakere mevkiine koymuş ve uzun münakaşalardan sonra, av- cılar aleyhine bir eereyan hasıl olmuştur. Hayvanları himaye cemiyeti. nin en çok husumet beslediği avcılar, giyik avcılarıdır. Fran- da giyik avcıları; vahşi kimse- lerden farkı olmiyan - insanlar; diye telâkki edilmektedir. Gazete müvezziliğinden sefir olan adam Dünyada mevcut sefirler içim de en zengin adam, Amerika- nn Londra büyük elçisi Yosef Patriktir. Ba adamın, akar ve emlâkten başka nakdi mevcudu bir milyon dolardır. Seyyahlara rehberlik Halkevinde bir kurs | Sehze ve meyva hanlarındaki | tedkiklerde İsviçre sebze sa- tışları da mukayese edildi açılacak İzmir Halkevi reisliği, İzmire gelen seyyahları gezdirmek ve rehberlik etmek üzere dil bilir gençlerimizden — mürekkep teş- kilât vücude getirmeğe karar vermiştir. Bu gençler için bir kurs açılacak ve İzmir tarihi, civardaki muhtelif harabeler, onların tarihleri hakkındaki bib gileri artırılacak, sonra bu genç- ler, seyyahlara rehberlik ede- ceklerdir. Vali B. Fazlı Güleç, İstanbuldan gelince — Halkevi reisliğ:, vilâyete müracsatla bu kursun biran evel açılması ve gençlerimizin fuara kadar hae- zırlanmaları için teşebbüste bu- lunacaktır. İzmirde böyle teşkilâta haki- katen büyük ihtiyaç vardır; bu vazifeyi İzmir Halkevi üzerine almakla bu mühim ihtiyaca ce- vap vermiş olacaktır. Yol inşaatı Mükellef amele işe başlattırıldı Yol vergisi borçlarını vere- miyen ve yolların inşasında ça lışmağı kabul edenlerin muhte- KE yollarda çalıştırılmalarına başlanmıştır. Beden amelesi mükellefleri Dedebaşı - Yaman- lar, Cumaovası - Şaşal yollarını ilk defa inşa edecekler ve sonra sıra ile Tire - Aydın, Tire - Sel- Bergama - Dikili ve Kemal- Ğ'.k'.. eh zalartrda çölar. tırilacak, bu yolları tamir ede- ceklerdir. Şehir meclisi Şehir meclisi 1 Nisan Cuma günü Belediyede toplanacak ve yeni sene büdcesini müzakereya başlıyacaktır. Belediye reisi B. Dr. Behçet Uz da o zamana kadar İzmire dönmüş olacağın dan Ankara seyahati hakkında mecliste izahat verecektir. Yusef Patrik, bundan 75sene evöl - İngiltereden — Amerikaya hicret eden fakir bir ailenin çocuğudur. Yusef Petrik, küçük iken, gazete ve karamelya sat- mış ve bilâhare devlet — daire- lerinden birinde küçük bir me- mur olmuş, çalışkanlığı müna- sebetile terfi ede ede, sefirliğe kadar yükselmiştir. Amerikanın — Londra bütün- servetini, bulunduğu me- muriyetlerden — tasarruf — etimiş olduğu para ile temin — eyle- miştir. | Şehir Dabil Hayatı ucuzlatmak tedkikler yapılan Şehrimizde bulunan - ve ha- yatı ucuzlatmak - için tetkikler yapan İsviçteli profesör Loran dün de mehtelif tetkiklerle meş- gül olmştur. Öğleden evel be lediye reis muüvini B. Suad Yurdkoru ile mezbahaya giden profesör, kasaplik hayvan satış Hatleri ile mezbaha resmi ve perakende et hatleri üzerinde tetkikler yapmış, sonra, bele- diyeye gelerek muhtelil yıllar daki gıda maddeleri miktar ve Hallerini hösteren — istatistik ve grafikleri tetkik etmiş, buaları almıştır. Profesör Ticaret Odasında bakkallarla tekrar görüştmüş, toptan ve perakende satış fiat- sefiri; | leri üzerinde durmuş, Kültür parkı gezmiş, fuar hakkında malümat almıştır. Profesörün dün yaptığı tetkikler arasında en mübimi, vebze hanlarında yaptıklarıdır. Sebze ve meyve satılan bir- çok hanları gezen profesör, hanlarda satış esnasında bahçe sahp'erinin bulunup bulunma- dıklarını, hancılar - tarafından müstahsillere ne miktar avans- lar verildiğini, satılmıyan mah- sulün ne yapıldığını, bahçe sa- hipleri ve hancıların miktarı, teşkilâtları mevcud olup olma- dığı, muhasebe usülleri, umumi masrafları, aldıkları komisyon nisbeti, devlete verdikleri nvç_ miktarı, hânlardan buşka şekir lerde, insan yatırmak — vesaire süretile istifade edilip edilime- diği, büyük küçük — arazi sahiplerimin mi ları, bir bah- çevanın senelik satış — nisbeti, Ankara ve İstanbula sevkedilen mahsullerin kimlerin mesuliyeti altında sevkedildikleri, köylü va müstahsillerin kendilerine mah> sus şahsi hanları olup — olma- dığını, 934 yılına mazaran mey- va ve sebze hanlarının artıp aktmadığını, perakende satıc- ların kazanç vaziyet ve nisbet- leri hakkında malümat almış, en Fazla satış yapanların kim olduklarını, İstanbula en çök hangi sebzelerin satıldığını sor- muştur. İstanbula en çok patlıcan ve domates sevkedilmekte ve sa- tılmaktadır. Bütün bu mesole: ler hakkında profesöre izahat verilmiştir. Profesör B. Loran, BUCÜN TAYYARE Sineması Bütün Dünyunıp takdirini kuzanan 2 muhteşem filim takdim ediyor gn A Ş K FRASIZCA SÖZLÜ KAY FRANCIS Trajedi Filimlerinin Kabramanı Esmer Güzeli Hakiki bir Aşk Yelsefesini tahlil ve tasvir eden mühteşem filimde: | Kocası için katil oldu, kızının saadeti için mahküm oldu, aşk ve şeref için azap çekti, hiç bir kadın bu kadar hissi macera yaşamamıştır.. Bu kadar Fevkalâde aşk macerası görülmemiştir, Aynca büyük bir rağbete mazbar olan SLAR: 4üncü Aşk Alibaba Hindistanda Bir hafta daha gösterilecektir. fırsattan istifade edimiz. AYRICA : PARAMOUNT : 2.45—6—9,15. Alibaba: 4,30—7,45 GĞ JOURNAL Cumartes « Pazar 1,15 de.. A Türkçe Sözlü Türkçe Şarkılı büyük filimi aba ile başlar 1 Haberleri için hancıların İsviçrede -sebze ve ve meyva satışlâarının ne su- tetle yapıldığı hakkındaki — su- allerine cevaplar vermiş, aldığı malümat ile İsviçredeki vaziyeti mukayese etmiştir. Ucuzluk mü- tehassısının — hancılara verdiği malümata göre İsviçrede bulu. nan büyü tihlâk kooperatil- leri ve büyük mağazalar Pram sadan Marsilya ve Liyondan gelen sebzeleri halka satmakta- mışlar. Köylerde kendi müh: sullerini haftada iki gün pazar- ara götürerek Sütmakta, bele- diye, satış fiatlerini tesbit ede- rek radyolarla neşretmekteymiş. Herkesin evinde radyosu bw unduğu için fiatleri yadyodan takibetmekte, belediyeler, hal imşa etmekte, bunu halkın men- faatine terketmekte, yalnız fiat kontrolu — vazifesini görmekte imiş. İsviçrede, bizdeki gibi tarfanda — mahsuller — arasında pek fiat Sarkı da olmazmış, orada halkın iştira kuvveti yük sekmiş ve bazan da çok —yük- sek fiat vermekten çekinmez- Termiş. — ——— Bir ihttyar ge- çirdiği kazadan sonra ölmüş İ A GzrT Kazaya sebebiyet ve. ren tüccar B. Ratıp hakkında tahkikat yapılıyor Ödemiş Adagide yolunda bir kaza olmuş, bir motosikletin Sarpmasile yaralanan bir — ihti- yar ölmüştür. Kaza şöyle olmuştur: Adagide — nahiyesinin Yazı mahallesinde oturan Musa oğlu 80 yaşında Süleyman Sünnetçi, bindiği atın Ü e Selçuğa gidyormaş. Menderes köprüsü yanında motosikletle Adayideye gitmekte olan tütün tüccarı B. Ratıbin motosik'etinden hayvan ürkmüş, — Süleyman — Sümnetçi yere düşmüş ve bazı yerlerin: den hafif yaralanmış. 80 yaşındaki köylü yaralı va- ziyette evine dönmüş veö o gece ölmüştür. Hüdise tahkikatına Ödemiş müddeiumumiliğince el kon: muştur. Mahküâmi yet Narlıdere köyünde Huriye adında bir kızı kirletmekle maznün - fırıncı Recep, Kâmil ve Nürinin şebrimiz — Ağırceza mahkemesinde — muhakemeleri sona ermiştir. Recep ©on ay hapse mahküm edilmiş, —diğer maznunlar, hâdisede alâkaları bulunmadığı anlaşıldıklarından beraet etmişlerdir. Kırkağaç kaymakamı Kırkağaç kaymakamı B. Sa- lâheddin, dün şehrimize gel miştir. Bugün Ankaraya gide- cektir. Kuyuya düşen çocuk Keçecilerde Alibey hanında oturan Raif kızı 7 yaşında Sa- niye, Kuyumcular çurşısında es- naf tarafından — kullanilan — ve Bğzı açık kuyuya nasılsa düş- müş, yüzünden başından yara- anmış olduğu halde kurtarıl- Parkta Atılan silâhlar L ŞiM Ve öti Bir esrar kaçuıkçısı aranıyor Evelki akşam Bahribaba pâr- kında ortalığı heyecatm veren bir vak'a olmuştur. Park önün- de vazife gören nukta polisine, parkta bir esrar kaçakçısı bu- lunduğu haber verilmiş ve po- lis kendisini yakalamağa teşeb- büs edince kaçmağa başlamış- tır. Polis memuru, Sıhhiye mü- dürlüğü binasına doğru kaçan sabıkalı kaçakçının arkasından korkutup yakalamasını temin için tabancasını birkaç el nteş etmiş ve koşmuşsa da kendir sini — yakalıyamamıştır. Kaşak esrarcı aranmaktadır. Otomobil kazası Torbalıda Tepeköyde Kâzıme paşa mektebi yanında bir oto- mobil kazası olmuştur. Şoför Süleyman oğlu Mehmed, İzmir belediyesine kayıdlı 300 numa- ralı otomobille İzmirden Tireye giderken Tepeköydeki mektep yanında Mehmed kız: Atçasaray isminde bir. kadına — çarpmiş ve yaralanmasına — sebebiyet vermiştir. Şoför, zabıtaca ya- kalanmıştır. Yeni posta kartları Posta iduresitia yeni kartları gelmiş ve satışa çıkarılmıştır. Yeni kartlar 3, 5 ve7,5 kuruş: luktar. Liman hareketleri Dün limanımvza 1 Türk, 1 İtalyan, 1 Felemenk, 1 İngiliz, 1 Yunan, 1 Macar gelmiş ve 2 Tük, 1 Alman, 1 Macar, 1 İtalyan vapuru hareket etmiştir. Müsamere Ayın 26 ve 28 nci günü akı şamları Karataş Ortaokulu ta- lebesi târafından İzmir Halkevi salonunda iki müsamere verilee cektir. Seyyah Dün Pireden limanımıza ge- len — İtalyan bandıralı — Brioni vapurile şehrimize otuz Alman seyyahı gelmiş, İzmirin muhte- Kf yerlerini gezmiş ve ayni vapurla Rodosa gitmişlerdir. Teşekkür Annemizin ölümünden — duy- düğümuüz unutulmaz acıları mıza iştirak eyliyen sayın ve kıye metli dostlarımızdan her birine ayrı ayrı teşekkür etmeğe mük- tedir değiliz. Sayın gazetenizle derin şükreslarımızı sunmamıza delâlet Tütfönde bulanmanıı bükassa rica ederiz. Öğretmen — Ayukat Ziya Gür Haşim Gür Vilâyet J. K. Hu'üsi Gür —ç y c . Halkevi köşesi 1 — Evimiz Gezi koömitesi 10 Nisan pazar günü Yoniköye bir — kır gezintisi tertip et miştir. Gerziye iştirak etmek istiyen arkadaşların nihayet 7 Nisan tarihine kadar- Halkevi sekreterliğine müracaatları. 2 — Evimizin Sosyal Yardım komitesince Nazilli basma fab- rikası için amele kayıt ve gön derilmesine karar verilmiştir. 16-40 yaşına kadar buişde ça- lışmak istiyen kız ve kadın şe- raiti anlamak üzere Halkevi- mize ve amele birliği Başkan- lığıma müracaatları. 3 — Motör kursa için yeni- den kayit işleri yapılacaktır. İsteklilerin evimize müracaatları. 4 — Evimiz salonunda bher hafta cumartesi günü samt 15 de İlkokullara Karagöz öyunu oynatılmaktadır. 5 — 25/3/938 cuma günü saüt 16 da Dil, Tarih, Edebi- yat ve Yönkurul haltalik —top- lantiları vardır.