25 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

25 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Danzigdeki Yahudiler, ten- kilhareketinden korkuyolar Almanyada yapılacak olan intihabat esnasında Danzigde bütün siyasi toplantılar serbest hükümetçe menedilmiştir. Maslak yolundaki otomobil kazası B. Tahir bugün gömülecek, şoför tevkif edildi İstanbul, 24 (Husust) — Dün Maslak yolunda otomobil ka- beri mevsimsiz addedilmekte- | zasına uğrayarak ölen Tan gazetesi yazı işleri müdürü B. Tahirin Danzig, 24 (A.A.) — Alman- yada yapılacak olan intihabat esnasında 10 nisan — tarihine kadar bütün siyasi - toplantılar menedilmiştir. Nazi liderlerin nutukları ve intihabatın netice- leri sokaklarda hoparlörler va: sıtasile ilân edilecektir. » Diyetin feshi ve serbest şe- hirde yeni intihabat icran hu- dir. Fakat Nazi makamatının mebusların vekâleti hitama er- diği zaman önümüzdeki sene- den evel bu feshe karar ve- 'Arnavutluk kralı meleri mümkündür. Yahudiler aleyhinde bir ten- kit hareketi icraşından korkan Yahudilerin muhacereti birkaç haftadanberi artmıştır. Hicret edenlerin miktarının son - hafta- lar zarfında üç bine baliğ olmuş olduğu söylenmektedir. Macaristan.- Almanya arasında ihtilâf yoktur Budapeşte, 24 (ALA) — B. De Kanya hariciye encümeninde çu be. HGN G dtmsaye a o kar. ve A tında esaslı meselolerde ihtilâf yok. Almadya Alacaralımma he bürmet etmek hususundaki niyeti hakkında bir güna şöpheye mahal bırakmamıştır. Almanya, yan, Yugoslav ve İçviçre hududları. na gda bürmet edecektir. İtalya. Avusturya-Macaristan bloku ortadan kalkmıytır, Fakat İtalyan-Macar mü- nasebatı Roma itilâflarının zihniyeti dahilinde değişmemiş bir haldedir. B. De Kanya metice olarak, Ma- caristanın küçük iLilAf ile müname- sebetlerini normal bir şekle sok. mak hasasandaki meşaizine devam #tmek — tasavvarunda bulunduğunu beyan etmiştir. Amerika ordusu Tensik için bir mil. yar dolar tahsisat isteniliyör Vaşington, 24 (A.A)— Ordu erkânıharbiye reisi general Craiz orduyu tensik ve mevcudu se- ferberlik plânındaki rakama ya- ni bir milyon kişiye iblâğ için bir milyar dolar tahsisata ihti- yaç oldugunu bütçe komisyo- cenazesi yarın kaldırılacaktır. Parçalanan otomobilin şoförü Kemal, Adliyece tevkif edilmiştir. aa dN aa a Arzu ettiği şekilde evlenecek Tiran, 24 (Radyo) — Kral Abmet Zogonun evlenmesi için ayrıca bir kanun çıkmıyacaktır. Ahmet Zogo, arzu ettiği şekil- de kontes' Crardine ile evlene- bilecektir. * Fransada 16 bin amele grev. ilân etti Paris, 24 (Radya) —(Sitruen) otomobil fabrikası amelesi, grev ilân etmiş ve fabrikayı işgal eyleğiştir. Göev ilân Cedeü amele 16 bin kişidir. Norveç lLem'ıı:ı-ııddalu' konso. loshanesini kapattı Oslo, 24 (Radyo) — Rusya: Norveç arasında akdolunan bir muâhede mucibince Norveçin Leningraddaki — konsoloshanesi kapanmıştır. İngiltere - İtalya Müzakereleri devam ediyor Roma, 24 (Radyo) — İngil: terenin şark işleri umum direk- törü İagram, bugün buraya gel- miş ve İagiltere-İtalya müzake- relerinde İngiliz sefiri — Lort Perte talimat getirmiştir. Roma, 24 (Radyo) — İngil- tere-İtalya müzakereleri devam iyor. Alâkadarlar, Akdenizde iki devletin men2fü etrafında ko- Ti nuşulmakta olduğunu bâaber ve- Almanlar riyorlar. ğ Avusturya masnua- Negüs ü tından gümrük — |Bir dava almıyacaklar Berlin, 24 (Radyo)— Alman- ya Maliye Nazırı Doktor Fonk, Avusturyadan Almanyaya gide- esk bütün masnuat ve ticaret eşyasından gümrük resmi alın- mıyacağını bildirmiştir. Meksika hükümeti daha kaybetti Londra, 24 (Radyo) — Sa- bık Habeşistan imparatoru Ne- güs, radyo şirketi aleyhiae Lon- dra mahkemelerinde açtığı da- vayı kaybetmiştir. Negüs, da- vayı kaybettiğinden mâöhkeme masraflarını tediye etmeğe mec: - bur bırakılmıştır. yabancı petrol şir. n k. keatlerini istemiyor Litvanya Başvekili Meksiko, 24 (Radyo) — Ya- mezün.. bancı petrol şirketleri için bu- gün bir nümayiş yapılmıştır. Halk, şirketler aleyhinde tezar hüratta bulunmuş ve memnun olmadığını izhar eylemiştir. Rovno, 24 (Radyo) — Lit vanya Başvekili B. Stonbelis, hastalığı hasebile Nisanın 19 yn- cu gününe kadar mezüniyet al- miştir. Fransada Mili bir kabine teş- kil etmek istiyorlar Paris, 24 (Radyo) — Muha- hf saylavlardan 77 mebus, bu- gün bir beyanname neşretmiş- ler ve milli bir kabinenin tep kili için taraltar istediklerini bildirmişlerdir. Beyannamede, Fransanın teb- likede olduğu ve bugünkü va- ziyetin, Fransız düşmanlarına “â:"' verdiği kaydolunmak- tadır. Belgradda bir arbede Belgrad, 24 (ALA) — Avala Ajansı teb'iğ ediyor: SesDüneöğle-vakti sünikersilede on ilâ on beş talebeden mürek- kep iki grup arasında bir ar- bede olmuştur. Bu gruplardan biri Liyotiçin — taraftarlarından, diğeri de sol cenah unsurların dan mürekkepti. Talebeden biri hafif surette yaralanmıştır. Bu hâdise ancak birkaç dakika devam etmiştir. Talebe polisin müdahalesinden evel dağılmış- lardır. Hâdisenin sebebi, bu iki grup talebenin müsamaha- azlığıdır. Manş denizinde Sisten ik'vrpur çar. pışmış ve batmıştır Londra, 24 (Radyo) — Manş denizinde, bugün kesif bir sis vardı. Bu yüzden iki vapur çar- pişmiş ve batmıştır. Her iki vapurun mürettebatı kurtarılmıştır. Yalnız iki kişi kaybolmuştur. Türkkuşu Emsalsiz figurlar yaptı Ankara, 24 (Hususi) — Türk- kuşu, bugün düaya uçuşlarında emsali görülmemiş ve henüz yer almamış akrobasi figur yap- mıştır. Yarın matinelerden itibaren İki harikulâde filim birden KAN DAVASI . Tabii Renkli - Fransızca özlü şaheser Başrollerde: Silvia Sidney- Henri Fonda-Fred Mac Murray BROD VAY birdenbire Habeşistanın, Alman - Framsız hududundaki par: MELODİ 1938 bu arada koskoca Çinin şekli değişiverdi. Şandi de A, K haritası bozulup gitti. Sıra Çekoslovakyaya geldi. Evet, Başrollerde : Robert Taylor — Eleanor Powali, | âleme durmadan, dinlenmeden bir bozulup çizilip değişme SEANSLAR; Kan Davası — : 3-7 de Cumartesi ve Pazar 1 deği, *7 musallat olmuş.. - Bakıyor, bakıyor da hayret ediyorum * Brodvav Melodi: 5-9 da “Brodvay Melndiile başla li anlıyorum ki, süngüler ucuna takılan fırçalar, bu ezeli haritaj | daha pek çok şekillere sokacaklar. Çimdik —— Elhamra İdaresinde Milli Kütüphar Yeni vapurlarımız —— Vapurları tesellüm edecek heyet Londraya gidiyor.. İstanbul, 24 (Hususi) — Şi- lepçilik şirket'inin Loadradan ald ğı üç vapuru tesellüm için bugün bir heyet Londraya ha- reket etmiştir. Şirketler, yeni şilepler almak için teşebbüslerde bulunmağa başlamıştır. Süvarilerimiz Avrupa müsabakala. rına iştirak edece kler İstanbul, 24 (Hususi) — Sü varilerimiz; Londra ile Fransada ve Varşovada yapılacak müsa- bakalara iştirak için Nisanın beşinde buradan hareket ede- ceklerdir. Konya vapuru Tadilâta uğrıyacak İstanbul, 24 ( Hususi ) — Konya vapurunda bazı tadilât yapılacaktır. Bu tadilât, bir tecrübe mahiyetinde olacak ve ilerde büyü' vapurlara da teş- mil olunacaktır. Bir Fransız ; tayyaresi Düştü ve parçalandı, dokuz kişi kömür oldu Paris, 24 (Radyo) — Paris- hava postasını yapaa yolcu tayyaresi, bugün Perpinyan ci- varında yere düşerek parçalan: miş ve içinde bulunan 9 yol- cu, kömür olmuştur. Cenazeri nakil için tayyareler gönderil- miştir. Fuara busene birçok ecnebi firmalar işti- rak edecektir İstanbul, 24 (Hususi) — İz- mir belediye reisi doktor Beh- çet Uz, bugün Ticaret Oda- sında fuar işleri ile meşgul olmuştur. Devlet demiryollarından baş- ka, Avrupa hattıda fuar için yüzde elli tenzilât yapacaktır. Busene, İzmir fuarına birçok ecnebi firmalnr iştirak edecek- lerdir. Mareşal Göringin Vi. yana seyahati Berlin, 24 (Radyo) — Me- reşal Göring, bugün Viyanaya müteveccihen hareket etmiştir. Göringin seyahati, bir hafta devam edecektir. Belçikada komünist. likle mücadele Brüksel, 24 (Radyo) — Bel- çikada, komünistlikle mücadele için bir cemiyetteşekkül etmiştir cemiyet, derhal iki de gazete çıkarmıştır. Bir caninin teşhisi İçinde — yaşadığımız medeniyet asrında yalnız mad- deye taallük eden eşyayı değil içtima? hâdiseleri ve hatta sa- kinlerini bile değişmiyen kai- delere irca etmek yönünde ça- lışmalar — yapılmaktadır. — Her gün yolumuz üzerinde tesadüf ettiğimiz kimseler arasında be- deni teşekkülâtına, bakışlarına, sıhhi durumlarına, soğuk - ve sıcağa karşı hissizlik derece- lerine göre şu insan cani veya hırsızdır yahutta cani veya hır- sız olabilr. demek mümkün müdür? İçtimai zaruretlerin saiklerini inkâr etmemekle beraber acaba cani tipini, fziyolojik tetkikler neticesinde tesbit etmek kabil olacak mıdır? Bu suale alimler cevap vermeğe çalışmışlardır. Bazı insanların bedeni teşek- külâtındaki huşusiyetler, sıhhi durumları, intibaların aksülü- melleri, rubi karekterleri itiba- rile cani tipini arzettikleri ileri sörülmüştür. Bilhassa — İtalyan alimleri bu yönde alâkalı ince- lemeler yapmışlardır. Vardıkları neticeleri kısaca hulâsa eder- seki Cani erkeğin umumiyetle iri yapılı, ağır olduğu, cani ka- dinin ise tabil kadın tipinden daha hafif olduğudur. Keza cani uzun kolludur. Hacim iti- barile kafatası normal insanın- kinden daha küçüktür ve tekâ> mül etmemiştir. Alnı çekik, dar ve kırışıktır. Burnunun ucu içeri doğru kıvrıktır. Kaşının altındaki kemik çıkıktır. Vahşi kuşlar gibi göz “orbit, leri çok büyüktür. Çene kemikleri çıkık ve kuvvetlidir. Kulakları ayrık ve geniştir. Bakışları donuk ve, sabittir. Sıhhi durumu daima bozuktur. Bilhassa kalb hasta- yeti de iyi değildir. Ekseri hay- vanlar gibi soğuk ve sıcağa karşı hissizdir. Yukarıda söylediğimiz gibi, bu hususiyetleri arzeden bir kimsenin muhakkak cani — ola- cağı iddia edilemez. Ancak ilk enayeti işlemiş olan böyle bir insanın, bundan sonra da ci- nayetler yapabileceği muhte- meldir. Caninin rubi karakterine ge- lince: Onun, sevgisi ve bilgisi azdır. Soğuğa karşı bissiz ol- masına mukabil elektrik cere- yanına karşı son derece — has- EIMD İK LER ,” * .. Haritai âlem N İnsanlığın ve dünyanın başına gelen hâdiseler, (haritai âlem)e ne kadar da çok tesir ediyor. Umumi harpte, çok genç bir mek- tep tasebesi idim. Muhtelif kıt'a ve devlet ha-itaları, hafızamda mükemmel surette çizilmişti. O kadar ki, tebeşiri kapıp siyah tahtaya veya kalemi kapıp kâğıt başına geçtiğim zaman, en kü- çük bir kıvrımını bile kaçırmadan istediğim yerin haritasını çizi- — teknik kabil midir? ——— sastır. Yakın bir tehlikeden çabuk müteheyyiç olur. Kendi- sine nezaket eseri gösterildiği zamandaki kâlp — darabanları bile ölçülmüştür. Mağrurdur. İşretin çoğalmasile mütenasip cinayetlerin de fazlalaştığı mü- şahede edilmiştir. O, kumarı sever, hatta ihtiras derecesinde bağlanır. Çok tenbeldir. Mu- kallittir. , Cani, akıl hastalığına müp- telâ bir insan olmaktan ziyade ve iptidat bir mah!ük tipini arzeder. Lombroso, umu- miyetle cani olanlara “ şibih deli, namını vermiştir. Bu şe» kilde tesmiye edilmelerinin yan. hış olduğu bakkında alimler arasında bir hayli münakaşalar olmuştur. Bilâhare deliren cani tipleri de yok değildir. Dostoevskinin ölmez eserle- rinde tesadüf edilen epileptik tipi, işte bu yarı deli yarı cani yaradılışların tasviridir. Yukarıda zikrettiğimiz manevi ve maddi yapılıştaki insanlar: dan gâyri kimseler; — işledikleri — cinayetleri müteakip tahtı mü- — şahedeye alınmışlar, ekserisinin akıl zaafına düçar oldukları gö rülmüştür. 5 Delide, cinayetin işlenmesi — bir gayedir. Yaradiılışta caniyse, — cinayet başka bir faydanın te- mini vasıtasıdır. Fakat herhangi bir cinayeti yapmıya sevkeden — yalnız bu yaradılıştaki gayritar — bi.likler değildir. İklim, medent — şartlar, içtimai ve ırk değişik- Hiklerinin de tesiri vardır. Nite- — kim memleketimizde kız kaçır- ma ve ırza geçmek gibi ıııçlı.q rin tarlada çabışıldığı zamanları — da ve Di la, sari t mütevellit suçların "daha Kış mevsiminde, adam öldür mek ve yaralamak suçlarının ise şimali Anadoluda vemuayı — yen havzalarda olduğu belli olmuştur. Â Amerikada şahitlerin yalan söyleyip söylemediklerini tesbit eden — âletlerin icad edildiğini gazetelerde okumaktayız. Müc. — rimi dahi teşhis eden bir âle- — tin de keşfedildiği gün, insanın — artık tekniğin tamamen esiri olduğuna şüphe kalmıyacaktır. Bülent Üstündağ yordum. Harp bitti, Avrupa merkez ve şimaline doğru bir yığın değişiklikler oldu. O meyande bizim anayurd da, mahut ve ce. hennemnişin Sevr muahedesi ile altüst oldu. Bir gün, Avrupa Asya harttasına şöyle bir bakayım dedim. Aman Allahım, o ne manzaraydı? Harita, büyük annemin yamalı bohçası gibi, çeşit çeşit, yen yeni renklerle dolmuştu. Kudüs, Suriye, Yemen, Hicaz, Irak, Çekoslovakya, Lehistan, Letonya, Estonya, Litvanya, yeni Ma- caristan, yeni Avusturya, şu ve bul. Bzim küçücük Anadoluda da bir yığın renk vardı: Fransız, İtalyan, İngiliz, Yunan bayraklarından renkler.. Benim kafamdaki meşhur haritai n postekisi çıkmışt. Haıdutlar gtmiş, malüm şekiller bozulmuş, daha bilmem neler olmuştu!. Bu haritanın Türkiye kısmı nihayet, kısmen yerine geld Fılâıt diğer kısımlar, artık benim eski aşinam olmaktan çıkmı lardı. Kendi kendime bu yeni şekli kafamda yerleştirmeğe çalışıkı