25 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

25 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Esnaf ve Ahali Bankası he- yeti umumiye içtimaı, dün top- lanmıştır. Celse açılınca, idare meclisi ve mürakabe heyeti raporları okunmüş ve heyati umumi- yece tasvip olunmuştur. Banka, bir sene içinde 95 bin * 263 lira 12 kuruş kâr etmiştir. Heyeti umumiye, bankanın bu faaliyetini takdir etmiş ve idare meclisini ibra, istifa eden Filibeli B. Rahmiden başka eski meclisi idare azasının aynen — ipkasını tensip eylemiştir. Banka idare meclisi azalığın- da bulunduğu müddetçe, diğer arkadaşları gibi çok değerli hizmetler görmüş ve hususi işlerinin — çokluğundan dolayı istifa etmiş olan Filebeli Bay Rahminin yerine başkasının im tihabına İlüzum — görülmemiş, idare meclisi, altı azadan ibaret kalmıştır. Idare meclisi raporu Muhterem ortaklarımız; Bankanızın 937 senesine aid mesai muhassalasını — huzuru- nuzda arzetmek için hazırlanmış olan bu toplantıya — iştirakle gösterdiğiniz aya teşekkür ederiz. Hepinize hürmetle “Hoş geldiniy, deriz. Şimdiki toplantile onuncu ça- lişma yilının hesabini. veren müessesenizin işlerini, son yılda da, sizden gördüğümüz itimada lâyık olacak şekilde idare et- meğe çalıştık. Bütün kararları- miızı ve takdirlerimizi, müesse- senizi kurarken takip ettiğiniz maksatlara sadakatle ti meğe uğraştık. Muhitii tinden doğan ve mu madından kuvvet alan bir müessesenin idaresinde gö- zetilmesi lâzımgelen <bütün hur susiyetlere riayotkâr kaldık, Yurdüun her köşesinde her sene yeni ilerleyişiamlelerinin muazzam eserlerile, yurddaşın yaşay $ seviyesini yükseltmekte; umumi refahi artıracak - tedbir: birlerle bir millet hayatımın ar- zedebildiği bütün — ihtiyaçları karşılamakta bulunan cumhuri- yet idaresinin feyizli akışı içine * katılmış bir damla haâlinde de olsa, ferahlığı ve daha ileri ya- şayışı, emniyetle, huzurla yaşa- yişp sağlamak yolunda vazife aldığımızı müdrik olarak çalıştık. Size kazanç getirmekle mü- kellef olduğumuz kadar; iş ya- parken, para kazanmak yolun- da yürürken; en şerefli kazan- gn memleketa en faydalı bir şekilde çalışmaktan alnan ka- zanç olduğunu, daima gözönün- de tuttuk, Sizi memnun edebilecek ka- zanç haddine vasıl olmayı müm- kün kılacak şekilde - çalışırken müşterilerimizin memnuniyetini istihsal esasında, ve yaptığımız işlerin yürdseverlik — icaplarına uygün bulunması — noktasında daima titiz davrandık. Eski devirlerde mürabahacır lık ruhunun insafsız pençesinde daima hırpalanmaktan kurtula- mıyan, çok — çalışkan — fakat çalışmanın mahsulünü, boğa- zına sarılanlara kaptıran ç ft- çinin ve küçük krediye muh- taç olan sây erbabının ihtiyaç- larına, gücümüzün müsaadesi nisbetinde cevap vermeğe, bu sene de devam ettik. Bu yolda devam edişimizden, — şimdiye kadar olduğu gibi bu sene de aldığımız netice; gönül huzuru ile imtizaç etmiş temiz bir para kazancıdır. Şu neticeyi beğeneceğinize inanmış ve takdirlerinizin ne- cabet ve selâmetine - güvenmiş olmaktan duyduğumuz haz ila şimdi size bilânçomuzun ifade- lerile maruzatta bulunalım: Mevcud paramız; Kasalarımızda 159918-35 ban- kalarda 10657.12 olmak üzere 170575.47 liradır. Mevduat karşılıkları namı al- tında görülen 44318 lira bankalar kanununa göre ayırdığımız ve Maliye Vekâletinin tasvibile alı- nan bonolara mubtas bulundur- duğumuz meblâğdır. Cüzdanımızda bulunan senet- lerin ihtiva ettiği mebaliğ, müş- kilâtsız tahsil imkâaını daima mahfuz bulundurmak — emniyeti içinde ikaz edilmiştir. Mukabilinde — avans vermiş bulunduğumuz esham ve tah- vilât, kolaylıkla nakde çevrilmek| kabiliyetini haiz bulunuyorlar. Emlâk ve vesaik mukabilin- de yaptığımız işler, bu sene çok, büyük ve çok verimli bir inkişaf arzetmiştir. Müessesenizin, çalış: ma sahasında faydalı olmak mukabilinde fayda toplamakla hulâsa edebilecek olan çalışma tarzındaki ispat; emtia ve vesaik üzerine yapılan muamelâttan alı- nan netayiç ile bir kat daha te- barüz etmiştir. Toprak mahsulleri üzerindeki işlerimizin emniyetini" bu sene bir defa daha tecrübe etmiş olduk. Memleketimizin umumi ihra- Cat işlerinin bu sene içinde arzettiği — hususiyetler — dolayı- “Ah, bu gönül,, Yazan: Saime Sadi — 16 — — Bakalım -dedi- Aferide ne diyecek? Hayrola birşey mi | doktor? Dedim. Babam va annem de damadlarının ne - söyliyeceğini bekliyorlardı. — Edirneye gidiyoruz.. He- pinize bir sürpriz hazırlamış- fam. Güzide bir kahkaha attı. Çok memnundu. L_ — Ya -dedim- yle mi? “Bu defa da doktor güldü: —— Yalnız biz değil, hep be: aber gidiyoruz.. & Annem de, babam da şaşır: vâr gidiyorsunuz mıştılar. Doktor baâbama ve anneme döndü: — Birkaç ay orada bize mi- safir olacaksınız. Bu bir şaka değil, bir sürp- rizdi. Ben, boşlukta kalmış gibi, titrediğimi hissettim. — Ne dersin Aferide hanım! Ne mi derdim, hiç; gitme mek... Babam, benden evel cevap verdi: — Evet, der tabii.. n oluyor bu?. Bu defa da Güzide başladı Söze: — Babacığım, bunu doktor çok düşünmüş, bana açtı. Hat Fakat ANADOLU Esnaf ve Ahali bankası | Belçika parlâ- heyeti umumiye içtimaı Banka, bir sene içinde 95 bin ikiyüz altmış üç lira kâr tem'n etmiştir mentosunda Brüksel, 24 (AA.) — Mec- lis dün hariciye büdecesinin mü- me devam etmiştir. Bir ükümetin 1914 hâdi- selerinin tekerrüründen korkan ve Belçika halkını yatıştıracak beyanatta bulunmasını istemiş ve buna cevap veren B. Spaak budud müdafaasının tamamen organize edilmiş olduğunu ve Belçikanın — müdafaasını tam bir istiklâl içinde temin ede ceğini bildirmiştir. Ponsolenin Fransızların mulr temelen Belçiksya — yapmaları icabedecek yardım hakkında suale B. Spaak bu hüsusta mü- dafaa bakanlığının beyanatını hatırlatacak cevap vermiş ve müdafaamızı — organize etmek hususunda — tam — serbestimiz mevcuttur, demiştir. sile tahassül eden bazı tered- dütlere rağmen; vasıl olduğu- müuz netayiç Cesaret ve emni> yetinizi artırmağa müsailtir. Diğer teminat üzerine verdi- ğimiz avanslar, mücevherat ve altın müzeyyenat ile ipotekle teminatlı olan Aavanslardır. Bu kabil muamelâtta donmuş vazi- yetlere düşmekten daimi suret- te muhteriz olmak lüzumunu takdir hususuna azami ehemmi- i ve açık kredi besaplarımızın işleyişinden ancak memnuniyetle bahsedebiliriz. Hissedarlarımızın henüz öde- medikleri h sse borçlarının yekü- 'nu geçen senenin 143023.07lirsına mukabil bu sene 95985.72liraya baliğ olmaktadır. Şu hâle na- zaran 937 senesi içinde tahsil edilmiş sermayemizi 4783735 Tira artırmış bulunuyoruz. sene |de arzettiğimiz gibi, tahsil edilmiş sermayemi- zin tam bir. milyona iblâğını temin için kanuni hükümlerin ve mücsseseniz menfaatlerinin icaplarına ve muhterem heyeti.» nizce izhar olunan arzuya tam bir dikkat ve itina ile intibak etmekte devam ediyoruz. Bu hususa masruf olan mesaimizin faydası da yukarıda — arzettiği- miz rakamlarla mütezahirdir. İştiraklerimiz namı altında gö- rünen 96200 hesabını ver- gumuz 100 bin lira sermayeli (Ege Ticaret Türk Anonim şir- keti) ndeki iştirak h ssemizdir. Evelce Bankamiızın yapmakta olduğu mahsulâtı arziye komis- yonculuğu ile çok ka.'i ve müs- bet bir mahiyeti haiz görülecek ticaret işlerini sureti resmiyede ©6 95 sermayesine sahip bulun- duğumuz — Ege şirketi yapmak- tadır. Şirketimizin daha ilk ku- FAO A LAŞTCELMAN T C AO AM AAT ta ev bile tutmuş. Meriç sahi- linde, bahçelik, gayet güzel ve büyükçe bir ev.. Hiç olmazsa birkaç Ay Misafir — kalırsınız bize... Babam, çoktan razı olmuştu. İhtiyarlığında, böyle bir - seya- hati buyıık. bir iştiyakla bek- liyormuş gibiydi. Annem ise, esasen bütün ömrünü, babamın isteklerine bağlamış bir kadın.. Ne tuhaf Yaratılmış — Allahım, ne bağlanış, ne feragatl.. Sanki bütün irade ve Grzularını, ba- bamın varlığına bırakıvermiş ve hiğ;ıiıy“:_'- or;ııı hüviyeti içinde eritivermiş.. İnsanı, büyük bi ;ldlı:':d" itaatle lıki'p edıı: ir aındi. vi İ Ti . Doktor o::hd:ölş:ı:,, K _A_ı .İ;:" dersiniz annel —A, mu.. İşte Demek güldü. bana da hiç sorulur :;"löylodi yal ©r gibi baktı Doktor ;ını bı:: baktır Moskovada Eski Adliye komiseri tevkif edildi Moskova, 24 (Radye) — Son muhakemede yirmi sene hapse mahküm olan Rakofski Sakalin adasına nefyedilmiştir. Sabık Adliye komiseri Kri- lenko da tevk f edilmiş ve ya- kında muhakemesi icra edilmek üzere Adliyeye verilmiştir. Yunanistanda Tütünlerin yarısın- dan fazlası duruyor Selânik, 24 (Radyo) — Yu- nan tütünlerinin satışı hakkın- daki istatistik intişar etmiştir. Bu istatistiğe göre, 23 milyon 865 okka (Yunanistanda okka caridir) tütün — satılmıştır. Ge- çen sene rekoltesinden henüz satılmamış 35 milyon 910 b'n okka tütün vardır. ruluş senesinde, yedi aylık bir mesai devresi içinde istihsal ettiği netayice yakından vakıf bulunmak dolayısile arzedebili- riz. ki, bu teşekkül, hissedar- larımızın kazançla da tatmin edilmek istenen temayüllerine müsbet cevap verebilmek bakı- mından çok verimli olacaktır. İşlerin tevlid ettiği zaruretler dolayısile bankamız uhdesine intikal etmiş bulunan gayri menkulleri elden çıkarmak için her vakit fırsat gözettiğimizi geçen sene de arzetmiştik, Ge- çen senenin 3018802 Jİirasına mukabil busene 27138,35 lira bakiye arzeden bu hesabı ta- mamen tasfiye etmiş olarak kürarile bundan sonra da mü- teharrik olacağız. Vadeli ve vadesiz tasarruf tevdiatımızda, geçen sengye niş- betle ve bankamızın mütevazı bünyesine göre — ehemmiyetli telâkki ı.mgs"hmr&i artış vardır. Muhitin emniyetine daima lâ- yık kalmanın sırrını, gösterilen itimadı ve verilen salâh yeti hüs- nü istimal etmekte bulunduğu- muz ve yedi emanetimize tevdi ettiğiniz sermayeyi he:türlü ha- lelden korumayı, yedieminliğin şerefborcu telâkki ettiğimiz için işlerim zi her zaman şartları — içinde istihsal edebildiğimiz yekünu geçen seneden devro- lunan 3320,83 lira ile beraber 95263,12 liradır. Bankalar kanununun 31 inci ve esas — mukavelenamemizin 83 üncü maddesi hükümlerine göre kârın tevzi şekli bit —ettik.. Teklif tarz kabulünüze mazhar olan 25/Mart/938 tarihinden itibaren tevziatın icrasını da kararlaştır- manızı rica ederiz. — Fikrinizi söylemediniz... Dilim tutulmuştu: — Fikrim... Fikrim... Dedim. İnsanın zoru zoruna kafasını cebir. ederek, daimi itiyadının altını üstüne çevire- rek yalan söylemesi meğer ne kadar zormuş? Hiçbir şey söy- liyemiyordum. Ablam bir kah- kaha attı. Bu gülüş, — manası olmıyan, şımarık bir kahkaha gibi geldi bana.. — Onun fikri yok «dedi- hissi vardır doktor.. O, daima onlarla yaşamağı sever. Kocası, eniştem, doktor züme -dikkatle baktı. çevirdim: — Bazı hisler vardır ki «de- dim- fikirden ziyade — insanı doğruya, daha iyiye götürürler. Artık ablamla, kılıçlarımız çarpışıyordu. Zalim ve hodkâm olmağa başladı. Esasen yıllar- danberi, için için, biribirimizle itişmiyor muyduk?. —Dasvom edecek— Bıııy:ı- Mart — 25 M. Poi Bonkurun)| İngiliz başvekili beyanatı ———? . — Başı | inci sahifede — Paris, 24 (A.A.) — Çekoslo- vakyanın Paris elçisi Osuski gazetecilere yaptığı bir beya- natta demiştir ki: Çekoslovakya Alman ekalli- yetlerine mühim tavizlerde bu- lunmuştur. Hiç bir memlekette ekalliyetler Çekoslovakyada Al- manların gördüğü iyi muame- leye mazhar olmamaktadır. Al- manların Çekoslovakya parlâ- mentosunda — malik oldukları azalık memleketteki nüfus nis- betlerine tamamile uygundur. Çekoslovakya Almanya ile olan gergi izale edebilir. Yeter ki Almanya bunu istesin. Diğer taraftan Çeokoslovakyanın coğ" rali vaziyeti itibarile Fransız ve İagiliz hükümetleri Çekosla- vakya ile Almanya arasında yapiacak müzakerelere alâka- sızlık gösteremezler. Paris, 24 (A.A.) — B. Pol Bonkor, Hariciye komisyonun- nunda yaptığı beyanatta Akde- nizde ve bilhassa İspanyadaki halihazır vaziyeti tasrih etmiş ve Fransanın bu bölgedeki men: faatlerinin hayati ehemmiyetini göstermiştir. Bakan, halen İngiltere ve İtal- ya hükügüetleri arasında yapıl- makta olan müzakerelerin İs- panyol toraklarının tahliyesini de derpiş etmesi temenni sinde bu- lunmuş ve demiştir. ki: — Evelki hükümetler tara: fından tesbiti edilmiş olan po- litika şimdiki hükümet tarafın dan da takip edildiği takdirde bu politikanın hiçbir zaman ve hiçbir şekilde Fransa vaziye- tinin zayıflaması gibi bir netice vermesi veyahunt İspanyol ol miyan küvvetlerin Fransız top- wt müna- kale hatlarımız üzerinde birleş- mesine imkân vermesi mevzuu- bahsolmuştur. B. Pol Bonkur, hava bom- bardımanlarını şiddetle tenkit ederek Fransız hükümetinin bu hususta teşebbüste bulunduğu- nu ve İngilterenin ve Papanın da buna iştirak ettiklerini ha- tırlatmış ve netice olarak ko- misyondan —efkârı umumiyeyi her türlü parti mülâhazası dı- şında ancak memleket ve Pa- ris menfaatlerini düşünmeğe ve Fransanın orta Avrupada ve Akdenizde karşılamak — zarure- tinde olduğu vaziyeti takdire ikna etmesini istemiştir. Fransa âyanında Hükümetin mali plânı müzakere ediliyor Paris, 24 (Radyo) — Fransa Âyan meclisi; bugün saat 16,55 de toplanmış ve hükümetin mali plânını müzakereye başlamıştır. — Müzakere esnasında Başvekil Leon Blum ve Nazırları hazır bulunmuşlardır. Maliye encümeni mazbata mu- harriri (Abel Garde), uzun müddet beyanatta bulunmuş ve mali plânı tenkit ederek, hü: kümetin, istediği avanslar için gösterdiği dört milyon franklık karşıliğın ismen olduğunu, hü- kümetin istediği avansları çok- tanberi aldığını beyan eylemiş, yeni- inflânsiyonlara doğru gi dildiğini, böyle bir hale maruz kalmaktansa, b'r istikraz yap- manın daha iyi olacağını ilâve eylemiş, frangın sukutu - karşı- sında hayatın hergün biraz daha pahalılaştığını beyan eyle- Miştir. Münakaşalar, geç vakte ka- dar devam etmiş ve meclis, bir karar vermeden - celseyi kapa- Miştire Çeberlaynın beyanatı — Başı I inci sahifede — unsuru olacağı mütaleası serde- dilmekte ve B, Çemberlaynın bugün yapacağı beyanat sabır- sızlıkla beklenmektedir. Alman çiftçi tırkasile Alman hıristiyan sosyal fırkasının Haya- layn fi le birleşmesi haberi, cok büyük bir memnuniyet tevs lid etmiştir. Haynlaya fırkasır nin halihazırda 55 mebusa sar hip olduğu ve mebusan meclisi reisliğini de elde edeceği bes yan edilmektedir. Berlin, 24 (Radyo) — Alman gazeteleri, Çekoslovakya mese- lesinden bahisle uzun makale- ler yazıyorlar. Viyana, 24 (Radyo) — Alman- ların onuncu fırkası, bugün bu: raya gelmiş ve (Von Puk) tara- fından teftiş edilmiştir. Almanyaya gitmiş olan Avus: turya orduları da, bugün dön- Müştür, Madrid ateşler içinde — Başı 1 inci sahifede — lâlciler aşağıdaki resmi tebliği, neşretmişlerdir: Eyre nehrinin öte tarafına geçmeğe muvaffak olan kıtaa» tırnız, iki köprü yıkmış ve Esks şehrinin şarkına doğru sekiş kilometre ilerlemiştir. Kıtaatımız, Tardiyente şeh- rini zâptetmişler ve düşmanı takip etmekte devam eylemiş- lerdir. Saragosa, 24 (Radyo)— Ge- noral Berkezgot, son muhare- bede yaralanmış ve Burgos hastanele gönderilmiştir. Yapalı gemaral — yalandşleye T olacağını ve tekrar cepheye giderek harp — edeceğinden ümitvar olduğunu söylemiştir. Barselon, 24 (Radyo) — Cum- huriyetçi İspanyada bütün köy- lüler gönüllü yazılmakta ve düşmanın ilerlemesine mani ol- mak için istihkâmlar kazmakla meşgul bulunmaktadır. Paris, 24 (Radyo) — İhtilâ- ciler Madrid şehrini bombar. dıman etmekte devam ediyor lar, şehir ateşler içindedir. Saragosa, 24 (Radyo) — Ge- neral Yaguve orduları, Saragon hududlarına üç kilometre me- safeye kadar gelmişlerdir. Franko Hitlere telgraf çekti Berlin, 24 (A.A.) — General Franko B. Hitlere aşağıdaki telgrafı göndermiştir: *Komünizme karşı yapılan harpte zafer kazanmış — olan cepheden Almanyanın vahim tehlikelerden korunmak suretile gârbe yeni bir hizmet icra et- miş olduğu bu saatte, Ekselân- sınıza — İspanyanın — selâmlarını gönderiyorum., ç Führer, Franksist İspanyanın yakında muzaffer olması temen- - nisinde bulunmak suretile ce- vap vermiştir. Japonya Anşlusu tebrik etti Berlin, 23 (A.A.) — Jspon sefiri, Von R bentroba Hirota namına anş usu tebrik eden bir telgraf tevdi etmiştir. Bu telgrafta, anşlusun yalaız Alman ha'kının eski arzularını tatmin etmekle kalmayıp ayni zamanda komintern aleyhindeki bloku da kuvveti endirmiş oldu- ğu kayded lmektedir. Von Ribentrobb, — telgraJla Hirotava teşekkür etmistış,