1 Nisan 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Nisan 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

ri hali hazırda sıralanmış bir dosyaya tek bir kayıdın yazılacağı durumlar- da en etkin sonucu vermesidir. Yeni kayıt kütüğün sonundan gönderilir ve sıralamada doğru yere gelene kadar bir hava kabarcığı gibi yükselir (yani yeni kayıdın hemen üstündeki ögeyle yer değiştirmesi diye bir durum söz konusu değildir.) Dalgacık Sıralama İlke olarak kabarcık sıralamadan farklı değildir. Ancak bu yöntemde ögeler, yükselen hava kabarcıkları gi- bi dizey ya da dosya boyunca aşağı- dan yukarıya değil de, dalgacıklar ha- linde yukarıdan aşağıya gönderilirler. Ne ki bu programla biz MARKER adını verdiğimiz bir çentik (flag) tak- dim ediyoruz. MARKER'in görevi di- zinin herhangi bir taranmasında bir ya çekleşmesi halinde bunu haber vermek olacak. Hiçbir değiş tokuşun yapılma- dığı durumda MARKER “çentiği atıl- mayacak”, yani değişken ilk değerini koruyacak, bu da dizinin sıralanmış olduğu anlamına gelecektir. Dolayısıy- la program yürütümünden fexecution) erken bir çıkış yapılabilecek, böylece işleme süresi (run time) de kısaltılmış olacaktır. Özgün örneğimize dönersek Dalgacık Sıralamanın nasıl çalıştığını görebilir ve önerdiğimiz çentiğin yön- temi anlamak açısından kullanışlılığı- na tanık olabiliriz. (bkz.' Çizim-2) Elimizdeki örnekte program yürü- tümünden erken çıkış fazla bir fark ya- ratmamakla birlikte (ancak tek bir kı- yaslamadan kurtulunabiliyor) daha geniş kapsamlı dosyalarda çalışırken sıralama için gereken zamandan hatı- rı sayılır ölçüde ekonomi yapılabil- mektedir. Özellikle de ele aldığımız dosya sadece kısmi bir sıralamadan geçecekse (yalnızca tek bir kayıt doğ- ru hanede değilse); n-1 faktöriyel kı- yaslamalarının maksimumu düşer ve sıralama zamanı son derece kısalır. Ancak kıyaslamaların tümünün de ya- pıldığı durumlarda bu sıralama yön- temi en azından bir bölümüyle Kabar- cık sıralamadan daha yavaş çalışmak- tadır. Bunun nedeni de içiçe döngüler- de (nested loops) MARKER 'in görev- lendirilmesi ve test edilmesi için gere- ken fazla zamandır. Ayıklamalı Sıralama Ayıklamalı sıralamanın yukarıda sözünü ettiğimiz diğer iki yöntemden biraz daha üstün olduğunu söyleyebi- liriz. Bu yöntemde de üstünde çalışı- lan dizinin belli sayıda taramaları —cCommodore eee 11