1 Nisan 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 70

1 Nisan 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 70

PC'LERE BİLGİ — İŞLEM ÇÖZÜMLERİ PC'ler ya dakişisel bilgisayarlar, ar- tık küçük ve orta boy şirketler için ciddi bir bilgi işlem çözümü olarak kullanıl- maya başlamıştır. Tipik bir konfigüras- yon, bir Commodore PC-20, bir yazı- cı ve muhasebe, stok kontrol gibi İş- letme programlarından oluşur. Bu, dü- şük bir ilk yatırım ile atılmış doğru bir adımdır. Daha sonraki adımlar için ne olanaklar olduğunu görmeden önce sistem birimi, klavye, ekran ve disket ve sabit diskten (PC-20) oluşan IBM PC uyumlu Commodore PC'leri kısaca özetleyelim: Sistem birimi: 8088 mikro-işlemcisi, 256, 512 ve- ya 640KB ana bellek, disket sürü- cü konirol devresi, bir paralel (ya- zıcı İÇİN) ve bir seri (yazıcı veya mo- dem için) port, 5 adet genişleme slot'u ve güç kaynağından oluşur. Ekran: Standart olarak 25x80'lik yeşil ek- ran kullanılmaktadır. Ayrıca renk- li ekranlar da kullanılabilir. Klavye: 85 tuşluk klavyede 10 fonksiyon tu- ŞU, sayısal bilgi girişi için tuşlar ve ışık göstergeli Caps-Lock ve Num- Lock tuşları bulunmaktadır. Disket sürücüleri: Yarım yükseklikli 360KB'lık 1 veya 2 disket sürücüler kullanılmıştır. Bu sürücülerle standart 5-1/4 inehlik disketler kullanılabilmektedir. Sabit disk: PC-20'lerdeki standart 10MB'lık sa- bit disklerin yanında daha yüksek kapasiteli sabit diskler de kullanı- labilir. PC-10 veya PC-20, bir ekran ve bir klavyeleri olduğundan ayni anda an- cak bir kişi tarafından kullanılabilirler. Başka bir deyişle, sabit diskinde hem muhasebe hem de stok konftrol progra- mı olan bir PC-20'de bu programlardan ancak biri çalıştırabilir; ayrıca muhase- be programını da yalnızca bir kişi kulla- nabilir. Dolayısıyla bir artan ihtiyaç ör- neği olarak aynı anda hem stok hem de muhasebe programlarının kullanıl- ması isteğini ele alırsak bir kaynak paylaşımı problemi ile karşılaşmış olu- ruz. Burada paylaşılabilecek kaynak- lar, sabit disk, programlar, diskteki bil- giler ve PC'nin merkezi işlem birimi olabilir. Şimdi hem muhasebe hem de stok programının aynı anda kullanıla- bilme problemine çözüm ararken al- ternatif kaynak paylaşımı çözümleri- ni de inceleyelim: Kaynak paylaşım yöntemleri: a- Ek donanım kullanmadan. 70 b- Terminal bağlantısı. c- PC'lerin birbirine bağlantısı. a-Ek donanım kullanmadan bazı paylaşım problemleri çözülebilir. Örneğin, bir PC-10 veya terminal ile bir PC-20'nin diskindeki bilgi- lerin veya programların paylaşıl- ması koşullu olarak sağlanabilir. Bu koşullar, PC-20'de aynı anda çok işlem yapabilen (multitas- king) bir programın çalışıyor ol- ması ve/veya kullanılan prog- ramların bu paylaşım yöntemi düşünülerek yazılmış olmasıdır. Yöntem, PC-20'nin seri portuna terminal veya PC-10 bağlantısı- dır. Uygun yazılmış programlarla aynı anda PC-20'nin hem klavye- sinden hem de seri portundan gi- riş yapılabilir. Bu yöntemin olum- lu yanı ucuz oluşu, olumsuz yan- ları ise en çok iki bağlantı ile sı- nırlı oluşu (PC'lerin en çok iki seri portu olabilir) ve bu iş için özel program yazılması gereğidir. Ay- tTica bu konuda herhangi bir standart olmadığından PC'ye ta- kılı veya takılacak herhangi bir donanım/yazılım ürünü ile uyum- suzluk çıkması olasılığı da vardır. Büyümenin sözkonusu olmadığı ve ucuz çözümlerin tercih edildi- ği durumlarda kullanılabilir. Terminal bağlantısı, ek donanım ve yazılım kullanılarak gerçekleş- tirilebilir. Bu yöntem prensip ola- rak yukarıdaki gibi çalışır. Ek do- nanım ile ikiden fazla terminal bağlamak mümkündür. Terminal sayısının artması, PC'nin merkezi işlem biriminin yükünün ve bellek ihtiyacının artması anlamına ge- leceğinden gerçek uygulama- larda birkaç terminalden sonra ç commodore oO bu yöntem kullanışsız olacaktır. Ayrıca 8088 tek çok kullanıcılı bil- gisayarlar için tasarlanmamış ol- duğundan bu yöntemle yapılan bağlantılarda kullanılacak prog- ramların uyumsuzluk sorunları Çı- kartması olasıdır. Yine de yuka- rıdaki yöntemden daha kullanışlı ancak daha pahalı bir çözüm olarak fazla büyümenin gerek- mediği durumlarda düşünülebi- lir. Bu alanda da bir standardın olmayışı bu yöntemin olumsuz yanlarındandır. PC'lerin birbirine bağlantısı, her PC'de ek donanım ve yazılım ge- rektiren bir yöntemdir. Fiziksel bağlantı kocaksiyal veya telefon kabloöları ile yapılabilir. Yabancı literatürde Local Area Network (LAN) olarak anılan bu yöntem aslında PC'lerin birbirlerine bağ- lanmasında çok daha genel amaçlı olup geniş uygulama alanları vardır. ve uluslararası standartlar ile tanımlanmıştır. LAN burada yalnızca PC'ler arasında- ki bağlantılar açısından ele alı- nacaktır. Bu yöntem ile birbirine bağlanan PC'ler, diğer PC'lerin kaynaklarını (örneğin sabit disk veya yazıcı) kendi kaynaklarıymış gibi görerek kullanabilmektedir- ler. Kaynak kullanımının düzeni, işletim sistemi düzeyinde (MS-DOS 3.1 veya sonrası) network yazılı- mı tarafından sağlanmaktadır. Maliyet yönünden yukarıdaki yöntemlerden daha pahalı ol- makla beraber gerçek anlamda kaynak paylaşımını sağlayan, standartlara dayalı, güvenilir ve büyüyebilen bir çözüm olarak tercih edilmektedir. Her ekranın aslında bir PC oluşu nedeniyle