1 Ekim 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

1 Ekim 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

SIMONS' BASIC (3| Tuna Ertemalp- İşte gene beraberiz. Bu sefer de matematikçilere ve programcılara, daha doğrusu rahatına düşkün programcılara sesleneceğiz. Konumuz, SIMONS' BASIC'deki yeni matematik komutları ile program yazımı sırasında kolaylık sağlayan yardımcı futility) komutlar... ir bilgisayarın en önemli özelliği, sayılarla uğraşıp ge- reken hesaplamaları insan- dan daha hızlı yapıp sonuç- ları ortaya çıkarmasıdır. Bu da mate- matik komutları ile yapılır. Zaten nor- mal COMMODORE 64 BASIC'inde bol miktarda bulunan bu tür komut- lar, SIMONS' BASIC ile takviye edil- miştir. Artık ikilik ve onaltılık sistemde de hesaplamalar yapabileceksiniz. “Şim- di bunlar de ne?” diyenleriniz için bi- raz açıklayalım. Normalde kullandı- 42 ğımız sayı sistemi, Ü-9 arası rakamla- rı kullanan onluk sistemdir. Ancak bilgisayarlar için bir şey ya var ya da yok olduğuna göre (elektrik ya akar ya da akmaz), sadece iki rakam bize yeterli olacaktır: O ve 1. Sadece iki ra- kamın kullanıldığı sayı sistemine de ikilik sayı sistemi adı verilir. Bilgisa- yarlarda sadece Ü veya | değerini ala- bilen hafıza birimlerine bit denir ve 8 bit yanyana gelince bir byte oluşturur- lar. Nasıl üç basamakla ondalık sis- temi kullanarak 0-999 arası sayılar yerleştirebiliriz. Bilgisayar programla- commodore rı, özellikle makine dile programlama- sında, bu 8 bit'i dörder dörder ayırır- lar. Dört bit ile de 0000-1111 (0-15) arası sayılar gösterilebilir. Tabii ki bu sayıların her birini tek rakamla gös- terebilmek birçok kolaylık sağlaya- caktır. Öncelikle her byte'ın değeri iki basamaklı bir sayı ile gösterilebilecek- tir ve bu rakamların her biri de o byte'ın sağ ve sol yarısındaki dörder bit'in oluşturduğu değere karşılık ge- lecektir. Ancak 0-15 arasını gösterir- ken, elimizde yeterli rakam olmadığı açık. Bu nedenle 10-15 arası sayılar A-