1 Ekim 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 57

1 Ekim 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 57
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Testin diğer aşamalarında Ghostbusters ve Pit Stop l gibi oyunlar denendi. Burada da so- nuç açık ve net: Gerek grafik, ge- rekse müzik, C-ö4'tekiyle tam bir uyum içinde. Commodore 128'e teyp (datasette) de bağlanabildi- ği için, programın bir sonraki aşa- masını kasette bulunan program- lar oluşturuyordu: Bazıları turbo yükleyici ve autostart'la donatıl- mış oyunlar, aynen disketteki programlar gibi hiçbir sorun çı- karmaksızın çalıştı. Son ve en hassas deneme, ex- pansion porta takılan kartuşlarla gerçekleştirildi. Burada da, örne- ğin ne Soccer'de, ne de GBasic'- te, hiçbir sorun çıkmadı. Özellikle, kendi içinde de bir Bank-switehing-Elektronik daha barındıran, yani C-128'in kendisi gibi, iki bellek elemanını sırayla açıp kapatan GBasic modülü, Commodore 128'in, C-64 modun- da Commodore öÂâ ile software açısından tümüyle uyumlu oldu- ğunun son kanıtı oldu. Turbo Ac- cess veya Speeddos gibi Hard- ware ekleri bakımından bu uyum- luluğun ne kadar gerçekleştiği henüz pek açık değil. Fakat en azından kesin olarak bileceğimiz bir şey, bu eklerin platinlerinin de- giştirilmesinin gerekliliği. Çünkü C- 128'de Kernal ve Basic, C-ö4'teki gibi her biri 8'er KByte'lık iki ROM'- da değil, 16 KByte'lik tek bir ROM'- da bulunuyor. Bu uyum testinin sonucu şu: 1544 disket sürücüsüyle birlikte bir C-64'e sahip olan bir kimse rahat- ça bunu satabilir ve bir C-128 alabilir. Bu test sırasında denen- memiş hiçbir program türü kal- madı. Hatta bu denemelerde özellikle işletim sisteminde ora- dan oraya atlayan programlar kullanıldı. Hiçbirinde bir aksaklık olmadı. Commodore 1228, Com- modore GöÂ İle Joystick girişleri açı- sından bile tam uyumlu. Süper-BASIC 7.0 C-128'in ve C-128D'nin en güç- lü yönlerinden biri şüphesiz ken- dini Basic çeviricisinde gösteriyor. BASIC 7.0, çeşitli Basic versiyonla- rının (C öd-teki 2.0; C-16 ve Plus 4'teki 3.5; CBM 80 x x'teki 4.0 gi- bi) tüm komut ve fonksiyonlarını içeriyor. Böylece DRAW, BOX ve- ya CİRCLE gibi çok kullanışlı gra- fik komutlarının yanısıra bir sürü disket kornutu da kullanıma ama- de oluyor. Hepsi bu kadar da de- gil. BASIC 7.0, ayrıca sprite'ların yönetimine ve synthesizer elema- ni SİID'in kolayca programlanma- sına yarayan bir dizi özel komut içeriyor. Basic 2.0'ınkiler dışında kalan komutlar ve fonksiyonlar Tablo 1.'de veriliyor. Bu tabloya kısaca bir göz at- mak bile, Basic programlamada yeni bir boyutun varlığını görme- ye yetiyor. Sayısız DATA'lar ve kar- maşıklığa neden olan GOTO'loar, bu Basic ile artık geçmişin malı ol- ular. PRİNT USİNGS yardımıyla format- lanmış sayı çıkışı, joystick, ışık ka- lemi (light-pen) ve padole kulla- nımına yönelik komutlar kolayca anlaşılabiliyor. WİNDOW komutu yardımıyla, içine türm PRİNT ve INPUT komutla- rıyla girilebilen bir ekran pence- resi tanımlanabiliyor. SLEEP adlı komutla, 128 verilen süre kadar “uyutulabiliyor”. Örneğin, “SLEEP 5“ komutu, programı beş saniye durduruyor. Böylece program akışında önemli duraklamalara neden olan boöş FOR...NEXT... döngüleriyle uğraşmaktan kurtu- lunuyor. Bu yolla bir saniye ila 18 saat arasındaki süreler program- lanabiliyor. Tabii burada sorula- cak olan şey, program sırasında kimin bilgisayarını bir dakikadan uzun süre durdurmak isteyeceği. Dikkati çeken iki kommut daha var: SLOW ve FAST. Bu iki komut ara- cılığıyla, C-128, 4 MHz (SLOW ) ve- ya 2 MHz ile çalıştırılabiliyor. SLOW'a geçildiğinde bilgisayar aynen C-64'te olduğu gibi 1 MHz ile çalışıyor. Aslında programlar, değişkenler ve Basic işletim siste- mi için farklı bellek bankalarının varlığı nedeniyle karmaşıklaşan bellek yönetimi, C-128 Basic'inin C-64 Basic'ine göre biraz daha yavaş olmasını sağlıyor. Fakat bu, daha önce de belirtildiği gibi, çok daha geniş olan komut seti nedeniyle göze alınabilecek bir dezavantaj, ayrıca İstenirse işle- tim hızi FAST komutuyla tam iki ka- tına artırılabiliyor. FAST modunun sağladığı avan- tajlar, daha önce anlatılmış olan bazı dezavantajlarla birlikte ele alınmalı. Yeniden Basic'e dönelim ve se- vindirici bazı özellikleri inceleye- lim. BASIC 7.0'daki bir dizi komut, programlamada oldukça büyük kolaylıklar sağlıyor. AUTO komutu, program girilirken, satır numara- larını otomatik olarak veriyor. TRON ile bir programın denenme aşamasında bir Trace Fonksiyonu harekete geçirilebiliyor. Böylece ekranda o sırada işlenmiş Basic satırlarının numaraları görüntüle- nebiliyor. Bu da özellikle program mantığındaki hataların tespitinde işe yarıyor. Yanlış konmuş bir İF so- rusu bu özellik sayesinde kolayca belirlenebiliyor; çünkü programın içinde de kullanılabiliyor. Progra- mın “şüpheli” bölümünün başında TRON komutu konuyor, bu bölü- mün sonunda Trace fonksiyonu TROFF komutuyla işletim dışı bıra- kıliyor. RENUÜMBER komutu, programın tümünün veya çeşitli bölümlerinin numarasızlaştırılmasında varıyor. RENUMBER, yakından tanıdığımız Simons' Basic'te hem GOTO, hem 58 :

Bu sayıdan diğer sayfalar: