1 Ekim 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 60

1 Ekim 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 60
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

basılmasıyla gerçekleşir. DO UNTİL döngüsü ise bunun aksine, kaşul doğru olduğu süre- ce yerine getirilmez, ancak UN- TIL'İn arkasında verilen koşulun doğrulanmasına kadar yürütülür. Tabii ki, DO WHILE veya DO UN- TIL'de, bu komutların verimini yük- seltecek şekilde istendiği kadar EXİT döngüye eklenebilir. Şimdi de Grafik C-64'te yüksek çözümlemeli bir grafik elde etmek için birtakım Basic ilaveleri satın almanın (ve- ya çeşitli program dökümlerini girmenin) dışında varolan tek al- ternatif, insanın makine dilinde uzmanlaşmasıdır. Bu da yaklaşık olarak, kendi renkli televizyonun- da renkleri ayarlayabilmek için insanın radyo/televizyon teknisye- ni olması gibi bir şeydir. Commo- dore bu dezavantajı, C-16'nın Ba- sic 3.S'iyle ortadan kaldırmaya çalıştı. Commodore 128'in yüksek çözümlemeli grafiği, aynen C-64 ve C-16'nınki gibi oluşturuldu. 320 x 200 noktalık bir çözümleme- ye karşılık gelen toplam âöd 000 nokta ayrı ayrı sayılabilir. Bunun yanısıra her bir noktanın dört renkten birine sahip olabildiği, 160x200 noktalık çözümlemeli bir renkli mod öngörülmüştür. C-128'in C-64 ile arasındaki en büyük fark, C-128'in grafiğinin tü- müyle Basic'e dayalı olmasıdır. DRAW, BOX ve CİRCLE gibi komut- lar, doğrular, üçgenler, dörtgen- ler ve çokgenlerden çembere, hatta elipse kadar birçok geo- metrik şeklin kolayca ve hızlı bir biçimde çizimini sağlar. Tüm bu şekiller istendiği kadar küçültüle- bilir, büyütülebilir. döndürülebilir veya herhangi bir kesifi görüntü- lenebilir. PAİNT, kapalı yüzeyleri renkle doldurur; SCALE, şekil yüze- yini bölümlere ayırır.: SCNCLR ekranı temizler. Tam grafik komutları hem yük- sek çözümlemeli, hem renkli modda çalışır. GRAPHİC komutuy- la istenen grafik modu seçilebilir. Seçenekler, 40 karakterlik metin, yüksek çözümleme, metin pence- reli yüksek çözümleme, renkli gra- fik, metin pencereli renkli grafik ve satır başına 8Ü karakterlik me- tin olmak üzere altı tanedir. Commodore firması, 80 karak- ter modunda mümkün olan, 640 x 200 noktalık bir çözümleme- den bahsetmekte. Fakat gerçek- ten iki katı çözümlemeli bir grafik burada pek düşünülemiyor: 640 nokta, 80x8'in, yani 80 karakter kere karakter başına 8 noktanın (karakter matrisi 8 x 8) bir sonucu olarak ortaya çıkmakta. Test ya- parken yararlanılan el kitabı, iki kat çözümlemeli grafik konusun- da hiçbir şey söylemiyor. Dene- meler sonucunda ortaya çıkan ise, GRAPHIC komutunun, biraz evvel sayılan altı parametreyle (seçenekle) çalıştığı. Diğer tüm denemeler “İllegal Ouantity Error” mesajı veriyor. Açıkça ifade et- mek gerekirse, 640x200 nokta çözümlemeli gerçek bir grafik, C- 128'de belli bazı trükler kullanıl- madan gerçekleştirilemiyor. Özel- likle BASIC 7.0'ın tüm grafik komut- ları C-64'ten tanıdığımız 320 x 200 nokta çözümlemesine (tabii ki ter- cihe göre 160 x 200 noktalık renkli moda) dayanıyor. Bir başka dezavantaj: Tüm bu güzel grafikler, yaratıklar (sprites) ve 40 karakter metin, yalnızca bir kompozit (composite) monitörle kullanılabiliyor, bir RGBİ monitör- de sonuç alınamıyor. Öte yandan 80 karakter metin gösterimi yalnız- ca bir RGB monitörde (tabii mo- nokromda da) mümkün. Afallamış olan kullanıcı, bir mo- nitörünün eksik olduğunu şimdi farkediyor. Böylece Commodore dünyada ilk kez iki monitörlü ev bilgisayarının patentini almayı garantilemiş oluyor. Farkettiğiniz gibi, kompozit ve RGB monitörler arasında bir tercih yapmak değil, 40 karakter, grafik, yaratıklar için bir kompozit monitör ve 80 karak- ter için bir RGB veya siyah/beyaz monitör sahibi olmak gibi bir zo- runluluk var. Burada Commodo- re, özel olarak C-128 için geliştir- diği 1902 monitörüyle imdada ye- tişiyor. Bu monitörde bir kompozift, bir de RGB giriş var. Monitörün önündeki ufak bir şalterle iki işle- tim türünden biri seçilebiliyor. Soft- woare İle gerçekleştirilebilecek bir seçim öngörülmemiş. Bu neden- le istenebilecek olan tek şey, şal- —e CC Y NNOCOFrE 61

Bu sayıdan diğer sayfalar: