1 Haziran 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

1 Haziran 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

Bilgisayarını daha yeni almış hevesliler için bir Paniğe kapılmayın, GARRY V. FIELDS Çev: Jülide ERGÜDER Pür dikkat ve merak kesilmiş, ma- ğazanın park yerini geçmeye çabalar- ken, ha düştü ha düşecek üç kutuyla boğuşan bir adamı seyrediyordum. Kapının yolunu bulmaya uğraşırken, başını bir o yandan bir bu yandan uzatıp önünü görmeye çalışıyordu. En alttaki kutunun üstünde o tanıdık Commodore 64 etiketi ilişti gözüme, Dipteki kutunun üzerinde ise yeni bir disket sürücüsü ve monitör vardı. Mağazanın kapısını açtım ve o bana teşekkür ederken, bu koskoca bilgi- sayar sistemini, neden dışarı değil de içeri taşıdığını sordum. Bana hayli memnuniyetsiz bir bakış fırlattıktan sonra lanet olasıca nesnenin bozuldu- ğunu söyledi. Kutuları için bir el ara- bası koştururken, ara yere ikinci bir soru sıkıştırdım, “Bozulan nedir?”” Koşar adımlarla bilgisayar bölümü- ne doğru gözden kaybolurken cevap verdi: “Lanet şey, yüklediğim malze- meyi saklamıyor. Sürücünün ışığı kır- pış kırpış yanıp sönmeye başlıyor.”” Çabucak üçüncü sorumu yapıştır- dım: “Disketi formatladınız mı?” Adamın başı bir an için köşede tek- rar belirdi ve ağzından iki kelime dö- küldü: “Neyi yaptım mı?” Bu hikâye doğru, bu bir. Hemen herkesin başına pek sık gelen bir hi- kâye, bu iki. Yeni bilgisayar sahiple- rinin çoğu, günümüzün teknik terim- leri ve bilgisayar jargonu ile yüzyüze geldiklerinde fena halde paniklerler. En sık yapılan hata, bilgisayarın in- sani yol ve yordamları anlama kabi- liyetinden “fazla şeyler” beklemek- tir. Bilgisayara bir programı sakla- ması söylenmiştir, ama reddedilince telaşa düşülür - sistemi kullananın bir hata yaptığı akla gelmez de, sistemin kendisinde bir yanlışlık ya da arıza olduğu düşünülür. Sistem ilk satın alındığında, bir yandan komut ardına komut sırala- nirken, bilgisayarın düpedüz bütün işleri yapıp bitirmesi beklenir. Aslın- da bilgisayarın da aynen böyle çalış- ması gerekir; yani, insanlar emrede- cek, bilgisayar emirlere itaat edecek. Ancak mesele şurada ki, ufak mah- lüklar kralların lisanını her zaman kolay kolay kavrayamazlar. Talima- *K tınız bilgisayarın anlayacağı uygun komutlar kullanılarak, doğru sıralar- da bilgisayara tebliğ edilmelidir. Bir örnek olmak üzere, mağazadaki adam, dosyaları bilgisayarın kabul edebilmesi için disketi hazırlaması gerektiğini söylememişti. Şayet el ki- tabındaki disket sürücüsüyle ilgili bö- KÇ 10 Commodore