1 Haziran 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 43

1 Haziran 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 43
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

CHARLES BRANNON çeviren: Şahin Beygu Commodore'un Amiga'sı, prog- ramcılara eskisinden daha fazla gra- fik özellikler sunuyor -hem heyecan verici bir arayış, hem de başdöndü- rücü bir zenginlik-. Bu kısa yazı Ami- ga'nın grafik yeteneklerinin esaslarını ve daha önceki kişisel bilgisayarlar- dan farklılıklarını gösteriyor. Grafik, Amiga'yı çok özel kılıyor. Amiga'nın diğer özellikleri de (stereo ses, yüksek-hızlı 68000 mikro-işlemci, 880K disket sürücü, çok-amaçlı işle- tim sistemi) kayda değer olmakla bir- likte, ilk bakışta öne çıkan yönü gra- fik... 4096 renk olasılığı, renkler ara- sında neredeyse kesintisiz bir geçiş sağlıyor; 640x400 yüksek-resolüs- yon modu, TV yayın kalitesine çok yakın; ve kullanıcı yongaları hızlı, karmaşık canlandırmaya (animasyo- na) elveriyor. Amiga, hepimizin için- de gizli duran sanatçıyı ortaya çıkart- mak için birebir... Bununla birlikte, bu özelliklerin çoğunu kullanmak, programcıların bazı yeni tekniklere hakim olmasını gerektiriyor. Grafiği kullanmak ko- nusunda Amiga ile diğer kişisel bil- gisayarlar arasında önemli farklılık- lar var; kuşkusuz birçok da benzerlik. GÖKKUŞAĞI İLE OYNANAN OYUNLAR Eğer görüntü ekranları konusunda genel bir bilginiz varsa, bilgisayar grafiğini anlamanız da kolaylaşacak- tır. Her tür monitör ya da TV'deki görüntü, CRT (katot ışın tüpü, ya da yaygın adıyla televizyon tüpü) üzerin- deki elektron tabancasıyla elektronik olarak boyanır. CRT"'nin içindeki üç elektron demeti, soldan sağa ve yu- karıdan aşağıya doğru ekran yüzeyi- ni sürekli tarar. CRT, elektron taban- casından çıkan tanecik demeti üzeri- Amisga'nın ne çarptığında kırmızı, yeşil ya da mavi renkte ışıyan özel bir fosforla kaplanmıştır. Fosforlu her nokta çok parlak ile çok donuk arasında istenen bir düzeyde ışıyabilir. Ekran boyandıktan sonra kısa bir sürede görüntü kaybolur; bu neden- le elektron demetleri saniyede 60 kez görüntü karesini yenileyecek bir hız- la bu işlemi tekrarlar. Bu yenileme hı- zı, TV gösterilerinde ve bilgisayar grafiklerinde her kare değişirken, gözümüzün bunu sürekli bir hareket olarak algılamasını sağlayacak ölçü- de olmalıdır. Birçok bilgisayarın tersine Amiga sizi belirli bir renk grubuyla sınırla- maz. Kendi renklerinizi oluşturmak için 3 ana rengi -kırmızı, yeşil ve mavi- karıştırırsınız. Her ana renk O'dan (renksiz) 15'e (çok parlak) ka- dar 16 parlaklık düzeyine sahiptir. Bu Commodore da, olası kombinezonları 4096'ya çı- kartır (16*16*16 — 4096). Amiga bu kadar rengi görüntüle- yebilmek için analog RGB adlı özel bir monitör kullanır. Amiga sayısal RGB adlı başka tip bir monitörle de çalışabilir, ama bunlar sadece 16 renk görüntüleyebilir. (Sayısal RGB'ler IBM ve Commodore 128'lerdeki mo- nitör tipidir.) Eğer Amiga'nızı, üze- rindeki RF modülatörünü kullanarak normal bir TV'ye bağlarsanız 3616 renk elde edebilirsiniz. Analog RGB kullanarak elde edi- len maksimum 4096 renk kombine- zonuyla yaklaşık her renk tonu elde edilebilir. Renklerin çoğu kırmızı, ye- şil ve mavi bileşenlerine ayrıştırılabi- lir. Ekran görüntülerindeki ışık, yan- sıma değil ışıma şeklinde oluştuğun- dan, bildiğimiz kırmızı-mavi-sarı ana renk üçlüsünü uygulamak her zaman

Bu sayıdan diğer sayfalar: