1 Haziran 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 36

1 Haziran 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 36

AYIÇA olan bu çip sayesinde, özel işlem üni- telerinin kullanabileceği bellek alanı 0.5 MB'tan 1 MB'a çıkarılabilirdi. Donanımın, gerek yerleşimi, gerek kullanılan malzemeler açısından çok özenli ve pahalı bir çalışmayı göster- diğini söyleyebiliriz. Plaket üzerinde- ki her bir bölüm kendi başına ekran- lanmış ve zırhlanmış biçimde... Dik- kati çeken büyük bir zırhın içinde 200 W'lik güç kaynağı yer alıyor. Bunun da içinde yer alan büyük ve sessiz ha- valandırma sistemi, sistemin içinde- ki ısı dengesini sürekli olarak koru- yor. Kayıt araçlarını alabildiğiniz sü- rece, bunları yerleştirmekte hiçbir sı- kıntıyla karşılaşacağınızı sanmıyoruz. Çünkü, bir AMİGA 2000'in içinde (yani dıştan takılabilecekler hariç!) 2 adet 3.5 inçlik, 1 adet 5.25 inçlik dis- ket sürücü ve dilediğiniz hafıza kapa- sitesinde bir adet sabit disk (hard- disk) bulunabiliyor. İsterseniz disket sürücülerden herhangi birini yerine 20 MB, 40 MB veya 80 MB'lık Winc- hester sürücüleri de takabiliyorsunuz. Kısaca kayıt araçları açısından büyük kolaylıklar sağlanmış. Ana plakete baktığımızda ilginç manzarayla karşılaşıyoruz. Bu plake- tin üzerinde, AMİGA 1000'in tersi- ne çok az sayıda malzeme var. Ta- bii, bunun gerçekleşmesinde yeni kullanılan bazı özel çiplerin de kat- kısı büyük. Bilhassa, plaketin sol ta- rafı olduğu gibi boş. Burası, genişle- me kartları için ayrılmış bölge. Bun- ların ikisi PC-KT, ikisi PC-AT için (dilenirse basit bir lehim işlemi so- nunda dördü de PC-AT için) kulla- nılabilen kartları alıyor. Elektroniğe eli yatkın kimseler is- terlerse buraya uyabilecek 16 tane 256 kilobyte'lik DRAM çipi bulup burada- ki soöketlere takabilirler. Aslında, AMİGA 2000 standart 1 MB'lık bel- leğiyle birçok işi becerebiliyor. Belleği 2 MB daha arttırmak için kullanıla- bilecek kart şu anda geliştirilmiş du- rumda hazır bekliyor. Şu anda henüz testleri süren, 8 MB'lık bellek geniş- leme kartını henüz elde edemedik. Tüm çalışma belleği, AMİGA 1000'de olduğu gibi 8.5 MB'a kadar çıkarılabiliyor. Şu anki 1 MB'lık kon- figürasyonunda, AMİGA 2000 aynı darbe frekansına sahip olmasına rağ- men AMİGA 1000'den daha hızlı ça- lışıyor. Bunun başlıca nedeni, ana iş- lem ünitesinin özel işlem ünitelerinin kullandığı 0.5 MB'lik bölgeden baş- ka bir yeri kullanabilmesinden doğu- yor. Böylece, ekranın grafik çözünür- lüğü nu olursa olsun, yardımcı işlem üniteleri ne kadar karışık işlemler ya- parlarsa yapsınlar, ana işlem ünite- si, zorda kalıp, bunlarla aynı belleği paylaşmadıkça hızından hiçbir şey kaybetmiyor. Genişleme yuvaları bu kadarla da bitmiyor. Bunlardan başka, beş adet özel AMİGA 2000 genişleme yuvaları var. Bunların, konnektör sayısı ise 100. Dikkat çeken bir konu ise PC- XT için ayrılan genişleme yuvaları ile AMİGA genişleme yuvalarından ikisi aynı sırada yer alıyor. Bu yüzden bol /// miktarda AMİGA kartları kullanır- ken belli bir sayıya ulaştığınızda, PC- XT ve AMİGA kartları arasında se- çim yapmak gibi görünen bu durum, o kadar da korkunç bir görüntü ar- zetmiyor. Çünkü, bu kadar çok kar- ti satın alıp aynı anda kullanma ge- reksinimi normalde (!) yok denecek kadar az. Tabii, bu durumun avan- tajlı yanları da yok değil. Özel ola- rak tasarlanmış bazı kartların, hem AMİGA hem PC yuvalarına aynı an- da girebileceği görülüyor. Sisteme dahil edilmiş, akü besleme- li gerçek zaman saati, şaşılacak dere- cede doğru çalışıyor. Bunun, doğru- dan sisteme dahil olması ilk bakışta pek önemli görünmüyorsa da belli bir çalışma zamanından sonra, birçok düzenleme işleminin (yedekleme, res- tore etme gibi) çok daha rahat yapı- labildiği görülüyor. Analog-video çı- kışının hemen yanında, ilginç bir yu- va daha bulunuyor. Buraya takılacak bir modulatör kartı ile AMİGA 2000'inizi renkli veya siyah-beyaz te- levizyonla kullanabiliyorsunuz. Böyle bir uygulama sadece görüntü aracın- dan tasarruf etmek isteyenler için ge- çerli. Tabii, elde edilecek görüntünün (televizyonların dar frekans bantla- rından dolayı) oldukça kötü olduğu- nu söylemeye gerek yok. MS-DOS iletişim sistemi ile çalış- manız için PC-XT emulatör kartına ihtiyacınız olduğuna daha evvel de- ğinmiştik. Bu kartın üzerinde pren- sip olarak IBM ile uyumlu bir bilgi- sayarın tüm detayları bulunuyor. Bu detayların başında, 4,77 MHZz'de ça- lışan bir 8088 bulunuyor. Bunun he-