1 Haziran 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Haziran 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

Bilgisayarınızın LÜTFİ BİRSES Pek çoğumuz bilgisayar denen ciha- zın çok hassas, dokununca bozulacak nazik bir alet olduğunu sanırdık. An- cak içine girdikçe aslında o kadar hassas olmadığını, hatta yapılan pek çok hatayı hoşgörüyle karşıladığını farkettik. Peki bu hoşgörünün sınırı nedir? Bu cihazlar nereye kadar bi- ze, yani hatalarımıza hoşgörüyle kar- şılık verir. Bu yazıda sizleri bu konu- da aydınlatmak istiyoruz. y HUA NS YGT ERMMAT TLORHAL Öncelikle sistemi kurmamız gere- ken yerden söz edelim. Bilgisayarın içinde bulunan çipler normal olarak 70 derecede C - çalışabilecek şekil- de tasarlanmıştır. Bu yüzden sistemin kurulduğu yerin sıcaklığı çok önem- lidir. Öncelikle cihazı kalorifer, soba gibi direk ısı kaynaklarının yanına kurmamak ve etrafına hava alması- nı engelleyecek biçimde kapatmamak doğacak sorunların engellenmemesi açısından önemlidir. Bilgisayarı bozan önemli bir etken de, şebeke voltajıdır. 220 V olması gereken şebeke voltajına maalesef ül- kemizde pek sık rastlanmamaktadır. Genellikle 180 ile 220 V arasında sey- reden voltajlar zaman zaman 240 ya da 250'lere varabilmektedir. Dolayısıyla bu değişiklikler, bilgi- sayarımız için büyük tehlike oluştur- maktadır. Bu yüzden regülatör kul- lanımı oldukça yaygındır. Bilmeyenler için açıklayalım; regü- latör, kararsız gelen şebeke voltajını değeri ne olursa olsun 220 V'a çevi- ren cihazdır. Öyleyse bilgisayarı di- rek şebekeye bağlamak yerine bir re- gülatör kullanmak çok daha sağlık- lıdır. “Peki neden voltaj değişimleri | bilgisayarı etkiliyor?” diye düşünen- ler olabilir. Açıklayalım: Bilindiği gibi bilgisayar bir adap- 5 tör aracılığıyla şebekeye bağlanır. Bu kalk adaptör 220 V girişe karşılık 9V-AC ve 5V-DC gerilimlik çıkış verir. Do- layısıyla girişimiz değiştiği sürece çı- Commodore ———