1 Eylül 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Eylül 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

Karşılaşabileceğiniz en basit sorun ya ekrana hata mesajının çıkması ya da disket sürücüsünde hata ışığının yanmasıdır. Sürücüde yanan ışık te- dirgin edebilir, ama onu yanık bırak- manın hiçbir mahsuru yoktur. Ama kapamak isterseniz, yapacağınız şey bir diskete ilk değerleme komutu yaz- maktan ibarettir: OPEN 15,8,15:PRİNT # 15, “P"CLOSE 15 Ya da bir dosya yüklersiniz. Ekrandaki hata mesajı, bilgisayar- dan üstesinden gelemeyeceği bir şey istemiş olduğunuz anlamına gelir. Bilgisayarınızla birlikte elinize geçen kullanım rehberinde hata mesajları- nın listesi ve ne anlama geldikleri mevcuttur. Ayrıca içlerinde en yay- gin olanların ne oldukları ve ne ya- pılabileceği ile ilgili bir listeyi 2. tab- loda bulabilirsiniz. Tabloyu ve reh- beri okuduktan sonra, hâlâ bir kıs- mını anlamakta güçlük çekiyorsanız, yapabileceğiniz en iyi şey gidip bilgi- sayar kullanan bir arkadaşınıza da- nışmaktır. Standart hata mesajlarının çoğu program hatalarıyla ilgilidir. Mesela “syntax error” bilgisayarın ““Hı?” deyiş biçimidir. Ya bilgisayara verdi- ğiniz komutu yanlış yazmışsınızdır, ya da yanlış bir sekansa sokmuşsu- nuzdur. Donanımda bir problem ol- duğunu işaret eden sadece birkaç me- saj vardır. Bunlardan bazıları şunlar- dır: Device Not Present, bilgisayarın si- zin disket sürücünüzü ya da printe- rinizi bulamadığını belirtir. Bu hata mesajını alırsanız, yapacağınız ilk şey printerinizin ya da sürücünüzün açık olup olmadığını kontrol etmektir. Açıksa kapatın ve tekrar bağlantıla- rı gözden geçirin. Tekrar elektriğe bağladığınızda her şeyin yanıp yan- madığına bakın. Bu işlem fayda et- miyorsa, ya kablolardan birinde bir arıza vardır, ya da çevresel gereçin kendisinde bir aksama vardır. Böyle meselelerin nasıl halledilebileceğini aşağıdaki “Değiştir ve Eşle” bölü- münde ele alacağız. File Not Found hata mesajı ya sü- rücüde yanlış disket olduğunu ya da dosyanın adını yanlış yazdığınızı be- lirtir. Bilgisayarlar “*Canım, ne de- mek istediğimi anla işte'”'den anla- mazlar. Dosya adı disket fihristinde nasılsa, aradaki boşluklara ve nokta- lama işaretlerine varana kadar, aynen öyle olmalıdır. Gerekirse, fihristi tek- rar yükleyin ve imlâsını kontrol edin. File Open ya da File Not Open me- sajları da sekans dışı disket komut- ları yazdığınızda ortaya çıkar. Her- hangi bir disket komutu içinde Open'i kullanırsanız, aynı dosya nu- marası için yeniden ÖOpen yazmadan önce, mutlaka bir noktada “Close' da yazmanız gerekir. Öte yandan, her- hangi bir disket komutu için *Print :© kullanıyorsanız, önce dos- yayı açmanız gerekir. File Open ya da File Not Open mesajları sorun çıkar- tıyorsa, kullanıcı rehberinizde yukar- da saydığımız komutları araştırın. Elektrik Bağlantısı Tamam mı? Aksamın herhangi bir parçasının tamiri için yapılan başvuruların önemli bir bölümü ya o birimi cere- yana bağlayamamaktan ya da gerekli anahtarı açamamak yüzünden ol- maktadır. Bilgisayar sisteminiz kar- maşıktır, içinde çok sayıda anahtar ve her an gevşeyebilecek kablolar vardır. Herhangi bir parça çalıştırılamıyor- sa, ilk yapılacak şey, cereyanı kesip sistematik olarak bütün bağlantıların gerektiği gibi olup olmadıklarını kontrol etmektir. Bilgisayarın ve her türlü çevresel gerecin çıkış kablolarını her iki uçta da kontrol edin. Bilgisayardan disket sürücüsüne, oradan da printer'a gi- den seri kabloları tek tek her bağlan- tıyı sınayarak gözden geçirin. Moni- tör kablosu doğru bağlanmış mı? Hem TV hem monitör için uygun yu- vaya bağlamış mısınız? Üser port'a ya da genişleme yuva- sına bağlı modeminizi ya da diğer herhangi bir gereci kontrol edin. Fiş- lerin “edgard connector”'lara tam an- lamıyla girip girmediklerine bakın. Bağlantıların metal çıkıntıları kısa devre yapabilir ve eğer doğru bir bi- çimde topraklanmamışlarsa bilgisa- yarınıza zarar verebilir. Eğer renkle- ri belirsizleşmişse ya da kirli görünü- yorlarsa, erkek ve dişi bağlantıları al- kollü pamukla, ya da özel temizleyi- ci maddeyle temizleyin. Sert bir bi- çimde sürtmeyin, arkanızda pamuk iplikleri bırakmayın ve metal şeritle- re el sürmeyin. Vücudunuzun yağla- rı ya zayıf bir bağlantıya neden ola- bilir ya da metalin paslanmasına yol açabilir. Eğer bir “power strip” kullanıyor- sanız, cereyana bağlı mı ve açılmış mı? Ayrıca, sigortası hâlâ sağlam mı? *Power strip”in açık olduğunu gös- teren ışık yanmıyorsa, sigortaya bir bakın ve ortasındaki ince metal kop- muşsa değiştirin. Eğer printer'iniz Commodore de- ğilse, ve kaset yuvasından cereyan alan bir arabirimi varsa, kaset yuva- sını da kontrol edin. Tam olarak oturmuş mu ve tam anlamıyla içine girmiş mi? Metal çıkıntıların temiz- liğe ihtiyacı var mı? nn