1 Eylül 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

1 Eylül 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

yine Danışma Merkezi'mizden edi- nebilirsiniz. Simon's Basic Commodore 64'e ek Basic komutlar sağlayan bir prog- ram, Kaset, disket ya da kartuş'tan yüklenebiliyor. Bu programı yük- ledikten sonra Basic ile yazılmış programları çalıştırabilirsiniz. Bütçe Hesabı Programın'ndaki 00002 no.lu satırda yer alan “CLR DOWN ygRİGHT BDE'ye göre yazılırsa karakter li- mitini aşmaz. Ayrıca bu programı kaset ya da diskette Danışma Mer- kezi'mizden temin edebilirsiniz. ARVSON) karakterini CTRL ve &; ARVSOFF) karakterini CTRL ve Ü tuşlarına basarak elde edebilirsiniz. Başarılar. Hassas Bir Konu Sayın Commodore Dergisi Yetki- lileri, İlk olarak böyle bir dergi yayınla- dığınız için sizi kutlarım. Size yönel- teceğim ve beni uzun süredir düşün- düren soru da şu: Derginizin 1. sayı- sında kopyalamayı yasal kopyalama ve hırsızlık olarak ikiye ayırmışsınız. Hırsızlık olarak açıkladığınız kopya- lamayı, yan kopyalama' olarak belirtmişsi- niz. Şu anda benim elimde Freeze Frame-3 kırıcı-koplayalıcı kartuş var. Arkadaşlarımdan kendime ve ken- dimden arkadaşlarıma kopyalama *satış için veya kişisel olma- yapıyorum. Ayrıca satmak için de kendi programlarımı kopyalamak is- tiyorum. Acaba bu yasal bir yol mu- dur? Eğer değilse derginize gönderi- len Küçük İlanlar içinde bulunan oyun satışlarını nasıl açıklayabilirsi- niz? Sorumu yanıtlayarak beni bu çık- mazdan kurtarırsanız sevinirim. Gökhan Tolun | 96. Sok. No: 3/3 Göztepe/İzmir e Soyun Tolun... Oldukça önemli bir noktaya parmak basıyorsunuz. Şu anda bilgisayar dünyasında “kişi- sel arşiv için ya da herhangi bir bo- zulmaya karşı yedek oluşturmak için” kopyalama yasal sayılmakta, kopyalayıcı kartuşlar ya da prog- ramlar bu amaç için piyasaya çıka- rılmakta, ancak yasal olmayan amaçlar doğrultusunda da bu prog- ramlar kullanılmaktadır. Ülkemiz- de Telif Hakları Yasası'nın açığın- dan yaı "arlanan pek çok kişi ve ku- , kopya satma uygulamasını surdurmekredfr Yani, en aziından yaşadığımız günlerde kopya satma işlemi Türk Hukuku açısından ya- sadışı sayılmıyor. Fakat bu tür dav- ranışların en azından gayrı-ahlâki olduğunu savunmak hepimizin gö- revi. Bu uygulamanın bir diğer sakınca- sı ise software fiyatlarını düşürerek programcılığa olan ilgiyi azaltma- sı. Uzun uğraşlarla yazılan güzel programlar, kopya yoluyla bir an- da değerinin çok altında füstelik bu para yazana hiç ulaşmıyor) satılma- ya başlanınca, programcılar bu iş- ten vazgeçmek zorunda kalıyorlar. Ülkemizde programcılığın gelişme- mesinin en büyük nedenlerinden bi- ri de bu. Dergimizde bu uygulamanın gayrı- ahlâki olduğu sürekli vurgulanmak- ta. Ancak yasal sistemin bu olaya şimdilik izin vermesi bizi de etkili- yor. Yapanların ancak kendi vic- danlarıyla sorumlu olduğunu bile- rek Küçük İlan köşesinde (kesinlik- le kurumların değil, kişilerin) bu tür ilanlarını yayınlıyoruz. Commodore